Gjest megl Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Har to jenter på 9 og 11 år som den siste tiden har begynt å sloss og krangle for alt mulig. Før var de stort sett venner, men den siste tiden, er de uvenner hele tiden. Den eldste har en svært negativ holdning til den yngste, og alt hun gjør er galt. Begynner å bli bekymret,siden det virker som de ikke liker hverandre ii det hele tatt. De sloss mye om låning av klær, det hadde vært fint å få tisp til hvordan jeg skal kunne gå imellom og megle, og hvordan jeg skal få dem til å få mer respekt for hverandre. Vet det er vanlig med type"søskenkjærlighet"men det har blitt litt vel mye i det siste. Er redd de skal bli uvenner som voksne hvis de fortsetter på samme måten. Noen som har tips til hva jeg kan gjøre som mor, for å redusere dette dårlige mønsteret? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det første jeg vil si er at det er helt normalt for søsken å krangle. Og det du forteller høres ganske kjent ut. Mine tre jenter hadde perioder når de var mindre som de nesten ikke tålte å se hverandre. Jeg kunne knapt forlate huset uten at det var høylytt krangel og de gikk ikke av veien for verken å bruke stygge ord eller å gå løs på hverandre. Hver for seg var de fornuftige barn og de hadde heller ikke noe problem med å se at oppførselen ikke var så bra. Jeg ble sliten og lei av dette og tenkte som deg at de nok kom til å bli uvenner som voksne også.. Nå er de blitt tenåringer alle tre og er verdens beste venner. De har mer et venninneforhold og foretrekker hverandres selskap fremfor andre. De gjør masse ting ilag og er tydelig veldig glade i hverandre. De samarbeider om det meste og liker å gjøre det koselig for hverandre og resten av familien. Jeg har ikke gjort noe spesielt for å få slutt på krangling og slossing, det har mer kommet av seg selv etterhvert som de ble eldre. Jeg tror det er en prosess man må igjennom. Ønsker deg lykke til og håper "perioden" ikke varer så lenge..mine er nå 12,16 og 18. Jeg tror verste krangleperioden var da alle var under 12.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
avidi Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Det er ganske vanlig med krangling når ungen er i den alderen. Den største er vel i puberteten og hormomstormen er i gang. Regner med at storesøster har et markeringsbehov overfor lillesøster og det er mye av årsaken til kranglingen. Det kan vær lurt å skille dem liit, gi storesøster noen goder som den miste er for liten til. Du kan f.eks ta den eldste med på kino en gang i blant på filmer som har litt høyere aldersgrense, eller dere kan ta en tur på kafe bare du og henne. Krangling og kniving er noe du bare må igjennom, det går over når begge jentene blir noen år eldre, i mens må du bare prøve å ri stormen av. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.