Gå til innhold

Hvordan tilberede "hjerne"?

Gjest Altså blomkål med farse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Koker man blomkålen hel først? Eller med farsen rundt?

Eller putter man hele saken inn i folie i stekeovnen? Såfall hvor lenge må det steke og på hvor sterk varme?

Skrevet

Hjerne ?! Med farse og hel blomkål?! *Urk* Nytt for meg, i hvert fall.

Skrevet

Skal du lage Halloween-mat?

Nei, jeg aner ikke, ville nok kokt kålen litt på forhånd, det tar tross alt litt tid å mørne en hel blomkål.

Skrevet

Husker svakt at vi gjorde det på husmorskolen. Vi tok farsen rundt bløkålen alufolie rundt og kokte det hele til blomkålen var mør. Serverte med tomatsaus til, kjempegodt, nam.

Gjest Altså blomål med farse
Skrevet

Hjerne ?! Med farse og hel blomkål?! *Urk* Nytt for meg, i hvert fall.

Ja for meg også, har aldri laget det før. Men svigerinnen min hadde det til middag en gang ;)

Skrevet

Husker svakt at vi gjorde det på husmorskolen. Vi tok farsen rundt bløkålen alufolie rundt og kokte det hele til blomkålen var mør. Serverte med tomatsaus til, kjempegodt, nam.

Å hjertelig takk!

Husker du hvor lenge den måtte koke?

Skrevet

Å hjertelig takk!

Husker du hvor lenge den måtte koke?

Nei, men sjekk etter ti minutter med en strikkenål og se hvor mør blomkålen er blitt, så kan du beregne ca, koketid etter det.

Skrevet

Det smaker kjempegodt! Vi kaller det bare "farse rundt blomlål", men det smaker himmelsk med tomatsaus til.

Også tomatsaus, da*grøss*

Skrevet

Også tomatsaus, da*grøss*

Likssom _alle_ indigridienser du ikke liker med andre ord;)

Skrevet

Likssom _alle_ indigridienser du ikke liker med andre ord;)

;-) Ikke helt - bare kombinasjonen:-)

Jeg synes f eks det er veldig godt med gratinert blomkål, dvs små buketter av blomkål kokes, has i ildfast form, helle over hvit saus (NB muskat!), skinke i terninger, ost -> gratinere!

Farse spiser jeg nesten aldri, men det har hendt seg at jeg har laget kjøttpudding i form. Men da vil jeg helst ha brun saus på - jeg kan ikke forestille meg at tomatsaus passer på det.

Jeg synes tomatsaus av den typen man har på pasta er godt til nettopp det, men hvis du mener sånn rød jevnet saus synes jeg ikke det er godt på noe.

Skrevet

;-) Ikke helt - bare kombinasjonen:-)

Jeg synes f eks det er veldig godt med gratinert blomkål, dvs små buketter av blomkål kokes, has i ildfast form, helle over hvit saus (NB muskat!), skinke i terninger, ost -> gratinere!

Farse spiser jeg nesten aldri, men det har hendt seg at jeg har laget kjøttpudding i form. Men da vil jeg helst ha brun saus på - jeg kan ikke forestille meg at tomatsaus passer på det.

Jeg synes tomatsaus av den typen man har på pasta er godt til nettopp det, men hvis du mener sånn rød jevnet saus synes jeg ikke det er godt på noe.

Vet ikke hva du mener med rød jevnet saus, men vi lagde sausen helt fra bunnen av, kan ikke for mitt bare liv huske hvordan, bare at det smakte deilig. Lærte det på husmorskolen for maaange herrens år siden, vet du.

Skrevet

Vet ikke hva du mener med rød jevnet saus, men vi lagde sausen helt fra bunnen av, kan ikke for mitt bare liv huske hvordan, bare at det smakte deilig. Lærte det på husmorskolen for maaange herrens år siden, vet du.

Husmorskole?!! :-)

Ikke verst!

Skrevet

Husmorskole?!! :-)

Ikke verst!

Jadasann;) Det het tilogmed Norsk Fagskole i husstell, he, he.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...