Gå til innhold

Dere med barn med sterk nøtteallergi

caprice

Anbefalte innlegg

Vi har et barn i vår bhg med veldig sterk peanøttallergi. Selvsagt må alle ta sine forholdsregler slik at vi ikke utsetter vedkommende for dette. Vi har også fått beskjed om å også unnga andre nøtter som hasselnøtter, paranøtter, cashewnøtter og....mandler. Mandler er jo ikke nøtter men en steinfrukt. Kan noen forklare med relasjonen mellom mandler og nøtter - slik at jeg bedre kan skjønne dette? Eller tar man med mandler rett og slett fordi det ligner på en nøtt?

Vi har selv barn med allergi, så jeg er den første til å være forståelsesfull, ønsker bare å forstå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv nøttealergi, så jeg drister meg til å svare deg....

Nøtter kryssalergene er kjenefrukt, mulig det er derfor mandler også kommer med.

Jeg har fått beskjed av legen at til Jul og når gresset blomsterer, skal jeg ikke spise epler, pærer, gullrøtter, mandler etc. Fordi da har kroppen min så dårlig motstandsevne, og hovedallergien min, som er hasselnøtter/peanøtter, ikke er det eneste som kan få meg til å gå inn i sjokk...

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv nøttealergi, så jeg drister meg til å svare deg....

Nøtter kryssalergene er kjenefrukt, mulig det er derfor mandler også kommer med.

Jeg har fått beskjed av legen at til Jul og når gresset blomsterer, skal jeg ikke spise epler, pærer, gullrøtter, mandler etc. Fordi da har kroppen min så dårlig motstandsevne, og hovedallergien min, som er hasselnøtter/peanøtter, ikke er det eneste som kan få meg til å gå inn i sjokk...

Vennlig hilsen

Jeg lurer på hvor mye (eller lite) som skal til for at de med nøtteallergi skal gå i sjokk?

På guttens ukeplan sto det en linje om at de ikke skal ha med nøtter på SFO pga en nøtteallergiker. Men hva om det skulle glippe en gang hos noen?

Vil du ha mulighet til å kjenne at det er nøtter i lokalet, slik at du kan gjøre tiltak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mye (eller lite) som skal til for at de med nøtteallergi skal gå i sjokk?

På guttens ukeplan sto det en linje om at de ikke skal ha med nøtter på SFO pga en nøtteallergiker. Men hva om det skulle glippe en gang hos noen?

Vil du ha mulighet til å kjenne at det er nøtter i lokalet, slik at du kan gjøre tiltak?

Hei!

Nå har jeg bare kommet i sjokk en gang da. Men har hatt mange inn på sykehuset i all hast, opplevelser.

Jeg har epipenn, som jeg må skyte i låret, men allikevel MÅ man inn på sykehus, for å forhindre at jeg kommer i sjokk....

Tåler i og for seg jeg at nøtter er i samme rom som meg, og di gangene jeg merker det. Nyttårsaften i fjor, f.eks. ba jeg dem bare sette skålen med nøtter i ett skap. Jeg kan fint fly og at andre spiser nøtter, men sier gjerne i fra til alle som sitter nerme, og spør pent om at di spiser evnt. nøtter litt lenger unna meg. Alle har vist stor forståelse for dette. Jeg tar ingen risker på flyet, selvom jeg normalt tåler det.... en gang er jo første for alt også....

Jeg er nok ikke blant di som er hardes rammet, så om dere har fått beskjed om ikke nøtter i matpakken, er nok vedkommende mer allergisk enn meg.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt et barn på trinnet med livstruende nøtteallergi. Hun vil ikke merke at det er noe i gjære nødvendigvis, men hvis hun eksponeres for nøtter så er det sprøyte i låret med en gang og håpe at helikopter/ambulanse kommer i tide - det går _fort_.

Hun var såpass sårbar at hun ble alvorlig syk da de testet henne med prikketest.

Etter at faren hennes fortalte om hvor alvorlig dte var på første skoledag i første klasse - for flere år siden nå - har det aldri vært aktuelt å rote med nøtter en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nøtteallergi har kryssreaksjon med steinfrukter, tror jeg. Men det er ikke så viktig - det viktigste er å bare gjøre som det blir sagt. Ingen setter sånne rammer bare for å være vanskelige :)

Vi har en ekstrem nøtteallergiker på skolen, så alt av nøtter er bannlyst. Jeg fatter ikke hvorfor enkelte foreldre allikevel ser det som umulig å smøre noe annet enn peanøttsmør eller nugatti på skivene til ungene.

Husk at jordbær også hører til blant nøttene, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstreme nøttealgerikere kan reagere på uhyre små mengder. Hadde en studiekamerat som flere ganger måtte legges inn på sykehus som følge av at vi andre spiste nøtter eller sjokolade på lesesalen...

Hennes mareritt var de dagene alle studenter fikk utlevert "startposer" som blant annet inneholdte små poser med peanøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøtteallergi har kryssreaksjon med steinfrukter, tror jeg. Men det er ikke så viktig - det viktigste er å bare gjøre som det blir sagt. Ingen setter sånne rammer bare for å være vanskelige :)

Vi har en ekstrem nøtteallergiker på skolen, så alt av nøtter er bannlyst. Jeg fatter ikke hvorfor enkelte foreldre allikevel ser det som umulig å smøre noe annet enn peanøttsmør eller nugatti på skivene til ungene.

Husk at jordbær også hører til blant nøttene, da.

Betyr dette at de ikke kan ha jordbærsyltetøy på skolen heller da?

Jeg tror ikke det er så ille med barnet på skolen vår, for vi har bare fått informasjon i en liten setning mellom masse annen tekst på ukeplanen. Ungene har også fått informasjon, men min sjuåring smører ikke matpakken selv...

Men jeg liker ikke nøtter selv, så det er ikke nøttepålegg i matpakkene her :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest nøttefri

Min minste sønn er hyperallergisk mot peanøtter, som ikke er en nøtt, men en belgfrukt. Vi fikk beskjed om at han ikke var allergisk mot trenøtter som f.eks hasselnøtter, men han fikk en veldig reaksjon da han fikk en prikk med nugatti i munnen for første, og til nå eneste, gang. Mandler har han spist uten noen form for reaksjon.

Det som er skummelt med slike allergikere at en ikke helt vet om evt kryssallergier, før en står oppe i det. Og ville du tatt en slik sjanse hvis mulighet for allergisk sjokk?

Sønnen min går i barnehage, og de har vært utrolig flinke til å følge opp. Det er totaltforbud mot peanøttholdige produkter, og andre nøtter/mandler da det går også andre allergikere i barnehagen bl.annet en som reagerer på mandler. Så det er kanskje ikke bare den ene ungene som er grunnen til forbudet mot nøtter. Uansett ser jeg ikke helt hva nøtter har å gjøre i en barnehage...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...