Gå til innhold

Må jeg bry meg eller?

Gjest en som har nok i hverdagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en tlf fra en ung jente for ikke lenge siden. Hun fortalte at hun var min søster, og var 19 år. Det er min far som har vært utro. Han eller noen andre har ikke hatt kontakt med denne jenta. Hun har bodd i en annen by, men har nå flyttet til byen jeg bor i nå. Hun sier hun vil ha kontakt med familien sin og bli kjent med oss.

Jeg er voksen, har tre barn, derav ei jente på 16 år. De to andre er eldre. Problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg ønsker denne kontakten. Jeg synes liksom jeg har nok med meg og mitt. Denne jenten er på en måte i en slags opposisjon. Kjenner jeg ikke har lyst på nåværende tidspunkt å gå inn i noen relasjon/dialog. Har snakket litt med henne, men hun klandrer meg for ikke å forstå henne ovs.

Har selv over lang tid hatt mye ungdomsopprør, og datteren min på 16 år styrer fortsatt svært mye. Har hengt i en tynn tråd lenge og vil bare få ro i livet. Søsteren min har nu begynt å ta kontakt med 16 åringen min, drar henne med på voksenfester og lager litt uro for oss. Har sagt det til datteren min, men hun blir bare sint og sier hun vil være sammen med tanten sin når hun ønsker det.

Føler meg slitt av dette. Selv om hun er halvsøsteren min, kjenner jeg jo ikke henne og jeg får jo ikke automatisk følelser av den grunn.

Skrevet

Synes du skulle gi det en sjanse jeg..

Kanskje hun kan tilføre noe positivt til deg og dine :0)

Hun er tross alt søsteren din..

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Synes du skulle gi det en sjanse jeg..

Kanskje hun kan tilføre noe positivt til deg og dine :0)

Hun er tross alt søsteren din..

"hun er tross alt søsteren din"

Hva så?

De har ikke visst av hverandre på 19 år. Hvordan skal de plutselig være nære søstre m/sterke følelser for hverandre?

Hvorfor er det slik at man er "programforpliktet" til å like en person dersom man blir fortalt at personen er familie med en?

Skrevet

"hun er tross alt søsteren din"

Hva så?

De har ikke visst av hverandre på 19 år. Hvordan skal de plutselig være nære søstre m/sterke følelser for hverandre?

Hvorfor er det slik at man er "programforpliktet" til å like en person dersom man blir fortalt at personen er familie med en?

Jeg kan bare skrive hvordan jeg villle gjort det.

Og jeg ville gitt det en sjanse siden det er søster.

Det ville jeg følt var mer spesielt enn andre ukjente.

Men man er jo forskjellige.

:0)

Skrevet

Nå fikk jeg litt medfølelse med halvsøteren din. Det kan ikke være lett å ta kontakt med sin ukjente familie, og så ikke bli ønsket velkommen. Det er ikke så rart om hun er litt i opposisjon, det er ikke sikkert hun har hatt så enkel oppvekst.

Om ikke du ønsker å forholde deg til henne nå, så syns jeg du skal la datteren din få ha kontakt med henne. De er nær hverandre i alder, og kan være et nyttig nettverk for hverandre.

Men de trenger ikke å dra på voksenfester sammen, hvis det gjør degf utrygg. Sett klare grenser, men la dem være sammen.

Skrevet

Nå fikk jeg litt medfølelse med halvsøteren din. Det kan ikke være lett å ta kontakt med sin ukjente familie, og så ikke bli ønsket velkommen. Det er ikke så rart om hun er litt i opposisjon, det er ikke sikkert hun har hatt så enkel oppvekst.

Om ikke du ønsker å forholde deg til henne nå, så syns jeg du skal la datteren din få ha kontakt med henne. De er nær hverandre i alder, og kan være et nyttig nettverk for hverandre.

Men de trenger ikke å dra på voksenfester sammen, hvis det gjør degf utrygg. Sett klare grenser, men la dem være sammen.

Jo jeg har selvfølgelig medfølese for henne, og har tenkt hvor vanskelig det er for henne. Men jeg føler ikke jeg vil involvere meg noe nå, da jeg har så mye selv. Føler ikke jeg har noe å go liksom. Dette er jo ikke lett for min mor heller, da min far har vært utro og det er opprør i min familie av den grunn også. Det er kompisert på alle måter liksom.

Skrevet

Jo jeg har selvfølgelig medfølese for henne, og har tenkt hvor vanskelig det er for henne. Men jeg føler ikke jeg vil involvere meg noe nå, da jeg har så mye selv. Føler ikke jeg har noe å go liksom. Dette er jo ikke lett for min mor heller, da min far har vært utro og det er opprør i min familie av den grunn også. Det er kompisert på alle måter liksom.

Jeg har litt problemer med å se saken fra din synsvinkel. Men det skyldes at jeg selv bestandig har ønsket meg en søster, og gjennom hele barndomen dagdrømte om at min far hadde vært utro, slik at jeg hadde en ukjent søster et sted.

Så for meg ville det være oppfylelsen av en gammel drøm å plutselig få en lillesøster på døra.

Jeg har ingen problemer med å se at dette er vanskelig for din mor.

Nå vet du om denne søsteren, og hun vil fortsette å være der fremover også. Så du har all mulighet til å ha mer med henne å gjøre senere, når du får mer tid og overskudd, bare du ikke avviser henne for kraftig nå.

Skrevet

Det må være merkelig rart å plutselig få en "voksen" søster. Du har som du sier nok med ditt eget og det forstår jeg godt. Det jeg tenker på er at det kan være lurt å vise deg fra din bedre side til din nye søster, få litt god tone med henne for at hun ikke skal sette din datter mere opp mot deg. Ta samtaler uten dine barn til stede.

Det er noe med at det foreldrene ikke liker, det skal absolutt gjøres uansett hva i den alderen. Ikke alle, men mange er slik. Nå handler det først og fremst om din datter, i allefall slik jeg ser dette. Ta det step by step, og ingen kan forvente at dere skal smelte sammen som søsken på en-to-tre. Og akkurat det tror jeg du kan snakke med datteren din om. Gi det litt tid.

Skrevet

Jeg synes faktisk du skal ta deg litt tid til henne. Det er ikke så kult å vokse opp uten at faren vil vite av henne. Så be henne i bursdager + litt slike småting. Du bør jo ikke gjøre så mye ut av det.

Jeg er selv en slik søster. (Jeg er eldre enn mine halvsøsken) Så jeg har en søster som er yngre enn meg, og som ikke vil treffe meg. Heldigvis har jeg en super halvbror. Vi har bare truffet hverandre 3 ganger i løpet av ca. 9 år, men skriver litt mailer. Og så sender han meg bilder av hans liv inkl. faren (som da også er min far) og søstra. Det setter jeg utrolig stor pris på. Og nå venter han barn, så da blir jeg tante. Kjempestas:-)

Skrevet

Nei, du må ikke bry deg. Det er mange ting her i verden man ikke må.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...