Gå til innhold

Uff, fornærmet jeg henne nå?

Anbefalte innlegg

Gjest mandolina
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde blitt fornærmet...

Og hun ER jo gammel ;0)

Poenget er at man ikke føler seg gammel. Og å få påpekt feil av tretti år yngre medarbeidere og i tillegg få å vite at det er fordi "hun begynner å dra på åra" og dermed ikke greier jobben, det er ikke greit. Det er nesten en fornærmelse.

Hilsen

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Luska

12

• Babette

5

• pekkaline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Poenget er at man ikke føler seg gammel. Og å få påpekt feil av tretti år yngre medarbeidere og i tillegg få å vite at det er fordi "hun begynner å dra på åra" og dermed ikke greier jobben, det er ikke greit. Det er nesten en fornærmelse.

Hilsen

Det verste er jo at jeg egentlig mente å rakke ned på meg selv med det utsagnet. Jeg prøvde å få fram at jeg også surrer en del, enda jeg er ung, så jeg kan bare skylde på at jeg er surrete av natur, kan ikke skylde på høy alder.

Får håpe hun tolket den riktig da, selv om det var klønete formulert. :o)

Gjest mandolina
Skrevet

Det verste er jo at jeg egentlig mente å rakke ned på meg selv med det utsagnet. Jeg prøvde å få fram at jeg også surrer en del, enda jeg er ung, så jeg kan bare skylde på at jeg er surrete av natur, kan ikke skylde på høy alder.

60 år er ingen høy alder. Og en blir ikke så surrete at en ikke klarer jobben fordi en er 60 år gammel.

De fleste blir ikke surrete pga alderen før de blir 80-90 år eller enda eldre, med mindre du er uheldig å få Alzheimers i ung alder.

Dessuten er de fleste 80 - 90 åringer klar i hodet og greier seg selv. Du har vel sett oppslagene om Håkon Lie, som skriver bok i en alder av 103 år.

Professoren Arne Næss er også et godt eksempel på at eldre mennesker forblir klare i toppen, selv om alderen blir høy og kroppen skrøpelig.

Hilsen

Skrevet

Har du ikke hørt fra henne enda??

Skrevet

60 år er ingen høy alder. Og en blir ikke så surrete at en ikke klarer jobben fordi en er 60 år gammel.

De fleste blir ikke surrete pga alderen før de blir 80-90 år eller enda eldre, med mindre du er uheldig å få Alzheimers i ung alder.

Dessuten er de fleste 80 - 90 åringer klar i hodet og greier seg selv. Du har vel sett oppslagene om Håkon Lie, som skriver bok i en alder av 103 år.

Professoren Arne Næss er også et godt eksempel på at eldre mennesker forblir klare i toppen, selv om alderen blir høy og kroppen skrøpelig.

Hilsen

Hei du! Brems litt! Jeg har da ikke ment å si at 60-åringer er så gamle at de er surrete. Mora mi er nesten 60, og hun er da meget oppegående. Som jeg forklarte i forrige innlegg, så var kommentaren min ment som et spark til meg selv, ikke til henne. At det var klønete formulert er jeg enig i, og nettopp derfor lurte jeg litt på om jeg hadde fornærmet henne.

Hehe, ikke vær så hårsår, Mandolina! ;o)

Skrevet

Har du ikke hørt fra henne enda??

Nei, jeg har ikke det. Men egentlig hadde jeg ikke venta det heller. Det var jo på en måte ikke noe å svare på. Hun dro en liten artig kommentar, og jeg dro en liten artig kommentar - ferdig med det liksom. Men det at jeg ordla meg litt klønete, gjorde at jeg ville høre med dere her inne.

Jeg ser av svarene at det omtrent er 50/50 hva folk tror, om jeg har fornærmet henne eller ikke.

I og med at jeg anser dama som ganske robust og oppegående, så velger jeg å tro at hun taklet kommentaren bra. Det finner jeg evt. ut neste gang jeg treffer henne. *s*

Skrevet

Vanskelig å svare på uten å vite noe om hvordan tonen på arbeidsplassen er, om hun er en hårsår type eller ikke osv.

Her jeg jobber er slike utsagn bare blåbær. Vi småmobber og tuller mye med kolleger i alle aldre.

Gjest mandolina
Skrevet

Hei du! Brems litt! Jeg har da ikke ment å si at 60-åringer er så gamle at de er surrete. Mora mi er nesten 60, og hun er da meget oppegående. Som jeg forklarte i forrige innlegg, så var kommentaren min ment som et spark til meg selv, ikke til henne. At det var klønete formulert er jeg enig i, og nettopp derfor lurte jeg litt på om jeg hadde fornærmet henne.

Hehe, ikke vær så hårsår, Mandolina! ;o)

Du stilte spørsmål om hvordan din bemerkning, kunne bli forstått av kollegaen din, og jeg svarte på det, for jeg er selv i den alderen, og vet hvordan tankeløse bemerkninger fra tretti år yngre medarbeidere kan oppfattes.

Hilsen

Skrevet

Det var jo litt kinkig fra begynnelsen idet en 30 år gammel kollega påpekte feil som den 60 år gamle kollegaen hadde gjort.

Og så avslutte med å påpeke at hun ikke var på høyden mht jobben pga alderen, det var taktløs.

Hilsen

Mandolina, her drar du slutninger som ikke stemmer. Jeg har da overhodet ikke påpekt feil hun har gjort i mailvekslingen vår. Hvor har du det fra?

For å forklare det kjapt: for flere uker siden sendte jeg henne en mail med et spørsmål jeg lurte på om hun kunne hjelpe meg med. Hun hadde det travelt da, og sendte henvendelsen min videre til en annen kollega som hjalp meg i stedet. I går gikk hun tydeligvis gjennom mailkontoen sin og fant henvendelsen min fra den gang. Hun sendte meg da en mail og lurte på om jeg hadde fått det til. Jeg svarte at ja, det hadde jeg, at hun hadde bedt NN om å hjelpe meg, og alt var i orden. Det var da hun kom med kommentaren om at hun begynte å dra på åra, og jeg kom med min berømmelige kommentar.

Så nå dro du slutninger litt for kjapt.

Skrevet

Du stilte spørsmål om hvordan din bemerkning, kunne bli forstått av kollegaen din, og jeg svarte på det, for jeg er selv i den alderen, og vet hvordan tankeløse bemerkninger fra tretti år yngre medarbeidere kan oppfattes.

Hilsen

Ja, jeg stilte spørsmål om hvordan bemerkningen min kunne oppfattes, og er takknemlig for svar jeg har fått.

Det er mulig jeg misforstår, men jeg syns det virker som du tror at jeg virkelig mener at 60-åringer er surrete og gamle. Og det stemmer virkelig ikke at jeg mener det.

Gjest mandolina
Skrevet

Mandolina, her drar du slutninger som ikke stemmer. Jeg har da overhodet ikke påpekt feil hun har gjort i mailvekslingen vår. Hvor har du det fra?

For å forklare det kjapt: for flere uker siden sendte jeg henne en mail med et spørsmål jeg lurte på om hun kunne hjelpe meg med. Hun hadde det travelt da, og sendte henvendelsen min videre til en annen kollega som hjalp meg i stedet. I går gikk hun tydeligvis gjennom mailkontoen sin og fant henvendelsen min fra den gang. Hun sendte meg da en mail og lurte på om jeg hadde fått det til. Jeg svarte at ja, det hadde jeg, at hun hadde bedt NN om å hjelpe meg, og alt var i orden. Det var da hun kom med kommentaren om at hun begynte å dra på åra, og jeg kom med min berømmelige kommentar.

Så nå dro du slutninger litt for kjapt.

Det var noe annet du skrev i den opprinnelige meldingen:

"Det dreide seg om noe hun hadde glemt bort i jobbsammenheng."

Hilsen

Skrevet

Det var noe annet du skrev i den opprinnelige meldingen:

"Det dreide seg om noe hun hadde glemt bort i jobbsammenheng."

Hilsen

Ja, jeg dro kortversjonen fordi jeg tenkte at dolerne ikke var interessert i lange, detaljerte forklaringer. Men det var jo det mailvekslingen dreide seg om, at hun hadde glemt at hun hadde delegert oppgaven. Ikke noen steder har jeg skrevet at JEG påpekte at hun hadde gjort en feil. Det var det du som kom med.

Skrevet

Ja, jeg stilte spørsmål om hvordan bemerkningen min kunne oppfattes, og er takknemlig for svar jeg har fått.

Det er mulig jeg misforstår, men jeg syns det virker som du tror at jeg virkelig mener at 60-åringer er surrete og gamle. Og det stemmer virkelig ikke at jeg mener det.

Jeg tror ikke du mener at 60-åringer er surrete, men at det _kan_ være en fare for at din kollega tror at du mener det.

Men det kan også ha gått helt greit.

Skrevet

Hilsen

Men det var jo ikke alvorlig ment da ;)

Alle vet jo at 60-åringer ikke har problemer med jobben fordi de glemmer lettere enn 30-åringer. Det er bare typisk å dra en fleipete kommentar med en eller annen unnskyldning. Når jeg glemmer ting som er relatert til folk som er mye yngre enn meg (elevene mine, barna mine etc..), så skylder jo også jeg på at jeg "begynner å bli gammal". Å si slikt til en 60-åring ville jeg ikke hatt noen problemer med, nettopp i kraft av at en 60-åring ikke er "gammel" i mine øyne. Jeg hadde nok droppa den kommentaren om personen var 80 ;)

Dette blir på samme måten som at jeg kan fleipe med ei megaslank venninne om at hun "begynner jammen å bli feit" når hun klager over den "breie" baken sin. Jeg hadde definitivt ikke fleipa om dette dersom hun faktisk begynte å bli brei over baken ;)

Skrevet

Jeg tror ikke du mener at 60-åringer er surrete, men at det _kan_ være en fare for at din kollega tror at du mener det.

Men det kan også ha gått helt greit.

''Jeg tror ikke du mener at 60-åringer er surrete, men at det _kan_ være en fare for at din kollega tror at du mener det.''

Ja, helt enig i at den klønete formuleringen kunne gjøre at hun kunne tro at jeg mente det. Men på Mandolina forsto jeg det slik at hun (Mandolina) faktisk tror at jeg mener 60-åringer er surrete. Og det er jo feil.

Skrevet

Hilsen

Vel, når hun slenger ut en spøk om alderen sin selv, må hun tåle å få en spøk tilbake.

Hun bør da være over fjortis stadiet, der man sier "ååå så kjukk jeg er", og forventer "åå, nei, du er jo så fin".....

Skrevet

Vel, når hun slenger ut en spøk om alderen sin selv, må hun tåle å få en spøk tilbake.

Hun bør da være over fjortis stadiet, der man sier "ååå så kjukk jeg er", og forventer "åå, nei, du er jo så fin".....

''Hun bør da være over fjortis stadiet, der man sier "ååå så kjukk jeg er", og forventer "åå, nei, du er jo så fin".....''

Sånn er det lett å tenke for en som er veldig ung selv. Men jeg tror du tar feil. På en måte er vi akkurat den samme inni hodet hele livet. Bare vent og se.

Gjest mandolina
Skrevet

''Jeg tror ikke du mener at 60-åringer er surrete, men at det _kan_ være en fare for at din kollega tror at du mener det.''

Ja, helt enig i at den klønete formuleringen kunne gjøre at hun kunne tro at jeg mente det. Men på Mandolina forsto jeg det slik at hun (Mandolina) faktisk tror at jeg mener 60-åringer er surrete. Og det er jo feil.

Nå er det du som drar mine uttalelser litt vel langt.

Kan du ha en god dag. Det har jeg, for i dag har jeg fått roser av min mann.

Hilsen

Skrevet

''Hun bør da være over fjortis stadiet, der man sier "ååå så kjukk jeg er", og forventer "åå, nei, du er jo så fin".....''

Sånn er det lett å tenke for en som er veldig ung selv. Men jeg tror du tar feil. På en måte er vi akkurat den samme inni hodet hele livet. Bare vent og se.

''Sånn er det lett å tenke for en som er veldig ung selv.''

Helt enig.

Gjest mandolina
Skrevet

Den alderen kommer en aldri over. Det er lettvint å slenge ut sådanne kommentarer, når en bare har passert 20 selv.

Faren min som er 82 år, omtaler alltid de andre som gamle, og så er han den eldste av dem, men det er ikke lett å innse at en blir gammel, inni hodet blir en aldri eldre enn 30 år.

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...