silo Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Hei, vi har fått en konflikt med et annet foreldrepar her vi bor. Vi har en sønn på 7 år som ble venner med en gutt i nabolaget rett etter at vi flyttet hit (ca 1 år). I begynnelsen var de to masse sammen, og hadde det kjempefint, men ettehvert så vi at det stadig ble konflikter og krangling, i tillegg til at den andre gutten ville besøke oss MYE ( vi snakker da hver ettermiddag, tidlig om morgenen i helgene), og det ble i det hele tatt litt mye. Vi har tidligere brent oss på nabobarn som nærmest flyttet inn hos oss, og der foreldrene syntes det var veldig praktisk at barnet deres alltid var hos oss..( her var det ikke snakk om omsorgsvikt fra deres side altså, de var bare fornøyde med all avlastningen, mens vi etter noen år følte oss utnyttet). Mye pga dette har vi nok vært litt vel grensesettende, nettopp for å ikke havne i samme situasjon en gang til, og sønnen vår har også sagt at han ikke vil være sammen med den andre gutten ( av og til). Og så det dumme; vi har nok sagt til vårt barn at den andre gutten ikke er noe grei (dette etter masse krangling og bråk dem imellom), og at gutten vår ikke behøver å leke med han andre dersom han ikke vil! Nå viser det seg at vår sønn har sagt til den andre moren at han ikke får lov til å leke med den andre gutten, noe moren har konfrontert oss med, og hun var skikkelig sint! Forståelig nok...Huff, dette ble dumt, særlig siden vi er såpass nye i nabolaget, men hva skal vi gjøre mon tro? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Du kan da ikke mene alvorlig at det blir voksenkrangel av hva et barn på 7 år har sagt? Barn sier så mye rart, og ikke alt kan en ta for god fisk, det må moren til den andre gutten da forstå. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Du kan da ikke mene alvorlig at det blir voksenkrangel av hva et barn på 7 år har sagt? Barn sier så mye rart, og ikke alt kan en ta for god fisk, det må moren til den andre gutten da forstå. Hilsen Ja, men hun andre moren har jo til en viss grad rett...vi vil jo gjerne ikke at disse to skal være så innmari mye sammen. Når det er sagt så har ikke vi voksne direkte kranglet, for vi visste ikke hva vi skulle si / svare når den andre moren var såpass forbannet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mandolina Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ja, men hun andre moren har jo til en viss grad rett...vi vil jo gjerne ikke at disse to skal være så innmari mye sammen. Når det er sagt så har ikke vi voksne direkte kranglet, for vi visste ikke hva vi skulle si / svare når den andre moren var såpass forbannet. Det går jo an å si at dere mente at sønnens vennekrets ble for snever med utelukkende kontakt med denne ene gutten og at dere gjerne vil at han får flere forskjellige kamerater og dermed får større sosial omgang, det vil utvide hans horisont osv. Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærlighet varer lengst Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Si det som det er, at det ikke er så godt vennskap mellom disse to, at det blir mest negativt og derfor mener dere at gutten deres kan ha godt av å være sammen med andre barn også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Si det som det er, at det ikke er så godt vennskap mellom disse to, at det blir mest negativt og derfor mener dere at gutten deres kan ha godt av å være sammen med andre barn også. Ja, jeg får prøve å si det, godt forslag. men foreløpig tror jeg ikke hun vil snakke med meg engang:( Og jeg blir skikkelig stress og lei meg av dette kjenner jeg, jeg vil helst at alle skal være venner og vil ikke legge meg ut med noen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ærlighet varer lengst Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ja, jeg får prøve å si det, godt forslag. men foreløpig tror jeg ikke hun vil snakke med meg engang:( Og jeg blir skikkelig stress og lei meg av dette kjenner jeg, jeg vil helst at alle skal være venner og vil ikke legge meg ut med noen! Kjenner igjen følelsen, vil være på godfot med alle. Vi må vel bare lære at alle ikke er like glad i fred og fordragelighet som vi er. At hun er sint er jo hennes måte å reagere på og ikke noe du kan gjøre noe med. I allefall ikke med ditt barn som "offer" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Kanskje ikke så veldig lurt å si til deres gutt at den andre gutten ikke er grei. Ingen er bare det ene eller andre og aldri særlig lurt å si stygge ting til egne barn om andre barn. For hva lærer barna av det da?..at det er greit å si sånt om andre? man trenger ikke hverken like alle eller være sammen med alle men man skal heller ikke si stygge ting om andre overfor barn synes jeg! Sagt er sagt og du kan jo kanskje si noe om at det var dumt sagt av deg og likevel si noe om at du ikke synes det virker som de går så godt sammen også tror jeg at det bør være opp til barna om de videre ønsker å være sammen eller ikke, det kan jo ikke foreldrene bestemme! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Du kan jo ro deg unna ved å si at det han gjorde mot sønnen din ikke var greit gjort. Altså sette sinnet mot handlingen og ikke gutten. Sånn er det greit å gjøre det sånn generelt også. Det er jo ofte handlingen man reagerer på. Barna kan ha mange fine sider ellers. Når det kommer til å flytte til naboen har jeg en 5-åring som gjerne kunne tenkt seg å bodd hos våre naboer hele dagen. Jeg har sagt til dem at de må sende henne hjem når det ikke passer. Jeg lar henne heller ikke gå over til dem før 1000 om lørdagene og 11 om søndagene. Jeg har også bedt dem sende dem hjem til oss når de føler det. En god dialog med naboer er viktig. Hvis sønnen din vil være med andre venner må han selvsagt det, men det er sikkert en ide å ordne litt opp med naboene. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Kanskje ikke så veldig lurt å si til deres gutt at den andre gutten ikke er grei. Ingen er bare det ene eller andre og aldri særlig lurt å si stygge ting til egne barn om andre barn. For hva lærer barna av det da?..at det er greit å si sånt om andre? man trenger ikke hverken like alle eller være sammen med alle men man skal heller ikke si stygge ting om andre overfor barn synes jeg! Sagt er sagt og du kan jo kanskje si noe om at det var dumt sagt av deg og likevel si noe om at du ikke synes det virker som de går så godt sammen også tror jeg at det bør være opp til barna om de videre ønsker å være sammen eller ikke, det kan jo ikke foreldrene bestemme! Huff ja, føler veldig på at jeg ikke burde sagt noe, men samtidig så er det så irriterende med foreldre som ikke setter grenser for at ungene ike alltid bare kan løpe og ringe på hos andre. Og her var det sånn at han gutten ringte på hver dag ( i 17 tida, når vi spiser) og hver morgen i helgene! Jeg ble så lei! Og i tillegg er denne gutten kranglete og hører ikke på hva vi voksne sier. jeg er så lei av å være sosialarbeider for andres unger, samtidig som jeg gjerne vil ta meg av unger som ikke har det så greit. det er jo ikke barnas skyld at de ikke får grenser hjemmfra.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Du kan jo ro deg unna ved å si at det han gjorde mot sønnen din ikke var greit gjort. Altså sette sinnet mot handlingen og ikke gutten. Sånn er det greit å gjøre det sånn generelt også. Det er jo ofte handlingen man reagerer på. Barna kan ha mange fine sider ellers. Når det kommer til å flytte til naboen har jeg en 5-åring som gjerne kunne tenkt seg å bodd hos våre naboer hele dagen. Jeg har sagt til dem at de må sende henne hjem når det ikke passer. Jeg lar henne heller ikke gå over til dem før 1000 om lørdagene og 11 om søndagene. Jeg har også bedt dem sende dem hjem til oss når de føler det. En god dialog med naboer er viktig. Hvis sønnen din vil være med andre venner må han selvsagt det, men det er sikkert en ide å ordne litt opp med naboene. Ja sånn var det med våre gamle naboer også- de sa alltid at vi bare måtte sende hjem datterem deres når det ble for mye, men jeg ble altså veldig lei av at det alltid var vi som måtte si ifra og sette grenser for når det var greit at de var sammen. Men det tok altså mange år før vi ble lei, jenta var jo supersøt og det var stort sett bare hyggelig å ha henne hos oss...men... tenk over at det ikke alltid må være dine naboer som må si ifra;) Særlig hvis det er slik at det ikke går så mye "den andre veien", altså at jentene leker mye hos dere også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Huff ja, føler veldig på at jeg ikke burde sagt noe, men samtidig så er det så irriterende med foreldre som ikke setter grenser for at ungene ike alltid bare kan løpe og ringe på hos andre. Og her var det sånn at han gutten ringte på hver dag ( i 17 tida, når vi spiser) og hver morgen i helgene! Jeg ble så lei! Og i tillegg er denne gutten kranglete og hører ikke på hva vi voksne sier. jeg er så lei av å være sosialarbeider for andres unger, samtidig som jeg gjerne vil ta meg av unger som ikke har det så greit. det er jo ikke barnas skyld at de ikke får grenser hjemmfra.. Ja det er ikke så lett. Men det går jo an å si til gutten når han kommer så tidlig at det er for tidlig og at ditt barn heller kommer ut om en time eller to. Man må jo ikke alltid be barn inn selv om de kommer på besøk! Barn er jo grenseløse og da er det jo voksnes plikt å si netopp slike ting for at de skal lære. Hvis man ikke sier noe tror de(og foreldrene) kanskje at det er greit? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ja sånn var det med våre gamle naboer også- de sa alltid at vi bare måtte sende hjem datterem deres når det ble for mye, men jeg ble altså veldig lei av at det alltid var vi som måtte si ifra og sette grenser for når det var greit at de var sammen. Men det tok altså mange år før vi ble lei, jenta var jo supersøt og det var stort sett bare hyggelig å ha henne hos oss...men... tenk over at det ikke alltid må være dine naboer som må si ifra;) Særlig hvis det er slik at det ikke går så mye "den andre veien", altså at jentene leker mye hos dere også. Hvis jeg synes vi har hatt mye besøk en periode sender jeg ungene avgårde til de andre innimellom. Alle skjønner at dette må byttes på, kan ikke ha "fritidsklubb" til stadighet bare for at "støv på hjernen" gjengen skal slippe å ha skitt i gangen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Ja sånn var det med våre gamle naboer også- de sa alltid at vi bare måtte sende hjem datterem deres når det ble for mye, men jeg ble altså veldig lei av at det alltid var vi som måtte si ifra og sette grenser for når det var greit at de var sammen. Men det tok altså mange år før vi ble lei, jenta var jo supersøt og det var stort sett bare hyggelig å ha henne hos oss...men... tenk over at det ikke alltid må være dine naboer som må si ifra;) Særlig hvis det er slik at det ikke går så mye "den andre veien", altså at jentene leker mye hos dere også. De er her også, men datteren min vil til dem straks hun står opp. Ved å sette tider for når hun kan gå dit setter vi grenser. Og naboene vet om dette. Hva annet kan en gjøre... Jeg setter forresten utrolig stor pris på å ha barnas venner her, og de blir alltid bedt til middag om de er her rundt de tidene. For meg har det aldri vært problem at de har venner som er her ofte. I dag har det vært 12 unger her fordelt på hele dagen. Skjønner forresten at det blir slitsomt om vennene har dårlig kjemi. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Hvis jeg synes vi har hatt mye besøk en periode sender jeg ungene avgårde til de andre innimellom. Alle skjønner at dette må byttes på, kan ikke ha "fritidsklubb" til stadighet bare for at "støv på hjernen" gjengen skal slippe å ha skitt i gangen! Nei ikke sant! Jeg synes også det er veldig hyggelig å ungenes venner her, og vi har besøk stort sett hver dag:) Men det er noe med gjensidigheten, og det at foreldrene er enige seg imellom for når det er greit å ha besøk. Jeg er nok ikke verdens flinkeste til å si ifra heller, så da ble det nok litt fristende for de gamle naboene våre å bare la det skure og gå- vi skulle nok bare sagt ifra litt tydeligere.(faktisk var det så ille at sønnen vår, som lekte med lillebroren til nabojenta aldri hadde fått være inne hos nabogutten! Og det etter 4 år, hvor han og søsteren var hos oss nesten hver dag! Det synes jeg er trist i ettertid.) Og derfor tenkte vi å være litt føre var ift til denne lille gutten og hans foreldre, men det ble visst ikke helt lett. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
silo Skrevet 20. september 2008 Forfatter Del Skrevet 20. september 2008 Ja det er ikke så lett. Men det går jo an å si til gutten når han kommer så tidlig at det er for tidlig og at ditt barn heller kommer ut om en time eller to. Man må jo ikke alltid be barn inn selv om de kommer på besøk! Barn er jo grenseløse og da er det jo voksnes plikt å si netopp slike ting for at de skal lære. Hvis man ikke sier noe tror de(og foreldrene) kanskje at det er greit? Ja nettopp- så det har vi gjort med denne karen:) Selv om det føles ille å være så avvisende, så er det tydeligvis nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Hehe - den var ekkel ja...... Du tar en prat med den andre mora. Forklarer at du har hatt hybelboere før, så du har nok vært redd for at det skal gjenta seg. Så nevner du noen eksempler på når den andre ungen ikke har vært grei og forklarer at det er det du har snakket om. Deretter sier du - hvis hun fortsatt ikke har knyttet nevene - at det er fint at de leker sammen og at selvsagt får ungen din lov å leke med gutten hennes. Så sier du fra hjemme at han selv velger hvem han leker med og når, men at han ikke får si at han ikke får lov å leke med bestemte barn for det er faktisk ikke sant. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meegan Skrevet 21. september 2008 Del Skrevet 21. september 2008 Nei ikke sant! Jeg synes også det er veldig hyggelig å ungenes venner her, og vi har besøk stort sett hver dag:) Men det er noe med gjensidigheten, og det at foreldrene er enige seg imellom for når det er greit å ha besøk. Jeg er nok ikke verdens flinkeste til å si ifra heller, så da ble det nok litt fristende for de gamle naboene våre å bare la det skure og gå- vi skulle nok bare sagt ifra litt tydeligere.(faktisk var det så ille at sønnen vår, som lekte med lillebroren til nabojenta aldri hadde fått være inne hos nabogutten! Og det etter 4 år, hvor han og søsteren var hos oss nesten hver dag! Det synes jeg er trist i ettertid.) Og derfor tenkte vi å være litt føre var ift til denne lille gutten og hans foreldre, men det ble visst ikke helt lett. Vi har opplevde det samme. Men her er det slik at kompisen aldri vil til oss. Og tro meg vi har ikke støv på hjernen og heller ikke hjemme hos dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.