morsan Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Bare til orientering så har jeg fått svar fra Språkrådet der de støtter min bruk av splittet infinitiv i tråden om Haakon Lie! :-) Så det så:-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Har visst gått glipp av en språkdiskusjon.. :-( Hva mener du? 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Har visst gått glipp av en språkdiskusjon.. :-( Hva mener du? http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3965801 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Tror ikke på deg! ;o) *S* http://texasholdemblogger.files.wordpress.com/2007/04/wildlife-monkeys-hear-no-evil-see-no-evil-speak-no-evil.jpg 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Det spurte jeg Språkrådet om sist denne diskusjonen var oppe (et par år siden?), så det så. Og jeg vet det er lov å skrive "han klarte å ikke gråte" så skjærer det i både øyne og hjerte og jeg kommer aldri til å godta den måten å skrive på. 0 Siter
Shova Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Og hva er splittet infinitiv? Tror neppe jeg liker det.... 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Det spurte jeg Språkrådet om sist denne diskusjonen var oppe (et par år siden?), så det så. Og jeg vet det er lov å skrive "han klarte å ikke gråte" så skjærer det i både øyne og hjerte og jeg kommer aldri til å godta den måten å skrive på. Haaber De koser Dem med lit deilig Chokolade i Aften. 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Og hva er splittet infinitiv? Tror neppe jeg liker det.... ...at det står et annet ord mellom "å" og infinitivsverbet. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3965801 Interessant! Hm - og Språkrådet gav deg altså medhold???!!!! Og så du, min venn, Morsan! Tenkte at du holdt deg til de gamle regelene ;-) Jeg vet at jeg sier det muntlig, slik du skriver, men det skjærer i meg å se det skriftlig! 0 Siter
Shova Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 ...at det står et annet ord mellom "å" og infinitivsverbet. Visste at jeg ikke kom til å like det;) Hvorfor må _alle_ regler ha unntak, likssom? 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Visste at jeg ikke kom til å like det;) Hvorfor må _alle_ regler ha unntak, likssom? Det er ikke noe unntak - du er fortsatt i din fulle rett til å skirve å+verb, så du trenger ikke benytte deg av splittet infinitiv:-) Men i enkelte tilfeller vil det kunne ha betydningsforskjell, se eksempler fra Babette i tråden som det linkes til i svar til prust nedenfor. 0 Siter
Shova Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Det er ikke noe unntak - du er fortsatt i din fulle rett til å skirve å+verb, så du trenger ikke benytte deg av splittet infinitiv:-) Men i enkelte tilfeller vil det kunne ha betydningsforskjell, se eksempler fra Babette i tråden som det linkes til i svar til prust nedenfor. Men ikke lenger i min fulle rett om jeg kritiserer slik bruk ;( Hmrp. Skal sjekke linken;) 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Men ikke lenger i min fulle rett om jeg kritiserer slik bruk ;( Hmrp. Skal sjekke linken;) ''Men ikke lenger i min fulle rett om jeg kritiserer slik bruk ;('' Ikke med mindre du vil havne i bås med dem som kjemper for haaber, nu og efter *knegg* 0 Siter
Shova Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 ''Men ikke lenger i min fulle rett om jeg kritiserer slik bruk ;('' Ikke med mindre du vil havne i bås med dem som kjemper for haaber, nu og efter *knegg* Så gørrergelig;( Kan ikke med min beste velvilje sette meg i samme bås som dem. Finnes de, altså? 0 Siter
morsan Skrevet 26. september 2008 Forfatter Skrevet 26. september 2008 Så gørrergelig;( Kan ikke med min beste velvilje sette meg i samme bås som dem. Finnes de, altså? Dinosaurer finnes overalt - også her på DOL;-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Dinosaurer finnes overalt - også her på DOL;-) Hva er galt med nu? På Innherred sier alle nu. 0 Siter
Lillemus Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 Dinosaurer finnes overalt - også her på DOL;-) ''Dinosaurer finnes overalt - også her på DOL;-)'' Dinosaur i enkelte tilfeller - og stolt av det! ) Synes da også at garage, etage, giraff og genert er mye finere å se til enn garasje, etasje, sjiraff og sjenert. Nemlig. For ikke å snakke om genre fremfor sjanger. 0 Siter
Luska Skrevet 26. september 2008 Skrevet 26. september 2008 *S* http://texasholdemblogger.files.wordpress.com/2007/04/wildlife-monkeys-hear-no-evil-see-no-evil-speak-no-evil.jpg :oP 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.