Gå til innhold

erfaringer med katt i 2.etasje?

Anbefalte innlegg

Gjest enda mer grubling...
Skrevet

jeg må dessverre flytte til en leilighet i 2.etasje med en katt som har sosial-angst.er veldig redd dette blir vanskelig for katten,og at hun vil stikke av...høres kanskje rart ut,men i den sårbare situasjonen jeg er nå,er jeg redd det kan gjøre at begeret flyter over..

har felles oppgang,men døra går altså rett ut.(ingen gang,eller noe)noen som har erfaringer,gjerne tips,til hvordan jeg kan gjøre dette lettest mulig for katten og meg?

her jeg bor nå er det lett å åpne opp for henne i undertøy uten fare for at noen ser meg...gruer meg til åssen dette skal gå nå

Skrevet

Er det du eller katten som har sosial-angst?

Katten kan bli innekatt (nei, jeg synes ikke noe om det, men det er en annen sak) og gå på do inne. Sjekk ut om det er lov med kjæledyr dit du flytter også.

Skrevet

Er det du eller katten som har sosial-angst?

Katten kan bli innekatt (nei, jeg synes ikke noe om det, men det er en annen sak) og gå på do inne. Sjekk ut om det er lov med kjæledyr dit du flytter også.

katten ble mishandlet som barn,så hun har sosial angst/intens frykt for fremmede.

er lov med katt ja,det har jeg sjekket for lengst.

spørs om hun vil trives som inne-katt altså,og om jeg kan bli vant med å måtte bruke kasse til henne(blir vel både stank og hyppig tømming)Når en katt har fått lov til å vær eute etter eget ønske i 11,5 år,så føles det nærmest som dyre-mishandling å stenge henne inne

Gjest enda mer grubling
Skrevet

katten ble mishandlet som barn,så hun har sosial angst/intens frykt for fremmede.

spørs om hun vil trives som inne-katt altså,og om jeg kan bli vant med å måtte bruke kasse til henne(blir vel både stank og hyppig tømming)Når en katt har fått lov til å vær eute etter eget ønske i 11,5 år,så føles det nærmest som dyre-mishandling å stenge henne inne

u/t

Skrevet

Jeg er helt enig i dette med å endre henne fra ute- til innekatt. Det finnes kattedoer som er overbygget slik at du slipper lukt og sandsprut utover golvet, men de må tømmes daglig ja, helst etter hver gang hun har gjort fra seg i den.

Du må nesten bare prøve om hun trives med å være bare inne, uansett bør hun være inne de to første ukene for å bli kjent med det nye hjemmet sitt. Lykke til! :o)

Skrevet

Psst: Det er ikke vondt lukt av den kattedoen vi har hatt inne nå en periode (fikk kattunge i sommer), men det betinger at man tar bæsj så fort den har havnet i kassa.

Vi har byttet kattesand ca 1 gang i uka, tiss trekker seg ned og blir "borte". Vi har sprutekant på dokassa, det hjalp veldig, samt at vi har hatt den stående inni dusjkabinettet på vaskerommet.

Det er fullt ut mulig å ha innekatt, men å omskolere en utekatt til å bli innekatt tror jeg kanskje er noe vanskelig...

Skrevet

Jeg har også hatt katt med sosialangst! :-) Og vi bodde først i 2. etasje og deretter i 4. Men forskjellen var at pusen min ikke _ville_ ut selv om jeg forsøkte å tulvenne ham. Selvvalgt innekatt, altså.

Når din katt har fått gå ut og inn hele livet høres det ikke så lett ut å få den til å tilpasse seg kun et liv inne, nei... :-(

Skrevet

Høres kinkig ut, men tror at det kan gå fint bare du finner en måte katten kan trives på sitt nye sted på.Vi har en katt som er veldig nervøs. Han blir mye roligere når vi bruker FeliWay, som står i stikk-kontakten. Litt dyrt, men hjelper absolutt. Det kan kanskje være en ide og investere i noen måneders forbruk av FeliWay, så de første månedene på det nye stedet blir litt mer ålreite?

Å åpne døra i bare undertøy går jo bra så lenge man står bak døra, ikke midt i sprekken ;)

Har hun noen ting katten er veldig glad i? Kanskje du kan sette dem rett ved inngangen din, eller ved enden av trappa til det nye stedet? Noe som gjør at katten kjenner igjen goe gamle lukter, og skjønner at det er her de nå bor?

Skrevet

Min foreldre flyttet fra enebolig til leilighet i fjerde etasje. Katten er gammel og var vant til å gå ut og inn som den ville. Den var urolig de første par ukene. Ville stadig hoppe opp på verandagelenderet og var tydelig utilpass. Men nå etter at den skjønte at den kunne gjøre fra seg i en kasse, har katten slått seg til ro.

Gjest mandolina
Skrevet

Du må ha katten inne i noen uker, for å venne den til å bo et nytt sted, og derfor må den venne seg til å gjøre fra seg i en kasse, du får kjøpt spesielle kasser til sådant i dyrebutikken.

Ellers er det jo bare å slenge en morgenkåpe på seg over undertøyet, når du må gå opp og ned ad trappen.

En annen måte å gjøre det på er å få montert en katteinngang i utgangsdøren, katten blir fort vant med å gå ut og inn av en sådan liten port.

Hilsen

Skrevet

Jeg er helt enig i dette med å endre henne fra ute- til innekatt. Det finnes kattedoer som er overbygget slik at du slipper lukt og sandsprut utover golvet, men de må tømmes daglig ja, helst etter hver gang hun har gjort fra seg i den.

Du må nesten bare prøve om hun trives med å være bare inne, uansett bør hun være inne de to første ukene for å bli kjent med det nye hjemmet sitt. Lykke til! :o)

Man må ikke tømme en slik do daglig. Nå har jeg to katter og da bør jeg tømme annenhver eller tredjehver dag.

Skrevet

Man må ikke tømme en slik do daglig. Nå har jeg to katter og da bør jeg tømme annenhver eller tredjehver dag.

Reagerte jeg også på, annenhver eller tredjehver dag holder her hvor vi har to katter... Men det kommer sikkert litt an på hva slags sand man bruker også...

Skrevet

Lar du avføringen ligge i tre dager!? Eller mener du nå sanden og urinen?

Skrevet

Lar du avføringen ligge i tre dager!? Eller mener du nå sanden og urinen?

Ja, og det lukter ikke. Nå bruker jeg klumpesand som tar lukt og passer på å bytte filteret på toppen av doen ganske ofte. Det går fint det.

Skrevet

Reagerte jeg også på, annenhver eller tredjehver dag holder her hvor vi har to katter... Men det kommer sikkert litt an på hva slags sand man bruker også...

Jeg mente avføringen da, dere lar vel ikke kattebæsjen ligge i flere dager?!

Skrevet

Jeg bruker skikkelig sand. Jeg har doen på kjøkkenet, passer ikke å ha den på do for den døra er alltid stengt.

Skrevet

Ja, og det lukter ikke. Nå bruker jeg klumpesand som tar lukt og passer på å bytte filteret på toppen av doen ganske ofte. Det går fint det.

Det er jo en del katter som nekter å drite på doen sin dersom det ligger gammel avføring i den. Det må da være skikkelig ekkelt for kattene å tråkke i masse avføring når de skal på do??

Skrevet

Jeg mente avføringen da, dere lar vel ikke kattebæsjen ligge i flere dager?!

Blir vel neppe snakk om _flere dager_ når jeg skriver at jeg tømmer annenhver eller tredjehver dag da:-)

Jeg fjerner synlig bæsj, bruker sand som kapsler seg rundt urinen, og tømmer ut klumpene annen eller tredjehver dag, da blir også bæsjen som er gravd ned fjernet. Kassa tømmes, vaskes og fylles med ny sand en gang i uken (oftere hvis det lukter)...

Skrevet

Jeg bruker skikkelig sand. Jeg har doen på kjøkkenet, passer ikke å ha den på do for den døra er alltid stengt.

Nettopp, skikkelig sand er et must.

Vi kan heller ikke ha den på do, fordi døra er lukket, men jeg ville vel ikke akkurat hatt den på kjøkkenet heller:-(

Skrevet

Det er jo en del katter som nekter å drite på doen sin dersom det ligger gammel avføring i den. Det må da være skikkelig ekkelt for kattene å tråkke i masse avføring når de skal på do??

Men avføringen er jo dekket med sand? Og det er ikke så mange ganger de bæsjer i løpet av et døgn da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...