Gå til innhold

Når ble det slutt på melketenner?

morsan

Anbefalte innlegg

Jeg tror jeg har en 11-åring som er omtrent verdensmester i sen tannfelling;-) Han har kun mistet de 8 fortennene, mens hjørnetenner og 1- og 2-årsjeksler sitter som spikra!

I dag var vi hos reguleringstannlege for vurdering, og røntgenbildet viste at de nye hjørnetennene og jekslene ligger såpass langt opp at det ikke blir noe mer tannfelling med det første;-)

Men det gjør jo ikke noe at de nye tennene ligger skjult og beskyttet en stund til.

Hvordan ligger deres unger fatt med hensyn til melketenner som ikke har falt ut ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er sikkert ikke svaret du ønsker å høre, men jeg måtte trekke samtlige melketann-jeksler og hjørnetenner i 12-årsalderen for å komme i gang med tannreguleringa.

At skoletannlegen var en nisse som gjorde dette uten tilstrekkelig bedøvelse, er en annen historie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert ikke svaret du ønsker å høre, men jeg måtte trekke samtlige melketann-jeksler og hjørnetenner i 12-årsalderen for å komme i gang med tannreguleringa.

At skoletannlegen var en nisse som gjorde dette uten tilstrekkelig bedøvelse, er en annen historie...

Uffda!

Men skremt på eget barns vegne blir jeg ikke. Foreløpig er det ingenting som tyder på at det blir nødvendig med regulering. Det som var skjevt for ett år siden har rettet seg, og nå skal vi vente 1,5 år for å se hva som skjer når de nye tennene kommer.

Men ikke for det - av de 8 melketennene han har mistet har han trukket 4 el 5 - MED bedøvelse - så det kan jo hende at noen tenner bør trekkes for å hindre at d enye tennene kommer skjevt..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring har mistet alle, og mistet vel den siste omtrent på denne tiden ifjor, da han var på alder med din.

Så er han nesten 1.70 høy også, da.

Men er det noen sammenheng mellom høyde og tannfelling? Podens knøttlille (for alderen) fetter på 8 år har mistet flere melketenner enn min som ligger godt over 50-percentilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noen sammenheng mellom høyde og tannfelling? Podens knøttlille (for alderen) fetter på 8 år har mistet flere melketenner enn min som ligger godt over 50-percentilen.

Det tror jeg, hvis høyden kommer av tidlig pubertet. Hvis den kommer av høye foreldre, er det vel mer tvilsomt. Men guttungen min er i stemmeskiftet nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det tror jeg, hvis høyden kommer av tidlig pubertet. Hvis den kommer av høye foreldre, er det vel mer tvilsomt. Men guttungen min er i stemmeskiftet nå.

Ja, det høres sannsynlig ut at det er forskjell på om høyden skyldes puberteten eller bare genene for øvrig, enskjønt din burde jo ha en del av det siste også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at tannfelling og høyde har noen sammenheng. Poden min er 135 cm / 10 år og har mistet 11-12 tenner (jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at tannfelling og høyde har noen sammenheng. Poden min er 135 cm / 10 år og har mistet 11-12 tenner (jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!).

''(jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!)''

*S* Her holder vel egentlig ingen av oss tellinga, ikke minst fordi det er omtrent 1,5 år siden siste melketann ble mistet (trukket)...;-) Men hos kjeveortopeden får man jo et sånt røntgenbilde som viser hele kjeven, så der så vi jo godt alle tennene som lå på lur;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... 11-åringen minstet en 1-årsjeksel for et par dager siden,slang den bort til meg og påsto at jeg skyldte henne tjue kroner... Hun har alle fire toårsjekslene ennå.

Men en av venninnene hadde alle melketennene til langt ut på barneskolen (3., tror jeg) og senest i fjor sommer var det forskjellig lengde på fortenne i midten oppe - fordi den ene ikke hadde kommet ordentlig ut ennå. Og disse er jo ett år eldre en din, vel - 96-kullet.

Store variasjoner her også, som på så mye annet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... 11-åringen minstet en 1-årsjeksel for et par dager siden,slang den bort til meg og påsto at jeg skyldte henne tjue kroner... Hun har alle fire toårsjekslene ennå.

Men en av venninnene hadde alle melketennene til langt ut på barneskolen (3., tror jeg) og senest i fjor sommer var det forskjellig lengde på fortenne i midten oppe - fordi den ene ikke hadde kommet ordentlig ut ennå. Og disse er jo ett år eldre en din, vel - 96-kullet.

''Store variasjoner her også, som på så mye annet :-)''

Ja, ikke sant?! :-) Kjeveortopeden sa at det var helt innenfor normalen, men det er interessant å høre om hvordan det har vært for andre.

Sønnen har forresten vært sen på dette med tenner hele tiden. De fleste niesene og nevøene mine har fått den første melketenna før de var 5 mnd gammel, mens min ventet til han var 10 mnd. Da fikk han én stor tann i underkjeven, og det tok en par måneder før han fikk fler, så han så nesten ut som "Sjanten" i Billy;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde melketenner (jeksler) til jeg var 16 år jeg! ;) Trakk de hos reguleringstannlegen. Fikk ikke min første tann før jeg var 14 mnd da.. Har hele tiden hatt sterke tenner, og null hull per i dag, nå er jeg 27. Sønnen min fikk sin første tann da han var 10 mnd. så var litt sent ute han og, men synes det bare er bra jeg. Tenna skal jo holde livet ut, så gjør ikke noe om det drøyer litt med å poppe frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest joMor til 96-barn

Min datter er født april 96. I september i fjor mistet hun den siste tanna hun skulle miste, altså var hun 11 1/2 år da hun var ferdig med tannfelling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!.''

Dere er ikke alene om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg for en opplevelse.

Du vokste vel tilfeldigvis ikke opp på 80 tallet...? Har hørt flere skrekkhistorier om skoletannleger på den tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffameg for en opplevelse.

Du vokste vel tilfeldigvis ikke opp på 80 tallet...? Har hørt flere skrekkhistorier om skoletannleger på den tiden..

Jepp, dette var vel i 1987 eller noe sånt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...