morsan Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg tror jeg har en 11-åring som er omtrent verdensmester i sen tannfelling;-) Han har kun mistet de 8 fortennene, mens hjørnetenner og 1- og 2-årsjeksler sitter som spikra! I dag var vi hos reguleringstannlege for vurdering, og røntgenbildet viste at de nye hjørnetennene og jekslene ligger såpass langt opp at det ikke blir noe mer tannfelling med det første;-) Men det gjør jo ikke noe at de nye tennene ligger skjult og beskyttet en stund til. Hvordan ligger deres unger fatt med hensyn til melketenner som ikke har falt ut ennå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Dette er sikkert ikke svaret du ønsker å høre, men jeg måtte trekke samtlige melketann-jeksler og hjørnetenner i 12-årsalderen for å komme i gang med tannreguleringa. At skoletannlegen var en nisse som gjorde dette uten tilstrekkelig bedøvelse, er en annen historie... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Min 12-åring har mistet alle, og mistet vel den siste omtrent på denne tiden ifjor, da han var på alder med din. Så er han nesten 1.70 høy også, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Dette er sikkert ikke svaret du ønsker å høre, men jeg måtte trekke samtlige melketann-jeksler og hjørnetenner i 12-årsalderen for å komme i gang med tannreguleringa. At skoletannlegen var en nisse som gjorde dette uten tilstrekkelig bedøvelse, er en annen historie... Uffda! Men skremt på eget barns vegne blir jeg ikke. Foreløpig er det ingenting som tyder på at det blir nødvendig med regulering. Det som var skjevt for ett år siden har rettet seg, og nå skal vi vente 1,5 år for å se hva som skjer når de nye tennene kommer. Men ikke for det - av de 8 melketennene han har mistet har han trukket 4 el 5 - MED bedøvelse - så det kan jo hende at noen tenner bør trekkes for å hindre at d enye tennene kommer skjevt..;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Min 12-åring har mistet alle, og mistet vel den siste omtrent på denne tiden ifjor, da han var på alder med din. Så er han nesten 1.70 høy også, da. Men er det noen sammenheng mellom høyde og tannfelling? Podens knøttlille (for alderen) fetter på 8 år har mistet flere melketenner enn min som ligger godt over 50-percentilen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Atene Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Men er det noen sammenheng mellom høyde og tannfelling? Podens knøttlille (for alderen) fetter på 8 år har mistet flere melketenner enn min som ligger godt over 50-percentilen. Det tror jeg, hvis høyden kommer av tidlig pubertet. Hvis den kommer av høye foreldre, er det vel mer tvilsomt. Men guttungen min er i stemmeskiftet nå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Det tror jeg, hvis høyden kommer av tidlig pubertet. Hvis den kommer av høye foreldre, er det vel mer tvilsomt. Men guttungen min er i stemmeskiftet nå. Ja, det høres sannsynlig ut at det er forskjell på om høyden skyldes puberteten eller bare genene for øvrig, enskjønt din burde jo ha en del av det siste også:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Men er det noen sammenheng mellom høyde og tannfelling? Podens knøttlille (for alderen) fetter på 8 år har mistet flere melketenner enn min som ligger godt over 50-percentilen. Tviler på at tannfelling og høyde har noen sammenheng. Poden min er 135 cm / 10 år og har mistet 11-12 tenner (jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Tviler på at tannfelling og høyde har noen sammenheng. Poden min er 135 cm / 10 år og har mistet 11-12 tenner (jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!). ''(jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!)'' *S* Her holder vel egentlig ingen av oss tellinga, ikke minst fordi det er omtrent 1,5 år siden siste melketann ble mistet (trukket)...;-) Men hos kjeveortopeden får man jo et sånt røntgenbilde som viser hele kjeven, så der så vi jo godt alle tennene som lå på lur;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annegunn Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hmm... 11-åringen minstet en 1-årsjeksel for et par dager siden,slang den bort til meg og påsto at jeg skyldte henne tjue kroner... Hun har alle fire toårsjekslene ennå. Men en av venninnene hadde alle melketennene til langt ut på barneskolen (3., tror jeg) og senest i fjor sommer var det forskjellig lengde på fortenne i midten oppe - fordi den ene ikke hadde kommet ordentlig ut ennå. Og disse er jo ett år eldre en din, vel - 96-kullet. Store variasjoner her også, som på så mye annet :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Hmm... 11-åringen minstet en 1-årsjeksel for et par dager siden,slang den bort til meg og påsto at jeg skyldte henne tjue kroner... Hun har alle fire toårsjekslene ennå. Men en av venninnene hadde alle melketennene til langt ut på barneskolen (3., tror jeg) og senest i fjor sommer var det forskjellig lengde på fortenne i midten oppe - fordi den ene ikke hadde kommet ordentlig ut ennå. Og disse er jo ett år eldre en din, vel - 96-kullet. Store variasjoner her også, som på så mye annet :-) ''Store variasjoner her også, som på så mye annet :-)'' Ja, ikke sant?! :-) Kjeveortopeden sa at det var helt innenfor normalen, men det er interessant å høre om hvordan det har vært for andre. Sønnen har forresten vært sen på dette med tenner hele tiden. De fleste niesene og nevøene mine har fått den første melketenna før de var 5 mnd gammel, mens min ventet til han var 10 mnd. Da fikk han én stor tann i underkjeven, og det tok en par måneder før han fikk fler, så han så nesten ut som "Sjanten" i Billy;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spirello Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Jeg hadde melketenner (jeksler) til jeg var 16 år jeg! Trakk de hos reguleringstannlegen. Fikk ikke min første tann før jeg var 14 mnd da.. Har hele tiden hatt sterke tenner, og null hull per i dag, nå er jeg 27. Sønnen min fikk sin første tann da han var 10 mnd. så var litt sent ute han og, men synes det bare er bra jeg. Tenna skal jo holde livet ut, så gjør ikke noe om det drøyer litt med å poppe frem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest joMor til 96-barn Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Hmm... 11-åringen minstet en 1-årsjeksel for et par dager siden,slang den bort til meg og påsto at jeg skyldte henne tjue kroner... Hun har alle fire toårsjekslene ennå. Men en av venninnene hadde alle melketennene til langt ut på barneskolen (3., tror jeg) og senest i fjor sommer var det forskjellig lengde på fortenne i midten oppe - fordi den ene ikke hadde kommet ordentlig ut ennå. Og disse er jo ett år eldre en din, vel - 96-kullet. Store variasjoner her også, som på så mye annet :-) Min datter er født april 96. I september i fjor mistet hun den siste tanna hun skulle miste, altså var hun 11 1/2 år da hun var ferdig med tannfelling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Sønnen min har mistet 25 melketanner.. og han er 11. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Sønnen min har mistet 25 melketanner.. og han er 11. Ikke verst, særlig med tanke på at man kun har 20 melketenner;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Tviler på at tannfelling og høyde har noen sammenheng. Poden min er 135 cm / 10 år og har mistet 11-12 tenner (jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!). ''jeg holder ikke tellinga, men det gjør han!.'' Dere er ikke alene om det 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Dette er sikkert ikke svaret du ønsker å høre, men jeg måtte trekke samtlige melketann-jeksler og hjørnetenner i 12-årsalderen for å komme i gang med tannreguleringa. At skoletannlegen var en nisse som gjorde dette uten tilstrekkelig bedøvelse, er en annen historie... Huffameg for en opplevelse. Du vokste vel tilfeldigvis ikke opp på 80 tallet...? Har hørt flere skrekkhistorier om skoletannleger på den tiden.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ikke verst, særlig med tanke på at man kun har 20 melketenner;-) Sorry, det ble litt feil. Han har trukket noen også, pga tannregulering 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Huffameg for en opplevelse. Du vokste vel tilfeldigvis ikke opp på 80 tallet...? Har hørt flere skrekkhistorier om skoletannleger på den tiden.. Jepp, dette var vel i 1987 eller noe sånt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest J31! Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jepp, dette var vel i 1987 eller noe sånt. Det ante meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.