Gå til innhold

Hvor mye i ukepenger og hvilken plikter

Gjest farentilen4.klassing

Anbefalte innlegg

Gjest farentilen4.klassing

Er alenepappa til en 4.klassing en gutt på 9år. Jeg vekker han 07.40 om morgen skolen begynner 08.45. Han legger seg 22.00. Han ønsker seg seinere leggetid. Men nei sier jeg. Men han klarer seg fint med litt over 9 timer søvn.

Men der jeg er usikker er hvor mye gir dere 4.klassingen i ukepenger og hvilken plikter har dere for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Etter mange ulike ukelønnsystem er jeg kommet fram til at de ikke får noe fast, men de vet at pengene sitter løsere i lommeboka om de holder rommene i orden, holder avtaler, tømmer oppvaskmaskinen og tar matboksen ut av sekken.

10-åringen får en hundrings de ukene jeg er fornøyd, og da får han også penger utenom til f eks discotek eller kino.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest millemapia

Jeg har en 7-åring som går i 2 klasse. Hun får 30 kr hver lørdag for å rydde rommet sitt. Vi kommer til å utvide med penger og oppgaver sånn etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine (8 og 10 år) legger seg kl. 20:30 og får lese til 21:00, det drøyer ofte litt før 8-åringen sovner. Må hale dem ut av sengene kl. 6:40 som regel så det er ikke snakk om senere leggetid kvelden før skoledag hos oss.

De får 15,- i uka som spares, ellers får de når de trenger det, lørdagsgodt får de hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får 50 kr i uka, og er flink til å spare de til større ting. For dette må han rydde rommet, og det er han kjempeflink til - men trenger selvfølelig hjelp av og til til å rydde mer grundig, og få satt bort ting, hvis det begynner å bli for mye.. I tillegg må han gjøre andre ting hvis jeg ber om det(sjeldent), som f.eks å løpe ut m søppel. Vi har også en regel om at alle skal hjelpe til under middagen og etter middagen, til alt er ryddet bort. Men det har sklidd litt ut i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En på syv og en på ellve her - begge har 50,- i uka. Plikter.... De må gjøre et lite ærend hvis jeg ber om det - ta ut søpla feks. Også må de ha orden på rommet sitt.

Han største pleier jeg å gi tyve kroner ekstra når han har gjort seg fortjent til det, men det er utenfor tariffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter mange ulike ukelønnsystem er jeg kommet fram til at de ikke får noe fast, men de vet at pengene sitter løsere i lommeboka om de holder rommene i orden, holder avtaler, tømmer oppvaskmaskinen og tar matboksen ut av sekken.

10-åringen får en hundrings de ukene jeg er fornøyd, og da får han også penger utenom til f eks discotek eller kino.

Hei, jeg bare lurte på en ting... Går tiåringen da alene på kino? Har ikke tenkt på det jeg - men han er jo kanskje så stor at han kan se film alene snart han ene hjemme...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa som er like gammel legger seg vanligvis mellom 20:45 og 21. Ho står opp litt over 7. Da er ho TRØTT. 9 timers søvn høres lite ut. (Men om det virker ho dere, så gjøre det jo det:-)

Ho får 20,- pr. uke, og har egentlig ingen plikter. Ho må rydde litt på rommet, men jeg hjelper også til med dette om det trengs. Ellers er ho blid og hjelpsom når jeg spør. Så ho hjelper ofte til å lage mat, støvsuge, klippe plen o.l.

Dersom ho hadde hatt mer faste plikter som ho da gjorde, så ville ho fått mer penger. Men jeg synes ho har nok faste ting nå. Skolen, lekser og trening 3 ganger i uka (5 timer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får 50 kr i uka, og er flink til å spare de til større ting. For dette må han rydde rommet, og det er han kjempeflink til - men trenger selvfølelig hjelp av og til til å rydde mer grundig, og få satt bort ting, hvis det begynner å bli for mye.. I tillegg må han gjøre andre ting hvis jeg ber om det(sjeldent), som f.eks å løpe ut m søppel. Vi har også en regel om at alle skal hjelpe til under middagen og etter middagen, til alt er ryddet bort. Men det har sklidd litt ut i det siste.

Hvor gammel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg bare lurte på en ting... Går tiåringen da alene på kino? Har ikke tenkt på det jeg - men han er jo kanskje så stor at han kan se film alene snart han ene hjemme...?

Han går på kino sammen med venner. Noen ganger sier han at han skal på date ;)

Nå så det ut som om at han alltid får en hundrings og penger utenom til kino, men det er bare de gangene han virkelig har bidratt. Det er ikke så ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han går på kino sammen med venner. Noen ganger sier han at han skal på date ;)

Nå så det ut som om at han alltid får en hundrings og penger utenom til kino, men det er bare de gangene han virkelig har bidratt. Det er ikke så ofte.

Cool :-)

Min har kjæreste - jeg skal jammen tilby meg å kjøre dem til kinoen nå i høstferien. (Jeg går for kul-mamma-diplomet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får 150 kr i mnd, men da betaler jeg ofte for ting de skal være med på.

Ukepengene dekker kontantkort, og da er det fortsatt masse igjen, de er gjerrige på mobilbruken.

De får også litt litt penger inn på konto hver mnd, og den kontoen får de lov å bruke av en skjelden gang i mellom hvis det er noe helt spesielt de ønsker å kjøpe seg.

De har ingen faste plikter, men hjelper til der det trengs, og jeg krever at de holder styring på tingene sine så det ikke flyter rundt overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 jenter som går i 2. og 4. klasse. De legger seg ca. kl. 20, men får lov til å lese til kl. 21 om de vil. De står opp kl. 7.

De får 25,-/uka for å holde rommet sitt ryddig og hjelpe til med å bære ut søpla og legge klærne sine til vask etc. I tillegg hender det jeg kjøper meg litt fritid, ved å tilby dem litt penger for å tørke støv, støvsuge osv. Da snakker jeg om 3-5,-.

De pengene de får får de lov til å bruke på akkurat hva de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min åtteåring legger seg ca. klokka 19.30-20.00 og våkner ca klokka 07.00. Hun får 200 kroner pr. mnd. Vi har foreløpig ikke knyttet månedslønn til plikter i huset. Jeg håper barna skal forstå at de har plikter fordi vi alle må hjelpe hverandre (jeg får heller ikke lønn for det jeg gjør i huset ;-)). Godt mulig jeg må endre litt på dette hvis jeg får tenåringer som nekter å hjelpe til, men den tid, den sorg ;)

Pengene skal ikke gå til godterier, men til sparing eller til andre ting hun ønsker seg. Klær, blader, lørdagsgodterier etc får hun utenom.

Hun har ansvar for å gi kattene mat og vann annenhver uke (deler med storesøstra), rydde rommet sitt hver dag og ellers hjelpe til når vi ber om det (dekke bordet etc.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det dere skriver her er jeg tydeligvis veldig streng.

Mine gutter er 4 og 6 år. Hver lørdag skal de rydde rommet sitt. Viss ikke de gjør det får de ikke lørdagsgodt. (har faktisk bare hendt en gang at de ikke ryddet)

6 åringen rydder av middags bordet hver dag. 4 åringen bærer ut bosset. I tillegg til det tømmer de oppvaskemaskinen ilag 3-4 ganger i uken. De får da hver sin 50 lapp hver fredag.

Han eldste sparer pengene for å kjøpe lego, han minste spare også men han er ikke sikker på hva han sparer til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...