Gå til innhold

Må jeg bry meg?

Gjest en som har nok i hverdagen

Anbefalte innlegg

Fikk en tlf fra en ung jente for ikke lenge siden. Hun fortalte at hun var min søster, og var 19 år. Det er min far som har vært utro. Han eller noen andre har ikke hatt kontakt med denne jenta. Hun har bodd i en annen by, men har nå flyttet til byen jeg bor i nå. Hun sier hun vil ha kontakt med familien sin og bli kjent med oss.

Jeg er voksen, har tre barn, derav ei jente på 16 år. De to andre er eldre. Problemet mitt er at jeg ikke vet om jeg ønsker denne kontakten. Jeg synes liksom jeg har nok med meg og mitt. Denne jenten er på en måte i en slags opposisjon. Kjenner jeg ikke har lyst på nåværende tidspunkt å gå inn i noen relasjon/dialog. Har snakket litt med henne, men hun klandrer meg for ikke å forstå henne ovs.

Har selv over lang tid hatt mye ungdomsopprør, og datteren min på 16 år styrer fortsatt svært mye. Har hengt i en tynn tråd lenge og vil bare få ro i livet. Søsteren min har nu begynt å ta kontakt med 16 åringen min, drar henne med på voksenfester og lager litt uro for oss. Har sagt det til datteren min, men hun blir bare sint og sier hun vil være sammen med tanten sin når hun ønsker det.

Føler meg slitt av dette. Selv om hun er halvsøsteren min, kjenner jeg jo ikke henne og jeg får jo ikke automatisk følelser av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes vel at du bør ha litt kontakt med henne. Rett og slett fordi jeg tror at hun vil føle en avvisning uendelig mye vondere enn du vil føle belastningen med kontakten.

Men mengden og omfanget må jo du få regulere selv for din egen del. Og datteren din må jo få ha kontakt med tanta si om hun vil det - men du kan da sette skapene på plass i egen familie likevel. Det er helt lov å si til sin halvsøster at hun er et godt stykke forbi grensene til mandatet sitt ift datteren din, eller ift deg.

Og det er også lov å si at hun ikke kan kreve at du skal bruke all tid og kraft på å skjønne deg på henne - hun får ta trasset med sin far og mor. Du har nok med ditt. Men å ta henne imot og drikke en kaffe sammen synes jeg hun kan forvente av deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes vel at du bør ha litt kontakt med henne. Rett og slett fordi jeg tror at hun vil føle en avvisning uendelig mye vondere enn du vil føle belastningen med kontakten.

Men mengden og omfanget må jo du få regulere selv for din egen del. Og datteren din må jo få ha kontakt med tanta si om hun vil det - men du kan da sette skapene på plass i egen familie likevel. Det er helt lov å si til sin halvsøster at hun er et godt stykke forbi grensene til mandatet sitt ift datteren din, eller ift deg.

Og det er også lov å si at hun ikke kan kreve at du skal bruke all tid og kraft på å skjønne deg på henne - hun får ta trasset med sin far og mor. Du har nok med ditt. Men å ta henne imot og drikke en kaffe sammen synes jeg hun kan forvente av deg.

Takk for svar, du beskriver det slik jeg ønsker å ha det pr i dag. Ha ett forhold på et uforpliktet nivå. Du satte de riktige ordene. Kjente bare på meg selv at ble for mye hvis jeg skulle etterkomme min halvsøsters behov/løp akkurat nå.

Takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, du beskriver det slik jeg ønsker å ha det pr i dag. Ha ett forhold på et uforpliktet nivå. Du satte de riktige ordene. Kjente bare på meg selv at ble for mye hvis jeg skulle etterkomme min halvsøsters behov/løp akkurat nå.

Takk

Nei, hun har sitt behov for å finne en familie - det bør du stille opp på. Men hennes behov for å opponere mot verden, trasse mot deg som om du var moren hennes, ta med datteren din på fest uten at hun har lov av deg osv er ikke noe du skal ta hensyn til. Forståelse må gå begge veier.

Hvor er faren deres oppi dette? Kanskje han kan hjelpe til litt med å sette ting på plass for datteren sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...