Gå til innhold

Erfaring med Levonova

Jentene2

Anbefalte innlegg

Hei alle dere som vet så mye :-)

Skal bytte min kobberspiral med hormonspiral av merket Levonova. Noen som har gode/dårlige erfaringer å dele med seg?

Har hatt så utrolig lang (opptil 14 dager) og rikelig menstruasjon nå med kobberspiral, så jeg håper det endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Jeg byttet fra kobberspiral til levonova for et år siden.

Hadde lange rikelige menstruasjoner med kobberspiral.

Jeg kjente knapt at gynekologen satte inn spiralen, men fikk litt mens-smerter når hun tok ut kobberspiralen først. Hadde menssmerter og litt blødninger første dagen.

Så hadde jeg bittelitt blødning igjen etter ca 1 uke. Varte 1-2 dager, og var veldig lite. Etter det hadde jeg ørlite blødning 1 gang i måneden de tre første månedene. Holdt i massevis å bruke truseinlegg. Siden det har jeg ikke hatt mensen i det hele tatt.

Med andre ord: kjempefornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare god erfaring med den. :o) Merket ikke at den ble satt inn, småblødde i 3 mnd (det er helt vanlig) og deretter hadde jeg knapt mens i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hormonspiral - endelig noe som virker, som ikke roter til alt med blødninger osv. Veldig fornøyd.

Jeg hadde den for noen år tilbake men valgte å ta den ut pga alle bivirkninger. Fikk trøbbel med uren hud, vekten økte og hadde mye vondt/murring i ryggen. Koblet ikke det siste til hormonspiralen før legen min sa han hadde opplevd det før som bivirkning. Forøvrig var han en av de som ivret for hormonspiral, men da jeg tok den ut sa han at han hadde sett såpass mange "merkelige" bivirkninger at han hadde sluttet å anbefale den.

Men nå er nå jeg trolig noe overfølsom for hormonpåvirkning, har hatt trøbbel med det meste av p-piller, og p-sprøyten. Tåler du hormoner er det et greit valg, men du bør vite noe om det før du setter den inn. Selv er jeg ferdig med å få barn og har sterilisert meg, herlig å slippe å tenke på prevansjon og å slippe kunstige hormoner eller andre duppedingser (som lett kan bli glemt i øyeblikket..;-)..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare god erfaring med den. :o) Merket ikke at den ble satt inn, småblødde i 3 mnd (det er helt vanlig) og deretter hadde jeg knapt mens i det hele tatt.

Sånn var det for meg også.

Nå har jeg hatt den siste spiralen inne i halvannet år, merker ikke noe annet til den enn at jeg slipper mensen (deilig!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke så mye blødning som deg med spiral, men absolutt en del.

Når jeg satt inn hormonspiralen blødde jeg MASSE i ett døgn, og hadde småblødninger i ca. 1 mnd. tror jeg. Etter det har jeg i verste fall blodig utflod. Så jeg er superfornøyd. Bruker min 2. nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at jeg nok har gjort det riktige valget. Har aldrig reagert negativt på hormoner fra p-piller eller minipiller, så da tipper jeg på dette også går bra :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte Levonova i 5 år. Normalt har jeg veldig kraftige mensblødninger. De første månedene med spiralen hadde jeg litt uregelmessige småblødninger, mens jeg var helt mensfri resten av perioden. Det var veldig deilig, og jeg merket ingen bivirkninger, trodde jeg...

Etter at jeg fjernet hormonspiralen igjen, skjønte jeg at den hadde vært årsaken til at jeg hadde vært totalt uten sexlyst. Så når du har fått satt inn spiralen, bør du følge med på om du merker noen forandringer, og vurdere ulempene mot fordelene.

For meg var valget enkelt: Aldri mer hormonpreventiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt levonova i over ett år nå, og jeg er virkelig ikke fornøyd. Hele tiden nå går jeg og håper på at det skal bedre seg, men det gjør det ikke, så nå skal jeg bestille time til gynekologen igjen og spørre om hva jeg bør gjøre, fjerne den eller hva. Jeg blør stort sett hele tiden, har mensen kanskje 3 gnager i måneden, og imellom disse blør jeg altså, noen ganger mer enn andre ganger, men ikke mer enn at et truseinnlegg holder. Noen gnager er det rødt, mens ofte er det bare helt brunt, sammen med mye seig utflod. Jeg har ofte vondt i magen, og jeg blir helt sprø av disse blødningene. Dette har egentlig blitt bare værre og værre, det startet jo ganske greit da jeg fikk satt inn spiralen. Men nå er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...