Dorthe Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1222204340' post='3967328] ''Det er jammen ikke lett å være tenåringsmamma'' Jeg satser på at guttungen blir slik som faren, og ikke som mora ;o) Jeg har 3 tenåringsøstre nå, og jammen meg er det ikke enkelt. Jeg tilbyr mamma noen ganger litt vin til og skylle ned kamelhårene ;o) Jeg satser på at minstemann blir som storebroren og ikke som storesøstra for han var så ordentlig så. Sparket fotball og spilte Nintendo. Jeg var ikke så grei, men visste ikke at foreldrene mine hadde latt som før jeg var 50 år. Haha, tenk å gå på den fremdeles. Jeg har fortalt til dattera mi at jeg latet som med alkohol og hun ble kjempeoverrasket. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Jeg satser på at minstemann blir som storebroren og ikke som storesøstra for han var så ordentlig så. Sparket fotball og spilte Nintendo. Jeg var ikke så grei, men visste ikke at foreldrene mine hadde latt som før jeg var 50 år. Haha, tenk å gå på den fremdeles. Jeg har fortalt til dattera mi at jeg latet som med alkohol og hun ble kjempeoverrasket. :-) Jeg var rolig og fredelig som ungdom og drakk ikke, men søstera mi festet mye. Mamma sa aldri noe, og vi har vel aldri fått visshet i om hun forstod eller bare latet som om hun ikke skjønte noen ting.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 :-) Jeg var rolig og fredelig som ungdom og drakk ikke, men søstera mi festet mye. Mamma sa aldri noe, og vi har vel aldri fått visshet i om hun forstod eller bare latet som om hun ikke skjønte noen ting.... Hehe, jeg tror du aner svaret. Foreldre som følger med, vet det meste. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hehe, jeg tror du aner svaret. Foreldre som følger med, vet det meste. Hmmmm! Ja, men mamma har nå alltid vært veldig godtroende, og litt naiv kanskje. Men hun stilte opp år etter år, og hentet søstera mi på fester helg etter helg, og vi kunne sitte oppe og prate om natta etter fest - søstera mi (dritfull), jeg (kom fra ungdomsmøte i kirka) og mamma - og mamma sa ingenting! Hun kunne til og med komme med klut og vann når søstera mi spøy, og spørre om hun var blitt syk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Hmmmm! Ja, men mamma har nå alltid vært veldig godtroende, og litt naiv kanskje. Men hun stilte opp år etter år, og hentet søstera mi på fester helg etter helg, og vi kunne sitte oppe og prate om natta etter fest - søstera mi (dritfull), jeg (kom fra ungdomsmøte i kirka) og mamma - og mamma sa ingenting! Hun kunne til og med komme med klut og vann når søstera mi spøy, og spørre om hun var blitt syk.... ''Hun kunne til og med komme med klut og vann når søstera mi spøy, og spørre om hun var blitt syk.... '' Gudbedremeg, det får da være måte på å være naiv! Jeg var også grei som ungdom. Drakk lite og hang med venner som foreldra mine kjente. Var lite ute på byen, og hvis jeg var det, var jeg bare sammen med den samme vennegjengen. Hang på små cafeer, tok et par øl og siste t-bane hjem. Store utesteder har aldri appellert til meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 23. september 2008 Forfatter Del Skrevet 23. september 2008 Hmmmm! Ja, men mamma har nå alltid vært veldig godtroende, og litt naiv kanskje. Men hun stilte opp år etter år, og hentet søstera mi på fester helg etter helg, og vi kunne sitte oppe og prate om natta etter fest - søstera mi (dritfull), jeg (kom fra ungdomsmøte i kirka) og mamma - og mamma sa ingenting! Hun kunne til og med komme med klut og vann når søstera mi spøy, og spørre om hun var blitt syk.... Men jeg skjønte jo ikke at faren min lå våken hver natt og ventet før jeg var 50 år og han fortalte det. Snakk om å være naiv da og i dette tilfelle meg ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg har unger på syv og ellve, men jeg har mange års erfaring med ungdomsarbeid samt at jeg har en sekstenåring boende i lengre perioder. Og ja - det er kjempeforskjell på en på fjorten og en på sytten. Jeg er ikke i stand til å se det store problemet i at en på sytten tar seg noen øl på fest - det har vi gjort de asller aller fleste av oss i den alderen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 LOL, ikke sant. Vi later som vi ikke vet noe. Jeg har vært mest opptatt av guttebiten og det å ikke bli gravid. Og siden hun trodde jeg ikke visste om alkoholen så kom hun aldri påseilet hjem. Der tror jeg du har noe av greia. De har sex når de selv føler at de vil det. Vår jobb er jo å gjøre dem trygge på at de skal si nei til de er klare selv. Noen har da sex når de er femten, andre venter til de er tyve, men det skal være deres valg. Vår jobb er å holde barnebarna unna i starten... Og med alkohol så tror jeg at de nok begrenser seg litt hvis de vet at de skal holde noenlunde stilen overfor mor og far utpå kvelden. Resten av valgene må de nesten få ta selv der også, selvom det er vanskelig å slipp taket. Og det er jo mulig som bare det at jeg kommer til å ikke klare å leve med prinsippene mine når mine egne blir eldre, men etter noen år med ungdomsarbeid så er det iallefall slik jeg opplever at det gjerne funker best. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Der tror jeg du har noe av greia. De har sex når de selv føler at de vil det. Vår jobb er jo å gjøre dem trygge på at de skal si nei til de er klare selv. Noen har da sex når de er femten, andre venter til de er tyve, men det skal være deres valg. Vår jobb er å holde barnebarna unna i starten... Og med alkohol så tror jeg at de nok begrenser seg litt hvis de vet at de skal holde noenlunde stilen overfor mor og far utpå kvelden. Resten av valgene må de nesten få ta selv der også, selvom det er vanskelig å slipp taket. Og det er jo mulig som bare det at jeg kommer til å ikke klare å leve med prinsippene mine når mine egne blir eldre, men etter noen år med ungdomsarbeid så er det iallefall slik jeg opplever at det gjerne funker best. Men du sier nå det samme som meg, ikke så vanskelig å holde på de tingene 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Men du sier nå det samme som meg, ikke så vanskelig å holde på de tingene Ja, jeg er helt enig med deg jeg :-) Men jeg ser for meg at jeg godt kan finne på å bli en sånn panikk-mamma da det er jeg som virkelig skal sitte hjemme og stole på at ungene ikke finner på altfor mye bøll - og ende med å snike rundt etter dem og spionere. Og med det samme de åpner en pils så spretter jeg frem med magliht lykten opp i ansiktet på dem og inndrar den.... Jeg forsøker å være bevisst på at det ikke alltid er like lett å være fornuftig når en er sterkt involvert med følelsene... Men foreløpig går det jo greit da :-)4 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Der tror jeg du har noe av greia. De har sex når de selv føler at de vil det. Vår jobb er jo å gjøre dem trygge på at de skal si nei til de er klare selv. Noen har da sex når de er femten, andre venter til de er tyve, men det skal være deres valg. Vår jobb er å holde barnebarna unna i starten... Og med alkohol så tror jeg at de nok begrenser seg litt hvis de vet at de skal holde noenlunde stilen overfor mor og far utpå kvelden. Resten av valgene må de nesten få ta selv der også, selvom det er vanskelig å slipp taket. Og det er jo mulig som bare det at jeg kommer til å ikke klare å leve med prinsippene mine når mine egne blir eldre, men etter noen år med ungdomsarbeid så er det iallefall slik jeg opplever at det gjerne funker best. ''Vår jobb er å holde barnebarna unna i starten...'' Absolutt. Jeg skal love deg at med lillebroren som bare er 9, har jeg intet ønske om at 18-åringen skal gjøre meg til bestemor med det første. Jeg kommer til å klare meg aldeles utmerket uten småbarn i familien en laaang periode framover. Heldigvis var den eldste såpass stor da vi fikk minstemann, at hun vet det ikke bare handler om en nusselig, sovende baby. Vi har sett diverse dokumentarer om utenlandske tenåringsmødre som nærmest plopper ut unger for å ha noe å leve av, og har stor glede av å rakke ned på dem i kor... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 ''Vår jobb er å holde barnebarna unna i starten...'' Absolutt. Jeg skal love deg at med lillebroren som bare er 9, har jeg intet ønske om at 18-åringen skal gjøre meg til bestemor med det første. Jeg kommer til å klare meg aldeles utmerket uten småbarn i familien en laaang periode framover. Heldigvis var den eldste såpass stor da vi fikk minstemann, at hun vet det ikke bare handler om en nusselig, sovende baby. Vi har sett diverse dokumentarer om utenlandske tenåringsmødre som nærmest plopper ut unger for å ha noe å leve av, og har stor glede av å rakke ned på dem i kor... Det er slik hos oss også. Eldstejenta fyller 18 i høst og synes lillebror på 10 er en pest og en plage og har ikke noe ønske omå få barn de første 10 årene sier hun. Hennes jevngamle fetter er pappa til ei lita jente på 14 mnd og hun ser hva han og moren til barnet går glipp av når det gjelder skolegang og henge ute med venner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.