Gå til innhold

Familiegrupper

Gjest negativtilfamiliegrupper

Anbefalte innlegg

Vet at dette varierer fra sted til sted på forskjellige skoer i Norge, men på mitt barns skole, er dette virkelig blitt noe som står i fokus og som blir prioritert.

Jeg for min del synest dette er helt unødvendig og jeg er sterkt imot det.

Her skal man bli påtvunget å inviterere hjem familiene til 5-6 stykker i klassen, og late som at vi har veldig god kontakt.

Formålet skal være at foreldrene skal bli godt kjent, fordi dette skal bidra til at vi får mer oversikt over barnas sysler fremover, når de blir større.

Jeg skjønner ikke at dette skal være lov, det er ikke alle det passer for , av forskjellige grunner.Jeg har hatt disse gruppene mange ganger, og kan ikke si at det har ført til noen nærmere bekjentskap.

De kommer av plikt, og med en gang de er ute av huset , er det knapt nok et hils når vi treffer dem ved andre anledninger.

Hva synest andre om disse familiegruppene, har de noen gevinst?

Det er jo selvsagt ikke noen tvang, men hvis mann nekter for å ha det, blir man jo sett på som en som ikke er interessert i sine barns beste, og som en outsider.

Det er flertallet i klassen som bestemmer om dette skal gjennomføres, og de som da stemte i mot og ikke var flertall, er nødt til å følge opp.

I andre land vet jeg at dette ikke hadde vært akseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt om slike grupper som involverer hele familien. Jeg er vant til besøksgrupper for elevene. Mens barna er så små at de må hentes etter slike besøk, er det ikke uvanlig at foreldrene slår seg ned med en kaffekopp, men aldri noe mer enn det.

Slike grupper er omtalt i denne tråden her:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3866458

Jeg tror jeg hadde følt det ganske pesete hvis jeg skulle hatt både barn og foreldre med i opplegget. Ikke minst av plasshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri hørt om. Da snuppa begynte på skolen hadde vi slike grupper for barna. De kom hjem til hverandre. Det synes jeg var helt OK. Da blir voksne og barn kjent, og barna blir bedre kjent. I tillegg lærer de jo hvor de andre barna bor.

Jeg hadde nok reagert som deg på at voksne skulle gjøre dette. Nå går snuppa i 4. klasse, og jeg har fått grei kontakt med flere av foreldrene. Og det er jo ingen tvil om at det er OK både nå og for framtiden. Så vi hjelper hverander når det er behov for det. (Barna overnatter når vi trenger barnevakt osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store - så mye rart?! Glad vi ikke har noe sånt hos oss. Grøsser bare ved tanken på å få en del av de mest kritiske hjemmeværende husmødrene inn her hvor ikke en eneste plante overlever mer enn en uke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du store - så mye rart?! Glad vi ikke har noe sånt hos oss. Grøsser bare ved tanken på å få en del av de mest kritiske hjemmeværende husmødrene inn her hvor ikke en eneste plante overlever mer enn en uke....

''Glad vi ikke har noe sånt hos oss. Grøsser bare ved tanken på å få en del av de mest kritiske hjemmeværende husmødrene inn her hvor ikke en eneste plante overlever mer enn en uke....''

Å nei! Nå minte du meg på at jeg glemte å vanne plantene da jeg var hjemom i morrest. *Ser tydelig for seg stakkaren som hang veldig med bladene i kjøkkenvinduet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Glad vi ikke har noe sånt hos oss. Grøsser bare ved tanken på å få en del av de mest kritiske hjemmeværende husmødrene inn her hvor ikke en eneste plante overlever mer enn en uke....''

Å nei! Nå minte du meg på at jeg glemte å vanne plantene da jeg var hjemom i morrest. *Ser tydelig for seg stakkaren som hang veldig med bladene i kjøkkenvinduet*

Skal ikke blader henge ned??? *ser meg rundt* Jo - alle blader skal henge rett ned - det gjør de på alle plantene her. Så mange planter kan ikke ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke blader henge ned??? *ser meg rundt* Jo - alle blader skal henge rett ned - det gjør de på alle plantene her. Så mange planter kan ikke ta feil.

Åkei, da stoler jeg på deg, som alltid. ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åkei, da stoler jeg på deg, som alltid. ;o)

Ja, det tror jeg er lurt. Jeg praktiserer en teori om at man ikke skal gi plantene så mye vann og gjødsel og sånt. Da blie de bortskjemte og gidder ikke ordne noenting selv. Så her i huset har vi et darwinistisk plantehold. De som ikke egner seg til å leve på luft og kjærlighet - eller bare luft for å være helt ærlig - de er ikke egnet for videreføring og dør ut.

Etter at kjæresten flyttet inn ser det ut til at fredsliljene klarer seg da - han påstår at de forteller ham når de vil ha vann???

Jeg hører jo hva de sier jeg også - jeg er bare mer prinsippfast enn ham, så jeg tenker at hvis de virkelig hadde trengt vann så hadde naturen gitt dem føtter og hender så de kom seg ut på kjøkkenet for å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det tror jeg er lurt. Jeg praktiserer en teori om at man ikke skal gi plantene så mye vann og gjødsel og sånt. Da blie de bortskjemte og gidder ikke ordne noenting selv. Så her i huset har vi et darwinistisk plantehold. De som ikke egner seg til å leve på luft og kjærlighet - eller bare luft for å være helt ærlig - de er ikke egnet for videreføring og dør ut.

Etter at kjæresten flyttet inn ser det ut til at fredsliljene klarer seg da - han påstår at de forteller ham når de vil ha vann???

Jeg hører jo hva de sier jeg også - jeg er bare mer prinsippfast enn ham, så jeg tenker at hvis de virkelig hadde trengt vann så hadde naturen gitt dem føtter og hender så de kom seg ut på kjøkkenet for å hente.

Jeg praktiserer passiv dødshjelp på noen av plantene mine. Er lei dem og vil bytte dem ut, men kan jo ikke kaste friske planter...! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg praktiserer passiv dødshjelp på noen av plantene mine. Er lei dem og vil bytte dem ut, men kan jo ikke kaste friske planter...! ;o)

Der kan jeg sterkt anbefale valnøtts metode. Er ikke mange planter som går under betegnelsen friske i huset mitt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oD

Er fornøyd så lenge ungene får maten sin og katta ikke ser underernært ut. Planter har ikke følelser. Og jeg har ikke så mye følelser for planter heller. Jeg får et rykk i ny og ne, da kjøper jeg inn masse nytt. Så er det fint en ukes tid før det dør igjen. I det siste har jeg like gjerne kjøpt avskårne blomster som potteplanter siden varigheten er den samme.

Men jeg kan anbefale sukkulenter. De ser ut til å klare hva som helst uten vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss kalles det gruppebesøk, og det er i hovedsak barna som skal på besøk til hverandre. Foreldrene kan komme inn for en kopp kaffe den siste halvtimen el. noe slikt.

Jeg synes det er kjempeflott. På denne måten har jeg blitt mye bedre kjent med de elevene i klassen som mine barn ikke leker med til vanlig - og da særlig guttene (siden jeg har jenter).

Det understrekes hele tiden at disse besøkene ikke skal ha noe bursdagskvalitet over seg. Det skal være som et vanlig vennebesøk. Noen ganger har vi tatt dem med rett etter skolen, og spist middag sammen.

Andre ganger kommer de på ettermiddagen eller i helgen. Da blir det gjerne lunsj/middag og leking.

Ja, det er litt styr, men jeg føler at det er et styr som er verdt å holde på med.

Ingen tvinges til å ha gruppebesøk. Vil du ikke, så er det greit, men det er veldig koselig hvis ditt barn kommer når de andre inviterer.

Jeg kan heller ikke si at jeg har blitt sånn kjempekjent med de foreldrene jeg ikke hadde kontakt med i utgangspunktet, men det er hyggelig å treffe dem likevel.

Kanskje du kan foreslå å gjøre det hele litt mer for barna og mindre for dere voksne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om alle disse fruene som kommer fra disse overstadige perfekte rikmannshjemmene sine, som gang på gang ikke har lagt listen lavt, men laget en standar som er umulig å følge opp.

Tatt med ungene sine ut på dyre middager og laget tre fire kakesorter, tatt dem med på bowling, og andre kostbare aktiviter.

I tillegg har alle hjemmen vi har besøkt vært så skremmende rene og perfekte, at jeg får helt angst.

Det er det som gjør det til et pes, det holder liksom ikke med en kaffekopp og noen brødskiver til barna, når alle skal gjør så mye ut av det.

Alle gangene jeg har hatt disse gruppene hjemme her har jeg følt meg så utilpass, og hatt det så lite hyggelig.Også når jeg har vært hos andre.

Det gjelder alt fra samtaleevner,og man ser bare hvor forskjellige man er.

Prøver jo å komme med innspill og komme inn i samtalen, men føler det til ingen nytte, fordi de fleste andre er så dominerende, at jeg ofte kommer i bakgrunnen.Er vel mye mer beskjeden og tilbaketrukken,.Når dette skjer, føler jeg heller ikke at det blir gjort noe for å få alle med i samtalen.

Har opplevd mange ganger at noen har sittet veldig stille og tilbaketrukken, menst de andre har skravlet i vei, folk er bare så forskjellige, ikke alle er like utadvent, og i tillegg er det folk du ikke har valgt som venner, og som du vet aldri blir venner heller.

Det er så anstrengende og påtvunget.

Har vel ikke noe valg, jeg gjør jo dette fordi alle andre gjør det, ikke snakk om å boikotte det, men det skulle aldrio vært funnet på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om slike grupper som involverer hele familien. Jeg er vant til besøksgrupper for elevene. Mens barna er så små at de må hentes etter slike besøk, er det ikke uvanlig at foreldrene slår seg ned med en kaffekopp, men aldri noe mer enn det.

Slike grupper er omtalt i denne tråden her:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3866458

Jeg tror jeg hadde følt det ganske pesete hvis jeg skulle hatt både barn og foreldre med i opplegget. Ikke minst av plasshensyn.

Akkurat, ikke alle har like stor plass, og det kommer mange .En gang kom det så mange søsken og foreldre at jeg ikke hadde sitteplasser nok engang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke snakke om alle disse fruene som kommer fra disse overstadige perfekte rikmannshjemmene sine, som gang på gang ikke har lagt listen lavt, men laget en standar som er umulig å følge opp.

Tatt med ungene sine ut på dyre middager og laget tre fire kakesorter, tatt dem med på bowling, og andre kostbare aktiviter.

I tillegg har alle hjemmen vi har besøkt vært så skremmende rene og perfekte, at jeg får helt angst.

Det er det som gjør det til et pes, det holder liksom ikke med en kaffekopp og noen brødskiver til barna, når alle skal gjør så mye ut av det.

Alle gangene jeg har hatt disse gruppene hjemme her har jeg følt meg så utilpass, og hatt det så lite hyggelig.Også når jeg har vært hos andre.

Det gjelder alt fra samtaleevner,og man ser bare hvor forskjellige man er.

Prøver jo å komme med innspill og komme inn i samtalen, men føler det til ingen nytte, fordi de fleste andre er så dominerende, at jeg ofte kommer i bakgrunnen.Er vel mye mer beskjeden og tilbaketrukken,.Når dette skjer, føler jeg heller ikke at det blir gjort noe for å få alle med i samtalen.

Har opplevd mange ganger at noen har sittet veldig stille og tilbaketrukken, menst de andre har skravlet i vei, folk er bare så forskjellige, ikke alle er like utadvent, og i tillegg er det folk du ikke har valgt som venner, og som du vet aldri blir venner heller.

Det er så anstrengende og påtvunget.

Har vel ikke noe valg, jeg gjør jo dette fordi alle andre gjør det, ikke snakk om å boikotte det, men det skulle aldrio vært funnet på

Jøss - vi tilhører tydeligvis samme skolekrets? Her er det heller ikke måte på hvor flott og grand galla alt skal være når konkurransen om årets kjernefamiliepris er i gang.... Og jeg da, med min gale eksmann, katta og de døde plantene.... grøss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at skolen mer og mer vil styre hele livet vårt. Familiegrupper, vennegrupper, foreldregrupper (ja- det er det og på vår skole). I tillegg FAU, foreldreråd, samarbeidsutvalg osv.

Vi reiser mye bort i helgene, barna har aktiviteter mandag, tirsdag og onsdag. Torsdag ønskar vi fri (bortsett fra bursdagsbesøk el. l.) Fredag reiser vi som oftest til hytten.

Vi har våre venner, våre barn har sine venner- både i skloe og fritidssammenheng. Jeg leker med de jeg har lyst til, det gjør mine barn og.

De som har andre behov får melde seg inn i en forening. Det er IKKE skolens jobb å styre min fritid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss - vi tilhører tydeligvis samme skolekrets? Her er det heller ikke måte på hvor flott og grand galla alt skal være når konkurransen om årets kjernefamiliepris er i gang.... Og jeg da, med min gale eksmann, katta og de døde plantene.... grøss....

og jeg med huset fullt av hundehår og kattehår og skrot forøvrig, håper ingen er allergisk mot støv, midd eller dyrehår.

Har for tiden bare en plante som lever jeg også, det er en orkide.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av den mening at skolen får styre det den har mandat til - nemlig barnas læring og skoletiden. så får foreldrene (og barna) få lov til å styre resten.

Vi valgte å stå utenfor ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...