Gjest vant med eksem Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner at du er sint og lei deg fordi du ikke fikk henvisning til hudlege. Det jeg stusset litt på her at du mener at jenta ikke tåler vann og ikke bades hver uke. Det er jo greit nok, men om du bruker krem og fuktighetskrem for 500 kroner hver uke og smører henne inn med, hvor tror du dette blir av? Jo det legger seg som en "film" på kroppen, og selv om du bruker "gode apoteprodukter" skal du være klar over at de inneholder ikke bare naturlige ingrendienser. Mange er skeptiske og vil ikke bruke kortison på barn, men fakta er at det hjelper! Og rett bruk fører til mindre kløe og ubehag for barnet. I de aller fleste tilfellene blir eksemet mye bedre etter en uke med kortison og i noen tilfeller helt borte. Huden tar ikke skade av kortisonet,men mange får arr av stadig å ha klødd seg til blods og det kan sette seg vondt i åpne sår. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ViViola Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner at du er sint og lei deg fordi du ikke fikk henvisning til hudlege. Det jeg stusset litt på her at du mener at jenta ikke tåler vann og ikke bades hver uke. Det er jo greit nok, men om du bruker krem og fuktighetskrem for 500 kroner hver uke og smører henne inn med, hvor tror du dette blir av? Jo det legger seg som en "film" på kroppen, og selv om du bruker "gode apoteprodukter" skal du være klar over at de inneholder ikke bare naturlige ingrendienser. Mange er skeptiske og vil ikke bruke kortison på barn, men fakta er at det hjelper! Og rett bruk fører til mindre kløe og ubehag for barnet. I de aller fleste tilfellene blir eksemet mye bedre etter en uke med kortison og i noen tilfeller helt borte. Huden tar ikke skade av kortisonet,men mange får arr av stadig å ha klødd seg til blods og det kan sette seg vondt i åpne sår. Kom bare på en ting hudlegen sa da vi var der med minstejenta (som klødde og klødde og hadde det bare ille): Kortison er _ikke_ gift. Kortison er et utmerket hjelpemiddel mot eksem/kløe. Huden blir litt tynnere der man smører på kortison, sa han, men huden reparerer seg selv og blir normal igjen når man slutter med kortison. Hvis man derimot får klø og klø, så lager man sår som kan bli infisert. Det er en mye større påkjenning på huden enn kortison. Jeg var skeptisk til kortison da vi gikk inn, men "frelst" da vi gikk ut. Heldigvis, for kortisonkremen fjernet eksemen og plagene til minstemor. Hudlegen sa også at man skal huske på at kortison i dag er noe helt annet enn for 20 år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Det var ille at dere ikke fikk henvisning, synes jeg. Da den ene sønnen min hadde voldsom eksem, så fikk han oppfølging hos spesialist. Jeg tror ikke det var hudlege, men heller astma- og allergi-spesialist, som også var ekspert på eksem. Behandlingen besto av kortisonkremer. For kløingen fikk han en medisin som skulle drikkes morgen og kveld. Den medisinen gjorde at han ikke fikk åpne sår ved å klø på eksemen. Og så ble det tatt allergitester av han. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Stå på. Min venninne får dekket en del utgifter til oljer og kremer til sine barn vet jeg. Dumt å ikke få med det de har krav på. Utover det har ho ikke fått så mye god hjelp. Mange barn vokser av seg dette, så det ser ut til at mange leger bare avventer problemet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Slikt er fortærende. Jeg ville også vært svært skeptisk til å smøre kortison i ansiktet på en baby. Det kan så absolutt havne i øynene via hendene. Som regel funker fastlegen bedre til slike ting. Det bør vel også følges opp av fastlegen uavhengig av henvisning til spesialist. Vær obs på at det kan være så lang ventetid hos hudlege at det kan lønne seg å kjøpe seg ut av køen. Håper du snart får god hjelp til barnet. mvh Ja det var det da...! Akkurat i øyeblikket er vi ikke i stand til å kjøpe oss ut av noe som helst tror jeg! Men jeg tror faktisk ikke det er så ille hos den hudlegen jeg ønsker henne inn hos altså! Nå bor jo vi i Østfold da... Jeg har virkelig ikke lyst til å smøre henne med kortison i ansiktet nei, og ellers på kroppen er det egentlig ikke nødvendig! Så jeg håper fortsatt på en vei utenom! Men så vil jeg ikke at hun skal sitte igjen med store klorearr i kjakene seinere heller da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Jeg har mange, mange års erfaring med eksem (har det selv, og ett av barna har det), og min erfaring er dessverre at almennleger er lite kunnskapsrike og lite interesserte i akkurat dette. Få en henvisning fra fastlegen til spesialist først som sist, så får dere den oppfølgingen dere trenger. Skal ringe fastlegen nå:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Godt fastlegen er god, ja. Akkurat slik er det i mitt tilfelle også. Fastlegen er en kjernekar, og helsestasjonslegen et gedigent naut! He he:-) Stort hurra for gode fastleger! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Jeg skjønner at du er sint og lei deg fordi du ikke fikk henvisning til hudlege. Det jeg stusset litt på her at du mener at jenta ikke tåler vann og ikke bades hver uke. Det er jo greit nok, men om du bruker krem og fuktighetskrem for 500 kroner hver uke og smører henne inn med, hvor tror du dette blir av? Jo det legger seg som en "film" på kroppen, og selv om du bruker "gode apoteprodukter" skal du være klar over at de inneholder ikke bare naturlige ingrendienser. Mange er skeptiske og vil ikke bruke kortison på barn, men fakta er at det hjelper! Og rett bruk fører til mindre kløe og ubehag for barnet. I de aller fleste tilfellene blir eksemet mye bedre etter en uke med kortison og i noen tilfeller helt borte. Huden tar ikke skade av kortisonet,men mange får arr av stadig å ha klødd seg til blods og det kan sette seg vondt i åpne sår. Jeg har også hatt eksem hele livet, og kjenner meg ikke igjen i en eneste ting du sier...! Kortison virker, det er jo sant. Men det gir helt klart skader på huden!!!!! Det har jeg erfart selv, enda jeg kun har brukt det i de værste periodene, og selvfølgelig etter anvisning! Ikke opplever jeg noen film på huden heller! Saken er jo heller motsatt - at huden ikke klarer å danne det normale fettlaget selv, slik at den trenger hjelp til det! Men selvfølgelig er jeg også redd for arr, spesiellt siden det er i kjakene hun er verst...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Det var ille at dere ikke fikk henvisning, synes jeg. Da den ene sønnen min hadde voldsom eksem, så fikk han oppfølging hos spesialist. Jeg tror ikke det var hudlege, men heller astma- og allergi-spesialist, som også var ekspert på eksem. Behandlingen besto av kortisonkremer. For kløingen fikk han en medisin som skulle drikkes morgen og kveld. Den medisinen gjorde at han ikke fikk åpne sår ved å klø på eksemen. Og så ble det tatt allergitester av han. Ja jeg frykter jo at også hudlegen kommer med kortisontuben! Men da har jeg i det minste prøvd, og har ikke andre steder å gå! Bortsett fra evt. alternativ medisin... Jeg vil likevel ha henne inn hos hudlege slik at han kan ta noen prøver og finne ut hva hun reagerer på, og dermed kan jeg kanskje bedre eksemen ved å unngå disse tingene! Dessuten trenger vi den økonomiske støtten NAV kan gi, og da må spesialtist være involvert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Stå på. Min venninne får dekket en del utgifter til oljer og kremer til sine barn vet jeg. Dumt å ikke få med det de har krav på. Utover det har ho ikke fått så mye god hjelp. Mange barn vokser av seg dette, så det ser ut til at mange leger bare avventer problemet. Jeg er klar over at mange barn vokser det av seg, men hvis de ikke blir undersøkt slik at vi vet hva hun reagerer på, vil hun alltid kunne få det tilbake! Jeg vil vel si jeg vokste det av meg egentlig. Kanskje ved 12 års alder eller noe... Men så begynte jeg å arbeide med mye vann ved 18 års alder, og sliter nå med eksemen igjen! Spesiellt på hendene... I tillegg vil jeg som du sier få med meg det vi kan få av økonomisk støtte, for det koster å ha eksembarn! Bare av den grunnen mener jeg det var drøyt av legen å nekte oss henvisning! God hjelp i slike saker er vanskelig å få, men kommer man først inn hos en god hudlege, har man kommet et godt stykke:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Har ikke lest alle svarene, men skjønner godt at du er sint og lei deg nå. Ingen som ikke har hatt eksembarn selv kan vite hvordan dette sliter på psyken til mor, og hvor nødvendig det er for både mor og barn at dere får hjelp. Da vi fikk henvisning til lillemor, tok det ikke mange uker før vi var hos hudlegen. Der fikk vi full undervisning i hvordan vi best kan hjelpe barnet. Du gjør rett i å gå til fastlegen. Vis frem din frustrasjon, slik at legen skjønner hvor mye dette sliter på en uerfaren mamma. Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Drikker du melk eller spiser melkeprodukter? Nevøen min var full av eksem når han ble ammet. Mor kuttet ut alle melkeprodukter og han ble mye bedre. Når han begynte med fast føde kom eksemen tilbake for fullt. Han hadde også cøliaki. Etter en behandling hos healer var han frisk. Da var han tre år gammel. Frisk av eksemen - eller cøliakien - eller begge deler? Antar at det var eksemen altså - for cøliaki blir man vel ikke frisk av? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Frisk av eksemen - eller cøliakien - eller begge deler? Antar at det var eksemen altså - for cøliaki blir man vel ikke frisk av? Han ble frisk av begge deler, faktisk.... Legen hadde ingen forklaring og mente han kanskje ikke hadde hatt helt typisk cøliaki... Han ble testet for cøliaki når han var syk og testen var positiv - dessuten hadde han store mageproblemer. Etter behandlingen ble han helt frisk igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Jeg er klar over at mange barn vokser det av seg, men hvis de ikke blir undersøkt slik at vi vet hva hun reagerer på, vil hun alltid kunne få det tilbake! Jeg vil vel si jeg vokste det av meg egentlig. Kanskje ved 12 års alder eller noe... Men så begynte jeg å arbeide med mye vann ved 18 års alder, og sliter nå med eksemen igjen! Spesiellt på hendene... I tillegg vil jeg som du sier få med meg det vi kan få av økonomisk støtte, for det koster å ha eksembarn! Bare av den grunnen mener jeg det var drøyt av legen å nekte oss henvisning! God hjelp i slike saker er vanskelig å få, men kommer man først inn hos en god hudlege, har man kommet et godt stykke:-) Jeg tror ikke de tester så små barn for hva de evt. ikke tåler. Men økonomisk støtte og gode råd og tips er jo vært å få med seg uansett:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kvitre Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ja jeg frykter jo at også hudlegen kommer med kortisontuben! Men da har jeg i det minste prøvd, og har ikke andre steder å gå! Bortsett fra evt. alternativ medisin... Jeg vil likevel ha henne inn hos hudlege slik at han kan ta noen prøver og finne ut hva hun reagerer på, og dermed kan jeg kanskje bedre eksemen ved å unngå disse tingene! Dessuten trenger vi den økonomiske støtten NAV kan gi, og da må spesialtist være involvert! Spesielisten kan gi deg gode råd også hvis du absolutt ikke vil bruke noe som inneholder korteson. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Ikke alle leger virker... Bare å finne en annen når man treffer en som er defekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 Ikke alle leger virker... Bare å finne en annen når man treffer en som er defekt. :-) Bare så pokkers irriterende når man må vente så leeeeenge på dem! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 :-) Bare så pokkers irriterende når man må vente så leeeeenge på dem! På fastlegen? Finne en som virker bedre der også :-) Min har som prinsipp at pasienter ikke skal vente mer enn en uke på time. Dermed hender det man får time på de merkeligste tider fordi han jobber inn litt på overtid - men man får time ihvertfall :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym 82 Skrevet 24. september 2008 Forfatter Del Skrevet 24. september 2008 På fastlegen? Finne en som virker bedre der også :-) Min har som prinsipp at pasienter ikke skal vente mer enn en uke på time. Dermed hender det man får time på de merkeligste tider fordi han jobber inn litt på overtid - men man får time ihvertfall :-) Njæ, fastlegen er ikke like ille. Jeg ringte i dag, og fikk time 7. oktober. Men hun beklaget det, og spurte om jeg syntes det var akutt. I så fall kunne hun gi meg en hastetime ganske snart... Det er ikke akutt, så jeg kan vente! Men så blir jeg jo desto mer irritert hvis vi får et nei der også da! Men jeg har virkelig ikke lyst til bytte fastlege! Han er en skikkelig herlig type, pluss at han aldri tar noen sjanser! Han tok ekstra godt vare på meg da jeg på slutten av graviditeten utviklet svangerskapsforgiftning! På siste kontroll ringte han og kranglet med føden på tlf mens vi satt der:-) Ikke alle leger som gjør sånt! Han bannet og svertet da han la på, for at de ikke ville ta meg inn:-) Så han våger jeg ikke å bytte bort... Man veit aldri hva man får! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 24. september 2008 Del Skrevet 24. september 2008 Njæ, fastlegen er ikke like ille. Jeg ringte i dag, og fikk time 7. oktober. Men hun beklaget det, og spurte om jeg syntes det var akutt. I så fall kunne hun gi meg en hastetime ganske snart... Det er ikke akutt, så jeg kan vente! Men så blir jeg jo desto mer irritert hvis vi får et nei der også da! Men jeg har virkelig ikke lyst til bytte fastlege! Han er en skikkelig herlig type, pluss at han aldri tar noen sjanser! Han tok ekstra godt vare på meg da jeg på slutten av graviditeten utviklet svangerskapsforgiftning! På siste kontroll ringte han og kranglet med føden på tlf mens vi satt der:-) Ikke alle leger som gjør sånt! Han bannet og svertet da han la på, for at de ikke ville ta meg inn:-) Så han våger jeg ikke å bytte bort... Man veit aldri hva man får! Nei fastlegen sin skal man passe godt på hvis man er fornøyd, for man vet aldri hva man får nei. 7.oktober er jo lenge å vente når man er ganske fortvilet over barnet sitt, syns egentlig at det var rart at du måtte vente såpass lenge når det gjelder en så liten en. Ønsker deg lykke til videre, riktig god bedring til barnet ditt, også må jeg bare si at nå må du kutte litt ned på utropstegnene..... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.