Gjest littitvilnå Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg har en sønn på 9 år fra et tidligere forhold. Samboeren min og jeg har bodd sammen i 4år. Sønnen min trenger ny sykkel. Den han har nå fungerer helt fint, men han synes den er litt liten. I går var han med og så på ny sykkel. Tenkte det var smart å kjøpe nå som det er salg. Han ønsker selvfølgelig å få den sykkelen nå, og det synes jeg er greit. Samboeren min derimot er av en helt annen oppfatning. Han synes han skal vente til bursdagen i desember med å få sykkelen. Han synes ikke han skal få en slik dyr gave utenom bursdag. Hva synes dere? Jeg blir litt irritert når det er min sønn og mine penger som betaler for sykkelen. (Vi har ikke felles økonomi). Jeg ønsker heller ikke å trosse samboeren min. Vi har et barn sammen også, og der har jeg ikke enerett på å bestemme..... Er det ikke tullete at den fine sykkelen skal stå over 3 mnd i garasjen når sønnen min kan ha glede av å bruke den? Glad for noen synspunkter her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mener jeg da Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Selvfølgelig skal han få sykkelen nå, i desember er det dårlig sykkelføre somregel. Her i huset får ungene sykler og ski utenom bursdager og julegaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Sykler og ski er såpass sesongbetont at det har vi kjøpt utenom bursdager her i huset. Vi har et januarbarn og et junibarn. Junibarnet får sommerleker, sykkel, fotballmål, vanngevær etc etc til sin bursdag. Junibarnet får vinterutstyr til jul også. Januarbarnet får ikke sommerting til sin bursdag naturlig nok, og det er jo urettferdig. Derfor fikk hun sykkel i høst når det var sykkelsesong og salg (dette var den første nye sykkelen hun fikk også, de to foregående var arvet) Hun kan også få litt sommerleker i starten av sommerferien så hun ikke bare låner brorens ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det er tullete å la sykkelen stå i garasjen til desember, for da er nå han kan bruke den, til desember er det sikkert snø og glatte veier, så det blir ikke før til våren, at han kan glede seg over sykkelen. La ham da få sykkelen nå. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Du får full støtte fra meg også. Her kjører vi sykler og ski utenom ursdag og jul - sykkelen skal gjerne brukes på forsommeren før bursdagen og skiene skal gjerne brukes før jul. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg hadde gitt sykkelen nå. Det er jo nå han kan bruke den, ikke sikkert det er mulig i desember. Så hadde jeg forklart han det at gaven på bursdagen ble litt mindre i år, siden han fikk denne flotte sykkelen nå. Så hadde jeg kjøpt en liten ting på selve dagen. Vi kjøper ting når han trenger det, uavhengig om det er bursdag eller jul. Så på selve bursdagen kjøper jeg ikke bare for å kjøpe dyre ting. Gave får han såklart, men den er noen ganger mindre prismessig hvis han har fått noe kostbar en stund før. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Sykkel og ski og klær (utenom hvis det er noe veldig spesielt) kjøper vi når de trenger det, og berører ikke gave-budsjettet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest littitvilnå Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Sykkel og ski og klær (utenom hvis det er noe veldig spesielt) kjøper vi når de trenger det, og berører ikke gave-budsjettet... Jeg kopierer alle svarene her og sender til samboeren min, så får vi se om han endrer mening...... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg ville kjøpt den nå. Du får bare passe på at deres felles barn også får noe utenom bursdager siden det betyr noe for din kjære. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1221808249' post='3962905] Jeg hadde gitt sykkelen nå. Det er jo nå han kan bruke den, ikke sikkert det er mulig i desember. Så hadde jeg forklart han det at gaven på bursdagen ble litt mindre i år, siden han fikk denne flotte sykkelen nå. Så hadde jeg kjøpt en liten ting på selve dagen. Vi kjøper ting når han trenger det, uavhengig om det er bursdag eller jul. Så på selve bursdagen kjøper jeg ikke bare for å kjøpe dyre ting. Gave får han såklart, men den er noen ganger mindre prismessig hvis han har fått noe kostbar en stund før. Jeg støtter Shira - få sykkel nå - men mindre i bursdagspresang. Vi har god råd, men vi har aldri gitt bort sykler og ski/skøyter uten at det er en bursdag/jul anledning, eller ved at vi gir mindre til jul (barna er født i "sykkelsesongen". Jeg er faktisk litt overrasket over at det virker som om de fleste bare gir bort disse dyre tingene "fordi barna trenger det...". Som regel klarer man å bruke gammel sykkel/ski en stund til - med mindre føttene er blitt for store for støvlene på skiene da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg støtter Shira - få sykkel nå - men mindre i bursdagspresang. Vi har god råd, men vi har aldri gitt bort sykler og ski/skøyter uten at det er en bursdag/jul anledning, eller ved at vi gir mindre til jul (barna er født i "sykkelsesongen". Jeg er faktisk litt overrasket over at det virker som om de fleste bare gir bort disse dyre tingene "fordi barna trenger det...". Som regel klarer man å bruke gammel sykkel/ski en stund til - med mindre føttene er blitt for store for støvlene på skiene da. Det blir veldig dumt å bruke en sykkel som er for liten, når en ny flott sykkel står i garasjen og venter på at det blir bursdag, og vita at sykkelen ganske sikkert ikke kan brukes før om et halvt år, til våren. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte :o) Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hvem har bruk for en sykkel i desember??! Mellomsten her ble 6 år i august, men fikk sykkel i april. Han fikk velge selv, og vi ble enige om at dette var bursdagsgaven fra oss, og på selve fødselsdagen fikk han kun en liten ting fra oss. Helt ok. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Her kjøper vi sykler og ski utenom bursdager og jul hvis det er nødvendig. Alt ettersom hva som passer. Jeg ville ikke kjøpt en sykkel og satt den i garasjen bare for å vente på bursdagen i desember, men heller gitt den nå slik at gutten kan bruke den i høst. Jeg synes forøvrig at det er litt tullete det med at alt skal være så "likt". Feks hvis eldstemann får en sykkel så skal søskene få noe tilsvarende. Jeg har flere barn og mine har hele tiden vært vant med å få etter behov og ikke etter rettferdighet. Iløpet av barndomsårene har de fått hva de trenger likevel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Her er jeg enig med de andre - sykkel og ski er såpass sesongbetont og som regel såpass dyrt at her handler man på salg! Skiutstyr kan jo selvfølgelig kjøpes på salg og gjemmes til jul som regel, men om barnet har bursdag på høsten så er det kjedelig å vente helt til våren med å kunne bruke sykkelen. Jeg ville gitt sykkelen nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Løveføtter Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1221808249' post='3962905] Jeg hadde gitt sykkelen nå. Det er jo nå han kan bruke den, ikke sikkert det er mulig i desember. Så hadde jeg forklart han det at gaven på bursdagen ble litt mindre i år, siden han fikk denne flotte sykkelen nå. Så hadde jeg kjøpt en liten ting på selve dagen. Vi kjøper ting når han trenger det, uavhengig om det er bursdag eller jul. Så på selve bursdagen kjøper jeg ikke bare for å kjøpe dyre ting. Gave får han såklart, men den er noen ganger mindre prismessig hvis han har fått noe kostbar en stund før. Enig med deg, gi sykkel nå, men si at det er bursdagsgave på forskudd... Det forstår en 9 åring. Min niese på 8 år fortalte på bursdagen sin at hun hadde fått sykkel av mamma og pappa i bursdagsgave, men den hadde hun fått på våren. (altså fler mnd før bursdagen) Hun var kjempe stolt av den nye sykkelen hun hadde fått noen mnd før bursdagen, men som egentlig var bursdagsgave. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg støtter Shira - få sykkel nå - men mindre i bursdagspresang. Vi har god råd, men vi har aldri gitt bort sykler og ski/skøyter uten at det er en bursdag/jul anledning, eller ved at vi gir mindre til jul (barna er født i "sykkelsesongen". Jeg er faktisk litt overrasket over at det virker som om de fleste bare gir bort disse dyre tingene "fordi barna trenger det...". Som regel klarer man å bruke gammel sykkel/ski en stund til - med mindre føttene er blitt for store for støvlene på skiene da. ''Jeg er faktisk litt overrasket over at det virker som om de fleste bare gir bort disse dyre tingene "fordi barna trenger det...". Som regel klarer man å bruke gammel sykkel/ski en stund til - med mindre føttene er blitt for store for støvlene på skiene da.'' Tja,- vi kjøper da bare sykler og ski fordi det gamle har blitt for smått. Hvilken annen grunn finnes det? Og når ungene ikke er spesielt interessert i hverken sykkel eller ski, så synes jeg det er basis-utstyr folk bare har, og ikke noe som de skal få til bursdag. (Nå snakker jeg om langrennski, ikke alle mulige nytt alpin-utstyr.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Kan han ikke få den nå, med en avtale om at det er bursdagsgaven han på forskudd da? At han kun får en bitteliten symbolsk pakke på dagen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Kan vel få en gave uteom bursdag og vel? Sønnen min får gaver uteom.. det gjør samboern min og, men det er vel fordi jeg elsker å gi bort gaver. jeg synes han kan få sykkelen nå.. Kan jo ikke bruke den i desember. kan jo si til sønnen din at han da ikke får så dyr gave til bursdag, siden han får denne sykkelen nå.. Samboern din er litt vel streng her synes jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Da hadde jeg gitt ham sykkelen nå, ut i fra følgende vurdering: Han har ikke bruk for sykkel i desember, og må i så fall vente 4 måneder med å få tatt den i bruk. Det er dine penger og din sønn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuttamatilda Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Her kjøper vi sykler og ski utenom bursdager og jul hvis det er nødvendig. Alt ettersom hva som passer. Jeg ville ikke kjøpt en sykkel og satt den i garasjen bare for å vente på bursdagen i desember, men heller gitt den nå slik at gutten kan bruke den i høst. Jeg synes forøvrig at det er litt tullete det med at alt skal være så "likt". Feks hvis eldstemann får en sykkel så skal søskene få noe tilsvarende. Jeg har flere barn og mine har hele tiden vært vant med å få etter behov og ikke etter rettferdighet. Iløpet av barndomsårene har de fått hva de trenger likevel. Veldig bra innlegg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.