Sporty mamma Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Hvordan bli kvitt sånne små fluer, også kalt bananfluer (d kommer gjerne hvis det har ligget en banan lenge) Det kryr av sånne småfluer på kjøkkenet, men jeg vet ikke hvor dem kommer fra? Har ennevendt hele kjøkkenet og vaska hele kjøkkenet, men ingen ting som liksom skulle trekke til seg disse fluene.Ikke har jeg bananer heller.Noen råd?? 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Du blir kvitt fluene ved å sette ut små glass med rødvin i, og du må ha litt Zalo i vinen. Det tiltrekker seg fluene, så de drukner. 0 Siter
Gjest mandolina Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 De kan komme også komme med druer. Det er bare å fjerne kilden, så forsvinner fluene også. De små svarte fluene kan også komme fra jorden i potteplanter, da hjelper det å stikke fyrstikker med svovelsiden ned i jorden. Hilsen 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Fruktfluene trives i alt som er begynt å gå i gjæring. Tøm matavfallet regelmessig, ha frukten i kjøleskapet, pakk brødet godt i poser og unngå tomme ølboksser på benken. Etter et par dager er fluene borte. 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Noen biter kraftig bred tape, med noen saft/syltetøydråper på. Fluene vil ha det søte, og klistrer seg fast på tapen 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 De bor i blomsterpottene. Sett fyrstikker i potta med den røde enden i jorda. Jeg har hatt stort hell med å sette en skål med litt vann og masse Sunlight oppvaskmiddel ved siden av blomsterpotta, noen sverger til rødvin på samme måte. Fluene stuper nedi! 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 De bor i blomsterpottene. Sett fyrstikker i potta med den røde enden i jorda. Jeg har hatt stort hell med å sette en skål med litt vann og masse Sunlight oppvaskmiddel ved siden av blomsterpotta, noen sverger til rødvin på samme måte. Fluene stuper nedi! Det er en helt annen type flue. Fruktfluene er mye større og mer brunlig. Kan jo hende trådstarter mener dem da, men jeg ser på butikken for tiden hvor mange fruktfluer det er på frukt og grønt. 0 Siter
Sporty mamma Skrevet 22. september 2008 Forfatter Skrevet 22. september 2008 Takk for mange gode tips.Er nok disse fruktfluene som er hos meg ja.De er brune i hevrtfall. Skal prøve disse knepene deres så får vi se om de forsvinner :-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Flott at du spurte om det, jeg har de også, de små svarte Nå får vi bruke tipsene da 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Der kom du meg i forkjøpet - godt du har fått svar :-) Vi har én potteplante som står på stua, tror ikke fluene kommer derfra. Vi har ofte bananer, og prøver å huske å oppbevare dem i poser. Fluene ser også ut til å like druer - og ikke minst kiwi. I tillegg ser det ut som fluene elsker søpla med matrester, vi har ikke lokk på søpla, så det burde vi nok ha fikset på. Rødvintrikset skal prøves - om jeg ikke drikker opp alt selv, da ;-) 0 Siter
Gjest finnerikkenickname Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 hei. her vi bor kaller vi det for dim fluer. pga problemet oppsto da vi måtte begynne med søppelsortering, og firmaet som henter søpla heter dim. har en enkel, og grei oppskrift, som jeg lærte av en kollega. tøm litt eplecider-eddik i en skål, og tilsett en skvett zalo. lukter pyton, men er effektivt. på det verste her, så kan det ligge 20-30 fluer i blandingen etter to dager. ser heller ingen i lufta rundt oss, når vi setter fram blandingen. kan anbefales! (lukta tiltrekker fluene, det lukter som råtnende frukt.) 0 Siter
Mary Poppins Skrevet 22. september 2008 Skrevet 22. september 2008 Jeg hadde også det problemet en stund etter at jeg lot en banan ligge for lenge i søppelkassen. Jeg vasket hele kjøkkenet med ajax og salmiakk, og plutselig var de borte. Rødvin og zalo tipset hørtes forøvrig lurt ut, det skal jeg prøve hvis noe sånt oppstår igjen. 0 Siter
Gjest UggaBugga123 Skrevet 23. september 2008 Skrevet 23. september 2008 Tomme ølflasker tiltrekker seg også disse...men hvor de kommer ifra må gudene vite. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.