Gå til innhold

Mattehjelp igjen

Anbefalte innlegg

Gjest Shira :o)
Skrevet

Jeg står igjen fast på en oppgave *rødme*

Vel, jeg får be om hjelp fra kloke dolere denne gangen også. Det jeg trenger er måten jeg skal regne det ut på, ikke bare svaret. Svaret kan jeg finne selv, bare jeg forstår hvordan jeg skal gjøre det.

En flaske brus koster normalt 14.90 kr.

De er på tilbud til 9.90 kr per flaske.

Hvor mange prosent lavere er prisen på brusen når den er på tilbud?

Jeg har sett meg blind på det, og svaret er sikkert ikke vanskelig å finne, men jeg klarer ikke se det logiske lengre etter å ha sittet lenge nå.

Skrevet

Da finner du først prisforskjellen i kroner. Så tar du det tallet og deler med utgangsprisen og ganger med 100%.

Tror den blonde

Skrevet

Her måtte jeg tenke...

Jeg tenker at 14.90 er 100% og 9.90 er x prosent

Du skal ikke finne ut hvor mange prosent 9.90 er men du skal finne hvor mange % differansen er, altså hvor mange % er 5 kr.

Jeg setter opp en likning med prosentene på den ene sida og tallene på den andre.

x%/100%=delen/det hele

eller

x/100=5/14.90

deler og flytter over og får svaret (x).

Vet ikke om dette ble forståelig?

Skrevet

Da finner du først prisforskjellen i kroner. Så tar du det tallet og deler med utgangsprisen og ganger med 100%.

Tror den blonde

Og det er helt korrekt:

5 kr x 100% = 500

500 : 14,90 kr = 33,56%

Skrevet

Tror den blonde

Jo, det blir rett, men jeg tror poenget er at jeg skal bruke prosentfaktor og vekstfaktor for å finne svaret. Det er der det stopper opp hos meg.

Den måten jeg har lært og finne prosent på, er visstnok ikke rett måte.

Skrevet

Her måtte jeg tenke...

Du skal ikke finne ut hvor mange prosent 9.90 er men du skal finne hvor mange % differansen er, altså hvor mange % er 5 kr.

Jeg setter opp en likning med prosentene på den ene sida og tallene på den andre.

x%/100%=delen/det hele

eller

x/100=5/14.90

Ah, ja nå tror jeg at jeg forstod det noenlunde.

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1222340312' post='3968620]

Ah, ja nå tror jeg at jeg forstod det noenlunde.

Fint :o)

Likningen stemmer uansett, men det er litt vanskelig å skrive inn her. Du har altså en brøk med del % over hel % på den ene siden. Dette er lik en brøk med delen over det hele på den andre siden.

Problemet er ofte å vite hvilke tall du skal sette inn.

Det er lurt å kontrollere med hoderegning.

halvparten av 14.90 ( 7,45) er 50%.

Du skal finne ut hvor mye 14.90-9.90 (5) er.

Svaret må bli et tall som er mindre enn 50% fordi 5 er mindre enn 7,45.

Flere matteoppgaver neste uke?

Håper

Skrevet

Jeg gjør det slik:

9,90/14,90 = 0,6644.

0,6644 = 66,44%

Dvs. at 9,90 er 66,44 % av 14,90

Rabatten er 100% - 66,44% = 33,56%

Skrevet

[quote name=Shira :o)' timestamp='1222340242' post='3968615]

Jo, det blir rett, men jeg tror poenget er at jeg skal bruke prosentfaktor og vekstfaktor for å finne svaret. Det er der det stopper opp hos meg.

Den måten jeg har lært og finne prosent på, er visstnok ikke rett måte.

Hva er vekstfaktir? Oppgaven er på barneskolenivå, men jeg har aldri hørt om vekstfaktor.

Da jeg gikk på sekretærskolen (høyskole) hadde vi sånne kjempeenkle oppgaver (dum og deilig sekretær). Men det viktigste var visst å sette det pent opp!

Gjest mandolina
Skrevet

Hva er vekstfaktir? Oppgaven er på barneskolenivå, men jeg har aldri hørt om vekstfaktor.

Da jeg gikk på sekretærskolen (høyskole) hadde vi sånne kjempeenkle oppgaver (dum og deilig sekretær). Men det viktigste var visst å sette det pent opp!

http://62.63.40.20/fagstoff/vekstfaktor.htm

Hilsen

Gjest mattegeni :-p
Skrevet

Her måtte jeg tenke...

x%/100%=delen/det hele

eller

x/100=5/14.90

Sånn ville jeg også gjort det :)

Skrevet

Vekstfaktor brukes når vi skal regne ut økning eller nedgang i prosentstykker. Vi regner ut prosentfaktor og vekstfaktor, og bruker disse metodene for og enkelt finne svaret.

Vekstfaktoren= 1+prosentfaktoren, ved prosentvis økning.

Dette er vgsnivå, helt i starten av boka. Jeg kan lett løse oppgaven og finne svaret, men poenget er at jeg skal løse den på rett måte.

Det er forresten nye læreplaner etter kunnskapsløftet og matte har gått fra 5-timersfag til 8-timersfag.

Skrevet

Fint :o)

Likningen stemmer uansett, men det er litt vanskelig å skrive inn her. Du har altså en brøk med del % over hel % på den ene siden. Dette er lik en brøk med delen over det hele på den andre siden.

Problemet er ofte å vite hvilke tall du skal sette inn.

Det er lurt å kontrollere med hoderegning.

halvparten av 14.90 ( 7,45) er 50%.

Du skal finne ut hvor mye 14.90-9.90 (5) er.

Svaret må bli et tall som er mindre enn 50% fordi 5 er mindre enn 7,45.

Flere matteoppgaver neste uke?

Håper

Da har jeg levert inn oppgaven min, takk for hjelp :o)

Skal på skolen igjen på torsdag, og da blir det nye oppgaver, så her kan du bare stå klar ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...