Gå til innhold

Trendsetteren morsan!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er jo veldig enig med deg, men samtidig ringer det en liten bjelle hva generasjonen over oss sa da vi etablerte oss. Vi skulle jo ha "alt" på en gang vi også - vi skulle ha klesvaskemaskin og helst oppvaskmaskin, i tillegg til stereo, tv osv.

Min mor drev med håndvask og koking av spebarnstøy, inklusive tøybleier, de første årene de var gift og hadde små barn.

Jeg synes jo at vaskemaskin stiller i en helt annen kategori enn flatskjerm, men tankesettet er det samme - de unge tar det for gitt at de skal ha de samme tekniske dupedittene som finnes i et mer etablert hjem.

Problemet er vel ikke at de vil ha disse tingene, men at de vil ha de _dyreste_ variantene fremfor å kjøpe brukt.

Du sier noe :). Mine foreldre påpeker stadig vårt høye forbruk til innbo, og det gjorde de også da jeg var nyetablert.

Husker min far kommenterte det råflotte i at at jeg kjøpte ny komfyr (billig modell) i stedet for å finne en på Finn (eller i rubrikkannonse var det vel på den tiden). Og da var jeg ferdigutdannet og i ganske godt betalt fast jobb.

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

18

• Mrs. Wallace

7

• laban

6

• Lillemus

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Trend og trend.. ER vel heller det at folk ikke har cash! Hehe.. Er det folk som ennå har kasse-boks tv altså?

''Er det folk som ennå har kasse-boks tv altså?''

Ja, selvfølgelig. Nå minner du meg litt om han eklingen som var intervjuet i Dagbladet (var det ikke han fra Bagatelle tro?) som ble vantro da han fikk høre at folk spiser ketchup.

Blir ikke skiftet ut noen tv her i huset så lenge den gamle funker.

Skrevet

''Er det folk som ennå har kasse-boks tv altså?''

Ja, selvfølgelig. Nå minner du meg litt om han eklingen som var intervjuet i Dagbladet (var det ikke han fra Bagatelle tro?) som ble vantro da han fikk høre at folk spiser ketchup.

Blir ikke skiftet ut noen tv her i huset så lenge den gamle funker.

''han eklingen ''

*he he* Jeg vedder på at han spiser grillpølse med ketchup når han er i utlandet og ingen kjenner han igjen;-)

Skrevet

''han eklingen ''

*he he* Jeg vedder på at han spiser grillpølse med ketchup når han er i utlandet og ingen kjenner han igjen;-)

Du leste det du også? Han hadde kjøleskapet fullt av fersk asparges fra Frankrike og champagne var det vel.

Blir kvalm av sånne jeg.

Skrevet

Jeg er jo veldig enig med deg, men samtidig ringer det en liten bjelle hva generasjonen over oss sa da vi etablerte oss. Vi skulle jo ha "alt" på en gang vi også - vi skulle ha klesvaskemaskin og helst oppvaskmaskin, i tillegg til stereo, tv osv.

Min mor drev med håndvask og koking av spebarnstøy, inklusive tøybleier, de første årene de var gift og hadde små barn.

Jeg synes jo at vaskemaskin stiller i en helt annen kategori enn flatskjerm, men tankesettet er det samme - de unge tar det for gitt at de skal ha de samme tekniske dupedittene som finnes i et mer etablert hjem.

Problemet er vel ikke at de vil ha disse tingene, men at de vil ha de _dyreste_ variantene fremfor å kjøpe brukt.

Det handler om å ikke ta seg vann over hodet dersom det ikke er helt nødvendig. Er det kuleste kjøleskapet for dyrt, kan man kjøpe et annet og vente på bedre tider.

Generasjonen før oss kunne knapt nok låne penger til bolig. Den strenge banksjefen passet på at man ikke kom på skråplanet. Idag må vi selv ta ansvaret for å ikke skli utfor. Men det er masse hjelp å få, enten vi vil holde oss i skinnet eller vi vil havne i et økonomisk mareritt. Jeg kaster minst 2-3 tilbud om "lån til hva du vil, ingen ubehagelige spørsmål" som kommer i posten, hver eneste måned.

Jeg tror ikke det er så sunt med en stadig lengre ungdomstid der man venner seg til høy inntekt som bare går til eget forbruk. Egentlig vil jeg nok tvangssende alle unge på hybel med høy studiebelastning og liten inntekt :-)

Skrevet

Du leste det du også? Han hadde kjøleskapet fullt av fersk asparges fra Frankrike og champagne var det vel.

Blir kvalm av sånne jeg.

Men fersk asparges og champagne er jo veldig godt, da... ;)

Skrevet

Det handler om å ikke ta seg vann over hodet dersom det ikke er helt nødvendig. Er det kuleste kjøleskapet for dyrt, kan man kjøpe et annet og vente på bedre tider.

Generasjonen før oss kunne knapt nok låne penger til bolig. Den strenge banksjefen passet på at man ikke kom på skråplanet. Idag må vi selv ta ansvaret for å ikke skli utfor. Men det er masse hjelp å få, enten vi vil holde oss i skinnet eller vi vil havne i et økonomisk mareritt. Jeg kaster minst 2-3 tilbud om "lån til hva du vil, ingen ubehagelige spørsmål" som kommer i posten, hver eneste måned.

Jeg tror ikke det er så sunt med en stadig lengre ungdomstid der man venner seg til høy inntekt som bare går til eget forbruk. Egentlig vil jeg nok tvangssende alle unge på hybel med høy studiebelastning og liten inntekt :-)

:-)

Du omtalte deg selv om "kjerring" i den andre tråden du la inn link til her, og jeg føler meg litt som det når jeg nå tenker over studenter som sier at de bare MÅ jobbe ved siden av for å klare seg. Jeg skjønner det for dem som ikke får plass i studentbolig, men som gjerne ville hatt det, men mange synes jo de fortjener finere, større og mer sentrale hybler enn dem man får på Kirngsjå.

Slik var det også da jeg studerte. Jeg var på hyttetur med noen gamle studievenninner for en tid tilbake, og alle de andre var helt enige om at man bare "måtte" jobbe ved siden av studiene den gangen også for å "klare seg". Men jeg husker godt hvor mye større hybler/leiligheter de hadde enn meg, at de kjøpte dyrere klær og gikk mer ut på byen.

Skrevet

Blir kvalm av sånne jeg.

Det må da være lov å like både fersk asparges og champagne uten at andre skal bli kvalme. Det som er kjipt er selvsagt å rakke ned på andres preferanser - uansett.

Skrevet

Jeg var ikke på gjestelista til den derre kjøpefesten, jeg. Men det er nok like greit. :o)

Skrevet

Blir kvalm av sånne jeg.

Jeg husker den artikkelen for et par år siden eller noe slikt, der man hadde vist en person bilder fra ulike kjendisers kjøleskap, og så skulle vedkommende analysere disse personene (han visste ikke hvem det var). Litt sånn "vis meg ditt kjøleskap og jeg skal si deg hvem du er"

Det er jo nokså spesielt å _bare_ ha asparges, dyr skinke og champis i kjøleskapet, da, ikke et eneste glass med syltetøy eller en pakke ost eller kaviar på tube...;-)

Skrevet

Det må da være lov å like både fersk asparges og champagne uten at andre skal bli kvalme. Det som er kjipt er selvsagt å rakke ned på andres preferanser - uansett.

Poenget var vel at dette var det _eneste_ han hadde. Pluss en veldig dyr skinke som jeg ikke husker navnet på.

Skrevet

Mannen min er litt av den typen. Et eksempel er da vi laget nytt kjøkken. Han insisterte på kjølehjørne. Argumentet om at det ble trangt i det gamle var for så vidt greit. Han nøyde seg ikke med det. Han ville ha svart komfyr, for det synes han er penest. Da måtte vi jo selvsagt bytte ut oppvaskmaskin og micro også. Alt skal matche. Vi hadde noen diskusjoner der, for jeg syntes ikke det var greit å bytte ut ting som fungerte.

Han sa da at det uansett ville ryke snart i og med at det var gammelt, og at det var like greit å kjøpe nytt mens vi var i gang og kunne få det integrert.

Nå som stua er under oppussing vet jeg han brygger på flatskjerm ;)

Skrevet

Ja, jeg lurte litt på om det var sånn.

Med min stadige refsing av ungdommen nåtildags som skal ha alt øyeblikkelig, trenger jeg vel ikke å skryte av fraværet av flatskjerm. Vi har riktignok en diger skjerm, men den er ikke flat...

Jeg så forresten at fagfolkene i Luksusfellen deler noen av mine surmagede synspunkter (se avsnittet "Fordi jeg fortjener det"):

http://www.aftenposten.no/amagasinet/article2661333.ece

Vi har faktisk flatskjerm, men den ble innkjøpt da vår gamle tjukk-tv takket for seg og vi trengte ny. På tilbud. ;o)

Skrevet

Men fersk asparges og champagne er jo veldig godt, da... ;)

Joda, men han var _ekstremt_ nedlatende overfor matvanene til oss vanlige folk.

Skrevet

Poenget var vel at dette var det _eneste_ han hadde. Pluss en veldig dyr skinke som jeg ikke husker navnet på.

Joda, men akkurat det har han jo forklart også: Han hadde akkurat vært på reise og fått et tilbud han ikke kunne motstå. Dessuten lever og ånder han for jobben, og tilbringer så lite tid hjemme at han sjelden lager noe særlig av måltider der, da er det jo ikke så rart at kjøleskapet er glissent for øvrig.

Dette er absolutt ikke noe forsvarsskrift for Hellstrøm sånn generelt, altså. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så inni granskauen kvalmt å ha asparges og boblevann i kjøleskapet, hvis man har en glødende gourmetinteresse.

Skrevet

Joda, men han var _ekstremt_ nedlatende overfor matvanene til oss vanlige folk.

Skjønner godt hva du mener, tenkte bare du følte en viss avsky for champagne og asparges generelt ;). Gi meg heller en elgsnabb, liksom! ;)

Skrevet

Joda, men akkurat det har han jo forklart også: Han hadde akkurat vært på reise og fått et tilbud han ikke kunne motstå. Dessuten lever og ånder han for jobben, og tilbringer så lite tid hjemme at han sjelden lager noe særlig av måltider der, da er det jo ikke så rart at kjøleskapet er glissent for øvrig.

Dette er absolutt ikke noe forsvarsskrift for Hellstrøm sånn generelt, altså. Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så inni granskauen kvalmt å ha asparges og boblevann i kjøleskapet, hvis man har en glødende gourmetinteresse.

''Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så inni granskauen kvalmt å ha asparges og boblevann i kjøleskapet, hvis man har en glødende gourmetinteresse.''

Det er ikke det, men det var måten han rakket ned på vanlige folk på. At han var vantro til at folk spiser ketchup og da det ble snakk om leverpostei fortalte han at det ga han katta si (eller var det hunden?), men da var det ikke snakk om den runde gule altså, men en eller annen kostbar en fra en delikatesseforretning... Les artikkelen så skjønner du kanskje hva jeg mener.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/09/19/547427.html

Skrevet

''Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det skal være så inni granskauen kvalmt å ha asparges og boblevann i kjøleskapet, hvis man har en glødende gourmetinteresse.''

Det er ikke det, men det var måten han rakket ned på vanlige folk på. At han var vantro til at folk spiser ketchup og da det ble snakk om leverpostei fortalte han at det ga han katta si (eller var det hunden?), men da var det ikke snakk om den runde gule altså, men en eller annen kostbar en fra en delikatesseforretning... Les artikkelen så skjønner du kanskje hva jeg mener.

http://www.dagbladet.no/magasinet/2008/09/19/547427.html

''Mange spiser også leverpostei.

Han lyser opp.

- Leverpostei! Det gir jeg til hunden min!

RETT SKAL VÆRE RETT. Vi snakker ikke om den gule boksen som halve Norges befolkning er oppfostret på. Boxeren Maurice spiser bare postei fra nisjeprodusenten Grøstad, som oppfostrer økologiske smågriser hvis bein aldri har rørt betong.''

*LOL*

Var litt i tvil om hvor mye ironi det lå i hans manglende tro på at folk spiste ketchup, men ironien ligger veldig dypt, i så fall.

Skrevet

Vi har faktisk flatskjerm, men den ble innkjøpt da vår gamle tjukk-tv takket for seg og vi trengte ny. På tilbud. ;o)

Ja, det er jo klin umulig å kjøpe billedrørs-TV'er nå utenom bruktmarkedet, og hadde vår konka, hadde vi også selvsagt kjøpt flatskjerm:-)

Skrevet

Det er jo ikke flatskjermen i seg selv (eller å kjøpe ny TV når den gamle ryker) det er noe galt med. Men tanken på å skaffe seg det når man allerede har problemer med strømregningen, blir litt over kanten for oss som ikke har forstått at vi fortjener det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...