Gjest lett fortvilet mamma Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Har også postet dette på "barnemedisin" men fått tips om at det er så mange kloke hoder her inne ;-) Dette gjelder ei jente på snart 9 år. Hvis hun spiser sjokolade får hun diarè. Vi fant ut sammenhengen da hun var i to-års-alderen, og har deretter begrenset sjokoladeinntaket så mye som mulig (bare ett lite stykke kake i bursdag osv). Nå er det helt stopp, for nå får hun diarè av så lite som 2 non-stop eller trekket på en PinUp iskrem. Det finnes så klart mange ting som er verre å reagere på, men i en 9-årings verden er det overflod av fristelser i form av f.eks. sjokoladekaker, termoser med kakao, lørdagsgodis og iskrem, og jeg ser at hun plages og er lei seg hver gang hun må si nei takk. I tillegg simpelthen elsker hun sjokolade (men hvem ville vel ikke det hvis det ikke var lov å spise i det hele tatt). Hva er det i sjokoladen hun reagerer på? Vil hun ødelegge noe i tarmsystemet dersom hun spiser sjokolade? Kan hun vokse det av seg? Hun har ingen smerter eller andre ubehag enn diarèen - er det en allergi eller en intoleranse? Jeg har forsøkt å søke på sjokoladeallergi men finner ingen fornuftig informasjon. Fastlegen har ikke noe å bidra med, bare sier at hun får la vær å spise det ("det kan da ikke være så vanskelig å unngå sjokolade"). Er det noen som vet noe mer om dette, som kanskje har egen erfaring, eller kan tipse meg om gode kilder derjeg kan lære mer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hotmail.com Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Skjønner godt at du er liit fortvilt, og vet ikke om jeg kan hjelpe. Men en onkel av meg som hadde lignende problemer (dog ikke fullt så alvorlig ) sverget til diabetikersjokolade. Han kunne også spise et par små biter med mørk sjokolade. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Kan hun være allergisk/intolerant mot vanilje? Det er i de absolutt fleste sjokoladeprodukter. Rimi har noen får sjokolader som ikke inneholder vanilje Dere kan også teste dette ved å gi henne kakao blandet med færrest mulig andre ingredienser. Ha kontroll på hva hun ellers spiser den dagen. Reagerer hun da, kan det jo være kakaoen. Tåler hun hvit sjokolade? Hvis ikke blir det vel å lese varedeklarasjoner og se hva som er gjengangerne og teste ut fra dette. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tinkebøtta Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Jeg har dessverre aldri hørt om sjokoladeallergi (takk og pris for at jeg ikke har det :-; ) Er du helt sikker på at det er sjokoladen hun reagerer på? Du nevner iskrem, kakao, pinne.is, sjokoladekake....Det kan ikke være melk vel - som det jo er i de fleste sjokoladeprodukter? På den annen side drikker hun vel melk ellers, og jeg antar at det går bra ellers ville du vel nevnt det. Hva om dere prøver å gi ren, mørk sjokolade som ikke er tilsatt noe, heller ikke melk. Reagerer hun med diare også da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Den eneste formen for sjokoladeallergi jeg har hørt om (før nå...) er egentlig en nøtteallergi. Det er fordi de fleste sjokolader inneholder spor av nøtter. Diare som reaksjon, som du beskriver, kjenner jeg ikke til. Men mitt tips er å være litt detektiv. Er det kakao-masse hun reagerer på, er det kakao-smør? Tåler hun varm kakao lagd av melk, sukker og kakao-pulver? Er det vaniljen hun reagerer på (reagerer hun f.eks. på annet godteri med vanilje, eller vaniljesaus)? Reagerer hun på hvit sjokolade? Jeg kjenner flere som ikke tåler sjokolade, det er fullt mulig å leve et fullverdig liv uten ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lett fortvilet mamma Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Den eneste formen for sjokoladeallergi jeg har hørt om (før nå...) er egentlig en nøtteallergi. Det er fordi de fleste sjokolader inneholder spor av nøtter. Diare som reaksjon, som du beskriver, kjenner jeg ikke til. Men mitt tips er å være litt detektiv. Er det kakao-masse hun reagerer på, er det kakao-smør? Tåler hun varm kakao lagd av melk, sukker og kakao-pulver? Er det vaniljen hun reagerer på (reagerer hun f.eks. på annet godteri med vanilje, eller vaniljesaus)? Reagerer hun på hvit sjokolade? Jeg kjenner flere som ikke tåler sjokolade, det er fullt mulig å leve et fullverdig liv uten ;-) Hun reagerer ikke på nøtter, ikke på vanilje (verken ekte eller vanillin) og ikke på melk. Hun reagerer på alle former for brun sjokolade: sjokoladetrekket på en ispinne, varm kakao, sjokoladekake, sjokoladebiter i cookies osv. Hvit sjokolade vet vi ikke om hun reagerer på, hun liker det ikke (synes det er kvalmt). Selvfølgelig går det an å leve godt uten sjokolade, men hun reagerer på ørsmå mengder, og i barns verden er det ganske mye av den: som eksempel har nesten alle ispinner sjokoladetrekk, og i alle barnebursdager serveres det sjokoladekake. Hun er veldig flink til å unngå sjokolade, men blir av og til "lurt" i ren uvitenhet: i sommer fikk hun en hvetebolle med sjokoladebiter i av en velmenende voksen, selvfølgelig med diare som resultat. Ikke bare-bare å være 9 år heller! *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lett fortvilet mamma Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Jeg har dessverre aldri hørt om sjokoladeallergi (takk og pris for at jeg ikke har det :-; ) Er du helt sikker på at det er sjokoladen hun reagerer på? Du nevner iskrem, kakao, pinne.is, sjokoladekake....Det kan ikke være melk vel - som det jo er i de fleste sjokoladeprodukter? På den annen side drikker hun vel melk ellers, og jeg antar at det går bra ellers ville du vel nevnt det. Hva om dere prøver å gi ren, mørk sjokolade som ikke er tilsatt noe, heller ikke melk. Reagerer hun med diare også da? Alt annet går greit, det er bare sjokolade hun reagerer på, og det skal mindre og mindre til før hun reagerer. Hvit sjokolade liker hun ikke, så det har vi aldri fått testet. Og mørk ren sjokolade er trolig ikke noe alternativ - det faller garantert ikke i smak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lett fortvilet mamma Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Kan hun være allergisk/intolerant mot vanilje? Det er i de absolutt fleste sjokoladeprodukter. Rimi har noen får sjokolader som ikke inneholder vanilje Dere kan også teste dette ved å gi henne kakao blandet med færrest mulig andre ingredienser. Ha kontroll på hva hun ellers spiser den dagen. Reagerer hun da, kan det jo være kakaoen. Tåler hun hvit sjokolade? Hvis ikke blir det vel å lese varedeklarasjoner og se hva som er gjengangerne og teste ut fra dette. mvh Hun tåler godt vanilje - både i naturlig og syntetisk form. Hvit sjokolade synes hun er kvalmt, så det har vi aldri fått testet ut ordentlig, og ren mørk sjokolade faller neppe i smak. Det er jo uansett "melkesjokolade"-varianten hun blir møtt med over alt. Jeg tror at selv om hun savner å spise sjokolade, er det aller verste for henne er at hun ikke kan gjøre det samme som andre barn: aldri spise kake i bursdag, ikke kjøpe seg en ispinne om sommeren, ikke ha kakao i termosen på tur osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BMS! Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 ''Har også postet dette på "barnemedisin" men fått tips om at det er så mange kloke hoder her inne ;-)'' Det var jo snilt sagt :-D ''Dette gjelder ei jente på snart 9 år. Hvis hun spiser sjokolade får hun diarè. Vi fant ut sammenhengen da hun var i to-års-alderen, og har deretter begrenset sjokoladeinntaket så mye som mulig (bare ett lite stykke kake i bursdag osv). Nå er det helt stopp, for nå får hun diarè av så lite som 2 non-stop eller trekket på en PinUp iskrem. Det finnes så klart mange ting som er verre å reagere på, men i en 9-årings verden er det overflod av fristelser i form av f.eks. sjokoladekaker, termoser med kakao, lørdagsgodis og iskrem, og jeg ser at hun plages og er lei seg hver gang hun må si nei takk. I tillegg simpelthen elsker hun sjokolade (men hvem ville vel ikke det hvis det ikke var lov å spise i det hele tatt).'' Det er i alle fall ikke melk da, siden hun ikke tåler verken nonstopp eller trekket på lolipoppen, begge deler er helt uten melk. ''Hva er det i sjokoladen hun reagerer på? Vil hun ødelegge noe i tarmsystemet dersom hun spiser sjokolade? Kan hun vokse det av seg? Hun har ingen smerter eller andre ubehag enn diarèen - er det en allergi eller en intoleranse? Jeg har forsøkt å søke på sjokoladeallergi men finner ingen fornuftig informasjon. Fastlegen har ikke noe å bidra med, bare sier at hun får la vær å spise det ("det kan da ikke være så vanskelig å unngå sjokolade"). Er det noen som vet noe mer om dette, som kanskje har egen erfaring, eller kan tipse meg om gode kilder derjeg kan lære mer?'' Det kan selvsagt være nøtter da, for det finnes spor av nøtter i alle sjokolader, men nøtter har en tendens til å slå seg på luftveiene, og ikke i form av diare.... Hmmmmm. er hun skikkelig testet i matvareveien? Tenker ikke bare på di strekene på armen, men den store testen man tar på ryggen? Den har jeg tatt, poden sjekket di bare på armen, og det er jo bare 16 allergener eller noe. Mener den på ryggen er 48. Ikke helt sikker her. Men du, ikke alle leger vil ta den på ryggen, nokså dyr. Men krev å bli henvist videre. Matvareallergi er ikke bra, og kan som du nevner ødelegge viktige organer. Eller få sjokk, og det er livsfarlig (da går det på luftveiene). Krev å bli videresent til spesialist. Det er en grunn til at leger vidreutdannerseg og spesialiserer seg innenfor gitte felt, og dette har dessverre noen allmennleger litt lett for å glemme. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Hun tåler godt vanilje - både i naturlig og syntetisk form. Hvit sjokolade synes hun er kvalmt, så det har vi aldri fått testet ut ordentlig, og ren mørk sjokolade faller neppe i smak. Det er jo uansett "melkesjokolade"-varianten hun blir møtt med over alt. Jeg tror at selv om hun savner å spise sjokolade, er det aller verste for henne er at hun ikke kan gjøre det samme som andre barn: aldri spise kake i bursdag, ikke kjøpe seg en ispinne om sommeren, ikke ha kakao i termosen på tur osv. Slikt er ikke lett. Det er vel egentlig "bare" å lese varedeklarasjoner og teste ulike ting og typer sjokolade. Det kan jo hende det finnes noen typer hun tåler. Men det blir jo et voldsomt forskningsprosjekt. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tilje Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Ser du har fått noen svar her, så det er ingen vits av meg å nevne melke allergi eller nøtte allergi.. Tror nok jeg vill anbefale deg å ta med datteren din til en lege for å ta en generell allergi test. Hvis de ikke finner noe ut på den testen, be om en henvisning til spesialist. Det er flere barneleger som har god kunnskap om allergi. Skjønner fortvilelsen at hun ikke kan spise sjokolade. Hvis det hadde vært noe med nøtte allergi, ville jeg anbefalt stratos sjokolade. Jeg har selv nøtte allergi, og jeg reagerer ikke på stratos. Har hun prøvd den? Ellers mørke sjokolader. Ren mørk kokesjokolade.. Jeg håper dere finner ut av dette. Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Vil anbefale deg å be fastlegen henvis til spesialist. Hvis du bor på Sørlandet, kan jeg anbefale en lege i Arendal! Vil tro at det er selvs kakaoen hun reagerer på. Kjipt, men det er mange barn som ikke kan spise alt. Mellomjenta vår grein sårt i går morges da eldstemann fikk med seg youghurt på skolen. Hun skal ikke ha mye melkeprodukterm og skal helst ikke ha youghurt.... Og eldstemann er allergisk mot katt og hund, og det er sårt for ham :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Få utredet om det er en allergi eller bare en intoleranse hun har. Er det allergi kan det hende den går over om hun lever 100% restriktivt noen år. Men får hun en bitteliten bit en sjelden gang imellom vedlikeholdes allergien. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.