Gå til innhold

Tørk av saueskinn...

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Har vasket saueskinnet til frøet i dag... Nå er det jo klissbløtt, og ligger over tørkestativet til tørk, slik det står på saueskinnsjampooflasken (for et ord). Ca. hvor lang tid tar det på å tørke? Og blir det veldig stivt etterpå? Bør jeg gjøre noe med det? Ta det en runde i trommelen eller noe når det er nesten tørt? Det stod at det ikke skulle trommeltørkes da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke helt hvor lang tide det tok å tørke skinnposen da jeg vasket den, men tror nesten det var et par dager. Det trengtes bare en liten "børst" så var den myk og god som ny igjen. Ikke ta det i tørletrommelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må strekke det et par ganger i begge retninger mens det tørker for å unngå at skinnet under blir helt stivt.

IKKE bruk tørketrommelen!

Ok:-) Strekking og børsting, I see!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke helt hvor lang tide det tok å tørke skinnposen da jeg vasket den, men tror nesten det var et par dager. Det trengtes bare en liten "børst" så var den myk og god som ny igjen. Ikke ta det i tørletrommelen.

Ja, jeg mistenker lang tørketid ja, for det er klissbløtt enda!

Ikke tørketrommel - bare strekking og børsting:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Humrer* Ikke trommeltørke som de andre sier, det er nemlig ikke varmen som gjør at ull toves, men bevegelsen og da kan du jo tenke deg hvordan skinnet vil bli... ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*Humrer* Ikke trommeltørke som de andre sier, det er nemlig ikke varmen som gjør at ull toves, men bevegelsen og da kan du jo tenke deg hvordan skinnet vil bli... ;o)

He he he, dropper trommelen jeg:-)

Selvfølgelig er det toving som er problemet ja, hadde ikke tenkt på hvorfor det ikke skulle tromles jeg, bare at det ikke skulle det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du vil ha litt hjelp kan du jo bruke hårføner på skinney/ullsida.

Det var jo et smart tips, men jeg tviler ærlig talt på at jeg gidder! Mye mindre anstrengende å bare la det ligge på stativet og tørke av seg selv!

Jeg trodde det skulle bli helkrise uten saueskinnet i natt, for det har det vært før når jeg har prøvd å ta det bort! Men jenta sovnet før jeg kom meg ut av soverommet, og sov natten igjennom:-) Så da kan saueskinnet få ta den tiden det trenger på å tørke!

Men takk for tips! Kan være greit å vite hvis man har travelt en dag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å sentrifugere skinnet, på den korteste "snilleste" sentrifugeringa. Tørket på en dag eller noe etterpå.

Jeg kjørte det på vanlig vask, og der er det jo normal sentrifugering! Men det er så bløtt at det tyter vann når jeg klemmer på det i dag også:-/ Men det haster jo ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte det på vanlig vask, og der er det jo normal sentrifugering! Men det er så bløtt at det tyter vann når jeg klemmer på det i dag også:-/ Men det haster jo ikke...

Legg et stort håndkle på golvet og legg skinnet på det, rull håndkleet hardt sammen med skinnet inni og klem så det kommer ut vann. Om du gidder kan du gjøre det med flere håndklær, jo mer vann du får ut jo fortere tørker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg et stort håndkle på golvet og legg skinnet på det, rull håndkleet hardt sammen med skinnet inni og klem så det kommer ut vann. Om du gidder kan du gjøre det med flere håndklær, jo mer vann du får ut jo fortere tørker det.

Nå har jeg slengt det ut på verandaen, og prøver i grunnen å fortrenge hele greia! Er så lei lukten av bløt ull:-( Men jeg mistenker at det ikke blir noe tørrere der ute i natt, så kanskje jeg skal gjøre som du sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hang bare saueskinnet over klesstativet, var tørt et par dager senere.

Det er visst det jeg gjør også... Men det har hengt der i 1,5 døgn nå, og ser ikke ut til å bli tørt med det første:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst det jeg gjør også... Men det har hengt der i 1,5 døgn nå, og ser ikke ut til å bli tørt med det første:-/

Er det kaldt/rått hos deg? Kanskje du kan ha den i stua der det er varmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kaldt/rått hos deg? Kanskje du kan ha den i stua der det er varmere?

Jeg har hatt det inne ved siden av ovnen i natt, og nå har jeg hengt det ut i sola igjen! Det skal visst ikke være bare bare! Det tyter ikke vann når jeg tar på det lenger da, så det er jo fremskritt i sikte:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike skinn skal tørkes sakte, ellers kan baksida bli stiv. Hvor får du kjøpt saueskinnsshampo (hehe)?

Jeg har flere skinn og puter som snart må ha en vask, men er så redd for at de skal bli stygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike skinn skal tørkes sakte, ellers kan baksida bli stiv. Hvor får du kjøpt saueskinnsshampo (hehe)?

Jeg har flere skinn og puter som snart må ha en vask, men er så redd for at de skal bli stygge.

På babyshop:-) Sikkert i alle butikker der de selger saueskinn også...! Joda, ingen fare for at det tørker for fort i hvert fall!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...