Gå til innhold

Haakon Lie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det heter "Tenk fortsatt å dominere..." Ikke "å" foran "fortsatt".

:oP

;o)

Skrevet

;o)

Er du sikker??

Selv om hovedregelen er at å skal etterfølges av et verb i infinitiv, mener jeg at det finnes unntak fra dette som er fullt ut gangbare.

Et eksempel er "å ikke", som har uttrykkelig støtte fra språkekspertene på sprakrad.no, men det skulle ikke forundre meg om det samme kan gjelde andre ord som puttes inn mellom infinitivsmerket og selve verbet.

En googling av "å fortsatt" ga ihvertfall 29 400 treff, så dersom dette er feil, er jeg i godt selskap! :-)

http://www.google.no/search?hl=nn&q=%22%C3%A5+fortsatt%22&meta=

Skrevet

Er du sikker??

Selv om hovedregelen er at å skal etterfølges av et verb i infinitiv, mener jeg at det finnes unntak fra dette som er fullt ut gangbare.

Et eksempel er "å ikke", som har uttrykkelig støtte fra språkekspertene på sprakrad.no, men det skulle ikke forundre meg om det samme kan gjelde andre ord som puttes inn mellom infinitivsmerket og selve verbet.

En googling av "å fortsatt" ga ihvertfall 29 400 treff, så dersom dette er feil, er jeg i godt selskap! :-)

Jeg husker bare at det var det jeg lærte på skolen for ca 150 år siden. Om reglene har endret seg siden den gang, er jeg usikker på, men det kan godt hende. :o)

Syns bare det er moro å pirke litt på deg også, siden du er så rask til å pirke på andre. ;o)

Skrevet

Er du sikker??

''En googling av "å fortsatt" ga ihvertfall 29 400 treff, så dersom dette er feil, er jeg i godt selskap! :-)''

Et søk på "fortsatt å" gir 137.000 treff da... Du har feil, sammen med mange andre.

Skrevet

''En googling av "å fortsatt" ga ihvertfall 29 400 treff, så dersom dette er feil, er jeg i godt selskap! :-)''

Et søk på "fortsatt å" gir 137.000 treff da... Du har feil, sammen med mange andre.

Men deg kan vi ikke høre på i denne sammenheng, du som hardnakket påstår at det ikke går an å skrive "å ikke"!! *knegg*

Jeg er enig i at "fortsatt å" er mer vanlig, så derfor ikke uventet at det har enda flere treff på google.

*står på mitt*

Skrevet

Jeg husker bare at det var det jeg lærte på skolen for ca 150 år siden. Om reglene har endret seg siden den gang, er jeg usikker på, men det kan godt hende. :o)

Syns bare det er moro å pirke litt på deg også, siden du er så rask til å pirke på andre. ;o)

''siden du er så rask til å pirke på andre. ;o)''

Vet ikke om jeg er enig i den uttalelsen der akkurat, da jeg holder igjen veldig mye og sjelden sier fra, men beklager hvis det har gått ut over deg! ;-)

I det siste vet jeg at jeg har kommentert Geirs et-ett samt tre andre personer som i løpet av 5 minutter skrev "det går ikke ann", og tidligere i dag kommenterte jeg orddelingsfeilen til han med kondom tips, men jeg bruker normalt ikke å kommentere orddelingsfeilene men heller svare på innlegget. Men kondomtråden var jo ren reklame, så derfor slo jeg meg litt løs! :-)-

Skrevet

Men deg kan vi ikke høre på i denne sammenheng, du som hardnakket påstår at det ikke går an å skrive "å ikke"!! *knegg*

Jeg er enig i at "fortsatt å" er mer vanlig, så derfor ikke uventet at det har enda flere treff på google.

*står på mitt*

Jeg mener fortsatt at man ikke kan "å ikke" noe ja. Ikke er ikke noe verb. Men jeg vet språkrådet taler meg midt imot i denne saken.

Skrevet

Jeg mener fortsatt at man ikke kan "å ikke" noe ja. Ikke er ikke noe verb. Men jeg vet språkrådet taler meg midt imot i denne saken.

*ser for meg en vektskål med Lillemus sin mening på den ene sida og Språkrådets på den andre* ;-)

Skrevet

''siden du er så rask til å pirke på andre. ;o)''

Vet ikke om jeg er enig i den uttalelsen der akkurat, da jeg holder igjen veldig mye og sjelden sier fra, men beklager hvis det har gått ut over deg! ;-)

I det siste vet jeg at jeg har kommentert Geirs et-ett samt tre andre personer som i løpet av 5 minutter skrev "det går ikke ann", og tidligere i dag kommenterte jeg orddelingsfeilen til han med kondom tips, men jeg bruker normalt ikke å kommentere orddelingsfeilene men heller svare på innlegget. Men kondomtråden var jo ren reklame, så derfor slo jeg meg litt løs! :-)-

Neida, du har ikke pirket på meg, for jeg skriver aldri feil. *ler*

Men jeg siktet særlig til "går ikke ann"-kommentarene dine, ja. Jeg syns det er artig å påpeke skrivefeil selv, jeg - siden jeg nærmest er en rettskrivingsfreak selv.

Skulle bare hetse deg litt, da! :o)

Skrevet

*ser for meg en vektskål med Lillemus sin mening på den ene sida og Språkrådets på den andre* ;-)

Høh. Min gamle norsklærer fra ungdomsskolen ville elsket meg i dette spørsmålet. :o)

Skrevet

Er du sikker??

Uansett hva ekspertene sier, "å ikke" eller "å fortsatt" er en uting å skrive, det høres svært tåpelig ut. Jeg holder på mitt, og mener at "å" kun skal stå foran infinitiv, og dette gidder jeg ikke høre mer svada om.

Skrevet

;o)

Joda, det går helt greit. Infinitivsmerket trenger ikke å stå rett foran verbet. Dette har vi slått fast før.

Av og til kan det nemlig være en nyanseforskjell i betydningen:

Jeg klarte ikke å gråte

Jeg klarte å ikke gråte.

Skrevet

Joda, det går helt greit. Infinitivsmerket trenger ikke å stå rett foran verbet. Dette har vi slått fast før.

Av og til kan det nemlig være en nyanseforskjell i betydningen:

Jeg klarte ikke å gråte

Jeg klarte å ikke gråte.

''Jeg klarte å ikke gråte''

Da skriver du heller "Jeg klarte å la være å gråte". Enkelt og greit.

Skrevet

''Jeg klarte å ikke gråte''

Da skriver du heller "Jeg klarte å la være å gråte". Enkelt og greit.

Enig med deg!

Skrevet

*står på mitt*

Du skal bare stå på ditt. Du har helt rett. Lillemus er påståelig, men tar feil.

Hilsen

en

cand. philol.

Skrevet

;o)

Forbudet mot splittet infinitiv er foreldet. Selv de mest innbitte preskriptive grammatikere har innsett at dette forbudet er meningsløst på norsk og ikke kan underbygges i faktisk språkbruk. Det morsan skrev er på ingen måte ugrammatisk.

Skrevet

Han virker veldig oppegående selv i en alder av 103år :)

*Tenk å komme ut med en bok nå!?*

Skrevet

Høh. Min gamle norsklærer fra ungdomsskolen ville elsket meg i dette spørsmålet. :o)

"gamle" er ordet!! ;-)

Skrevet

Du skal bare stå på ditt. Du har helt rett. Lillemus er påståelig, men tar feil.

Hilsen

en

cand. philol.

*takker og bukker*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...