Gå til innhold

Haakon Lie...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Neida, du har ikke pirket på meg, for jeg skriver aldri feil. *ler*

Men jeg siktet særlig til "går ikke ann"-kommentarene dine, ja. Jeg syns det er artig å påpeke skrivefeil selv, jeg - siden jeg nærmest er en rettskrivingsfreak selv.

Skulle bare hetse deg litt, da! :o)

*S* Ja, jeg bruker normalt å bite tenna sammen og prøve å overse "går (ikke) ann", men den dagne klarte jeg bare ikke å holde igjen, gitt!

Skrevet

Uansett hva ekspertene sier, "å ikke" eller "å fortsatt" er en uting å skrive, det høres svært tåpelig ut. Jeg holder på mitt, og mener at "å" kun skal stå foran infinitiv, og dette gidder jeg ikke høre mer svada om.

''høres svært tåpelig ut''

''gidder jeg ikke høre mer svada om''

LOL! Look who's talking!!

Skrevet

Han virker veldig oppegående selv i en alder av 103år :)

*Tenk å komme ut med en bok nå!?*

Ikke sant?! Utrolig vital gubbe.

Skrevet

''høres svært tåpelig ut''

''gidder jeg ikke høre mer svada om''

LOL! Look who's talking!!

Herregud, gå å legg deg a! Nå drar jeg på jobb! Keep writing bullshit!

Skrevet

Herregud, gå å legg deg a! Nå drar jeg på jobb! Keep writing bullshit!

Kos deg med jobbspøkelset! :-) (eller var det _spekepølse_?)

Gjest mandolina
Skrevet

*S* Ja, jeg bruker normalt å bite tenna sammen og prøve å overse "går (ikke) ann", men den dagne klarte jeg bare ikke å holde igjen, gitt!

Trådene blir så meningsløse, hvis alle og enhver skal rette på hver eneste lille skrivefeil.

De store og grove feilene, derimot, kan en godt rette på.

Hilsen

Skrevet

Forbudet mot splittet infinitiv er foreldet. Selv de mest innbitte preskriptive grammatikere har innsett at dette forbudet er meningsløst på norsk og ikke kan underbygges i faktisk språkbruk. Det morsan skrev er på ingen måte ugrammatisk.

Ha! :-) Tenkte jeg det ikke! :-)

Skrevet

Kos deg med jobbspøkelset! :-) (eller var det _spekepølse_?)

Ha ha, den hadde jeg nesten glemt!

Skrevet

Trådene blir så meningsløse, hvis alle og enhver skal rette på hver eneste lille skrivefeil.

Hilsen

Jeg er helt enig i det.

Og å skrive jentenavnet Ann når man mener adverbet an synes jeg er en slik grov en, selv om den oftest forblir ukorrigert fra min side. :-)

Skrevet

''Jeg klarte å ikke gråte''

Da skriver du heller "Jeg klarte å la være å gråte". Enkelt og greit.

Men da unnviker du jo problemstillingen - eksemplet skulle jo bare illustrere.

Skrevet

Hilsen

Enig!

Skrevet

Jeg er helt enig i det.

Og å skrive jentenavnet Ann når man mener adverbet an synes jeg er en slik grov en, selv om den oftest forblir ukorrigert fra min side. :-)

Du er flink med rettskriving, det må sies.

Men, mener du det er utrolig eller ikkje at han dominerer (?) nyhetsbildet?

At Jesus gikk på vannet _det_ er utrolig og at Jannike Jarlum hadde sex med et romvesen er også utrolig.

Ps! Åssen vet du at Haakon Lie er _vital_ forresten? :-)

Skrevet

Er du sikker??

Selv om hovedregelen er at å skal etterfølges av et verb i infinitiv, mener jeg at det finnes unntak fra dette som er fullt ut gangbare.

Et eksempel er "å ikke", som har uttrykkelig støtte fra språkekspertene på sprakrad.no, men det skulle ikke forundre meg om det samme kan gjelde andre ord som puttes inn mellom infinitivsmerket og selve verbet.

En googling av "å fortsatt" ga ihvertfall 29 400 treff, så dersom dette er feil, er jeg i godt selskap! :-)

http://www.google.no/search?hl=nn&q=%22%C3%A5+fortsatt%22&meta=

Hør på citoyen, du.

Skrevet

Møkkamenneske. Han har ødelagt livet for mange.

Har lite til overs for folk som tråkker på andre.

Gjest signaturina
Skrevet

Det heter "Tenk fortsatt å dominere..." Ikke "å" foran "fortsatt".

:oP

;o)

Det er mye som er lov nå, som ikke var lov da vi gamlingene gikk på skolen! Forøvrig, selv om det ikke er lov, så bruker jo aviser akkruat de rettskrivningsreglene de vil, ser det ut til. Det vktigste er at en klarer å gjøre seg forstått. En kan bare glemme å pirke på slikt!

Skrevet

Du er flink med rettskriving, det må sies.

Men, mener du det er utrolig eller ikkje at han dominerer (?) nyhetsbildet?

At Jesus gikk på vannet _det_ er utrolig og at Jannike Jarlum hadde sex med et romvesen er også utrolig.

Ps! Åssen vet du at Haakon Lie er _vital_ forresten? :-)

Jeg sikter mest til hans hode når jeg mener vital, men det er kanskje feil?? Kroppen virker jo skral.

Men det er helt utrolig at en såpass gammel mann fortsatt er i stand til å utgi en bok, og at denne boken attpåtil ikke er tilbakeskuende som en memoarbok, men fremadskuende.

Skrevet

Jeg sikter mest til hans hode når jeg mener vital, men det er kanskje feil?? Kroppen virker jo skral.

Men det er helt utrolig at en såpass gammel mann fortsatt er i stand til å utgi en bok, og at denne boken attpåtil ikke er tilbakeskuende som en memoarbok, men fremadskuende.

He.he...Eg las _vital_, men tenkte _viril_, derfor lurte eg på hvordan du visste det?

Eg såg litt på tv, eg blei imponert eg og, sjøl om eg aldri har hatt helt sansen for han.

Skrevet

He.he...Eg las _vital_, men tenkte _viril_, derfor lurte eg på hvordan du visste det?

Eg såg litt på tv, eg blei imponert eg og, sjøl om eg aldri har hatt helt sansen for han.

*knegg* Nei, uten at jeg har noen som helst erfaring betviler jeg sterkt at fyren er særlig viril...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...