Gå til innhold

Fikk ikke henvisning - sint og lei meg!

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Var på helsestasjonen i dag - til lege - og la med en gang frem mitt ønske om å få henvisning til hudlege med jenta mi på 6 mnd som har eksem!

Legen tittet på henne og spurte om jeg hadde brukt oljebad (!!!). Jada sa jeg, siden hun blei født! Men hun tåler ikke vann, og blir bare værre av å bade! -Jammen, du kan jo ikke bruke såpe med parfyme i da! Som om jeg hadde puttet såpe i badevannet til eksemjenta mi! -Nei, jeg bruker ikke såpe i det hele tatt. All krem og olje er gode apotekprodukter som koster skjorta! Hun blir likevel værre av å bade! -Da har du nok ikke nok olje i, for slik gjør de på hudavdelingen på X sykehus, og dette veit jeg faktisk en del om skjønner du! (??!!!?!)

Da jeg seinere nevnte at vi uansett trenger underskrift fra hudlege for å søke om refundering (heter det det?) av 90% på apotekkremer o.l., påstod hun for det første at det bare gjaldt kremer på resept, og at det nok var stønaden på 500 kr i mnd vi snakket om! Men den tvilte hun på at vi kom til å få, selv om vi bruker den summen i uka på kremer!

Deretter mente hun at vi bare skulle smøre kortison i de åpne kloresårene hun har i kjakene! Jeg sa jeg ikke ville putte det i sårene, og hun bare pratet videre. Jeg nevnte også at jeg da er redd hun får det i munnen og øynene, siden hun først klorer sånn. -Hvis hun sover med sokker på hendene, klarer hun jo ikke å få kortisonen fra kjakene og inn i øynene - hvis ikke du smører kortison i øynene hennes da! (Hva er det for slags utsagn??!)

Jeg sa til slutt at -nei, da får vi bestille en time hos fastlegen da, for jeg SKAL ha en henvisning til hudlege med henne! -Ja, gjør det du, sa hun og smilte mellom tennene!

Hvordan kan en helsestasjonslege påstå at hun har mer peiling på huden til jenta mi enn både meg og en hudlege??! Og hvorfor koster det henne så innmari mye å gi meg en henvisning?!

Pokkers arrogante allvitere!!!!!

Ringer fastlegen i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

25

• Blésha

4

• jubalong70

3

• pekkaline

3

Huff da, den personen hørtes ikke helt god ut :-(

Håper dere får hjelp hos fastlegen! Og forsøk gjerne også alternativ medisin. Det pleier å ha bra effekt på eksem hos små barn. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får hjelp hos fastlegen! Og forsøk gjerne også alternativ medisin. Det pleier å ha bra effekt på eksem hos små barn. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med helsestasjon er at den kan brukes til veiing og måling. Og vaksiner. Punktum.

Alt annet bruker man en god fastlege til.

Lykke til!

Takk for det:-)

Det er vel min erfaring også dessverre! Jeg var i det kranglevorne hjørnet i dag, og fikk trumfet igjennom at helsesøsteren skulle sette meg inn i noen annens barselgruppe! Nå har jeg ventet på gruppe siden jenta mi var 2 uker...!

Men jeg har en likandes fastlege da, som var flott med meg da jeg var gravid - og tok ingen sjanser! Jeg føler meg trygg på at han sender oss til den beste hudlegen:-)

Bare så irriterende at jeg har gått i flere uker og ventet på denne timen for å få en henvisning! Men nå veit jeg bedre til neste gang...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en voldsomt til bedreviter hun var da. Kontakt fastlegen din.

Nå har ikke jeg sett noe innlegg hvor du har skrevet om dette. Er det typisk at hun klør rett etter badet? Bader du henne litt etter mating? Det slår meg at det kan være en reaksjon av maten hun spiser. Ta allergitester. Har hun hatt det siden hun begynte med mat eller hele livet? Er fordøyelsen i orden, altså ingen hard eller veldig løs avføring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg stoler i grunnen på at fastlegen min har nok vett til å gi oss en henvisning ja - han er en skikkelig fyr som ikke tar noen sjanser! Det er bare så innmari irriterende at jeg har ventet så lenge på denne timen på helsestasjonen for å få fikset dette, også møter man den tonen!

Alternativ medisin har jeg blitt anbefalt før - og jeg har innmari lyst til å prøve! Nå vil jeg først få henne til en hudlege og se hva han har å si, og så får vi evt. se på det hvis hun ikke blir bedre! Jeg har stor tro på mange typer alternativ medisin, men det koster dessverre ofte mye! Men jeg ville jo selvfølgelig ofret hele jula jeg, hvis det kunne ha hjulpet henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en voldsomt til bedreviter hun var da. Kontakt fastlegen din.

Nå har ikke jeg sett noe innlegg hvor du har skrevet om dette. Er det typisk at hun klør rett etter badet? Bader du henne litt etter mating? Det slår meg at det kan være en reaksjon av maten hun spiser. Ta allergitester. Har hun hatt det siden hun begynte med mat eller hele livet? Er fordøyelsen i orden, altså ingen hard eller veldig løs avføring?

Hun fikk hormonutslett ved ca 5 ukers alder, og det gikk gradvis over i atopisk eksem! Det har ingenting med maten å gjøre, hun har hatt det lenge!

Ved bading blir hun illrød over hele kroppen! Det roer seg mye når vi smører henne, men det går mange dager før hun er som vanlig igjen! Vi bader henne ikke en gang i uka engang, for da hadde hun ikke sett ut stakkars! Vasker henne morgen og kveld da:-)

Det ser ikke ut til at hun reagerer noe på grøten hun spiser - ingenting har forandret seg etter at hun begynte å få det! Men - hun reagerer på å få det i kjakene der hun har eksem fra før! Det er ikke så lett å få alt inn i munnen på ei lita nysgjerrigper som skal følge med på alt annet, og da blir det noe på nesa og noe på kjakene:-) Vi tørker det bort med en gang, men hun blir rødflammete og klør febrilsk! Det går stort sett over i løpet av en halvtimes tid hvis vi smører...

Men dette har jeg opplevd selv, med min eksem. Jeg var 15, og skulle legge ansiktsmaske og greier! Dertil hører jo agurkskiver på øynene - og jeg tror jeg hadde tålmodighet til å ha dem der i 10 min! Da var øynene mine så hovne at jeg ikke kunne gå på skolen dagen etter! Jeg så gjennom ei bittelita glippe:-) Men jeg har aldri reagert på å spise agurk!

Dette var et veldig langt svar for å få sagt at -Nei, det har ikke med maten å gjøre:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk hormonutslett ved ca 5 ukers alder, og det gikk gradvis over i atopisk eksem! Det har ingenting med maten å gjøre, hun har hatt det lenge!

Ved bading blir hun illrød over hele kroppen! Det roer seg mye når vi smører henne, men det går mange dager før hun er som vanlig igjen! Vi bader henne ikke en gang i uka engang, for da hadde hun ikke sett ut stakkars! Vasker henne morgen og kveld da:-)

Det ser ikke ut til at hun reagerer noe på grøten hun spiser - ingenting har forandret seg etter at hun begynte å få det! Men - hun reagerer på å få det i kjakene der hun har eksem fra før! Det er ikke så lett å få alt inn i munnen på ei lita nysgjerrigper som skal følge med på alt annet, og da blir det noe på nesa og noe på kjakene:-) Vi tørker det bort med en gang, men hun blir rødflammete og klør febrilsk! Det går stort sett over i løpet av en halvtimes tid hvis vi smører...

Men dette har jeg opplevd selv, med min eksem. Jeg var 15, og skulle legge ansiktsmaske og greier! Dertil hører jo agurkskiver på øynene - og jeg tror jeg hadde tålmodighet til å ha dem der i 10 min! Da var øynene mine så hovne at jeg ikke kunne gå på skolen dagen etter! Jeg så gjennom ei bittelita glippe:-) Men jeg har aldri reagert på å spise agurk!

Dette var et veldig langt svar for å få sagt at -Nei, det har ikke med maten å gjøre:-)

Hehe, langt svar ja, men ok :) Min sønn hadde atopisk eksem, så den kjenenr jeg litt til. Ett års bildet er han rød i kinnene. Smør rundt munnen med en fet salve før hun mates. Be legen om henvisning til hudlege :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, langt svar ja, men ok :) Min sønn hadde atopisk eksem, så den kjenenr jeg litt til. Ett års bildet er han rød i kinnene. Smør rundt munnen med en fet salve før hun mates. Be legen om henvisning til hudlege :)

Ahh, jeg kan jo bruke Locobase eller noe rundt munnen hennes før hun får mat ja, så trekker ikke stoffene seg inn før jeg rekker å tørke av! Så genialt! Er ikke mye som skal til:-)

Skal ringe fastlegen i morgen ja, stoler på at han sender oss til den beste:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det min fastlege som er helsestasjonslege... Og når han ikke er der, er det en av de andre legene som er der. Altså, helsestasjonen har ikke "egen" lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med helsestasjon er at den kan brukes til veiing og måling. Og vaksiner. Punktum.

Alt annet bruker man en god fastlege til.

Lykke til!

Hos oss er det min fastlege som er helsestasjonslege... Og når han ikke er der, er det en av de andre legene som er der. Altså, helsestasjonen har ikke "egen" lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. Kan dessverre ikke gi deg noen råd angående atopisk eksem for det har jeg ikke noe greie på. Men når det gjelder helsestasjoner vil jeg kort og godt si en ting: møt opp, mål og vei, smil pent og si ja og ha der det passer. ALT ANNET, selv "helsestasjonstoff" tar du med fastlege. Helsestajoner er totalt ubrukelige til det meste utenom å sette vaksiner, måle og veie. Etter 4 barn og like mange helsestasjoner har jeg de utroligste opplevelser med inkompetente personer. Hvordan endel såkalte helsesøstre noengang har klart å komme seg gjennom et studium er meg en stor gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som vår helsestasjonslege. Jeg er rimelig sjokkert over arrogansen denne damen klarer å utvise.

Ring fastlegen du - og ikke bry deg noe mer om denne legen. Møt bare opp til fastsatte kontroller, og ikke forvent noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig med noen av de andre - bruk helsestasjonen til måliong, veiing og vaksiner, alt annet er fastlegen like grei til.

Min helseøster nektet å gi meg attest på at jeg fremdeles ammet da jeg gikk ut jobb da Snuppa var 10 mnd gammel, måtte ha den for å få ammefri med lønn. Hun påsto at permisjonen da var over og ergo hadde jeg ikke rett på en slik attest. Jeg gikk til fastlegen, forklarte saken til legesekretæren i luka og kunne hente attesten dagen etter, de var helt vantro til det jeg fortalte. Var i kontakt med ammehjelpen også og de var like sjokkerte. Snakket med en annen helsesøster også og hun mente at jeg heller burde fått en påskjønnelse for å amme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. Kan dessverre ikke gi deg noen råd angående atopisk eksem for det har jeg ikke noe greie på. Men når det gjelder helsestasjoner vil jeg kort og godt si en ting: møt opp, mål og vei, smil pent og si ja og ha der det passer. ALT ANNET, selv "helsestasjonstoff" tar du med fastlege. Helsestajoner er totalt ubrukelige til det meste utenom å sette vaksiner, måle og veie. Etter 4 barn og like mange helsestasjoner har jeg de utroligste opplevelser med inkompetente personer. Hvordan endel såkalte helsesøstre noengang har klart å komme seg gjennom et studium er meg en stor gåte.

Tror det er veldig individuelt. Jeg har selv opplevd det motsatte, at fastlegen var et naut og helsestasjonen ga meg den oppfølgingen jeg hadde behov for. Men nå har jeg skiftet fastlege, altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler i grunnen på at fastlegen min har nok vett til å gi oss en henvisning ja - han er en skikkelig fyr som ikke tar noen sjanser! Det er bare så innmari irriterende at jeg har ventet så lenge på denne timen på helsestasjonen for å få fikset dette, også møter man den tonen!

Alternativ medisin har jeg blitt anbefalt før - og jeg har innmari lyst til å prøve! Nå vil jeg først få henne til en hudlege og se hva han har å si, og så får vi evt. se på det hvis hun ikke blir bedre! Jeg har stor tro på mange typer alternativ medisin, men det koster dessverre ofte mye! Men jeg ville jo selvfølgelig ofret hele jula jeg, hvis det kunne ha hjulpet henne!

Bra dere har en god fastlege iallefall!

Helsestasjonen har som regel ikke så mye peiling på sånt...

Ang. eksem, så er min erfaring at legene bare skriver ut kortisonsalver som behandler selve eksemen. Det er jo en grunn til at man har eksem og jeg tenker at det er her man bør begynne. Datteren min var før plaget av atopisk eksem (mye mindre enn det du beskriver hos datteren din). Det som hjalp henne var å begynne å gi henne fettsyrer. Vi ble anbefalt Udo's Choice fra Helsekosten. Samtidig droppet vi å gi henne kumelk.

Det tok ikke mer enn et par mnd før vi så resultatet:)

Etter en tid slurva vi litt med fettsyrene og eksemen kom tilbake. Nå tar hun vanlig Omega3 og har aldri mer eksem. Nå drikker hun også melk.

Både min kusine og min lille nevø (begge med svært kraftig eksem) ble kurert etter en behandlig hver hos healer... Utrolig, men sant. Godt mulig det er tilfeldig, men men ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du ikke følte deg ivaretatt. Selv om det ikke er noen selvfølge å få en henvisning bare fordi man selv føler at man trenger det, så syns jeg du skulle fått mye bedre informasjon og oppfølging og ikke den litt nedlatende arrogante holdningen det høres ut som du ble møtt med. Du har nok vært veldig uheldig!

Og det ble sikkert ekstra stor skuffelse fordi du hadde høye forventninger til denne legetimen høres det ut som, "bare vi holder ut til da så får vi hjelp". Og det burde dere jo fått, eksem er jo absolutt noe som helsestasjonslegene burde ha litt dreisen på.

Begge mine unger er ganske lett angrepet av atopisk eksem, har aldri hatt åpne sår, men kan til tider reagere ganske kraftig. Har imidlertid klart å holde oss unna kortison, har tilsammen hatt fire kurer på dem tror jeg (de er 4 og 1,5). Jeg har alltid fått kjempegod hjelp på helsestasjonen og syns at de har tatt oss alvorlig uansett hvor "dumt" vi føler at vi spør.

Jeg syns ikke du skal bruke mer energi på å være sint og lei deg, bestill heller bare en time hos fastlegen din og håp at du får bedre hjelp der.

Vi bruker exomega A-Derma-produkter fra apoteket, og det er vi veldig fornøyd med (har prøvd og vært igjennom omtrent _alt_ de har..). I tillegg bruker vi Ceridal krem i ansiktet når det er ekstra tørt og sårt og når det er kaldt ute. Syns det hørtes ut som et godt råd å smøre med det før mat også.

Lykke til, håper dere snart kan få litt hjelp.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gutten min hadde også mye eksem som baby. Jeg brukte kortison det hjalp men så snart jeg prøvde å trappe ned på bruken kom eksemet tilbake. Så det jeg gjorde var å smørre med a-krem morgen og kveld i 14 dager. Samtidig kuttet jeg ut all olje i vannet og brukte en såpe som jeg kjøpte på en helse kost forettning. Husker ikke hva denne såpen het men det var ett såpestykke til nesten 100kr.

Etter bare noen dager var alt eksemet borte (hele kroppen hans var dekket). Jeg brukte likevell a.kremmen i 14 dager og såpen i nesten 2 år. den luktet ikke spesielt godt men den hjalp.

Siden den tid har guttungen kun hatt litt eksem tidlig på våren. dette har da vært atopisk eksem kombinert med sol eksem.

Det ikke sikkert dette virker på alle men det er vært ett forsøk. for det å bruke kortison er ikke bar for huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...