Gjest Tatjana Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Vel, så har det vært foreldremøte i barnehagen. Jeg er en sånn mor som _liker_ foreldremøter jeg, men denne gangen følte jeg meg temmelig nedslått da jeg gikk hjem gitt. Barnehagen har ny styrer, og hun var _veldig_ fokusert på sukker. Så foreldremøtet handlet mye om sukker. Og det ble en temmelig, uff, hva skal man si? litt nedlatende moralpreken, oppfattet jeg det som. I bursdager feirer de med et deilig fruktfat og spiser masse frukt, og det går ned på høykant. Greit nok. Så sier hun: Vet dere forrestenhvor mye sukker det finnes i eplejuice og appelsinjuice? 52 sukkerbiter i en liter eplejuice. Noenogseksti (jeg husker ikke helt) i en liter appelsinjuice. Men, svjv, juice er da ikke tilsatt sukker så alt det er da sukker fra frukten? Og hvorfor er det _så_bra_ å spise frukt og få i seg det sukkeret, og _så_farlig_ å drikke det i form av juice? (Må bare legge inn at mitt bhgbarn slett ikke er noe glad i juice, men jeg drikker litt av det selv og følte meg vel truffet.) Så er det en mor som etterlyser forbud mot visse påleggssorter. Styreren avslo, men oppfordret alle på det sterkeste til å avstå fra Nugatti og slikt. Greit nok. Men _deretter_ reklamerte hun - og den mora - for brunosten som Skikkelig Sunt Pålegg. Inneholdt ikke brunost omtrent like mye sukker som Nugatti da? Men i barnehagen serverer de bare sunt pålegg - som brunost (!), hvitost og leverpostei. Jo da. Mitt barn liker brunost, og det hender jeg sender det med i matpakka også. Men alltid med et lite stikk i samvittigheten. Omtrent som om jeg sendte med Nugatti, har jeg tenkt. Men da skal jeg da legge av meg det og sende med brunost med god samvittighet. Uff, jeg følte meg skikkelig mislykket etter det møtet jeg. Gikk ut igjen og tenkte at "Dette fikser du ikke, Tatjana." 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Dette fikser du som bare det! ) Jo, det er mer sukker i juice enn i ren frukt, i ren frukt har du fiber og fruktkjøtt også vet du. Men så lenge du ikke drikker litervis hver dag og kun drikker det til måltidene så er det ikke noe problem (om du ikke strever for å holde vekta da). Brunost inneholder masse melkesukker ja, omtrent mer enn sjokolade visst. Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da. ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2 trinn Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Sånn er det også på skolen hvor sønnen min går.Dem får ikke lov å ha med pølse og brød når dem er på tur i skogen og griller.Synes det er å gå for langt.Dem får ha med brødskive med hvitost som dem legger i folie på grillen men sønnen min liker ikke det så han spiser vanlig matpakke på tur også.Det er greit at dem tenker på sukkerinntaket men trenger ikke å ta helt av 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Dette fikser du som bare det! ) Jo, det er mer sukker i juice enn i ren frukt, i ren frukt har du fiber og fruktkjøtt også vet du. Men så lenge du ikke drikker litervis hver dag og kun drikker det til måltidene så er det ikke noe problem (om du ikke strever for å holde vekta da). Brunost inneholder masse melkesukker ja, omtrent mer enn sjokolade visst. Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da. ) ''Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da.'' Det gjør jeg og, det krever litt å få inn at bruost er veldig usunt. En fordel med bruost fremfor Nugatti er at man tross alt har et ganske tynt lag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Gosj, rist det av deg. Går vel an å bruke energien sin på litt viktigere ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest minnah Skrevet 25. september 2008 Del Skrevet 25. september 2008 Når det gjelder juice tenker jeg mer på tennene jeg da, siden det er så surt. Men litt juice til maten en gang iblant er da bare godt - og sunt! Brunost har jeg ikke dårlig samvittighet for, greit at det er en del sukker, men synes ikke det skaper "avhengighet" like lett som nugatti, HaPå osv. Dermed forlanger hvertfall ikke ungene våre det hver eneste dag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 ''Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da.'' Det gjør jeg og, det krever litt å få inn at bruost er veldig usunt. En fordel med bruost fremfor Nugatti er at man tross alt har et ganske tynt lag. jeg er verstingen - barna mine får SYLTETØY på brødskivene sine!!! De får henholdsvis 1 og 2 brødskiver med syltetøy, samt knekkebrød med kaviar og salami. Nå hører det med til historien at barna før glutenfrittbrød, som har en noe underlig smak. Får de ikke syltetøy blir ikke brødet spist - så enkelt er det. Særlig 5 åringen skulle gjerne ha gått opp litt fra de 15kg hun veier, og aktivitetsnivået er det ikke noe i veien med, så jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet heller. Jeg kjøper dog det dyreste syltetøyet med mest bær og minst sukker. Synes det smaker best også. Noen verre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Når det gjelder juice tenker jeg mer på tennene jeg da, siden det er så surt. Men litt juice til maten en gang iblant er da bare godt - og sunt! Brunost har jeg ikke dårlig samvittighet for, greit at det er en del sukker, men synes ikke det skaper "avhengighet" like lett som nugatti, HaPå osv. Dermed forlanger hvertfall ikke ungene våre det hver eneste dag. ''Brunost har jeg ikke dårlig samvittighet for, greit at det er en del sukker, men synes ikke det skaper "avhengighet" like lett som nugatti, HaPå osv. '' Viktig poeng! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Dette fikser du som bare det! ) Jo, det er mer sukker i juice enn i ren frukt, i ren frukt har du fiber og fruktkjøtt også vet du. Men så lenge du ikke drikker litervis hver dag og kun drikker det til måltidene så er det ikke noe problem (om du ikke strever for å holde vekta da). Brunost inneholder masse melkesukker ja, omtrent mer enn sjokolade visst. Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da. ) ''Brunost inneholder masse melkesukker ja, omtrent mer enn sjokolade visst. Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da. )'' Jeg er helt enig med deg! En viktig grunn for meg, er at Nugatti smaker søtt, omtrent som konfekt, mens brunost ikke smaker så søtt. Så selv om den ernæringsmessige forskjellen kanskje ikke er så stor, syns jeg det er greit å ikke venne barna til å ha godteri på maten til hverdags. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 jeg er verstingen - barna mine får SYLTETØY på brødskivene sine!!! De får henholdsvis 1 og 2 brødskiver med syltetøy, samt knekkebrød med kaviar og salami. Nå hører det med til historien at barna før glutenfrittbrød, som har en noe underlig smak. Får de ikke syltetøy blir ikke brødet spist - så enkelt er det. Særlig 5 åringen skulle gjerne ha gått opp litt fra de 15kg hun veier, og aktivitetsnivået er det ikke noe i veien med, så jeg har faktisk ikke dårlig samvittighet heller. Jeg kjøper dog det dyreste syltetøyet med mest bær og minst sukker. Synes det smaker best også. Noen verre? ''jeg er verstingen - barna mine får SYLTETØY på brødskivene sine!!! Noen verre?'' Både jeg og barna spiser knekkebrød med brunost OG syltetøy som "dessertskive" en gang i blant. I tillegg får guttungen både Prim og Banos til hverdag! En gang i forrige uke fikk de tom. loff *dukker* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luska Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 ''jeg er verstingen - barna mine får SYLTETØY på brødskivene sine!!! Noen verre?'' Både jeg og barna spiser knekkebrød med brunost OG syltetøy som "dessertskive" en gang i blant. I tillegg får guttungen både Prim og Banos til hverdag! En gang i forrige uke fikk de tom. loff *dukker* Bekymringsmelding til Barnevernet er herved sendt! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Sånn er det også på skolen hvor sønnen min går.Dem får ikke lov å ha med pølse og brød når dem er på tur i skogen og griller.Synes det er å gå for langt.Dem får ha med brødskive med hvitost som dem legger i folie på grillen men sønnen min liker ikke det så han spiser vanlig matpakke på tur også.Det er greit at dem tenker på sukkerinntaket men trenger ikke å ta helt av Pølse og brød? Det er da vel ikke noen sukkerbombe? *rister på hodet* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Dette fikser du som bare det! ) Jo, det er mer sukker i juice enn i ren frukt, i ren frukt har du fiber og fruktkjøtt også vet du. Men så lenge du ikke drikker litervis hver dag og kun drikker det til måltidene så er det ikke noe problem (om du ikke strever for å holde vekta da). Brunost inneholder masse melkesukker ja, omtrent mer enn sjokolade visst. Men jeg gir nå heller brunost enn nugatti alikevel jeg da. ) Jeg drikker et glass juice pr dag, på legens oppfordring (svelger jerntablettene med det). Vekta har vært stabil i mange år, og jeg er ganske aktiv fysisk så det er ikke noe problem da :-). Jeg ble bare helt deppa av den voldsomt nedlatende holdninga hun viste jeg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 2 trinn Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Pølse og brød? Det er da vel ikke noen sukkerbombe? *rister på hodet* Trodde ikke jeg eller men vi fikk beskjed om å ikke sende med det på turdager 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest line31 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Blir skikkelig oppgitt av dette sukker hysteriet jeg. Tror rett og slett vi har for lite problemer i det landet her, så da må det lages noen slik at vi får noe å bekymre oss over. Tenk på i andre land der barna faktisk sulter da de nesten ikke får mat i det hele tatt. Da er det virkelig grunn til bekymring. Nei, jeg gir ungen min en brødskive eller to med syltetøy innimellom med god samvittighet. Gidder ikke å "dukke" når jeg sier det en gang. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest medontlike Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Er dette i trøndelagsområdet? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Vår barnehage er også veldig opptatt av sukker. Jeg synes det er toppers. :0) Unger i dag spiser for mye sukker...Og det er jo ikke snakk om innimellom, men hver dag for mange barnehage barn. Og da synes jeg det er bra de blir servert annen enn nugatti og sylt.. Vi hadde også en lang samtale med barnehagen om dette, men jeg følte det ikke som negativt, eller preken. Men ting kan både sies, og oppfattes på mange måter. :0) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Var også på foreldremøte i barnehagen nå i uka, og sukker ble ikke nevnt med et ord. ;-) Ingen pekefingre om noe som helst faktisk, når jeg tenker meg om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilje30 Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Jeg blir helt oppgitt over det "overvåkningssamfunnet" vi har fått. Det er faktisk andre ting barnehagen burde konsentrere seg om enn hva ungene spiser på brødskiva. Fortsatt er det barnehager som fungerer som oppbevaringsanstalt der barna henger på gjerdet og venter på mamma/pappa. De skal visstnok lære seg å aktivisere seg selv, men da må noen lære dem det og sette i gang aktiviteter. Jeg jobber i kommunen der de har en vikarordning, der du blir sendt rundt i barnehager som vikar. I en av de barnehagene satt personalet og var helt oppgitt over at barna ikke fikk lov å sykle til skolen før de var 10-12år, det var da grenser for overformynderi overfor foreldre som om de ikke kjente barnet sitt best o.s.v. Men samme personalgruppe gikk på jakt etter sjokoladepålegg hos barna, det må da for søren bli det samme overformynderiet. Jeg mener bestemt at det er tørre risiko å sende en 7-8åring ut i trafikken på sykkel enn en brødskive med sjokoladepålegg til ettermiddagsmat. Det er minst like mye sukker i litagoyoghurten som er helt godtatt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 27. september 2008 Del Skrevet 27. september 2008 Er dette i trøndelagsområdet? Nei... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.