Gjest Fenrisulven Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Helt frivillg rakte jeg labben i været og melde meg som klassekontakt... Ok, jeg skal sørge for klassekasse. Tenkte og lage en konto innunder min konto i Skandiabanken, eller opprettes det en helt egen konto i klassens navn? Skal sikkert organisere juleavslutting også, men hva ellers gjør en klassekontakt? Det er en person til, men vi er begge like uerfarne på området. Det er da alle dere DOL-mammaer kommer støttende til...;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg ville bare gratulere med kontakten:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Dere er meget modige. Jeg hadde aldri turt å melde meg som klassekontakt hos oss. Er ikke mye jeg frykter, men muligheten for å bli funnet som en dårlig klassekontakt på vår skole - med maaange hjemmeværende mødre som er profesjonelle klassekontakter antagelig med egen utdannelse på dette - nope.... Lykke til :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Dere er meget modige. Jeg hadde aldri turt å melde meg som klassekontakt hos oss. Er ikke mye jeg frykter, men muligheten for å bli funnet som en dårlig klassekontakt på vår skole - med maaange hjemmeværende mødre som er profesjonelle klassekontakter antagelig med egen utdannelse på dette - nope.... Lykke til :-) Har vel kanskje grunn til å frykte den hjemmeværende kakebakende mammamafian ja, men du vet Valnøtt, No guts, No glory! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg ville bare gratulere med kontakten:-) Jo takk for det du... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Har vel kanskje grunn til å frykte den hjemmeværende kakebakende mammamafian ja, men du vet Valnøtt, No guts, No glory! Det er sant! Skal følge spent med hele året jeg nå og se om du greier brasene :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det er sant! Skal følge spent med hele året jeg nå og se om du greier brasene :-) Skal i så fall bare fortelle om alle de vellykkede grillturene og alt det andre flotte jeg skal arrangere. *snøft* Klarer meg fint uten dol-supermammagjengen:p 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Skal i så fall bare fortelle om alle de vellykkede grillturene og alt det andre flotte jeg skal arrangere. *snøft* Klarer meg fint uten dol-supermammagjengen:p Hehe - du er stressa allerede ja. Det skjønner jeg godt :-) Får helt prestasjonsangst på dine vegne jeg. Her har de hatt grilltur i skogen med lavvo og overnatting og dertilhørende sykkeltur hjem dagen etter. De har hatt klassefester med innleid dj og taco og jeg vet ikke hva. Kjempeflinke klassekontakter med totalt kontroll på hva man skal gjøre for å få ungene til å storkose seg. SÅ jeg trekker meg laaaaangt bakover når det skal deles ut verv her og lar de som kan dette gamet få herske over det.... Men jeg baker kake på forespørsel da :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fenrisulven Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hehe - du er stressa allerede ja. Det skjønner jeg godt :-) Får helt prestasjonsangst på dine vegne jeg. Her har de hatt grilltur i skogen med lavvo og overnatting og dertilhørende sykkeltur hjem dagen etter. De har hatt klassefester med innleid dj og taco og jeg vet ikke hva. Kjempeflinke klassekontakter med totalt kontroll på hva man skal gjøre for å få ungene til å storkose seg. SÅ jeg trekker meg laaaaangt bakover når det skal deles ut verv her og lar de som kan dette gamet få herske over det.... Men jeg baker kake på forespørsel da :-) Det var såpass ja... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Det var såpass ja... Skulle jeg vært klassekontakt så hadde nok ikke læreren fått blomst til sommerferien engang - jeg er bare rett og slett ikke egnet til å lage det koselig :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Så flott at du tar tak! Jeg er trinnkontakt på 2. året, med klassekassa som "fagfelt". He-he. IKKE opprett konto i din egen bank. Kontoen skal jo videreføres (med mindre du vil avslutte, ta ut pengene og opprette en annen konto når nestemann tar over, da), og da vil den neste få tilgang på alle dine konti... Ikke så kjekt. Jeg har opprettet en konto i en bank hvor vi kan få hjelp i skranke, en lokal sparebank. Vi samler inn foreldrebetaling på første foreldremøte om høsten, og da er det kjekt å kunne gå dit og sette inn pengene. Vi har også en fysisk kasse som en av trinnlærerne tar vare på. Hos oss kjøper de bursdagsis siste fredagen i måneden, og da trenger de kæsj. Det var også endel innkjøp ved juletider i fjor, slik som lys, adventtsstaker og stjerne til å ha i vinduet. Da var jeg i banken et par ganger og tok ut penger slik at de fikk handlet det de skulle. Og til jul og sommer fikk lærerne og assistentene små gaver av trinnet, det var også penger jeg styra med. Ut over det har vi trinnkontaktene organisert foreldregrupper som lager sosiale aktiviteter for hele trinnet. Vårt trinn er i år delt i 3, og dermed ble det 3 foreldregrupper også. I fjor hadde vi også 3 aktiviteter, ei av gruppene lagde ikke til noe. Vi hadde spillekveld, akekveld og sommeravslutning. Veldig trivelig! På skolen vår har de ulike trinn forskjellige oppgaver gjennom året, og i fjor hadde 1. trinn ansvaret for kakebaking til 17. mai. Det organiserte vi trinnkontakter. I år er det søppelplukking før 17. mai som er vår oppgave, samt at elevene har et generelt søppelansvar på skolen (som lærerne ordner med). Trinnkontaktene gjør i grunnen så mye/så lite som de vil. Ganske enkelt. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
linko Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg er i samme situasjon -- følte meg faktisk litt "unormal" da jeg meldte meg frivillig som klassekontakt. Dette er klippet fra fug.no (som du bør ta en kikk på): Foreldrekontakt - foreldre på gruppe/klassenivå Foreldrekontaktene er kanskje de viktigste foreldrerepresentantene i skolen. Foreldrekontaktene arbeider på gruppe/klasseplanet, og det er der grunnlaget for samarbeid mellom hjem og skole blir skapt. Hvilke oppgaver har foreldrekontaktene? Foreldrekontaktene er kontaktleddet mellom foreldrene i gruppen/klassen og Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU), og de er kontaktleddet mellom foreldrene og skolen, spesielt kontaktlæreren. Nedenfor er forslag til oppgaver som er aktuelle for foreldrekontaktene: - Planlegge foreldremøtene sammen med kontaktlæreren. Tidlig i skoleåret lage en plan – eventuelt i samarbeid med elevene – for aktiviteter/foreldremøter for hele året. Forslaget legges fram for de andre foreldrene til drøfting på et foreldremøte. Det blir mer og mer vanlig at det er foreldrene som tar initiativ til og leder foreldremøtene. - Sammen med lærerne gjennomgå årsplaner og lærestoff for neste halvår og peke på informasjonsbehovet foreldrene har. - Holde god kontakt med elevene og vurdere hva foreldrene kan gjøre for å utvikle et godt miljø i gruppen. Trekke elevene mest mulig med i kontakten mellom hjem og skole. Elevene bør inviteres på minst ett foreldremøte i året helt fra første trinn. Erfaringer som er gjort med dette, viser at slike møter virker svært positivt på miljøet i gruppen. - Ivareta elevers og foreldres interesser når det oppstår saker som gjelder hele gruppen, f. eks. spørsmål om overføring av barn til annen skole, skyss- og trafikkforhold osv. - Ha god kontakt med alle foreldrene i gruppen og formidle deres ideer og synspunkter til de rette instanser. - Legge fram saker som FAU vil høre foreldrenes mening om – skriftlig eller muntlig – på foreldremøte. - Ta kontakt med "nye" foreldre, det vil si foreldre til elever som begynner i gruppen i løpet av skoleåret. En hyggelig telefonsamtale eller et besøk kan gjøre at de nye foreldrene føler seg hjemme i miljøet og får lyst til å møte på foreldremøter. Det bør være kontaktlærerens oppgave å informere foreldrekontakten om nye elever/foreldre i gruppen. - Sørge for at nye foreldrekontakter blir valgt og at disse blir informert om sine oppgaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 For å få inn penger til klassekassa kan dere ha utlodning på juleavslutningen. Alle kan da ta med gevinst som man lodder ut. På denne måten blir det frivillig om man vil gi penger eller ikke. Om noen ikke tar med gevinst blir det ikke veldig synlig, om om man kjøper 2 eller 20 lodd er også frivillig. Vi har hatt et foreldretreff på en lokal spiseplass. Det var veldig dårlig oppmøte, men vi prøver igjen på en annen ukedag. Kjekt for foreldre å bli kjent også. For ungene (med foreldre) skal det arrangeres lommelykttur. Da går man en tur i skogen, så tenner man bål og spiser litt medbragt, før man går hjem. På slike turer kan man ha konkurranser, henge opp spørsmål i trær, kanskje henge reflekser langs ruta. Det er koselig med en liten gave fra klassen til læreren på sommeravslutningen. På vår skole var det også nok av frivillige til klassekontaktvervet )) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.