Gå til innhold

Fikk ikke henvisning - sint og lei meg!

Anonym 82

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Anonym 82

25

• Blésha

4

• jubalong70

3

• pekkaline

3

Hos oss er det min fastlege som er helsestasjonslege... Og når han ikke er der, er det en av de andre legene som er der. Altså, helsestasjonen har ikke "egen" lege.

Sånn er det hos oss også, helsestasjonslegen er fastlege, men ikke MIN fastlege. ;-)

Bortsett fra det, så er fastlegehatten og helsestasjonslegehatten to vidt forskjellige hatter, og uten at jeg vet det, så vil jeg tro at det er en slags smørbrødliste legen får betalt for når han har på helsestasjonslegehatten, og mange av dem gjør nok ikke mer enn akkurat det, det er garantert andre boller når de har den andre hatten på. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring til fastlegen, så får du helt sikkert en henvisning til hudlege. Jeg synes ikke det er et urimelig krav, men du bør nok være forberedt på at hudlegen vil komme med mange av de samme rådene som helsestasjonslegen.

Daglig oljebad, fuktighetsbindende kremer samt div. kortisonpreparater til behandling ved utbrudd er standardråd også hos hudlege. Evnt kaliumperganmanat-bad ved væskende, betent eksem. Lysbehandling har god effekt, men jeg tror ikke det er vanlig å bruke hos så små barn- vi gjør det ihverfall ikke der jeg jobber. Allergiutredning kan være aktuelt, men kanskje ikke i første omgang på en 6 mnd baby. Både blodprøver, prikktest og noe som kalles epicutantest kan være aktuelt. Epicutantest innebærer å teste ut vanlige tilsetningsstoffer i klær, parfyme, såper, metaller o.l. ved å klistre plasterlapper tilsatt stoffene på ryggen og senere avlese eventuell reaksjon.

På denne nettsiden kan du finne mange gode råd:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=2154&menuid=2196&documentid=6899

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det min fastlege som er helsestasjonslege... Og når han ikke er der, er det en av de andre legene som er der. Altså, helsestasjonen har ikke "egen" lege.

Det er det her, heldigvis! Like greit å ha en til å gå til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hei. Kan dessverre ikke gi deg noen råd angående atopisk eksem for det har jeg ikke noe greie på. Men når det gjelder helsestasjoner vil jeg kort og godt si en ting: møt opp, mål og vei, smil pent og si ja og ha der det passer. ALT ANNET, selv "helsestasjonstoff" tar du med fastlege. Helsestajoner er totalt ubrukelige til det meste utenom å sette vaksiner, måle og veie. Etter 4 barn og like mange helsestasjoner har jeg de utroligste opplevelser med inkompetente personer. Hvordan endel såkalte helsesøstre noengang har klart å komme seg gjennom et studium er meg en stor gåte.

He he, det tenkte jeg på i sta selv! Jeg satt i ny barselgruppe og hørte på ei helsesøster som pratet om oppkast og diarè. Det drøyet og rakk - uten at hun kom til poenget! Til slutt hadde alle begynt med noe annet...!

Det er skremmende lite kompetanse på helsestasjonen, og det skumle er jo at de later som om de kan noe!

Har forstått at det er fastlegen som gjelder fra nå av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som vår helsestasjonslege. Jeg er rimelig sjokkert over arrogansen denne damen klarer å utvise.

Ring fastlegen du - og ikke bry deg noe mer om denne legen. Møt bare opp til fastsatte kontroller, og ikke forvent noe :)

Jeg har jo blitt skuffet der oppe før, så hvorfor jeg hadde så stor tro denne gangen kan jeg egentlig ikke gi noe godt svar på! Men som du sier - fra nå av forventer jeg ingenting! Fastlegen min er heldigvis en dugandes kar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier meg enig med noen av de andre - bruk helsestasjonen til måliong, veiing og vaksiner, alt annet er fastlegen like grei til.

Min helseøster nektet å gi meg attest på at jeg fremdeles ammet da jeg gikk ut jobb da Snuppa var 10 mnd gammel, måtte ha den for å få ammefri med lønn. Hun påsto at permisjonen da var over og ergo hadde jeg ikke rett på en slik attest. Jeg gikk til fastlegen, forklarte saken til legesekretæren i luka og kunne hente attesten dagen etter, de var helt vantro til det jeg fortalte. Var i kontakt med ammehjelpen også og de var like sjokkerte. Snakket med en annen helsesøster også og hun mente at jeg heller burde fått en påskjønnelse for å amme!

Helsesøstrene finner jeg i grunnen fullstendig udugelige! De har skuffet meg før! Men legen... Jeg trodde faktisk hun skulle være litt mer kompetent! Men nei... Skuffelse igjen! Best å gjøre som alle anbefaler - bruke dem kun til vaksiner og veiing og målig, og gå til fastlege med alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra dere har en god fastlege iallefall!

Helsestasjonen har som regel ikke så mye peiling på sånt...

Ang. eksem, så er min erfaring at legene bare skriver ut kortisonsalver som behandler selve eksemen. Det er jo en grunn til at man har eksem og jeg tenker at det er her man bør begynne. Datteren min var før plaget av atopisk eksem (mye mindre enn det du beskriver hos datteren din). Det som hjalp henne var å begynne å gi henne fettsyrer. Vi ble anbefalt Udo's Choice fra Helsekosten. Samtidig droppet vi å gi henne kumelk.

Det tok ikke mer enn et par mnd før vi så resultatet:)

Etter en tid slurva vi litt med fettsyrene og eksemen kom tilbake. Nå tar hun vanlig Omega3 og har aldri mer eksem. Nå drikker hun også melk.

Både min kusine og min lille nevø (begge med svært kraftig eksem) ble kurert etter en behandlig hver hos healer... Utrolig, men sant. Godt mulig det er tilfeldig, men men ;-)

Hmm, mi får jo tran hver dag da! Har gjort det siden den tiden hormonutslettet begynte...! Og melk har hun jo aldri fått! Morsmelk blir vel ikke det samme??!

Healing skulle jeg gjerne prøvd! Jeg har tro på at NOEN mennesker kan kunsten, og jeg ville vært villig til å prøve det dersom jeg hadde hatt pengene! Det er ingen som driver med slikt her i nærheten, så reising og behandlig kan bli dyrt...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dumt at du ikke følte deg ivaretatt. Selv om det ikke er noen selvfølge å få en henvisning bare fordi man selv føler at man trenger det, så syns jeg du skulle fått mye bedre informasjon og oppfølging og ikke den litt nedlatende arrogante holdningen det høres ut som du ble møtt med. Du har nok vært veldig uheldig!

Og det ble sikkert ekstra stor skuffelse fordi du hadde høye forventninger til denne legetimen høres det ut som, "bare vi holder ut til da så får vi hjelp". Og det burde dere jo fått, eksem er jo absolutt noe som helsestasjonslegene burde ha litt dreisen på.

Begge mine unger er ganske lett angrepet av atopisk eksem, har aldri hatt åpne sår, men kan til tider reagere ganske kraftig. Har imidlertid klart å holde oss unna kortison, har tilsammen hatt fire kurer på dem tror jeg (de er 4 og 1,5). Jeg har alltid fått kjempegod hjelp på helsestasjonen og syns at de har tatt oss alvorlig uansett hvor "dumt" vi føler at vi spør.

Jeg syns ikke du skal bruke mer energi på å være sint og lei deg, bestill heller bare en time hos fastlegen din og håp at du får bedre hjelp der.

Vi bruker exomega A-Derma-produkter fra apoteket, og det er vi veldig fornøyd med (har prøvd og vært igjennom omtrent _alt_ de har..). I tillegg bruker vi Ceridal krem i ansiktet når det er ekstra tørt og sårt og når det er kaldt ute. Syns det hørtes ut som et godt råd å smøre med det før mat også.

Lykke til, håper dere snart kan få litt hjelp.

Vennlig hilsen

Nei selvfølgelig har vi ikke KRAV på noen henvisning, men jeg mener det bør være opplagt at jenta trenger mer enn oljebad så lenge hun har store sår på kjakene og klorer seg dypere og dypere inn i dem!

Men som du sier - den største delen av sinnet er egentlig skuffelse! Jeg har ventet lenge på denne timen! Lurte på å bestille time hos fastlegen da det begynte å bli ille, men fant ut at jeg kunne vente til denne kontrollen! Har vært så glad de siste dagene fordi vi snart skulle få orden på dette, og jenta vår skulle få hjelp! Også møter vi sånt! :-(

Jeg har absolutt ikke lyst til å bruke kortison på henne! Jeg har selv brukt en del kortison på hendene, og har skader etter det nå! Huden er som papir! Den ser slik ut, og går like fort i stykker! River jeg en negl borti, så er det et sår der med en gang! Det vil jeg ikke gjøre mot jenta mi!

Vi bruker også Aderma. Det går ei flaske på 400 ml i uka! Ceridal har jeg prøvd selv, på hendene, og den syntes jeg ikke noe om! Jeg har hatt mer hell med Locobasen! Men den ser det ut til at ikke er like effektiv å babyen...!

Og du har rett - jeg burde ikke bruke mer energi på denne nedturen! Med et eksembarn blir det kriger nok å ta av, og jeg bør nok velge dem med omhu!

Jeg ringer fastlegen i morgen tidlig! Han er flink, og jeg har tillit til ham:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gutten min hadde også mye eksem som baby. Jeg brukte kortison det hjalp men så snart jeg prøvde å trappe ned på bruken kom eksemet tilbake. Så det jeg gjorde var å smørre med a-krem morgen og kveld i 14 dager. Samtidig kuttet jeg ut all olje i vannet og brukte en såpe som jeg kjøpte på en helse kost forettning. Husker ikke hva denne såpen het men det var ett såpestykke til nesten 100kr.

Etter bare noen dager var alt eksemet borte (hele kroppen hans var dekket). Jeg brukte likevell a.kremmen i 14 dager og såpen i nesten 2 år. den luktet ikke spesielt godt men den hjalp.

Siden den tid har guttungen kun hatt litt eksem tidlig på våren. dette har da vært atopisk eksem kombinert med sol eksem.

Det ikke sikkert dette virker på alle men det er vært ett forsøk. for det å bruke kortison er ikke bar for huden.

Hmm, vanskelig siden du ikke husker hva den heter da! De har jo alle mulige humbugprodukter hos helsekost også, og lite av det hjelper! Har prøvd en del gjennom årene selv nemlig...

Men det er jo verdt å stikke innom og snakke med dem da! Høre hva de har å anbefale, også kan jeg jo søke litt på det på nettet etterpå:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, mi får jo tran hver dag da! Har gjort det siden den tiden hormonutslettet begynte...! Og melk har hun jo aldri fått! Morsmelk blir vel ikke det samme??!

Healing skulle jeg gjerne prøvd! Jeg har tro på at NOEN mennesker kan kunsten, og jeg ville vært villig til å prøve det dersom jeg hadde hatt pengene! Det er ingen som driver med slikt her i nærheten, så reising og behandlig kan bli dyrt...!

Drikker du melk eller spiser melkeprodukter? Nevøen min var full av eksem når han ble ammet. Mor kuttet ut alle melkeprodukter og han ble mye bedre. Når han begynte med fast føde kom eksemen tilbake for fullt. Han hadde også cøliaki. Etter en behandling hos healer var han frisk. Da var han tre år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hørtes jo ikke helt god ut. Nesten så man får lyst til å sende inn klage på henne.

Ja jeg tenkte faktisk det samme i sta! Men så tenkte jeg at det hjelper jo ikke jenta mi! Det hjelper kanskje andre barn som skal ha med denne legen å gjøre seinere, men egoistisk nok så føler jeg at jeg har mine egne kriger å krige nå! Jenta mi går først...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 spenn i uka på hudkremer????? Hva i all verden er det du smører ungen med, da?

Aderma fra apoteket koster 300 kroner. Den går det ei flaske av i uka... Vi smører OFTE da. Og i tykke lag som må jobbes inn i huden!

Også er det jo fete kremer og olje til bading og stumpen osv... Blir fort MYE penger av sånt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ring til fastlegen, så får du helt sikkert en henvisning til hudlege. Jeg synes ikke det er et urimelig krav, men du bør nok være forberedt på at hudlegen vil komme med mange av de samme rådene som helsestasjonslegen.

Daglig oljebad, fuktighetsbindende kremer samt div. kortisonpreparater til behandling ved utbrudd er standardråd også hos hudlege. Evnt kaliumperganmanat-bad ved væskende, betent eksem. Lysbehandling har god effekt, men jeg tror ikke det er vanlig å bruke hos så små barn- vi gjør det ihverfall ikke der jeg jobber. Allergiutredning kan være aktuelt, men kanskje ikke i første omgang på en 6 mnd baby. Både blodprøver, prikktest og noe som kalles epicutantest kan være aktuelt. Epicutantest innebærer å teste ut vanlige tilsetningsstoffer i klær, parfyme, såper, metaller o.l. ved å klistre plasterlapper tilsatt stoffene på ryggen og senere avlese eventuell reaksjon.

På denne nettsiden kan du finne mange gode råd:

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&parentid=2154&menuid=2196&documentid=6899

Jeg har tenkt på det jeg også, at det kan godt hende han anbefaler de samme metodene. Men han er i hvert fall ekspert, og lenger kan vi ikke ta det! Jeg stoler mye mer på det han sier enn det en bedrevitende helsestasjonslege sier!

Dessuten kan han som du sier sjekke ut hva det er hun reagerer på slik at vi kan hjelpe henne til å bli bedre fra innsiden - ikke bare hive på kortison!

Tusen takk for informasjonen forresten:-) Jeg suger til meg det jeg kan lære for tiden! Og hjertlig for linken også:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du melk eller spiser melkeprodukter? Nevøen min var full av eksem når han ble ammet. Mor kuttet ut alle melkeprodukter og han ble mye bedre. Når han begynte med fast føde kom eksemen tilbake for fullt. Han hadde også cøliaki. Etter en behandling hos healer var han frisk. Da var han tre år gammel.

Maten hun selv inntar (kun babygrøt) ser ikke ut til å ha noen innvirkning på eksemen! Men jeg drikker melk ja! Siden svangerskapet har jeg vært fullstendig avhengig av melk:-) Men kanskje jeg skal la være en stund da, og se om noe forandrer seg... Åhh, dette blir tøft;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, jeg kan jo bruke Locobase eller noe rundt munnen hennes før hun får mat ja, så trekker ikke stoffene seg inn før jeg rekker å tørke av! Så genialt! Er ikke mye som skal til:-)

Skal ringe fastlegen i morgen ja, stoler på at han sender oss til den beste:-)

Locobase ja, det var den vi brukte mase av. Lykke til videre da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maten hun selv inntar (kun babygrøt) ser ikke ut til å ha noen innvirkning på eksemen! Men jeg drikker melk ja! Siden svangerskapet har jeg vært fullstendig avhengig av melk:-) Men kanskje jeg skal la være en stund da, og se om noe forandrer seg... Åhh, dette blir tøft;-)

Jeg synes du skulle prøve å unngå melk i et par uker for å se om det blir bedring. Hva gjør man ikke for sine søte, små ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt er fortærende. Jeg ville også vært svært skeptisk til å smøre kortison i ansiktet på en baby. Det kan så absolutt havne i øynene via hendene.

Som regel funker fastlegen bedre til slike ting. Det bør vel også følges opp av fastlegen uavhengig av henvisning til spesialist.

Vær obs på at det kan være så lang ventetid hos hudlege at det kan lønne seg å kjøpe seg ut av køen.

Håper du snart får god hjelp til barnet.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mange, mange års erfaring med eksem (har det selv, og ett av barna har det), og min erfaring er dessverre at almennleger er lite kunnskapsrike og lite interesserte i akkurat dette. Få en henvisning fra fastlegen til spesialist først som sist, så får dere den oppfølgingen dere trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo blitt skuffet der oppe før, så hvorfor jeg hadde så stor tro denne gangen kan jeg egentlig ikke gi noe godt svar på! Men som du sier - fra nå av forventer jeg ingenting! Fastlegen min er heldigvis en dugandes kar:-)

Godt fastlegen er god, ja. Akkurat slik er det i mitt tilfelle også. Fastlegen er en kjernekar, og helsestasjonslegen et gedigent naut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...