tenåringssønn Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 HJELP! Min nydelige skjønne sønn stjeler... Han stjeler ikke i butikker, men kontanter fra sin mor og søster. Sist jeg tok ham i det måtte han betale beløpet tilbake til både meg og sin søster ved å jobbe for familien. I tillegg måtte han betale en "bot" til søsteren sin. Alt foregikk uten å måtte heve stemmen eller endre trusler. Men nå har han gjort det igjen, han har tatt penger fra lommeboken min og en mindre sum fra søsteren sin.. Hjelp meg! Hva skal jeg gjøre?? Jeg er så fortvilet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
malu Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Auda - - skjønner at du er fortvilet. Synes du håndterte dette "etter boka" sist gang - - og da ville jeg nok slått hardere ned på det denne gangen. Og ihvertfall gjort det klart at en evt. neste gang ville få STORE konsekvenser. Og selvfølgelig snakke om at dette er ikke den gutten han og du ønsker at han skal være. Samtidig ville jeg kanskje tenkt igjennom om han trenger mer penger ? Selv om du føler at han sløser bør det kanskje være hans valg ? Gi han mulighet til å ta små-jobber som gir ekstra penger ? Vaske bad - vaske bil - sitte barnevakt .... ?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenåringssønn Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Auda - - skjønner at du er fortvilet. Synes du håndterte dette "etter boka" sist gang - - og da ville jeg nok slått hardere ned på det denne gangen. Og ihvertfall gjort det klart at en evt. neste gang ville få STORE konsekvenser. Og selvfølgelig snakke om at dette er ikke den gutten han og du ønsker at han skal være. Samtidig ville jeg kanskje tenkt igjennom om han trenger mer penger ? Selv om du føler at han sløser bør det kanskje være hans valg ? Gi han mulighet til å ta små-jobber som gir ekstra penger ? Vaske bad - vaske bil - sitte barnevakt .... ?? Tusen takk for konstruktiv tilbakemelding Samsvarer mye med hva jeg selv har greid å komme frem til.. eneste problemet er at han ikke "gidder" å ha faste oppgaver, men kommer plutselig og spør etter en jobb han kan tjene 100,- kr på.. Men du har nok så rett så rett, han stjeler ikke for å være slem, han stjeler fordi han trenger dem der og da.. Jeg er nok av den gamle skolen som mener de må gjøre seg fortjent til lommepenger, men bør kanskje revurdere det.. Jeg vil bare ikke at de skal tro at mamma er en minibank og at penger vokser på trær, jeg vil at de skal lære pengenes verdi og at de ikke kommer gratis, uten innsats.. Uansett, tusen takk for svaret, det har virkelig hjulpet bare å lese svaret ditt, at noen gidder bry seg med mitt.. Genialt med en slik side vi foreldre kan gå inn på og diskutere alle små og store gleder og utfordringer det er å være foreldre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gunrika Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg har en sønn på 14 og han får en viss sum i måneden som blir satt i på kontoen hans. Han har kort på denne kontoen og disponerer disse pengene som han vil. Etter at vi begynte med dette opplegget, så brukte han mye mindre på snop og div. Han sparer endel og kjøper etterhvert litt større ting han ønsker seg. Det var populært å få kort som han kunne bruke og han har som sagt vært flink til å disponere pengene. Vi sa at dette opplegget var en prøveordning som vi skulle fortsette med hvis det gikk greitt. Kanskje dette kunne være noe for din sønn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Synes du taklet dette mesterlig første gang. Hva med å nå la ham betale tredobbelt tilbake med beskjed om at neste gang blir det syvdobbelt. Hensikten må være å gjøre konsekvensene så ubehagelige at han finner ut det ikke er verdt det. En annen og krassere reaksjon er å gjøre en avtale med politiet. En tur på politistasjonen og en samtale med en politibetjent som er dyktig på slikt, kan skremme vett i ganske mange. Jeg synes ikke det skal være spesielt formildende at han stjeler fra sine egne. Tvert imot. Så får dere jo se på hva han bruker de stjålne pengene til og hvordan han kan skaffe penger på ærlig vis. Om dere begynner med ukepenger, må det ikke oppleves som en belønning for denne adferden. Kanskje dere kan hjelpe ham å få en liten ekstrajobb utenfor hjemme. Ansvarsfølelsen stiger ofte da selv om det innebærer å måke snø eller gjøre rent hos naboen. Noen han også kunne gjort hjemme. Her i gården har vi gode erfaringer med ukepenger, som ikke er knyttet til arbeidsoppgaver, men til ting barna får skaffe seg selv. Vi har arbeidsoppgaver som ikke er knyttet til penger fordi vi mener det er et felles ansvar. Andre ting får de penger for. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Min stesønn gjorde det samme. Jeg kjøpte da et pengeskrin til lillesøster så ho kan ta vare på pengene sine. Min veske (med lommebok) ble konsekvent lagt på soverommet. (Lett å bli oppdaget om han går inn der hvor han ikke har noe å gjøre) I tillegg ble faren SKIKKELIG sinna. Noe han aldri blir. Det er faktisk eneste gangen gutten har fått en ørefik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke-noe-nick-i dag Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Første gangen min førstfødte stjal penger av meg tok jeg det etter "boka" og fortalte hvorfor man ikke skal gjøre slik bl, bla, bla. Det funket tydeligvis dårlig. Neste gang han gjorde det ble jeg så fortvilet at jeg rett og slett ga juling. ville ikke gjort det i dag, men som sliten alenemor med tre små, og veeeeldig dårlig råd rant det bare over for meg. Gutten er i dag 25 og har ALDRI stjålet siden. Så om det ikkevar så pedagogisk riktig funket det iallefall den gangen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Første gangen min førstfødte stjal penger av meg tok jeg det etter "boka" og fortalte hvorfor man ikke skal gjøre slik bl, bla, bla. Det funket tydeligvis dårlig. Neste gang han gjorde det ble jeg så fortvilet at jeg rett og slett ga juling. ville ikke gjort det i dag, men som sliten alenemor med tre små, og veeeeldig dårlig råd rant det bare over for meg. Gutten er i dag 25 og har ALDRI stjålet siden. Så om det ikkevar så pedagogisk riktig funket det iallefall den gangen. Men juling var da vel _veldig_ drøyt?!?! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke-noe-nick-idag Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Men juling var da vel _veldig_ drøyt?!?! Ja, som jeg sa, jeg ville ikke gjort det idag. Men der og da, i en veldig vanskelig situasjon, bare ble det sånn. Jeg har snakket med sønnen min om det nå som voksen, og han sier at det gjorde slik inntrykk på han at han aldri har glemt det. Ikke nødvendigvis det at jeg slo, men at jeg ble så ute av meg at jeg gjorde det. Og det funket, han har aldri stjålet siden. Jeg mener ikke å oppfordre denne moren til å slå sønnen sin. Det var vel mer en oppfordring til å finne noen litt "drastiske" virkemidler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenåringssønn Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Første gangen min førstfødte stjal penger av meg tok jeg det etter "boka" og fortalte hvorfor man ikke skal gjøre slik bl, bla, bla. Det funket tydeligvis dårlig. Neste gang han gjorde det ble jeg så fortvilet at jeg rett og slett ga juling. ville ikke gjort det i dag, men som sliten alenemor med tre små, og veeeeldig dårlig råd rant det bare over for meg. Gutten er i dag 25 og har ALDRI stjålet siden. Så om det ikkevar så pedagogisk riktig funket det iallefall den gangen. Med fare for å få resten av Norge på nakken, så må jeg si at jeg synes det var godt å høre at alle andre heller ikke til enhver tid er gjennomført pedagogiske i barneoppdragelsen. Det er ikke alltid like lett å være perfekt mamma, oppdrager, okønom, organisator, hushjelp, yrkeskvinne, og helst en attraktiv sensuell kvinne.. Nå kom vi inn på et helt annet tema, men so what 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rep12 Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Første gangen min førstfødte stjal penger av meg tok jeg det etter "boka" og fortalte hvorfor man ikke skal gjøre slik bl, bla, bla. Det funket tydeligvis dårlig. Neste gang han gjorde det ble jeg så fortvilet at jeg rett og slett ga juling. ville ikke gjort det i dag, men som sliten alenemor med tre små, og veeeeldig dårlig råd rant det bare over for meg. Gutten er i dag 25 og har ALDRI stjålet siden. Så om det ikkevar så pedagogisk riktig funket det iallefall den gangen. Hva legger du egentlig i juling? Og hvor gammel var gutten? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke-noe-nick-idag Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hva legger du egentlig i juling? Og hvor gammel var gutten? Han var vel sånn 11-12 år tror jeg, og med juling mener jeg ett godt tak i overarmen, og en fem-seks skikkelige klask på rompa. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Han var vel sånn 11-12 år tror jeg, og med juling mener jeg ett godt tak i overarmen, og en fem-seks skikkelige klask på rompa. ''Han var vel sånn 11-12 år tror jeg, og med juling mener jeg ett godt tak i overarmen, og en fem-seks skikkelige klask på rompa.'' Nå er jeg totalt mot å slå unger, men en normal og frisk 12-åring tåler det der når h*n har gjort noe skikkelig galt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke-noe-nick-idag Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 ''Han var vel sånn 11-12 år tror jeg, og med juling mener jeg ett godt tak i overarmen, og en fem-seks skikkelige klask på rompa.'' Nå er jeg totalt mot å slå unger, men en normal og frisk 12-åring tåler det der når h*n har gjort noe skikkelig galt. Motstander av å slå barn er vel de fleste. Jeg også. Men akkurat der og da, i en presset situasjon, ble det bare litt for mye for meg. Som tidgere sagt, jeg ville ikke gjort det i dag. Og de fleste foreldre har vel en eller annen gang gjort noe de angrer på i etterkant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singelfar Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Hei jeg er en singelfar på 48 og en sønn på 14 med samme problem . han er hos med en dag i uken og annenhver helg og hver gang forsvinner det en hundrelapp eller to. Har vært skilt i 4 år og forløpig ingen ny kvinne i livet mitt som jeg kan rådføre meg med. Min eks tror ikke på meg når jeg sier det så der kommer jeg ikke langt. Hva sier din mann/samboer til dette ? Hvis du finner en løsning så kontakt meg gjerne . Tom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tenåringssønn Skrevet 26. september 2008 Forfatter Del Skrevet 26. september 2008 Hei jeg er en singelfar på 48 og en sønn på 14 med samme problem . han er hos med en dag i uken og annenhver helg og hver gang forsvinner det en hundrelapp eller to. Har vært skilt i 4 år og forløpig ingen ny kvinne i livet mitt som jeg kan rådføre meg med. Min eks tror ikke på meg når jeg sier det så der kommer jeg ikke langt. Hva sier din mann/samboer til dette ? Hvis du finner en løsning så kontakt meg gjerne . Tom Hei Tom. Har ikke funnet noen gylden løsning på problemet.. Min eksmann vet om dette og vi samarbeider om å finne en løsning. Jeg har en samboer som vet om første gangen han tok penger, men ikke andre gangen, da han blir veldig "straffeorientert". Jeg har satt meg ned og snakket med sønnen min og gitt ham klar beskjed om at jeg har full kontroll over hvor mye penger jeg har i lommeboken min, at det har pappan hans og søsteren hans også, så vi vet at det er han so har tatt pengene hvis noen forsvinner uansett om han innrømmer det eller ikke, og bedt ham komme til meg isteden hvis han trenger penger. Jeg har også gitt ham muligheten til å gjøre småjobber hjemme og få betalt for det. Siden da har det ikke vært penger som har blitt borte her, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke stoler helt på ham enda. I ditt tilfelle blir det verre siden du ikke har hovedomsorgen for ham og når moren hans ikke tror på deg når du tar opp problemet med henne. Det er veldig synd, for det er så viktig at barna skjønner at foreldrene samarbeider selv om de ikke bor sammen lenger.. Jeg har dessverre ikke et konkret råd til deg annet enn å gjemme lommeboken din når sønnen din er hos deg. Det er trist å måtte gjøre det, men jeg tror det er viktig at du konsentrerer deg om å opparbeide et fortrolig forhold til sønnen din og la det problemet ligge foreløpig, ellers vil det ligge som en varm potet mellom dere når dere er sammen og sette en negativ markør på samværet. Jeg ønsker deg lykke til og er glad for alle tilbakemeldinger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singelfar Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Hei Tom. Har ikke funnet noen gylden løsning på problemet.. Min eksmann vet om dette og vi samarbeider om å finne en løsning. Jeg har en samboer som vet om første gangen han tok penger, men ikke andre gangen, da han blir veldig "straffeorientert". Jeg har satt meg ned og snakket med sønnen min og gitt ham klar beskjed om at jeg har full kontroll over hvor mye penger jeg har i lommeboken min, at det har pappan hans og søsteren hans også, så vi vet at det er han so har tatt pengene hvis noen forsvinner uansett om han innrømmer det eller ikke, og bedt ham komme til meg isteden hvis han trenger penger. Jeg har også gitt ham muligheten til å gjøre småjobber hjemme og få betalt for det. Siden da har det ikke vært penger som har blitt borte her, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke stoler helt på ham enda. I ditt tilfelle blir det verre siden du ikke har hovedomsorgen for ham og når moren hans ikke tror på deg når du tar opp problemet med henne. Det er veldig synd, for det er så viktig at barna skjønner at foreldrene samarbeider selv om de ikke bor sammen lenger.. Jeg har dessverre ikke et konkret råd til deg annet enn å gjemme lommeboken din når sønnen din er hos deg. Det er trist å måtte gjøre det, men jeg tror det er viktig at du konsentrerer deg om å opparbeide et fortrolig forhold til sønnen din og la det problemet ligge foreløpig, ellers vil det ligge som en varm potet mellom dere når dere er sammen og sette en negativ markør på samværet. Jeg ønsker deg lykke til og er glad for alle tilbakemeldinger! Hei ! Leser svaret ditt, skal ikke dømme om det er riktig eller galt og holde det hemmelig for din samboer . Skal vel ikke ha hemmeligheter for hverandre uansett ? Men det kommer jo an på hvilke straffereaksjoner han har i tankene - og ikke minst om dere har et bra forhold, og det regner jeg med dere har ? Takk for svaret ditt , du virker som en meget oppegående kvinne ! Tom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 3. oktober 2008 Del Skrevet 3. oktober 2008 Han var vel sånn 11-12 år tror jeg, og med juling mener jeg ett godt tak i overarmen, og en fem-seks skikkelige klask på rompa. Når du er 11-12 så forstår du forskjellen på rett og galt. Og du vet at dersom du gjør noe som ikke er lov så kan dette får konsekvenser. Han skjønte dermed godt hvorfor du gjorde som du gjorde (selv om noen klaps på rumpa er langt fra det jeg ville definert som juling) og han tok neppe skade av det. Problemet med å slå små barn er at de ikke skjønner sammenhengen mellom det de har gjort og det som blir gjort mot dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singelfar Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Hei tenåringsønn ! Har snakket mye om problemet med mange av mine venner i det siste, takket være ditt innlegg forsto jeg at jeg ikke var alene med problemstillingen. De fleste mener at jeg har en god del av skylden selv,, min sønn har fått det han har pekt på av leker spill og merkeklær og har han gjort noe galt og fått "straff" for det så har straffen enten blitt redusert eller stille trukket tilbake. Jeg er litt enige med mine venner men håper ikke jeg har all skyld. Nå er jeg fristet til og finne en norsk utgave av BratCamp og sende ham dit ! Hvis du har noen svar eller ideer du ikke vil skrive "offentlig" kan du gjerne svare meg direkte på [email protected] hilsen Tom 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.