Gå til innhold

God tid om morgenen?

waxo

Anbefalte innlegg

Må bare spørre: Hva er poenget med en halvtimes leketid om morgenen? Hvorfor ikke heller sove en halvtime lenger?

Det er umulig å få mine avgårde uten at de har fått lekt litt og fått våknet skikkelig. :o) De vil gjerne ha den tiden så da får de det, jeg våkner uansett like før 6:30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• waxo

15

• laban

4

• Shova

4

• Lillemus

3

Mest aktive i denne tråden

Må bare spørre: Hva er poenget med en halvtimes leketid om morgenen? Hvorfor ikke heller sove en halvtime lenger?

Hehe, lurte litt på det samme.

Men mine bruker denne halvtimen på å komme seg ut av sengen og i klærne, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, lurte litt på det samme.

Men mine bruker denne halvtimen på å komme seg ut av sengen og i klærne, så...

''Men mine bruker denne halvtimen på å komme seg ut av sengen og i klærne, så...''

Frk. Snupp kan utmerket godt bruke 20 min på å få på seg sokker og truse... :o| Da setter jeg meg ved matbordet og begynner å spise og smøre matpakker med beskjed om at når broren og jeg er ferdige så ryddes bordet så dersom hun skal ha mat så må hun se til å henge i. Så langt har hun spist frokost hver dag. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men mine bruker denne halvtimen på å komme seg ut av sengen og i klærne, så...''

Frk. Snupp kan utmerket godt bruke 20 min på å få på seg sokker og truse... :o| Da setter jeg meg ved matbordet og begynner å spise og smøre matpakker med beskjed om at når broren og jeg er ferdige så ryddes bordet så dersom hun skal ha mat så må hun se til å henge i. Så langt har hun spist frokost hver dag. :o)

Har forsøkt den vi også, men med den metoden der går barna ut av døren uten frokost. De er ingen matmonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskehalsen hos oss er at tre personer skal i dusjen. Alle som kommer til å få tenåringsjenter i husstanden noen gang, bør overveie to bad / ekstra dusj dersom de skal flytte...

Jeg står opp først, ca, 0615, tar ut ferdig oppskårne brødskiver til frokost til alle fire og til de tre som skal ha matpakker. Brødet tiner mens jeg dusjer. Så lager jeg frokost og matpakke til meg selv og sønnen på 9, mens datteren på 18 er på badet. Hun ordner seg deretter mat (og kaffe!) selv, mens faren dusjer.

Innen husets herre har ankommet kjøkkenet, har som regel minstemann også våknet av seg selv. Han går rett til frokosten, og han og jeg pakker skolesekk i fellesskap (dvs. jeg tar ansvaret, men prøver å involvere ham så godt jeg kan). Jeg legger fram klær som han kler på seg etterpå. Alle er ute av huset ca. 5 kvarter etter at jeg står opp, litt varierende med timeplanen til junior. Nytt i høst er at han kan være sistemann som låser seg ut.

Den eneste som stresser litt, er tenåringen som skal rekke en bestemt avgang på kollektivtransporten for å komme tidsnok til skolen. Vi tre andre har god nok tid til at vi har litt å gå på. Mannen min kjører vanligvis bil, vi andre går, sykler eller reiser kollektivt alt etter årstid og plan for resten av dagen.

Veldig deilig at ingen skal kjøres / leveres noe sted lenger, etter omtrent 16 år i strekk med denslags

synes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskehalsen hos oss er at tre personer skal i dusjen. Alle som kommer til å få tenåringsjenter i husstanden noen gang, bør overveie to bad / ekstra dusj dersom de skal flytte...

Jeg står opp først, ca, 0615, tar ut ferdig oppskårne brødskiver til frokost til alle fire og til de tre som skal ha matpakker. Brødet tiner mens jeg dusjer. Så lager jeg frokost og matpakke til meg selv og sønnen på 9, mens datteren på 18 er på badet. Hun ordner seg deretter mat (og kaffe!) selv, mens faren dusjer.

Innen husets herre har ankommet kjøkkenet, har som regel minstemann også våknet av seg selv. Han går rett til frokosten, og han og jeg pakker skolesekk i fellesskap (dvs. jeg tar ansvaret, men prøver å involvere ham så godt jeg kan). Jeg legger fram klær som han kler på seg etterpå. Alle er ute av huset ca. 5 kvarter etter at jeg står opp, litt varierende med timeplanen til junior. Nytt i høst er at han kan være sistemann som låser seg ut.

Den eneste som stresser litt, er tenåringen som skal rekke en bestemt avgang på kollektivtransporten for å komme tidsnok til skolen. Vi tre andre har god nok tid til at vi har litt å gå på. Mannen min kjører vanligvis bil, vi andre går, sykler eller reiser kollektivt alt etter årstid og plan for resten av dagen.

Veldig deilig at ingen skal kjøres / leveres noe sted lenger, etter omtrent 16 år i strekk med denslags

synes

Med to tenåringer samtidig, fikk mine beskjed om å dusje kvelden før;) Ellers hadde ingen overlevd, er jeg redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med to tenåringer samtidig, fikk mine beskjed om å dusje kvelden før;) Ellers hadde ingen overlevd, er jeg redd...

Vi klarer oss foreløpig ved at minstemann dusjer om kvelden, og at vi andre er veldisiplinerte og holder tidsskjemaet :-)

Svikter jeg en dag og ikke kommer meg ut av senga tidsnok, ryker hele opplegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes

''Alle som kommer til å få tenåringsjenter i husstanden noen gang, bør overveie to bad / ekstra dusj dersom de skal flytte...''

*S* Da jeg var barn var det fast strategi at foreldrene var først på det eneste badet vi hadde, så var det turen til oss to minste - annhver dag først - og helt til slutt eldstesøster.

Dette funket normalt fint, fordi hun sov som en stein og måtte nesten hales opp av senga, men de gangene hun av en eller annen merkelig grunn våknet av seg selv og rakk å smette inn på badet før oss to minste, var det skikkelig krise...;-)

Vi kunne aller nådigst få tilsendt tannkosten gjennom en 4 mm bred sprekk i døra, og måtte ellers ty til vaskerommet for å få skvettet litt vann på kroppen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi klarer oss foreløpig ved at minstemann dusjer om kvelden, og at vi andre er veldisiplinerte og holder tidsskjemaet :-)

Svikter jeg en dag og ikke kommer meg ut av senga tidsnok, ryker hele opplegget.

Ja, ikke sant;)

Mine sto klare til å drepe hverandre og jeg var livredd for å bli et ufrivillig "offer" i den kampen ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor og far opp 0650, dusjer og steller oss begge to. Barna opp rundt 7. Største steller seg selv, far steller minsten, mor lager frokost. 0715 spiser mor og far frokost, barna fruktbiter mens de leker. Deretter re senger, lukke vinduer, tannpuss. Alle går 0745. Aldri stresset om morgenen siden jeg fikk barn.

Alle matpakker smøres kvelden før, klær til alle ligger også klart kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Alle som kommer til å få tenåringsjenter i husstanden noen gang, bør overveie to bad / ekstra dusj dersom de skal flytte...''

*S* Da jeg var barn var det fast strategi at foreldrene var først på det eneste badet vi hadde, så var det turen til oss to minste - annhver dag først - og helt til slutt eldstesøster.

Dette funket normalt fint, fordi hun sov som en stein og måtte nesten hales opp av senga, men de gangene hun av en eller annen merkelig grunn våknet av seg selv og rakk å smette inn på badet før oss to minste, var det skikkelig krise...;-)

Vi kunne aller nådigst få tilsendt tannkosten gjennom en 4 mm bred sprekk i døra, og måtte ellers ty til vaskerommet for å få skvettet litt vann på kroppen;-)

Vi har ekstra toalett med vask. Der har vi ekstra tannbørster, slik at "runde 2" på badet kan foretas der i en krisesituasjon.

Uten toalettet hadde vi ikke klart oss. Ser for meg at lillebror _alltid_ hadde vært tissetrengt dersom søsteren hadde låst seg inne på badet, uansett tidspunkt på døgnet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ekstra toalett med vask. Der har vi ekstra tannbørster, slik at "runde 2" på badet kan foretas der i en krisesituasjon.

Uten toalettet hadde vi ikke klart oss. Ser for meg at lillebror _alltid_ hadde vært tissetrengt dersom søsteren hadde låst seg inne på badet, uansett tidspunkt på døgnet...

De klarer alltids å skvise ut en skvett, ja;)

I mitt barndomshjem var vi plutselig tre tenåringer med ett bad, og det gikk til tider hardt for seg... Og med en mor som prøvde å overdøve alle tre, både de på utsiden og den på innsiden av badet, så er jeg glad vi bodde langt fra naboer, he, he.

Og den ene gutten fant fort ut hvem som var i flertall! Selvfølgelig kunne ikke jeg og søsteren min være på badet samtidig heller, selv om vi bare skulle sminke oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De klarer alltids å skvise ut en skvett, ja;)

I mitt barndomshjem var vi plutselig tre tenåringer med ett bad, og det gikk til tider hardt for seg... Og med en mor som prøvde å overdøve alle tre, både de på utsiden og den på innsiden av badet, så er jeg glad vi bodde langt fra naboer, he, he.

Og den ene gutten fant fort ut hvem som var i flertall! Selvfølgelig kunne ikke jeg og søsteren min være på badet samtidig heller, selv om vi bare skulle sminke oss.

Min eldste har sminkespeil på rommet sitt. Uten det hadde antakelig familien vært oppløst for flere år siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ute av huset kl. 8 alle sammen.

Da står vi opp kl. 7.

De to største lager frokost til seg selv, jeg smører stort sett matpakkene.

Minsten får mat i barnehagen.

Alle kler på seg selv. Minsten får hjelp med morgenstellet.

Føler vi har god tid, og trivelige morgener - stort sett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fire b-mennesker og gjør så lite som mulig om morgenen.

Mor står opp kl. 05.40, går på badet, spiser frokost og smører matpakker og drar kl. 06.25. Dvs. 45 minutter.

Far står opp kl. 06.30, går på badet, spiser frokost og smører frokost til barna.

Barna vekkes 06.55 og ligger i koma på sofaen en stund før de spiser frokost og kler på seg.

Far drar 7.20, enten alene eller sammen med 8-åringen som da drar på sfo. Dvs. han bruker 50 minutter.

Storebror og eventuelt lillebror drar 8.10. Har da vært oppe i noe over en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg står opp 05.45, smører matpakker til jentene på 1,5 år og 3,5 år, går på badet og steller meg og kjører på jobb 06.30. har jeg ekstra tid før jeg kjører rydder jeg gjerne litt i huset før jeg går..

ungene er det samboeren som tar seg av om morningene siden jeg begynner så tidlig på jobb ogg barnehagen ikke åpner før klokken 7, men jeg legger frem klær til begge jentene og gjør ranslene deres klare kvelden før =)

så for meg er det en veldig rolig morning og det er utrolig deilig å bare ha seg selv å tenke på om morningen =) b- menneske og morgengretten som jeg er tror jeg det et deilig for alle .. hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor, fvar, tre barn. (4, 6, 9)

Alle står opp 0640, alle på badet samtidig. Mor først i dusjen og ferdig først- går på kjøkkenet å lager matpakker til alle og begynner på frokost. Så kommer far (som har redd opp sengene og hjulpet barna) og barn, spiser, leser avis etc mens mor sjekker skolesekker, regntøy etc. Spiser og leser overskriftene i forbifarten, mens jeg setter i gang en maskin etc.

0730 går de to eldste til skolen, 0740 kjører vi voksne. = 1 time om morgnen.

Må si at vi er veldig organiserte og har gode rutiner. Som oftest har jeg lagt frem klær etc. kvelden før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står opp ca 06.45 og vekker ungene (11, 8 og 4 år gamle) klokka 07.00 (dvs. minsten har allerede vært våken en stund;)). Vi tar morgenstell (dusjing eller vasking), rer opp alle sengene, ungene rydder evt rot på rommene sine etc. Ca. klokka 07.30 lager vi matpakke (som regel har pappaen fiksa den biten;)) og har frokost til klokka er 08.00. Vi kjører hjemmefra klokka 08.15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...