Gå til innhold

Forslag til oppussingsbudsjett?

Anbefalte innlegg

Gjest Gleder meg som en gal
Skrevet

Vi har kjøpt et hus fra 1980 (120 kvm) som ikke er gjort all verdens med. Alt er i fin stand, men tapeter og gulv er slitt og stygt, så vi må pusse opp alt. Har sendt ut noen forespørsler, men lurer på jeg er på rett vei når jeg tenker:

male tak/vegger + legge tapet på 3 soverom 20 000,-

taklister + gulvlister hele huset 10 000,-

parkett 120 kvm 30 000,-

entre, varme og fliser 15 000,-

garderobeskap + 3 mindre skap 20 000,-

8 dører 25000,-

lamper, hyller 20 000,-

Prisene er kun materiale. et firma jeg vet om tar 400,- per arbeidstime. Hvis de stiller med 3 menn fra 8-18 i en uke, så blir det 60 000,-. Da håper jeg de får lagt parkett, tapet og lister - er det realistisk?

Dvs totalt kommer dette på 200 000,-

I tillegg kommer badet som vi tar senere (setter det bort til firma, skal ha fliser vegg og gulv, varme, ny innredning - holder 100 000,-? Det er kun 8 kvm.)

Skrevet

Jeg synes en uke på alt dette kanskje høres litt lite ut, og jeg tviler på at de arbeider fra 08-18. Du er heldig om du får noen til å stå på så lenge.

Det er ganske vanskelig å beregne hva alt koster hvis du ikke vet eksakt hva du vil ha. F eks kan du velge mellom helt enkle lister og lister med fine profiler.

Jeg synes 25000 for 8 dører høres mye ut. Det samme er 20000 for skapene dine, men det kan jo hende dere har sett ut noen i høy prisklasse.

Sånn utenom det synes jeg budsjettet ser greit ut. Det er utrolig kostbart å ha folk i arbeid, så dere kan sparer utrolig mye penger på å gjøre noe selv. Men det vet dere :o)

Skrevet

Badet blir fort det dobbelte, ville iallfall slengt på 50 000 til. Men det kommer litt an på hvor i landet du bor. Bor du f.eks i nærheten av Oslo kan det lønne seg å heller få anbud fra rørleggerfirmaer i nærheten av Drammen f.eks.

Det andre vet jeg ikke. Tror du kan få dører endel billigere enn det du har satt opp, har sett innedører helt ned i 600 kr og sånn i reklamebrosjyrer.

Skrevet

Jeg synes en uke på alt dette kanskje høres litt lite ut, og jeg tviler på at de arbeider fra 08-18. Du er heldig om du får noen til å stå på så lenge.

Det er ganske vanskelig å beregne hva alt koster hvis du ikke vet eksakt hva du vil ha. F eks kan du velge mellom helt enkle lister og lister med fine profiler.

Jeg synes 25000 for 8 dører høres mye ut. Det samme er 20000 for skapene dine, men det kan jo hende dere har sett ut noen i høy prisklasse.

Sånn utenom det synes jeg budsjettet ser greit ut. Det er utrolig kostbart å ha folk i arbeid, så dere kan sparer utrolig mye penger på å gjøre noe selv. Men det vet dere :o)

Takk! De vil helst jobbe fra 7-20 faktisk, men jeg synes det er for sent og tidlig. Dette er veldig ca og om vi bommer med 50000,- er greit. Men da satser jeg på å være i nærheten...

Skrevet

Takk! De vil helst jobbe fra 7-20 faktisk, men jeg synes det er for sent og tidlig. Dette er veldig ca og om vi bommer med 50000,- er greit. Men da satser jeg på å være i nærheten...

Det som tar knekken på budsjettet pleier å være bad og fliser i entreen. Det skal støypes i entreen, i tillegg til at det koster litt å ha en elektriker til å sette i varmekablene. Det samme gjelder badet. Ikke kjip på flisene som vi gjorde, for vi angrer så utrolig på at vi ikke valgte de vi _egentlig_ ville ha, som vi ikke tok oss råd til. Badet vårt er 3 år nå, og mannen min snakker om å slå ned flisene før eller siden.

Jeg ville med glede hatt folka i arbeid hele dagen, så det synes jeg så absolutt dere skal vurdere :) Da blir dere spart for noen dager med kaos i hjemmet.

Det er kjekt med oppussing :)

Skrevet

Det som tar knekken på budsjettet pleier å være bad og fliser i entreen. Det skal støypes i entreen, i tillegg til at det koster litt å ha en elektriker til å sette i varmekablene. Det samme gjelder badet. Ikke kjip på flisene som vi gjorde, for vi angrer så utrolig på at vi ikke valgte de vi _egentlig_ ville ha, som vi ikke tok oss råd til. Badet vårt er 3 år nå, og mannen min snakker om å slå ned flisene før eller siden.

Jeg ville med glede hatt folka i arbeid hele dagen, så det synes jeg så absolutt dere skal vurdere :) Da blir dere spart for noen dager med kaos i hjemmet.

Det er kjekt med oppussing :)

Takk igjen. Vi har en grei margin, så vi velger det vi blir fornøyde med. Det er godt å kjøpe noe litt rimelig så økonomien ikk går i stå, da blir jeg så stressa.

Skrevet

Du går for innmarri billige lister om du forventer å få gulv- og taklister til hele huset for 10.000,-.... Skal du ha noe annet enn de aller enkleste listene koster det fort noen kroner meteren - og det blir _mange_ meter selv bare i ett rom.

Skrevet

Du går for innmarri billige lister om du forventer å få gulv- og taklister til hele huset for 10.000,-.... Skal du ha noe annet enn de aller enkleste listene koster det fort noen kroner meteren - og det blir _mange_ meter selv bare i ett rom.

Ja, jeg vet, men jeg har en grei onkel som driver listemakkeri eller hva det heter og han selger listene til meg uten å tjene på det... Ellers noe du tenker som jeg bommer på?

Skrevet

Badet blir fort det doble av hva du har budsjettert med her. Minst.

Tror egentlig at du kan budsjettere med 20-30% mer enn det du har på det meste jeg. Ting dukker opp underveis (garantert - 100% garantert!!), priser stiger osv osv.

Skrevet

Ja, jeg vet, men jeg har en grei onkel som driver listemakkeri eller hva det heter og han selger listene til meg uten å tjene på det... Ellers noe du tenker som jeg bommer på?

Det badebudsjettet ditt holder overhodet ikke. Mitt bad er 4,5 m2 og jeg fikk anbud på 130.000,- på nytt golv + vegger (flis) og innredning, inkl. arbeidet. Avhengig av hva som må gjøres så holder ikke 150.000,- heller.

Skrevet

Det badebudsjettet ditt holder overhodet ikke. Mitt bad er 4,5 m2 og jeg fikk anbud på 130.000,- på nytt golv + vegger (flis) og innredning, inkl. arbeidet. Avhengig av hva som må gjøres så holder ikke 150.000,- heller.

Såpass, ja. Kremt... Heldigvis er ikke badet ille, derfor det blir stående igjen til slutt. Når alt annet er tatt teller vi penger og sparer til bad, så får vi ta en anbudsrunde etter hvert. Takk!

Skrevet

Såpass, ja. Kremt... Heldigvis er ikke badet ille, derfor det blir stående igjen til slutt. Når alt annet er tatt teller vi penger og sparer til bad, så får vi ta en anbudsrunde etter hvert. Takk!

Bad er svinedyrt, men det er viktig at man bruker skikkelige fagfolk på akkurat det - konsekvensene kan bli enorme om noe går galt og man ikke merker det før etter lang tid.

Skrevet

Bad er svinedyrt, men det er viktig at man bruker skikkelige fagfolk på akkurat det - konsekvensene kan bli enorme om noe går galt og man ikke merker det før etter lang tid.

''Bad er svinedyrt''

Tjo...men jeg tror da det går an å gjøre det litt rimeligere også. Men folk er veldig til å velge luksuriøse løsninger for tiden.

Badet vårt - pusset opp for - tja - 10 år siden kostet ikke stort. Nå la mannen min flisene selv, da. I tillegg er vi fortsatt veldig fornøyd med det - kanskje nettopp fordi det ikke var hypermoderne for 10 år siden...

Men,- jeg har verken innrednings-gen, shoppe-gen eller bryllups-gen. Det er nok en av grunnene til at vi har en romslig økonomi...

Skrevet

''Bad er svinedyrt''

Tjo...men jeg tror da det går an å gjøre det litt rimeligere også. Men folk er veldig til å velge luksuriøse løsninger for tiden.

Badet vårt - pusset opp for - tja - 10 år siden kostet ikke stort. Nå la mannen min flisene selv, da. I tillegg er vi fortsatt veldig fornøyd med det - kanskje nettopp fordi det ikke var hypermoderne for 10 år siden...

Men,- jeg har verken innrednings-gen, shoppe-gen eller bryllups-gen. Det er nok en av grunnene til at vi har en romslig økonomi...

''Badet vårt - pusset opp for - tja - 10 år siden kostet ikke stort. Nå la mannen min flisene selv, da.''

Men flisene er jo bare en liten del av det hele? Nå husker ikke jeg i detalj alt som gjøres med gulvet, men det består jo totalt av mange ulike lag, støp, membran, kabler og jeg vet ikke hva. Flisene er jo bare avslutningen.

*støtter Lillemus i at bad er svindyrt*

Skrevet

Badet blir fort det doble av hva du har budsjettert med her. Minst.

Tror egentlig at du kan budsjettere med 20-30% mer enn det du har på det meste jeg. Ting dukker opp underveis (garantert - 100% garantert!!), priser stiger osv osv.

Ja, jeg har pusset opp en del ganger etterhvert, og det eneste som er sikkert med selv romslige budsjetter er at de blir overskridet!

Skrevet

''Badet vårt - pusset opp for - tja - 10 år siden kostet ikke stort. Nå la mannen min flisene selv, da.''

Men flisene er jo bare en liten del av det hele? Nå husker ikke jeg i detalj alt som gjøres med gulvet, men det består jo totalt av mange ulike lag, støp, membran, kabler og jeg vet ikke hva. Flisene er jo bare avslutningen.

*støtter Lillemus i at bad er svindyrt*

Ja,- han satte vel opp gipsplater, la på membran også selv, tror jeg. Brukte elektriker til kablene, - støpte selv også tror jeg. Ikke alverden mange timer som gikk med, såvidt jeg husker. Kjøpte ikke alt nytt av innredning heller,- det var ikke eldgammelt, så det kunne brukes videre.

Nå er det som sagt kanskje 10 år siden - eller muligens litt mindre. Men det kostet ikke voldsomt mye. Og en del mer hadde det jo selvsagt blitt hvis han ikke kunne gjøre mesteparten selv.

Skrevet

''Bad er svinedyrt''

''Men,- jeg har verken innrednings-gen, shoppe-gen eller bryllups-gen.''

Det har ikke jeg heller. :o) Men jeg fikk inntrykk av at de ikke skal gjøre noe særlig selv (det koster jo ikke 20.000,- for maling og tapet til 2-3 rom?!) så da må man i alle fall ha fagfolk til badet og det koster flesk.

Skrevet

''Men,- jeg har verken innrednings-gen, shoppe-gen eller bryllups-gen.''

Det har ikke jeg heller. :o) Men jeg fikk inntrykk av at de ikke skal gjøre noe særlig selv (det koster jo ikke 20.000,- for maling og tapet til 2-3 rom?!) så da må man i alle fall ha fagfolk til badet og det koster flesk.

Ja,- det gjør nok det... Sant nok. Men, man kan som regel velge litt enklere og billigere enn de fleste gjør. Synes i alle fall aldri jeg hører om folk som pusser opp og gjør det forholdsvis nøkternt. Alltid det flotteste og beste ;-)

Skrevet

En kollega av meg har nettopp fått anbud på arbeid i forbindelse med bad, 4,5 kvm, nøkterne løsninger med plater på vegger og belegg på gulvet. Bare arbeidspenger kom på 99.000, og da kommer all innredning og materiell i tillegg.

Min eneste tommelfingerregel i forhold til oppussing er vel egentlig at ting ssom regel koster mer enn man beregner...men at alle er enige at det var verd det til slutt.

Tror ellers det kan være lurt av dere å få det gjort så komprimert som mulig tidsmessig. Men om du får håndverkere til å jobbe hvitt fra 0800-1800, det tviler jeg på. Og når dere først skal ha fagfolk til å ta jobben, så er det like greit å ikke gjøre det svart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...