Gå til innhold

Medfødt føflekk og ryggmargsbrokk

Gjest Nina Merete

Anbefalte innlegg

Gjest Nina Merete

Hei! Jeg fikk en velskapt sønn for tre uker siden som hadde en medfødt føflekk over sacrum. Legene ville undersøke om det forelå en underliggende ryggmargsbrokk og foretok ul som var ok. Jeg sitter fortsatt igjen med flere uavklarte spørsmål. Er det tilstrekkelig med en ul eller burde det vært tatt andre tilleggsundersøkelser som røntgen eller MR? Jeg fikk svært vage svar i forhold til dette på sykehuset. Er det slik at en slik grad av ryggmargsbrokk alltid oppdages rett etter fødselen eller kan det være slik at dette oppdages senere i barndommen? Hvilke symptomer kan det i så fall dreie seg om? Min sønn har (etter min mening) normal tonus i bena og er svæet aktiv med sparking. Det synes også som om førligheten er helt intakt. Skal jeg slå meg til ro med den undersøkelsen som er gjort eller bør jeg få dette undersøkt nærmere. Jeg ønsker å få avklart dette slik at jeg slipper å gå å spekulere på dette. På forhånd takk. Hilsen bekymret mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Det du beskriver går under betengelse spinal dysrafi, dvs. mangelfull lukning av spinalkanalen, det kan være en som er synlig utenpå eller det kan være en som bare kan sees med ultralyd eller rtg. us. Når det ikke er brokksekk utenpå huden tyder det på at dersom det er noe galt, må det ligge under huden. Etter den beskrivelsen du har gitt, og fått, har ikke ultralyd avdekket noe galt.Når det heller ikke er nevrologiske utfall tyder det på at ryggmargskanalen ikke er affisert.

Jeg synes ultralydundersøkelse er tilfredstillende, men rtg. vil kunne gi mer og annen type informasjon. Men uten nevrologiske symptomer vil det ikke være aktualt med noen behandling. Jeg synes imidlertid barnet ditt skal følges, og det kan gjøres på helsestasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...