Anonym 82 Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Stedatteren min er 11 år, men bruker nok ca 14 år i klær. Hun er ikke tykk - ikke rund lenger engang når jeg tenker etter - men massivt bygd. Kan hun bruke str 164? Hun har ikke klær her lenger, så jeg får ikke sniktittet... Og moren hennes gidder jeg ikke å kontakte. Etter all julepraten her har jeg begynt å tenke på julegaver nemlig, og tenkte å titte litt på salg rundt omkring... Hvor mye penger bruker dere på julegaver til barn/stebarn? Og hvis dere finner noe på salg/billig, kjøper dere mer da, for å bruke opp den summen dere har satt, eller er dere da glade for å ha spart noen kroner? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j83! Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg synes det er så gøyt å kjøpe til de små så jeg ender alltid opp m å bruke mere enn jeg egentlig hadde tenkt å bruke på de.. så det blir et sted mellom 300 og 500 kroner på hver.. Finner jeg ting på tilbud så kjøper jeg ikke mere bare for å kjøpe, men finner jeg noe mere jeg har lyst å kjøpe så kjøper jeg det siden jeg fikk det andre på tilbud Det med størrelsen har jeg dessverre ikke så mye peiling på til den aldersgruppen =) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Str 164 vil nok passe. Se link: http://shop.hm.com/no/?action=viewcustserv&display=measuretable_child Je ger fæl til å handle mere om jeg finner noe billigere enn hva jeg har sett for meg at gaven skal koste. Spesielt til dem som vi har avtalt gavesats med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Str 164 vil nok passe. Se link: http://shop.hm.com/no/?action=viewcustserv&display=measuretable_child Je ger fæl til å handle mere om jeg finner noe billigere enn hva jeg har sett for meg at gaven skal koste. Spesielt til dem som vi har avtalt gavesats med. Jo, har man avtalt pris så er det jo noe annet! Selv om verdien jo er den samme selv om varen er på salg... Jeg vurderer etter lommeboka jeg, i slike situasjoner! Men er det et salg som "alle" veit om, så kjøper jeg nok mer... Takk for linken, da går jeg for 164:-) Forresten: Jeg har lest svaret ditt på det andre innlegget mitt, men har ikke svart deg tilbake enda. Må grunne litt på det du skrev bare... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Jeg synes det er så gøyt å kjøpe til de små så jeg ender alltid opp m å bruke mere enn jeg egentlig hadde tenkt å bruke på de.. så det blir et sted mellom 300 og 500 kroner på hver.. Finner jeg ting på tilbud så kjøper jeg ikke mere bare for å kjøpe, men finner jeg noe mere jeg har lyst å kjøpe så kjøper jeg det siden jeg fikk det andre på tilbud Det med størrelsen har jeg dessverre ikke så mye peiling på til den aldersgruppen =) 300 - 500 er der jeg har pleid å ligge på gave til stedatteren min også! Beregner egentlig 300, men finner jeg noe som passer spesiellt godt til henne, så kan jeg strekke meg til 500. I disse rentetider skal jeg nok prøve å holde det ned mot 300 tenker jeg! Men minstemor får sikkert litt mer. Hun får jo litt klær og sånt også, som vi hadde måttet kjøpe likevel. Da pakker vi det like gjerne inn:-) Stedatterens klær er det jo i hovedsak moren som skal stå for, pluss at hun jo får pakker fra den slekta også, så da synes jeg ikke det er noen krise om det blir litt skjev pengefordeling... Pluss at dette er det første året jeg har baby på julaften, og jeg gleder meg villt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jo, har man avtalt pris så er det jo noe annet! Selv om verdien jo er den samme selv om varen er på salg... Jeg vurderer etter lommeboka jeg, i slike situasjoner! Men er det et salg som "alle" veit om, så kjøper jeg nok mer... Takk for linken, da går jeg for 164:-) Forresten: Jeg har lest svaret ditt på det andre innlegget mitt, men har ikke svart deg tilbake enda. Må grunne litt på det du skrev bare... Forstår det, ble litt mye å si noe sikkert på med det samme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
j83! Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 300 - 500 er der jeg har pleid å ligge på gave til stedatteren min også! Beregner egentlig 300, men finner jeg noe som passer spesiellt godt til henne, så kan jeg strekke meg til 500. I disse rentetider skal jeg nok prøve å holde det ned mot 300 tenker jeg! Men minstemor får sikkert litt mer. Hun får jo litt klær og sånt også, som vi hadde måttet kjøpe likevel. Da pakker vi det like gjerne inn:-) Stedatterens klær er det jo i hovedsak moren som skal stå for, pluss at hun jo får pakker fra den slekta også, så da synes jeg ikke det er noen krise om det blir litt skjev pengefordeling... Pluss at dette er det første året jeg har baby på julaften, og jeg gleder meg villt:-) Ja, det er ekstra koselig med jul når man har egne barn =) Jeg er ikke så nøye på at jeg skal bruke like mye/lite på begge barna så lenge det virker som det er for ca like mye.. ihvertfall nå når de er så små,, 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Jeg handler inn i stooor stil når det er jul. Ungene mine får ikke noe særlig utenom jul og bursdager, men på julaften tar vi igjen alt det tapte med renter :-) Min ellveåring er jo gutt - og blant de høyeste på sin alder. Han bruker 164 i klær. Det vil si - han bruker 170 i hettejakker, men det har med image å gjøre - de er alt annet enn passe store... Hvis jeg finner noe på salg som jeg synes er fint så har jeg ingen problemer med at en og annen gave ikke er på fullpris. Skulle bare mangle det :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punky brewster Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 300 - 500 er der jeg har pleid å ligge på gave til stedatteren min også! Beregner egentlig 300, men finner jeg noe som passer spesiellt godt til henne, så kan jeg strekke meg til 500. I disse rentetider skal jeg nok prøve å holde det ned mot 300 tenker jeg! Men minstemor får sikkert litt mer. Hun får jo litt klær og sånt også, som vi hadde måttet kjøpe likevel. Da pakker vi det like gjerne inn:-) Stedatterens klær er det jo i hovedsak moren som skal stå for, pluss at hun jo får pakker fra den slekta også, så da synes jeg ikke det er noen krise om det blir litt skjev pengefordeling... Pluss at dette er det første året jeg har baby på julaften, og jeg gleder meg villt:-) Er det ikke pappaen som tar ansvaret for gaven til si jente? Jeg ville syntes det var naturlig at han kjøpte for like mye til begge sine barn 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 15. september 2008 Forfatter Del Skrevet 15. september 2008 Er det ikke pappaen som tar ansvaret for gaven til si jente? Jeg ville syntes det var naturlig at han kjøpte for like mye til begge sine barn Vi har pleid å spleise på gave til stedatteren min! Han har ofte lagt i litt mer enn jeg, men det er jo klart at jeg også skal være med på den! Til jul gir nok han for ca like mye til begge ja, men jeg gir nok litt ekstra til vår felles datter. Dette nettopp fordi stedatteren har en hel familie til som hun også får gaver av! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Vi har brukt ca. 1000 fram til nå, men har økt litt de siste par årene. Fellesbarnet får nesten alltid litt mer enn hans sønn. (Man han får jo like mye fra mor og stefar også. Så totalt får han mer) Dersom jeg finner ting på tilbud så nyter barnet godt av det. Kjøpe en stor tursekk som hadde kostet 1200. Betalte 500. Så da fikk min stesønn denne + 500 + en liten sekk + sokker fra snuppa vår. Jeg tror ingen av ungene forstår at jeg kjøper litt ekstra til snuppa. Det er gjerne en sølvskje eller noe. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punky brewster Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Vi har pleid å spleise på gave til stedatteren min! Han har ofte lagt i litt mer enn jeg, men det er jo klart at jeg også skal være med på den! Til jul gir nok han for ca like mye til begge ja, men jeg gir nok litt ekstra til vår felles datter. Dette nettopp fordi stedatteren har en hel familie til som hun også får gaver av! Synes det høres naturlig ut at du gir mer til deres felles barn, mens han gir omtrent like mye til begge sine barn. Helt likt er vel vanskelig å få det, kommer jo an på hva de trenger og ønsker seg, men synes at det skal ikke være slik at en far skal hele tiden gi mer til et felles barn enn et privat, om du skjønner hva jeg mener:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Synes det høres naturlig ut at du gir mer til deres felles barn, mens han gir omtrent like mye til begge sine barn. Helt likt er vel vanskelig å få det, kommer jo an på hva de trenger og ønsker seg, men synes at det skal ikke være slik at en far skal hele tiden gi mer til et felles barn enn et privat, om du skjønner hva jeg mener:) Jeg forstår, og vi er nok enige:-) Han bruker nok som sagt ca like mye på begge (kommer litt ann på hva han finner). Men... Jeg kommer jo til å kjøpe mer til mi enn til hans. Synes du at de skal være fra bare meg da? At jeg skal ta "æren" for dem selv, slik at ikke storesøster tror at pappa har lagt ut mer for lillesøsters gaver? Men hva med lillesøster? Nå er hun jo baby, men seinere vil hun jo forstå at hun får flere gaver fra mamma enn fra pappa... Hvordan ville du løst det? Er det et veldig viktig tema egentlig? Storesøster er jo så stor også, at jeg kan jo egentlig bare ta en prat med henne om det, så forstår hun nok det:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hvis hun er tettvokst kan endel av klærne i 164 bli for lange og smale, det opplevde jeg!! Da er det bedre å se etter small eller xs på voksenklær, og finne litt "barnslige" modeller. Har ei på snart 12 som alltid har vært stor og kraftig, og har mange ganger vært frustrert over at barneklær er laget til magre barn. Har ei som er eldre også, og hun er liten og spinkel. Når 164 ble for trangt til henne da hun var 12 år (og hun ER spebygd og liten for alderen) begynner jeg å lure litt.. Tror det viktigste er å se an fasongen på klærne, og ikke slavisk følge størrelsen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Vi har brukt ca. 1000 fram til nå, men har økt litt de siste par årene. Fellesbarnet får nesten alltid litt mer enn hans sønn. (Man han får jo like mye fra mor og stefar også. Så totalt får han mer) Dersom jeg finner ting på tilbud så nyter barnet godt av det. Kjøpe en stor tursekk som hadde kostet 1200. Betalte 500. Så da fikk min stesønn denne + 500 + en liten sekk + sokker fra snuppa vår. Jeg tror ingen av ungene forstår at jeg kjøper litt ekstra til snuppa. Det er gjerne en sølvskje eller noe. Når du gjør sånne kupp og så fyller opp med resten av summen, spiller det jo ingen rolle om du bruker litt mer penger på gaven til minstemor! Da har de jo fått for samme verdi likevel! Så dere bruker ca. 1000 kr pr. barn? Oi, det synes jeg er mye! Men så kommer det jo ann på familiens økonomi, og hvor mye barnet får ellers i året da... Akkurat i år kjenner jeg at jeg har lyst til å gå helt berserk, for det er den første julen jeg har eget barn:-) Men jeg må jo prøve å holde igjen litt... Jeg handlet på "restesalg" på nettet til stedatteren, og fikk myyye for pengene, så da tenker jeg at jeg kan kjøpe litt ekstra til minstemor også:-) Har forresten kjøpt en del på salg der også! Er glad i å gjøre kupp;-) Så du mener det er ok å kjøpe for mer til min egen datter? Samboeren bruker jo ca. like mye på begge sine... Bør jeg da forklare dette for hun på 11? Ikke sikker på at hun legger merke til det engang jeg da men... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Hvis hun er tettvokst kan endel av klærne i 164 bli for lange og smale, det opplevde jeg!! Da er det bedre å se etter small eller xs på voksenklær, og finne litt "barnslige" modeller. Har ei på snart 12 som alltid har vært stor og kraftig, og har mange ganger vært frustrert over at barneklær er laget til magre barn. Har ei som er eldre også, og hun er liten og spinkel. Når 164 ble for trangt til henne da hun var 12 år (og hun ER spebygd og liten for alderen) begynner jeg å lure litt.. Tror det viktigste er å se an fasongen på klærne, og ikke slavisk følge størrelsen. Hmm, men nå kjøper jeg på nettet da, så da er det litt vanskelig å se... Jeg har kjøpt alt, i str 164. Plaggene jeg kjøpte var ikke i sånn veldig lang og smal fasong, og bukser kjøper jeg ikke uprøvd! Det er snakk om hettegensere o.l. for det meste! Usj, nå blei jeg litt redd for at det kanskje ikke passer likevel... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mimmi69 Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Hmm, men nå kjøper jeg på nettet da, så da er det litt vanskelig å se... Jeg har kjøpt alt, i str 164. Plaggene jeg kjøpte var ikke i sånn veldig lang og smal fasong, og bukser kjøper jeg ikke uprøvd! Det er snakk om hettegensere o.l. for det meste! Usj, nå blei jeg litt redd for at det kanskje ikke passer likevel... Hettegensere er vel sikkerstikk sånn sett, skal godt gjøres at de blir for smale. Er det steder du har handlet før vet du kanskje litt om størrelsene er greie generelt. Du vet, selv på voksenklær varierer det veldig. Noen steder er 40 i største laget, mens andre steder er 42 for trangt (og der går grensen for hva jeg prøver...). Og det gjenspeiler seg generelt på alle klær fra samme butikk/kjede. Slik er det vel med barneklær også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Når du gjør sånne kupp og så fyller opp med resten av summen, spiller det jo ingen rolle om du bruker litt mer penger på gaven til minstemor! Da har de jo fått for samme verdi likevel! Så dere bruker ca. 1000 kr pr. barn? Oi, det synes jeg er mye! Men så kommer det jo ann på familiens økonomi, og hvor mye barnet får ellers i året da... Akkurat i år kjenner jeg at jeg har lyst til å gå helt berserk, for det er den første julen jeg har eget barn:-) Men jeg må jo prøve å holde igjen litt... Jeg handlet på "restesalg" på nettet til stedatteren, og fikk myyye for pengene, så da tenker jeg at jeg kan kjøpe litt ekstra til minstemor også:-) Har forresten kjøpt en del på salg der også! Er glad i å gjøre kupp;-) Så du mener det er ok å kjøpe for mer til min egen datter? Samboeren bruker jo ca. like mye på begge sine... Bør jeg da forklare dette for hun på 11? Ikke sikker på at hun legger merke til det engang jeg da men... For å si det litt brutalt. Jeg kjøper gave for 500,- til mitt barn. Det samme gjør faren. = 1000 Jeg kjøper gave for 250 til min stesønn. Faren gir 500,- også til dette barnet = 750 Mor og stefar gjør det på samme måte, så da får han 750,- fra dem også. Nå er det ikke slik at vi gjør det AKKURAT slik. Vi ser jo an hva de trenger og ønsker seg. Men det er et lite utgangspunkt. Størrelsen kommer jo som du sier an på hva de får ellers, hva de trenger/ønsker seg og ikke minst vår økonomi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 For å si det litt brutalt. Jeg kjøper gave for 500,- til mitt barn. Det samme gjør faren. = 1000 Jeg kjøper gave for 250 til min stesønn. Faren gir 500,- også til dette barnet = 750 Mor og stefar gjør det på samme måte, så da får han 750,- fra dem også. Nå er det ikke slik at vi gjør det AKKURAT slik. Vi ser jo an hva de trenger og ønsker seg. Men det er et lite utgangspunkt. Størrelsen kommer jo som du sier an på hva de får ellers, hva de trenger/ønsker seg og ikke minst vår økonomi. Men da får jo faktisk stesønnen deres for 1500 kr, og datteren deres for 1000... Til sammen. Derfor mener jeg at det er en helt ok måte å gjøre det på! Kanskje fordi det er sånn jeg gjør det selv...? ;-) Men du føler altså ikke at du må rettferdiggjøre dette overfor stesønnen på noen måte? Har du snakket med ham om dette for eksempel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Men da får jo faktisk stesønnen deres for 1500 kr, og datteren deres for 1000... Til sammen. Derfor mener jeg at det er en helt ok måte å gjøre det på! Kanskje fordi det er sånn jeg gjør det selv...? ;-) Men du føler altså ikke at du må rettferdiggjøre dette overfor stesønnen på noen måte? Har du snakket med ham om dette for eksempel? Nei, jeg ser ingen grunn til å snakke med han om det. Jeg tror ikke han ser forskjellen, og det er greit nok:-) Generelt så får jo jenta vår mye mer enn hans sønn. Vi må jo betale alt for henne mens det er mora sitt ansvar å kjøpe det min stesønn trenger. (Vi betaler jo bidrag) Det blir jo selvsagt unntak her også. I helgen kjøpte vi et par sko ettersom de han har (han sier at han bare har dette ene paret) var totalt utslitt. Vi har snakket om ferieturer. Han har vært med oss annenhver gang vi reiser. Den andre gangen er det mora sitt ansvar. I sommer valgte han å ikke være med. (Han er jo 16, så det er vel naturlig) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.