Gjest LineJS Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Har en sønn på 8 måneder. Har ammet han hele tiden. Siden vi begynte med grøt, litt før 6 måneders alder har han slitt med ganske så hard avføring (også litt før men ikke så mye). Da han var 3 måneder fikk han konstatert atopisk eksem hos hudlege. Men den gang kun i ansikt. For litt over to uker siden, fikk han 200 ml med morsmelkserstatning (NAN). Dagen etter fikk han voldsom diare, skikkelig "suppekonsistens", dette vedvarte noen dager, med svært hyppig avføring, men ikke store mengder (ganske lite pr gang) men vi snakker om at vi bytter bleier ca 1-2 ganger i timen den første uken. Andre uken nå fikk han gradvis vekslende avføring med hard/løs, med små klumper (ufordøyd mat?).. Noenganger grønn (særlig første uken) nå veksler den mellom gul/gulbrun. Vi skifter nå bleier også natt. Fremdeles kommer det svært lite av gangen.. Han er blitt svært sår i stumpen. Eksemet hans har nå kommet kraftigere på kroppen, med svært tørre partier inkludert nupper.. Han får nå stort sett to måltider med grøt (6 og 8 mnd grøt) og et måltid hjemmelaget middag (noengager glass)..Forøvrig ammes han Har vært hos legen, men følte jeg ikke ble tatt skikkelig på alvor. Når jeg snakket med helsesøster så mente hun det kunne være en form for forstoppelse. SÅ hun mente vi skulle forsøke laktolose. Legen har sendt oss til blodprøve på sykehuset siden han er så liten med tanke på cøliaki. Det ble ikke tatt noen prikktest og dette har jeg hørt er vanlig.. I familien vår er det følgende mage/tarmproblematikk. Min far: Chrons Hans søster(min tante): Cøliaki Min søster: Melke/eggallergi som liten (frem til skolealder) Hvordan skal vi eller hvordan bør vi utredes for å finne ut av dette? Jeg syntes det er et utrolig vanskelig område å få oversikt. Min mor tenker melkeallergi, da hun syntes avføringen og hyppigheten ligner det min søster hadde som liten.. Uff jeg trenger virkelig råd om hvordan jeg skal ta tak i dette og evnt. tanker du har om dette. Han er forøvrig overraskende god form, men har våknet mer på natten fra å sove 10-11 timer uten amming om natten. Han jobber endel med å få ut avfåringen og den kommer gjerne i forbindelse med amming eller matinntak, som regel amming.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Jeg skjønner du er i litt vilrede og at du synes det er vanskelig å få oversikt.Du nevner flere sykdommer som ikke aktuelle for barnet ditt i denne alder, som Chronssykdom , cøliaki synes jeg heller ikke er særlig aktuelt. Jeg synes bildet først og fremst gir mistanke om reaksjon på melk, det kan være lactoseintiloeranse eller en melkeallergi. Jeg syns du skal få kontakt med en barnelege der du bor eller poliklinikken ved barneavdelingen for utredning. Du bør fortsett å amme, bu bør også forsøksvis selv stoppe inntaket av kumelk eller melkeprodukter noen uker, for å se hvordan det virker på barnet da kumelkprotein går over i brystmelken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.