Gå til innhold

Hva er "normalt" på en 7-åring?

Gjest millemapia

Anbefalte innlegg

Gjest millemapia

Vi har ei jente på 7 år, fylte i august. Hun bruker deodorant, har fått en del hår på leggene og jeg kan se små, små svarte prikker på nesa og haka (veldig lite). Er dette "normal" utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest movenpink

Synes dette hørtes litt vel tidlig ut. Hva med å drøfte dette med fastlegen? Er hun etnisk norsk? Spør fordi barn fra andre kontinent kan komme tidligere i prepubertert enn andre norske barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg høres tidlig ut. Jeg har ei på 6,5 og en på 9 og ingen av dem har begynt med hverken deodorant eller fått uren hud. Har ikke sett noen andre 7-åringer med uren hud heller, og jeg er borti endel av dem på jobb hver uke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest millemapia

Synes dette hørtes litt vel tidlig ut. Hva med å drøfte dette med fastlegen? Er hun etnisk norsk? Spør fordi barn fra andre kontinent kan komme tidligere i prepubertert enn andre norske barn.

Ja det er hun. Har tatt blodprøver hos legen, de viser ingen ting galt.

Huden kan ikke kalles uren. Men jeg ser bitte, bitte små prikker når jeg pusser tennene hennes.

Men har deres barn fått hår på leggene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest movenpink

Huden kan ikke kalles uren. Men jeg ser bitte, bitte små prikker når jeg pusser tennene hennes.

Kanskje burde det vært tatt noen andre tester? Her i gården kom hår på beina rundt 11 årsalderen. Rundt de tider også små tegn på uren hud ved hudormer. Deodorant ble tatt i bruk v/ 10 år. Ikke pga behov, men fordi det var "kult".

Er jo ikke sikkert det er farlig. Normalgrensene er ganske tøyelige. Men 7 år var litt vel ungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi er året eldre enn di og jeg ser ingenting av de tingne du nevner. Kun lyse dun som hun alltid har hatt på kroppen, overhodet ingen bruk for deo og huden er som fersken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en mor til to

Minn gutt på 9 år har endel sorte hår på leggen. De er likevel så tynne at det kan ikke sammenlignes med voksen hår. Tror ellers ikke han er kommet i puberteten. Tror også de kan ha noen få prikker i ansiktet uten at det trenger å bety noe. Han ønsket seg deodorant i fjor og påstår selv at han blir svett, men det har jeg aldri kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt på syv har mer hår på bena enn da han var fire - men de er ikke svarte "mannshår", bare litt mer fjoner enn før. Men deo bruker han siden broren begynte med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror normalspekteret er ganske vidt da...

Snuppa vår blir 7 i januar. Hun har ingen hårvekst utenom på hodet. Hun svetter (spesielt om nettene) men svetten er luktfri. Bruker ikke deodorant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest millemapia

Jenta mi på 7 har faktisk en del lyse hår på leggene. Gutten min på 9 har ikke.

Jenta mi har ikke noe som tilsier at puberteten er i kommingen.

De hårene jenta mi har på leggene er også lyse og bløte, ikke som mine, som er en del stivere :-)

Jeg har googlet en del og finner at pubertet før 8 er ikke er "normalt", men alt etter 8 år er vist det. Jenta vår har ikke andre tegn, som klumper under brystene. Det er ikke antydning til det, heldigvis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg tenkte over lyse hår på leggene hos jentene mine fra de var rundt 5 år jeg...

Ellers er det ingen av dem som trenger deo enda - de er 8,5 og 7,5 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på 3 år har endel hår på leggene. Lyse hår, men hun har lyst hår på hodet og... Tenker med gru på at hun har arvet mitt hår-på-beina-gen.

Jeje... ikke så fornuftig svar, kanskje. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest kan drøye

Hei.

Jenta mi har hatt mye kviser siden 6-7 årsalderen..like mye som virkelig hormonelle fjortiser..!

Små "pupper" og kvinnelige former - mye mer enn meg! - har hun også hatt siden hun var liten.

Var redd hun kom til å få mensen utrivelig tidlig, men nå er hun 11 1/2, og har kun en god del utflod. Har fått "ordentlige" pupper det siste året, fortsatt mye kviser, hår både her og der, og er rett under meg i hoftemål...men det viktigste for meg er at hun iallefall har sluppet å få mensen lenge før hun føler seg moden for det.

Det kan altså dra ut leeenge enda, når datteren din har såpass uskyldige "symptomer".. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...