Gå til innhold

Høstferien - hva gjør dere?

mariaflyfly

Anbefalte innlegg

9-åringen min vil visst være aleine hjemme han også. Så da ser det ut til at det blir slik ihvertfall noen av dagene. :) Kanskje jeg må stikke ut og kjøpe en ny Legoeske til han for å ha den uka. ;) Takk for svar.

Eneste det er lurt å gjøre er å ringe og si at "nå er det kanskje lurt å spise litt, har du tenkt på det?"

-det kommer iallefall ikke min gutt på av seg selv. Ellers er det null problem å være hjemme noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var kjempeheldige i år. Jeg har også satt meg på skolebenken, og jentene hadde vært alene hjemme hele uka hvis det ikke klaffet slik at mor ville ta seg en tur oppover. Og hun kommer da i høstferien.

Kunne jo ikke passet bedre :)

Hva vi gjør senere? Vil tro jeg prøver å samarbeide litt med naboen som har fri 2 dager i uka. Og ellers får vi bare ta det litt som det kommer. Kanskje 1 dag hos besteforeldrene, 1 dag hjemme osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa drar til besteforeldrene fra lørdag til onsdag. De var enige om at mandag til onsdag ble for kort tid:-)

Torsdag drar vi til Langedrag og blir der til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar to feriedager og eksen tar ferie/avspas de tre siste.

Tenker jeg benytter i alle fall den ene dagen til å få rørlegger til å koble til dusjkabinettet. Egentlig skulle jeg fått fiksa kjøkkenet i samme slengen, men da må jeg begynne å hive meg rundt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt har mailen din fra ca. 14. mai liggende, så ser du der hva jeg gjør i høstferien. :bitter, ja:

Og jentungen må på sfo. Hun har ikke lyst, men hun må.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan så mange har mulighet til å ta ferie.

''Egentlig skjønner jeg ikke hvordan så mange har mulighet til å ta ferie.''

Jeg har ungene 4 uker om sommeren, faren har dem 4 uker (vi fordeler det litt utover da), resten av mine dager slenger jeg ut i vinterferien og høstferien. Noen ganger er det kjekt å være skilt og ikke "trenge" å ha ferie sammen med barnas far. ;o) Noen fordeler skal man jo ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ungene 4 uker om sommeren, faren har dem 4 uker (vi fordeler det litt utover da), resten av mine dager slenger jeg ut i vinterferien og høstferien. Noen ganger er det kjekt å være skilt og ikke "trenge" å ha ferie sammen med barnas far. ;o) Noen fordeler skal man jo ha!

Men nesten samtlige av barnas venner har foreldre som bor sammen, og som er i jobb, og likevel er de bortreist i så godt som alle skoleferier.

Mine barn må derimot klare seg med mine fem ferieuker, hvorav tre dager nå må brukes på noe som overhodet ikke har noe med ferie å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du fortsatt har mailen din fra ca. 14. mai liggende, så ser du der hva jeg gjør i høstferien. :bitter, ja:

Og jentungen må på sfo. Hun har ikke lyst, men hun må.

Egentlig skjønner jeg ikke hvordan så mange har mulighet til å ta ferie.

Ja, dette har jeg også lurt på. Synes svært mange tar ekstra lange sommerferier med barna, mange synes det er en selvfølge å ha fri jul og påske og tar gjerne høst- og vinterferie i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette har jeg også lurt på. Synes svært mange tar ekstra lange sommerferier med barna, mange synes det er en selvfølge å ha fri jul og påske og tar gjerne høst- og vinterferie i tillegg.

Så lenge ungene var så små at de trengte/ønsket tilsyn pleide vi å dele feriene, slik at jeg og mannen min hadde en felles uke på sommeren og resten alene med ungene. I tillegg jobbet jeg litt redusert og han jobbet en del overtid/reise slik at han hadde mye å avspasere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene var så små at de trengte/ønsket tilsyn pleide vi å dele feriene, slik at jeg og mannen min hadde en felles uke på sommeren og resten alene med ungene. I tillegg jobbet jeg litt redusert og han jobbet en del overtid/reise slik at han hadde mye å avspasere.

''Så lenge ungene var så små at de trengte/ønsket tilsyn pleide vi å dele feriene, slik at jeg og mannen min hadde en felles uke på sommeren og resten alene med ungene.''

Ja, kjenner en del som gjør det på den måten, men jeg skjønner ikke at de/dere orker. Når man jobber mye begge to, og har lite tid sammen i hverdagen, føles feriene sammen som høyst tiltrengte pustehull.

Skjønner man kanskje må velge, men vet ikke - fornøyde foreldre som også har tid til hverandre er jo viktige i den store sammenheng - også for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Så lenge ungene var så små at de trengte/ønsket tilsyn pleide vi å dele feriene, slik at jeg og mannen min hadde en felles uke på sommeren og resten alene med ungene.''

Ja, kjenner en del som gjør det på den måten, men jeg skjønner ikke at de/dere orker. Når man jobber mye begge to, og har lite tid sammen i hverdagen, føles feriene sammen som høyst tiltrengte pustehull.

Skjønner man kanskje må velge, men vet ikke - fornøyde foreldre som også har tid til hverandre er jo viktige i den store sammenheng - også for barna.

Hehe,- jo men vi klarte oss med et lite pustehull på en uke om sommeren. Høstferien har vi som regel hatt sammen utenlands de siste årene. Og så er det jo helgene :) Og kveldene. Vi bor ikke i byen,da - så ferieparadiset har vi utenfor huset/hytta.

Følte at det var mer verdifullt for ungene at de hadde fri _hele_ sommeren med minst en forelder som kunne være sammen med dem. Og så synes _jeg_ det nesten er ferie å jobbe når resten av familien har fri - ingen matpakker og lekser og stressing om morgenen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe,- jo men vi klarte oss med et lite pustehull på en uke om sommeren. Høstferien har vi som regel hatt sammen utenlands de siste årene. Og så er det jo helgene :) Og kveldene. Vi bor ikke i byen,da - så ferieparadiset har vi utenfor huset/hytta.

Følte at det var mer verdifullt for ungene at de hadde fri _hele_ sommeren med minst en forelder som kunne være sammen med dem. Og så synes _jeg_ det nesten er ferie å jobbe når resten av familien har fri - ingen matpakker og lekser og stressing om morgenen...

''Følte at det var mer verdifullt for ungene at de hadde fri _hele_ sommeren med minst en forelder som kunne være sammen med dem. Og så synes _jeg_ det nesten er ferie å jobbe når resten av familien har fri - ingen matpakker og lekser og stressing om morgenen...''

Skjønner det. Vi vurderer et snev av det neste sommer, men da bare én uke hver alene, resp. bortreist med barna/hjemme på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nesten samtlige av barnas venner har foreldre som bor sammen, og som er i jobb, og likevel er de bortreist i så godt som alle skoleferier.

Mine barn må derimot klare seg med mine fem ferieuker, hvorav tre dager nå må brukes på noe som overhodet ikke har noe med ferie å gjøre...

Det er vel en del som jobber redusert for å ta det ut som ekstra fri i skoleferiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer du på hva vi gjør, eller på hva du skal gjøre selv?

;-)

Jeg har muligheten til å ta fri (avspasering og feriedager), så jeg skal ha ferie sammen med ungene. Vi blir vel bare hjemme da, skal ikke reise noe sted.

Noen har besteforeldre, tanter, venner eller naboer som hjelper til. Jeg ser du har fått råd om barnepass-bytte lenger ned i tråden.

Min mann har en jobb hvor han har muligheten til å jobbe hjemme, så det hender han tar hjemmekontor på planleggingsdager eller i ferier.

Jeg har også en tenåring, og det har hendt at h*n har fått passe sine søsken en dag.

Går det ikke på noe sett og vis, så får de være på SFO og i barnehagen. Ja, det hender de syns det er kjipt, men det kan de faktisk ikke få lov til å velge når det ikke finnes noe valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...