Gå til innhold

Hagens sparetips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svaret på det er sikkert som hos oss, at når det begynner å bli dårlig sprut ut av ketchupflaska,s å kjøper vi en ny. Alle begynner påd en nye, og håper andre i familien får ut resten av den nesten tomme. Den nesten tomme havner etterhvert bakerst, og så får den sist innkjøpte dårlig sprut, osv osv. Håper ingen fikk assosiasjoner til andre ting når jeg nevner dårlig sprut da!

*he he*

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• morsan

5

• damedamen

4

• Shova

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ketchup er ikke så ille det - kokte tomater (som det jo er laget av) er knallsunt! Men det er for mye sukker i ketchupen da. Nei, jeg kjøper _ikke_ ketchup med kunstige søtningsstoffer.

Ketchup med kunstig søtning, ja. Tenk om de kunne kalt den det. Istedet står det på den "Uten sukker". Vet om flere som har kjøpt den EN gang - før de leste på etiketten. Så det er noe villedende formulering.

Skrevet

Ketchup med kunstig søtning, ja. Tenk om de kunne kalt den det. Istedet står det på den "Uten sukker". Vet om flere som har kjøpt den EN gang - før de leste på etiketten. Så det er noe villedende formulering.

Vi lot oss også lure. En gang. Likeså med et eplesyltetøy som var søtere uten sukker. Leste ikke på etiketten før etterpå. Husker faktisk ikke om jeg spiste det opp eller om jeg kastet det engang. Nå elsker jeg produkter som det står "Ikke søtet med kunstige søtningsstoffer" på. :o)

Skrevet

Nåja, jeg tror nok de fleste av oss har et litt mer realistisk syn på dette enn Stein Erik Hagen i alle fall. Om jeg f.eks sier at jeg sparer ved å slå av lyset i rom jeg ikke bruker, så vil størstedelen av folket nedover i Europa skjønne hva jeg mener. Men selvsagt, skal vi sammenligne oss med de som sulter så vil ikke de skjønne så mye.

Problemet til Stein Erik Hagen er vel at det er svært få som vil ha nytte av hans sparetips fordi de ikke er gjengse.

Skjønner godt hvor du - og resten her - vil :) Og jeg er enig, men sett ift at det vel er ca 2 % av jordens befolkning som bruker 90 % av jordens ressurser (eller noe sånt), så mener jeg fortsatt at vi også er virkelighetsfjerne. I de fleste andre land enn Norge slår de folk av lysene når de ikke oppholder seg i rommet, sånn btw. SKal ikke lenger enn til nabolandene før man ser det :)

Skrevet

Skjønner godt hvor du - og resten her - vil :) Og jeg er enig, men sett ift at det vel er ca 2 % av jordens befolkning som bruker 90 % av jordens ressurser (eller noe sånt), så mener jeg fortsatt at vi også er virkelighetsfjerne. I de fleste andre land enn Norge slår de folk av lysene når de ikke oppholder seg i rommet, sånn btw. SKal ikke lenger enn til nabolandene før man ser det :)

Helt enig, men et intelligent mennske ville lagt vekt på andre ting enn skjortesnipper og overgang fra indrefilèt til pizza...

Som du sier skru av lyset i rom man ikke bruker, kutt ut kjøtt minst èn gang i uka, bruk bena oftere og bilen mindre, skift til sparedusj og sparepærer etc etc.

Ser for meg alle de fattige, som nå er _nødt_ til å skifte ut indrefilèten med pizza, blir nok ramaskrik!

Skrevet

Helt enig, men et intelligent mennske ville lagt vekt på andre ting enn skjortesnipper og overgang fra indrefilèt til pizza...

Som du sier skru av lyset i rom man ikke bruker, kutt ut kjøtt minst èn gang i uka, bruk bena oftere og bilen mindre, skift til sparedusj og sparepærer etc etc.

Ser for meg alle de fattige, som nå er _nødt_ til å skifte ut indrefilèten med pizza, blir nok ramaskrik!

hehe, ja, det var nå ikke det smarteste å si, men om jeg sier at jeg skal slutte å kjøpe ny mobil/jakke (istedet for å lappe)/sko/kjøkkeninnredning/sengetøy/moderne tv/pynt og stasj/osv hvert år for å spare miljøet, så er heller ikke det så smart ;)

Vi er overforbruksmennesker vi også, bare i en litt mindre skala.

Skrevet

hehe, ja, det var nå ikke det smarteste å si, men om jeg sier at jeg skal slutte å kjøpe ny mobil/jakke (istedet for å lappe)/sko/kjøkkeninnredning/sengetøy/moderne tv/pynt og stasj/osv hvert år for å spare miljøet, så er heller ikke det så smart ;)

Vi er overforbruksmennesker vi også, bare i en litt mindre skala.

Vi er selve definisjonen på overforbruksmenneske!

Skrevet

Vi er selve definisjonen på overforbruksmenneske!

Hagen er vel bare toppen av kransekaka ;)

Men ja, det er naturlig å bare se oppover og si hu og fy, men ser vi på oss selv nedenfra, så blir det stille... Og vi lukker øyenene og fortsetter overforbruket som før. Ja, jeg er en av dem, om ikke ekstrem... Så kaster stein i glasshus nå.

Skrevet

Hagen er vel bare toppen av kransekaka ;)

Men ja, det er naturlig å bare se oppover og si hu og fy, men ser vi på oss selv nedenfra, så blir det stille... Og vi lukker øyenene og fortsetter overforbruket som før. Ja, jeg er en av dem, om ikke ekstrem... Så kaster stein i glasshus nå.

Tror vi alle sitter i glasshus, når det gjelder miljøspørsmål.

Jeg blir kvalm av forbruket vårt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...