Gå til innhold

Til anonym mamma-Prepubertet.

Gjest anonym nå!!!

Anbefalte innlegg

Gjest anonym nå!!!

Du skriver i en innlegg lenger nede ang prepubertet. Nå har vi vært hos legen med vår datter som blir 8 år.Hun er blitt henvist videre til sykehus for utredning.Hun har hatt svettelukt i over 1 år og er begynt å utvikle bryster.(kjenner godt kjertlene)

Du skriver at om barnet er kommet for langt i utviklingen kan de ikke gjøre noe. Kan du utdype det? Blir litt nervøs her for at de ikke kan stanse utviklingen hennes ut fra hva du skriver.

Måtte du vente lenge før du fikk komme til? Skjønner at det kan variere etter hvor man bor....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en datter (norskfødt) som fikk tydelige kuler i brystene i 8-års alderen. Jeg tenkte ikke over at vi burde få henne undersøkt eller at det var noe å gjøre med. Så naturen gikk sin gang.

Kulene utviklet seg veldig sakte, og det tok noen år før det ble bryster. Hun hadde m.a.o en helt normal pubertet, og fikk første menstruasjon da hun var 12,5 år.

Så selv om starten var tidlig kom det ikke skikkelig igang før det skulle. Heldigvis.

I dag vet jeg mye mer og ville nok la henne bli undersøkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubby1365380674

Hei.

Jeg er ikke hun som skrev innlegg under, men har erfaring med problemstillingen.aller først så er det ikke utenom normalen å starte kroppslig pubertet ved 8 års alder. Vi har ei jente som er født i et asiatisk land og som vi fikk undersøkt i 6 og 7 års alder. Hun vokste mye og vi kjente kjerttler allerede ved 6 års alder.Det gikk imidletid tilbake, noe som er vanlig i den alderen. Sjkket imidlertid ved 7 års alder og fikk et usikkert svar og at vi skulle se ting ann.Legen tok en rekke hormon prøver bl.a og fant noen økninger, men ikke på alle testene. Var derfor usikker. Men ved 8 års alder startet en tydelig brystutv.og legen sa at de kunne gjøre noe med det, men jeg skjønte at han personlig ikke ville gjort det i og med 8 år med hennes gener ikke er unormalt. Tidlig ja, men ikke unormalt.Det er mange ting med hormonell beh. som man også bør tenke over.Så vi lot det gå. I dag er hun 9 år drøyt og har tydelige bryster, men ingen hårvekst ennå.menstr. kommer ca. et år etter hårv. mener jeg. Men legen sa at dersom menstr. kom før 10 år skulle vi kontakte ham. Det var mulig å utsette bare den dersom det skulle skje.

Det går veldig fint med datteren vår:) Skjønner bekymring, men det er altså ikke unormalt tidlig.

Detv stemmer at det kan være for sent å starte horm. beh., men da må utv. ha kommet et godt stykke på vei tror jeg.

En annen ting. svette alene er ikke tegn på pubertet. svetten styres av binyrene og kan komme lenge før andre tegn. Lykke til

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spen på svarene du får. Vi skal til legen med datteren vår i morgen i forhold til dette.

Hun har hatt skikkelig svettelukt en stund nå, og vi kjenner antydning til kuler, spesielt i det ene brystet.

Jeg er veldig spent og usikker på hvordan legen tar det, er redd jeg kan oppfattes som en lettere hysterisk mor. ;)

Men jenta vår er akkurat fyllt åtte år, og hun er bare 120 cm høy, så det bekymrer meg veldig om det er pubertet på gang så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå!!!

Spen på svarene du får. Vi skal til legen med datteren vår i morgen i forhold til dette.

Hun har hatt skikkelig svettelukt en stund nå, og vi kjenner antydning til kuler, spesielt i det ene brystet.

Jeg er veldig spent og usikker på hvordan legen tar det, er redd jeg kan oppfattes som en lettere hysterisk mor. ;)

Men jenta vår er akkurat fyllt åtte år, og hun er bare 120 cm høy, så det bekymrer meg veldig om det er pubertet på gang så tidlig.

Deler veldig din bekymring. Håper det ikke blir så lenge å vente,men fastlegen vår sa at det nok kunne variere en del. Jeg synes brystene henne vokser for hver dag....men det er vel bare jeg som er blitt så opptatt av de. Overfor barnet tar jeg det tilsynelatende rolig. Men hun er ABSOLUTT ikke klar for å gå inn i puberteten nå,overhode ikke moden for det i det hele tatt. Det er jo derfor barnelegene mener at når barnet kommer tidlig i pubertet( før7-8 år),skal de henvises for vurdering.

Slik jeg har forstått det er det ikke alltid nødvendig å gjøre noe,men det er på bakgrunn av de testene og prøvene de tar på sykehuset. Så vi får vente i spenning frem til da....

Jeg hører gjerne fra deg etter legebesøket i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tubby1365380674

Deler veldig din bekymring. Håper det ikke blir så lenge å vente,men fastlegen vår sa at det nok kunne variere en del. Jeg synes brystene henne vokser for hver dag....men det er vel bare jeg som er blitt så opptatt av de. Overfor barnet tar jeg det tilsynelatende rolig. Men hun er ABSOLUTT ikke klar for å gå inn i puberteten nå,overhode ikke moden for det i det hele tatt. Det er jo derfor barnelegene mener at når barnet kommer tidlig i pubertet( før7-8 år),skal de henvises for vurdering.

Slik jeg har forstått det er det ikke alltid nødvendig å gjøre noe,men det er på bakgrunn av de testene og prøvene de tar på sykehuset. Så vi får vente i spenning frem til da....

Skjønner godt din bekymring, og hvis barnet er lite modent for dette samt veldig lav er det en ekstra grunn til å tenke seg om sikkert. Tror legene tenker litt ulikt også. Spesialisten vi hadde sa tydelig at under 8 år er for tidlig, men 8 er innenfor normalen sa han . Vår jente var altså akkurat 8 da det startet på ordentlig. Legen sa også at det er mange usikre mom. på horm. beh.Man vet litt lite om hva man mister når man stopper opp en naturlig prosess.Høyden kan man feks miste også på denne måten for den spurt veksten man får i forb. med pubertet kan man miste. Så det er ikke sikkert barnet blir høyere om man utsetter pub. Det vi var mest bekymret for var om den emosjonelle biten også ville komme samtidig med kroppslig pub. Det mente legen ville komme når man var i den alderen hvor dette er naturlig, tenårene. Vi har ikke merket så mye til emosjonelle ting egentlig, og jenta vår virker svært fornøyd med tingenes tilstand. Hun var rundt 130 eller drøyt det ved 8 års alder for et drøyt år siden. Nå er hun 142 ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest grunn til bekymring?

Vår datter er asiatisk, 5 år og er kun 104 cm. høy. Lurere derfor om den lave høyden tilsier at vi bør være på vakt???

Hun har vokst 26 cm på snart de fire årene vi har hatt henne. Hun er stort sett et hode lavere enn sine jevnaldrede. Lita og slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest aaavvvppp

Jeg har en datter (norskfødt) som fikk tydelige kuler i brystene i 8-års alderen. Jeg tenkte ikke over at vi burde få henne undersøkt eller at det var noe å gjøre med. Så naturen gikk sin gang.

Kulene utviklet seg veldig sakte, og det tok noen år før det ble bryster. Hun hadde m.a.o en helt normal pubertet, og fikk første menstruasjon da hun var 12,5 år.

Så selv om starten var tidlig kom det ikke skikkelig igang før det skulle. Heldigvis.

I dag vet jeg mye mer og ville nok la henne bli undersøkt.

Datteren vår er 4 år og har begynt å få litt mørke hår på leggene, det er ikke mye men nok til at det legges godt merke til, kan dette ha noen betydning om at hun er disponert for tidlig pubertet ?eller er det vanlig når de er litt mørke? hun har også en del hår på nedre del av ryggen men dette har hun hatt siden hun var veldig liten.Hun er fra Colombia. Takknemlig for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært hos legen. Det gikk i og for seg greit. Hun sender henne bare videre til spesialist for måling av hånden og alle de prosedyrene som visstnok er vanlige. Det var i og for seg mer enn jeg hadde forventet, jeg hadde tenkt meg at de tok blodprøve av henne i dag for å få en pekepinn i forhold til hormonnivå, det ble litt voldsomt å sende henne rett videre, synes jeg kanskje.

Hun sjekket henne ikke engang, men det var i og for seg ikke uventet, jeg har ikke den mest engasjerende fastlegen i utgangspunktet. ;)

Så da får vi bare se hva som skjer. Det tar sikkert tid å få time hos spesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt din bekymring, og hvis barnet er lite modent for dette samt veldig lav er det en ekstra grunn til å tenke seg om sikkert. Tror legene tenker litt ulikt også. Spesialisten vi hadde sa tydelig at under 8 år er for tidlig, men 8 er innenfor normalen sa han . Vår jente var altså akkurat 8 da det startet på ordentlig. Legen sa også at det er mange usikre mom. på horm. beh.Man vet litt lite om hva man mister når man stopper opp en naturlig prosess.Høyden kan man feks miste også på denne måten for den spurt veksten man får i forb. med pubertet kan man miste. Så det er ikke sikkert barnet blir høyere om man utsetter pub. Det vi var mest bekymret for var om den emosjonelle biten også ville komme samtidig med kroppslig pub. Det mente legen ville komme når man var i den alderen hvor dette er naturlig, tenårene. Vi har ikke merket så mye til emosjonelle ting egentlig, og jenta vår virker svært fornøyd med tingenes tilstand. Hun var rundt 130 eller drøyt det ved 8 års alder for et drøyt år siden. Nå er hun 142 ca.

Hei,

Vi har ei jente som er 9,5 år og vi ble bekymret for pre-pubertet hos henne for litt over 2 år siden. Hun har hatt helt greie prøver, ikke forhøyede verdier, hun har blitt testet både på Volvat og hos fastlegen. Jeg følte meg veldig som hyterisk mor, men ga meg ikke, da det var viktig for oss..

I våres begynte hun med anntydning til bryster. Vår lege sa som deres, det er tidlig, men ikke for tidlig og innenfor normalen!!

Vi har valgt å la naturen gå sin gang, uten noen form for medisinering. Hun er født i Colombia og er lang for alderen! satser på at hun blir ca 168 cm eller deromkring! Hun er nå 140 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym nå!!!

Hei,

Vi har ei jente som er 9,5 år og vi ble bekymret for pre-pubertet hos henne for litt over 2 år siden. Hun har hatt helt greie prøver, ikke forhøyede verdier, hun har blitt testet både på Volvat og hos fastlegen. Jeg følte meg veldig som hyterisk mor, men ga meg ikke, da det var viktig for oss..

I våres begynte hun med anntydning til bryster. Vår lege sa som deres, det er tidlig, men ikke for tidlig og innenfor normalen!!

Vi har valgt å la naturen gå sin gang, uten noen form for medisinering. Hun er født i Colombia og er lang for alderen! satser på at hun blir ca 168 cm eller deromkring! Hun er nå 140 cm.

Vår datter er bare 124cm nå,så jeg er veldig bekymret for høyden hennes.I og med at hun er begynt å få bryster,er hun jo kommet i puberteten.

Utvikling av bryster og menstruasjon er sikre tegn på pubertet.Hårvekst og svettelukt,er usikre tegn.(Har jeg lest meg til på nettet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en mor til to

Datteren vår er 4 år og har begynt å få litt mørke hår på leggene, det er ikke mye men nok til at det legges godt merke til, kan dette ha noen betydning om at hun er disponert for tidlig pubertet ?eller er det vanlig når de er litt mørke? hun har også en del hår på nedre del av ryggen men dette har hun hatt siden hun var veldig liten.Hun er fra Colombia. Takknemlig for svar :)

Mine barn har hatt litt mørkt hår i nakken, og på bena. Min sønn på 9 år har mørke men veldig tynne hår på leggene.

De er ikke adopterte.

Vil tro at det er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adoptivmor til to

Vår datter (asiatisk) begynte å utvikle bryster da hun nettopp hadde fylt 9 år. Etter to år har brystene vokst en del, men det har ikke skjedd så mye annet enn at hun har fått fetere hodebunn og ansiktshud. (Hun fyller snart 12.) Utviklingen går med andre ord ganske langsomt. Det behøver altså ikke gå raskt selv om det starter forholdsvis tidlig. Lykke til med jenta deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest adoptivmor til to

Vår datter (asiatisk) begynte å utvikle bryster da hun nettopp hadde fylt 9 år. Etter to år har brystene vokst en del, men det har ikke skjedd så mye annet enn at hun har fått fetere hodebunn og ansiktshud. (Hun fyller snart 12.) Utviklingen går med andre ord ganske langsomt. Det behøver altså ikke gå raskt selv om det starter forholdsvis tidlig. Lykke til med jenta deres!

Jeg skrev "Etter to år", det skal være "Etter nesten tre år". (Hoderegning faller tungt på en fredag ettermiddag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes det var bra av legen!

Da har vi vært hos legen. Det gikk i og for seg greit. Hun sender henne bare videre til spesialist for måling av hånden og alle de prosedyrene som visstnok er vanlige. Det var i og for seg mer enn jeg hadde forventet, jeg hadde tenkt meg at de tok blodprøve av henne i dag for å få en pekepinn i forhold til hormonnivå, det ble litt voldsomt å sende henne rett videre, synes jeg kanskje.

Hun sjekket henne ikke engang, men det var i og for seg ikke uventet, jeg har ikke den mest engasjerende fastlegen i utgangspunktet. ;)

Så da får vi bare se hva som skjer. Det tar sikkert tid å få time hos spesialist.

Du har ikke engasjert lege sider du? Jeg synes jo faktisk at denne legen gjorde noe veldig riktig med å sende barnet videre for sjekk til folk som er flinkest til dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke engasjert lege sider du? Jeg synes jo faktisk at denne legen gjorde noe veldig riktig med å sende barnet videre for sjekk til folk som er flinkest til dette!

Selvfølgelig var det veldig bra. Den kommenteren kom egentlig litt feil ut. Jeg var bare litt ambivalent når jeg skrev innlegget, tror jeg. Vet liksom ikke helt hva jeg skal tro selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...