grot Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Vi har to desembergutter og jeg har aldri så mye som vurdert å kjøpe sykkel til bursdagsgave. Skiutstyr kan jo helt fint komme som bursdagsgave men gutta må da få sykkel selv om de har bursdag midt på vinteren?? Jeg ser det som min plikt som forelder å holde barna med slikt utstyr. Dette er jo basisutstyr som alle trenger og ikke noe som nødvendigvis trenger å komme i en pakke. Ville gitt han sykkelene med en gang og kjøpt en ny pakke til han når han har bursdag i desember. Om det ikke er slik at dere har dårlig økonomi og snu på hver krone, så synes jeg da det får være grenser med å være gjerrig:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisabeth Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Våre får stort sett sportsutstyr (ski, sykler, skøyter) utenom bursdager. Vi kjøper ikke abnormt dyre presanger hverken til bursdag eller jul, så de får ikke dobbelt opp med ting&tang av den grunn. Barna arver etter hverandre, etter andre, eller vi kjøper brukt om det er en mulighet. Nå i høst ha vi slått på stortromma og kjøpt sykler for 6.-7.000,- kroner, men nå blir det nok mange år til neste gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg syns det er tåpelig å gi sykkel i desemer.... La han få sykkelen nå også kjøper du en liten sybolsk bursdagsgave i desember. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mor til to flotte barn Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Du har ikke lyst til å trosse samboeren din, men er det riktig at han skal få trosse deg? Han skal vel ta like mye hensyn til dine synspunkter som du hans, og kanskje litt ekstra nå siden det er DIN sønn og DINE penger. Men dere har flere barn og bør komme til enighet, for dere kan jo ikke gjøre forskjell på barna heller. Det er så typisk oss kvinnfolk, vil ikke trosse, vil ikke gjøre feil, tar hensyn til osv osv og mennene.....de har en mening de og ferdig med det. Mine unger får sykler utenom bursdager og jul. De har bursdag i november og desember. Det skal mye mer til gjerne enn å få en sykkel i ny og ne for at et barn blir skadelig bortskjemt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jubalong70 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Våre barn har fått sykkel utenom bursdag/jul. Mulig de hadde fått det i bursdagsgave hvis de hadde hatt bursdag på våren/sommeren/tidlig høst, men ikke når de har bursdag på vinteren. Så er det spørsmålet om hvordan dette vil påvirke ditt forhold til samboeren om du bare gjør som du vil... Tror jeg ville snakket enda mer med samboeren og fått ham til å forstå ditt syn. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Han får sykkel i dag - hurra :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Vi har to desembergutter og jeg har aldri så mye som vurdert å kjøpe sykkel til bursdagsgave. Skiutstyr kan jo helt fint komme som bursdagsgave men gutta må da få sykkel selv om de har bursdag midt på vinteren?? Jeg ser det som min plikt som forelder å holde barna med slikt utstyr. Dette er jo basisutstyr som alle trenger og ikke noe som nødvendigvis trenger å komme i en pakke. Ville gitt han sykkelene med en gang og kjøpt en ny pakke til han når han har bursdag i desember. Om det ikke er slik at dere har dårlig økonomi og snu på hver krone, så synes jeg da det får være grenser med å være gjerrig:-) Hmm, vil dette si at du aldri kjøper ting de "trenger" til jul og bursdag? Bare lurer på hva som er vanlig jeg... Ut ifra svaret ditt virker det som om du mener at det de trenger - det er det din plikt å skaffe dem, mens gaver til jul/bursdag skal være noe de har lyst på men ikke nødvendigvis "trenger". Stemmer det? Jeg har kjøpt klær til stedatteren. Dette er jo noe hun trenger, men også noe hun synes er moro! (Hun er 11) Er dette teit? Burde hun heller få "leker", altså filmer, spill e.l.? Kommer nok til å kjøpe noe klær til babyen også, så kan det være gave isteden for at vi må kjøpe det i tillegg til gave... Er dette kjipt og gjerrig? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hmm, vil dette si at du aldri kjøper ting de "trenger" til jul og bursdag? Bare lurer på hva som er vanlig jeg... Ut ifra svaret ditt virker det som om du mener at det de trenger - det er det din plikt å skaffe dem, mens gaver til jul/bursdag skal være noe de har lyst på men ikke nødvendigvis "trenger". Stemmer det? Jeg har kjøpt klær til stedatteren. Dette er jo noe hun trenger, men også noe hun synes er moro! (Hun er 11) Er dette teit? Burde hun heller få "leker", altså filmer, spill e.l.? Kommer nok til å kjøpe noe klær til babyen også, så kan det være gave isteden for at vi må kjøpe det i tillegg til gave... Er dette kjipt og gjerrig? Jeg hadde et lite smil etter kommentaren min men det var nok litt alvor også ja:-) Jeg mener at som foreldre så må vi skaffe barna basisutstyr de trenger i hverdagen. Har man bursdag på våren så kan det være knall å få en ny sykkel, men har man ikke bursdag på den tiden så må man da likevel få en sykkel (om man ikke har noen...) Det kan da ikke være slik at alt som koster noe særlig må komme som gave til barna? Jeg mener at jeg plikter å holde dem med basisutstyr som fotballsko, langrennsski, sykkel, akebrett etc. Det er jo i hele familiens interesse at storebror kan sykle til venner i stedet for å bli kjørt. Sykkel er absolutt en nødvendighet. Hadde følt meg ille om jeg lot være å kjøpe sykkel på sommeren når gutten trengte den og i stedet gjemte den til romjula, da gutten har bursdag. Så fikk han en gave han ikke kunne bruke på flere måneder... Klær kan man da absolutt kjøpe som gaver. Men trenger gutten nye støvler kan jeg ikke vente til jul og kjøpe noen ekstra store som jeg håper passer til neste høst. Litt satt på spissen , men håper du skjønner hva jeg mener..:-) Og når barna blir så store som stedatteren din så ønsker de seg jo alltid ekstra klær, selv om de har alt av basisklær. Og da må vel klær være en fin gave vel? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Her kjøper vi sykler og ski utenom bursdager og jul hvis det er nødvendig. Alt ettersom hva som passer. Jeg ville ikke kjøpt en sykkel og satt den i garasjen bare for å vente på bursdagen i desember, men heller gitt den nå slik at gutten kan bruke den i høst. Jeg synes forøvrig at det er litt tullete det med at alt skal være så "likt". Feks hvis eldstemann får en sykkel så skal søskene få noe tilsvarende. Jeg har flere barn og mine har hele tiden vært vant med å få etter behov og ikke etter rettferdighet. Iløpet av barndomsårene har de fått hva de trenger likevel. Skriver under på denne jeg også 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg hadde et lite smil etter kommentaren min men det var nok litt alvor også ja:-) Jeg mener at som foreldre så må vi skaffe barna basisutstyr de trenger i hverdagen. Har man bursdag på våren så kan det være knall å få en ny sykkel, men har man ikke bursdag på den tiden så må man da likevel få en sykkel (om man ikke har noen...) Det kan da ikke være slik at alt som koster noe særlig må komme som gave til barna? Jeg mener at jeg plikter å holde dem med basisutstyr som fotballsko, langrennsski, sykkel, akebrett etc. Det er jo i hele familiens interesse at storebror kan sykle til venner i stedet for å bli kjørt. Sykkel er absolutt en nødvendighet. Hadde følt meg ille om jeg lot være å kjøpe sykkel på sommeren når gutten trengte den og i stedet gjemte den til romjula, da gutten har bursdag. Så fikk han en gave han ikke kunne bruke på flere måneder... Klær kan man da absolutt kjøpe som gaver. Men trenger gutten nye støvler kan jeg ikke vente til jul og kjøpe noen ekstra store som jeg håper passer til neste høst. Litt satt på spissen , men håper du skjønner hva jeg mener..:-) Og når barna blir så store som stedatteren din så ønsker de seg jo alltid ekstra klær, selv om de har alt av basisklær. Og da må vel klær være en fin gave vel? Ok, men da tror jeg vi ser det ganske likt! Både datteren og stedatteren har bursdag i mars. Stedatteren har alltid fått sykkel og slikt til bursdag. Det vil nok også mi komme til å få, da vi ikke har råd til å drive å gi sykkel og slikt i tillegg siden bursdagene deres er så tett! Ski ser jeg ikke på som noe must, men det har vel kanskje med hvor i landet vi bor... Godt det ikke er helt teit å gi klær da! Det er jo moren hennes som har ansvaret for å kjøpe inn det hun trenger, så det hun får av meg er jo bare ekstra! Derfor kjøper jeg også litt mer spesielle klær isteden for bare det mest praktiske... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ok, men da tror jeg vi ser det ganske likt! Både datteren og stedatteren har bursdag i mars. Stedatteren har alltid fått sykkel og slikt til bursdag. Det vil nok også mi komme til å få, da vi ikke har råd til å drive å gi sykkel og slikt i tillegg siden bursdagene deres er så tett! Ski ser jeg ikke på som noe must, men det har vel kanskje med hvor i landet vi bor... Godt det ikke er helt teit å gi klær da! Det er jo moren hennes som har ansvaret for å kjøpe inn det hun trenger, så det hun får av meg er jo bare ekstra! Derfor kjøper jeg også litt mer spesielle klær isteden for bare det mest praktiske... ''Det er jo moren hennes som har ansvaret for å kjøpe inn det hun trenger, så det hun får av meg er jo bare ekstra!'' Har hun med bag med klær når hun kommer til dere da? Ingenting av klær som ligger fast hos dere? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alene med barn Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Sykkel er utstyr på linje med andre nødvendigheter og er ikke bursdagsgave hos oss. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 ''Det er jo moren hennes som har ansvaret for å kjøpe inn det hun trenger, så det hun får av meg er jo bare ekstra!'' Har hun med bag med klær når hun kommer til dere da? Ingenting av klær som ligger fast hos dere? Nei, ikke nå lenger! Vi gjorde om på det i våres, før det har hun hatt to hele sett med klær! Men så syntes hun det var så leit når hun fikk klær av oss og familien til samboeren, at det skulle ligge her i 14 dager til neste gang hun kom. Så da avtalte vi med moren hennes at hun fikk med seg alt hjem, og tar med bag hver gang! Dessuten hadde hun mest joggedresser og sånt her, mens nå har hun blitt så gammel at hun synes det er moro å gå i de kuleste klærne sine hele tiden:-) Moren kjøpte nok mest sånt, mens vi kjøpte praktiske gå-tur-i-skogen-klær. Er ikke dette ganske vanlig da, når de blir så gamle? Og kun er hos pappa annenhver helg... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Nei, ikke nå lenger! Vi gjorde om på det i våres, før det har hun hatt to hele sett med klær! Men så syntes hun det var så leit når hun fikk klær av oss og familien til samboeren, at det skulle ligge her i 14 dager til neste gang hun kom. Så da avtalte vi med moren hennes at hun fikk med seg alt hjem, og tar med bag hver gang! Dessuten hadde hun mest joggedresser og sånt her, mens nå har hun blitt så gammel at hun synes det er moro å gå i de kuleste klærne sine hele tiden:-) Moren kjøpte nok mest sånt, mens vi kjøpte praktiske gå-tur-i-skogen-klær. Er ikke dette ganske vanlig da, når de blir så gamle? Og kun er hos pappa annenhver helg... Joda, så lenge aller er enige og hun er der såpass sjeldent så er det helt sikkert en fornuftig måte gjøre det på. ) Vi har dem halve tiden hver og derfor har begge ungene dobbelt opp med klær (ikke av alt yttertøy da!) også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Joda, så lenge aller er enige og hun er der såpass sjeldent så er det helt sikkert en fornuftig måte gjøre det på. ) Vi har dem halve tiden hver og derfor har begge ungene dobbelt opp med klær (ikke av alt yttertøy da!) også. Vi hadde alt vi! Yttertøy, regntøy, støvler osv! Men når hun blei 11 så forstår jeg godt at hun vil gjøre det slik! Litt irriterende at hun kommer hit med leggings og ballerinasko når vi skal ut i skogen, men sånn blir det jo når vi har så forskjellig livsstil fra moren hennes:-) Hun har forresten en vinterjakke igjen her, og et par joggesko... For hun har aldri skikkelig varmt utetøy hjemme på vinteren! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alene med barn Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Vi hadde alt vi! Yttertøy, regntøy, støvler osv! Men når hun blei 11 så forstår jeg godt at hun vil gjøre det slik! Litt irriterende at hun kommer hit med leggings og ballerinasko når vi skal ut i skogen, men sånn blir det jo når vi har så forskjellig livsstil fra moren hennes:-) Hun har forresten en vinterjakke igjen her, og et par joggesko... For hun har aldri skikkelig varmt utetøy hjemme på vinteren! Det er mye kritikk av moren mellom linjene i dine innlegg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 ''Jeg ønsker heller ikke å trosse samboeren min. Vi har et barn sammen også, og der har jeg ikke enerett på å bestemme.....'' Når du bor sammen med en mann har du vel ikke enerett til å bestemme over barnet, selvom det er ditt fra et tidligere forhold. Du forventer vel at han stiller opp for barnet, går jeg utifra, da må han også ha rett til å ha meninger om f eks innkjøp av sykkel.Og dere må jo ha felles retningslinjer for begge barna. Det kan ikke være noen regler som gjelder for mitt barn og noen andre som gjelder vårt barn i et felles hjem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det er mye kritikk av moren mellom linjene i dine innlegg. Det er ikke så veldig mellom linjene heller det! Men det har heldigvis ingenting med jenta å gjøre:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg kopierer alle svarene her og sender til samboeren min, så får vi se om han endrer mening...... Får håpe han ikke bare blir provosert av det da. Men du kjenner han vel godt nok til å vite at det kan ha en positiv effekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alene med barn Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 ''Jeg ønsker heller ikke å trosse samboeren min. Vi har et barn sammen også, og der har jeg ikke enerett på å bestemme.....'' Når du bor sammen med en mann har du vel ikke enerett til å bestemme over barnet, selvom det er ditt fra et tidligere forhold. Du forventer vel at han stiller opp for barnet, går jeg utifra, da må han også ha rett til å ha meninger om f eks innkjøp av sykkel.Og dere må jo ha felles retningslinjer for begge barna. Det kan ikke være noen regler som gjelder for mitt barn og noen andre som gjelder vårt barn i et felles hjem. Det er da slett ikke alle steforeldre som "stiller opp" for sine stebarn. Ofte ser man steforeldre , som kanskje i dette tilfellet, er meeget påpasselig med at stebarnet ikke får mer enn felles barnet. Han hadde nok ikke reagert sånn hvis det var sykkel til eget barn. Synes det da er riktig at mor tar avgjørelsen, spesielt siden de ikke har felles økonomi og hun bruker av egne penger til dette. Hun har nok ingen interesse av å forfordele sitt særkullsbarn, hvorvidt han ønsker å forfordele fellesbarnet kan man jo bare spekulere i. Sukk - og akk - glad jeg ikke har stefar til mine barn, og kjøper sykkel til dem når det passer meg og min økonomi, og ikke minst, deres behov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.