Gå til innhold

utilpass 6 åring

Gjest Fio

Anbefalte innlegg

Hei! Har en gutt på 6 år som er veldig blek, sliten og i dårlig form. Dette har vedvart over lenger tid. Vi begynte å merke forskjell i 4 års alderen. Han ble i dårligere humør, gråter fort og er generelt utilpass. Det samme sa de i barnehagen, han måtte hvile flere ganger om dagen. Blodprøver viste lavt jernlager (9). I femårs alderen var han stadig småsyk med feber, ørebetennelser og forkjølelse. Vi var hos legen igjen i januar i år for helsjekk. Nye blodprøver ble tatt, de var stort sett normale, men jernlager og og lk-nøytrofile gr var utenfor referanseområdet (for lave). Han begynte igjen med neofer to ganger daglig. I april ble han henvist til barnepol. av legen på helsestasjonen pga formen og fordi han ikke har fulgt kurven sin for høyde og vekt. (Har falt to percentiler på begge over en to års periode). De fant ikke grunnen til hans utilpasshet. Etter 6 mnd på jerntilskudd var jernlageret 34. Vi skulle da kutte ut dette i to mnd og måle på nytt. Da hadde det sunket til 15. Det er mye autoimmune sykdommer i vår familie, så han har også tatt stoffskifteprøver. Disse har vist lett forhøyet verdi på tsh (rundt 5)siden jul. Ft4 har ligget på rundt 13. Ft3 er målt en gang 5.8. Anti tpo var 27. Det er også tatt cøliakiprøver og borreliaprøver. Begge er negative. Lk-nøytrofile gr. har ligget for lavt hele tiden. Siste prøven viste 1,55. Nå føler vi at vi står litt fast her. Han er veldig blek, tynn, trøtt og sliten. Matlysten er litt opp og ned. Han svetter også mye, stort sett hver kveld/natt etter han har sovnet. Skolestarten ble litt trøblete fordi han er så fryktelig trøtt om morgenen. Nå er han lei sfo fordi de snakker så høyt der.. Han har også gode dager, der formen er fin og han er blid og glad. Da kan han gledestrålende si at " I dag er jeg ikke sliten, mamma!!" Han blir fortsatt fulgt opp fra barneavd. men de står også fast. Jeg lurer jo også på om dette her bare er sånn gutten vår er, men samtidig er jeg redd for at det er noe vi overser. Jeg tror ikke det er noe veldig alvorlig, siden det har gått over flere år, men syns det hadde vært fryktelig om noe ble oversett som kunne hjelpe han til å få en annen og bedre hverdag. Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Jeg har lest sykehistorien du beskriver, den gir ikke umiddelbart mistanke om en spes. sydom som kan foklare bildet, men det er mange ting som jeg synes skal føre til at barnet observeres videre og undersøkes, evt. gjenta prøver som allerede er tatt.

Det viktigste er at barnets almentilstand ikke er slik den pleier, du beskriver det som utilpass. Men det viktigste er at barnet har falt av to percentiler i lengde og vekt (failure to thrive), det krever en forklaring. Jeg synes undersøkelsene skal sentreres omkring dette symptomet. Jeg savner leverprøver.

Jeg synes du skal holde kontakt med barneavdelingen som har undersøkt barnet og evt. få gjort nye , eller repeterte undersøkelser dersom barnet fortsetter å være sykt og ikke percentilkurven normliseres, dvs. barnet beveger seg opp til de gamle verdier det hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fagkompetanse utover å være mor og barn med proteinintoleranse. Dvs. testet positivt på prøve sendt til Neurozym.

Spesielt to ting i innlegget til Fio får meg til å tenke på PI; nattesvette og at de snakker så høyt på sfo. Mitt barn svettet seg stadig søkkvåt før diettstart og hvis det får i seg gluten eller melk nå. _Før_ diettstart var det stadig klaging på at de var så høyrøstet på skolen. Etter at dietten "falt på plass" har det ikke vært nevnt en gang...

Jeg synes det ville være bryet verdt å undersøke for PI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen fagkompetanse utover å være mor og barn med proteinintoleranse. Dvs. testet positivt på prøve sendt til Neurozym.

Spesielt to ting i innlegget til Fio får meg til å tenke på PI; nattesvette og at de snakker så høyt på sfo. Mitt barn svettet seg stadig søkkvåt før diettstart og hvis det får i seg gluten eller melk nå. _Før_ diettstart var det stadig klaging på at de var så høyrøstet på skolen. Etter at dietten "falt på plass" har det ikke vært nevnt en gang...

Jeg synes det ville være bryet verdt å undersøke for PI!

Dårlig humør, gråter ofte og er generelt utillpass er også beskrivelser som passer godt for mitt barn før diettstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...