Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Dol mammaer kan _alt_, så jeg satser på at jeg får hjelp til dette også jeg :-) Jeg skal arrangere selskap om noen uker. Og i den forbindelse skal jeg kjøpe inn alkohol. Men hvor i alle dagers mye beregner man? Det blir 12-15 personer. De fleste er en del på byen, de fleste er menn. Det skal serveres mat og kake og snacks og det er meningen at det skal være et slags litt rølpa lag. I den grad damer av min kaliber lager sådant da.... Så hva kjøper man av alkohol? Og hvor mye per pers? Sålangt har jeg tenkt at man må ha masse rødvin til maten, konjakk eller whisky til avec og sikkert noen øl. Også et par flasker vodka hvis noen vil ha drinker. Men vi drikker ikke stort her i huset til vanlig, så det er ikke noen vits i å kjøpe altfor mye - det blir ikke drukket opp. Men det skal være rikelig da....? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det blir dyrt ihvertfall;) Vi hadde 9 flasker rødvin og 4 flasker hvitvin til maten ihvertfall (15stk) og en flaske konjakk og en flaske Bailys til kaffen. Annet drikke tok de med selv. Viktig å huske alternativ til rødvin og konjakk, synes jeg;) Og ikke minst rusfritt alternativ. Til velkomstdrink kjøpte vi rød rusbrus, som falt veldig i smak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Det blir dyrt ihvertfall;) Vi hadde 9 flasker rødvin og 4 flasker hvitvin til maten ihvertfall (15stk) og en flaske konjakk og en flaske Bailys til kaffen. Annet drikke tok de med selv. Viktig å huske alternativ til rødvin og konjakk, synes jeg;) Og ikke minst rusfritt alternativ. Til velkomstdrink kjøpte vi rød rusbrus, som falt veldig i smak. Og alt det gikk med? Hm.... Da tror jeg at jeg må kjøpe inn masse - disse skal ikke ha med noen ting selv hadde jeg tenkt. Hva drikker man etter maten? Jeg drikker jo stort sett bare et glass eller to med rødvin jeg, men det er vel et dame-fenomen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Og alt det gikk med? Hm.... Da tror jeg at jeg må kjøpe inn masse - disse skal ikke ha med noen ting selv hadde jeg tenkt. Hva drikker man etter maten? Jeg drikker jo stort sett bare et glass eller to med rødvin jeg, men det er vel et dame-fenomen? Ikke nødvendigvis dame-fenomen, jeg drikker glatt 6 glass vin etter en god middag, jeg, pluss en kaffe og litt Bailys. Ja, alt gikk med, vi satte resten av vinen på "ta selv bordet" etter middagen, så det forsvant. Vi hadde også kjøpt inn litt øl, for samboeren min drikker ikke vin, og alt gikk med, he, he. Alle var beruset, men ingen altfor fulle, en flott og vellykket 40 årsdag;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Ikke nødvendigvis dame-fenomen, jeg drikker glatt 6 glass vin etter en god middag, jeg, pluss en kaffe og litt Bailys. Ja, alt gikk med, vi satte resten av vinen på "ta selv bordet" etter middagen, så det forsvant. Vi hadde også kjøpt inn litt øl, for samboeren min drikker ikke vin, og alt gikk med, he, he. Alle var beruset, men ingen altfor fulle, en flott og vellykket 40 årsdag;) Men hvis jeg da har litt mer vin, og tar med et par flaske vodka og en kasse øl feks så begynner det å ligne på noe? Kanskje noen sidere eller rusbrus også? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare hyggelig å ta med seg noe Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Håper du får noen gode svar. Vil du ha rikelig, kjøp inn mest av det du synes er ok å ha som "rester". Hva er hyggeligst å ha igjen etter festen, rødvin? øl? Det er _veldig_ lov å si at folk kan ha med seg noe, for elskempel si at dere stiller med vin til maten, og så kan de ta med seg det de vil i tillegg. Da har kanskje mange med seg øl, og de som ønsker å drikke _mye_ har med seg rikelig med øl. Hvis dere har en flaske vin pr person har dere rikelig med vin, og en flaske cognac holder til kaffen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Håper du får noen gode svar. Vil du ha rikelig, kjøp inn mest av det du synes er ok å ha som "rester". Hva er hyggeligst å ha igjen etter festen, rødvin? øl? Det er _veldig_ lov å si at folk kan ha med seg noe, for elskempel si at dere stiller med vin til maten, og så kan de ta med seg det de vil i tillegg. Da har kanskje mange med seg øl, og de som ønsker å drikke _mye_ har med seg rikelig med øl. Hvis dere har en flaske vin pr person har dere rikelig med vin, og en flaske cognac holder til kaffen. Vi skal ta med gjestene ut på en forestilling først og møtes flere steder osv, så det blir utrolig tungvint for dem å dra med seg. Jeg kjøper inn litt ekstra av det jeg drikker jeg - og blir det mye vin igjen så kan det jo brukes til julekort til venner og kjente, eller "takk for at vi fikk komme" gaver når vi er bedt bort kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shova Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Men hvis jeg da har litt mer vin, og tar med et par flaske vodka og en kasse øl feks så begynner det å ligne på noe? Kanskje noen sidere eller rusbrus også? Da bør det definitivt ligne på noe;) Vi hadde ikke brennevin, og det blir jo noen drinker av to flasker. Men du får sikkert flere svar her;) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Mengder har jeg ingen peil på, men om du skal kjøpe noe sprit kan jeg anbefale Bacardi Razz. Serveres med sprite + en limebåt. Kjempegodt. (De fleste liker denne drinken) Den fungerer også som velkomstdrink om du skal ha det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Mengder har jeg ingen peil på, men om du skal kjøpe noe sprit kan jeg anbefale Bacardi Razz. Serveres med sprite + en limebåt. Kjempegodt. (De fleste liker denne drinken) Den fungerer også som velkomstdrink om du skal ha det. Flotters - takk! *noterer på handlelista* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Jeg tror det går an og få avtale med vinmonopolet at du kan levere inn igjen uåpnet flasker. Nå vet jeg ikke om det bare er til store selskap, men det koster jo bare ett spørsmål. Mengdeberegning har jeg ikke snøring på, da vi alltid har mye i skapet, og det ikke gjør noe om det er mye igjen (jeg handler alltid for mye, enten det er mat eller alkohol *rødme* ) Bacardi Razz som ble foreslått er veldig godt! Husk Sprite og lime også. Satser du på at de skal kunne lage seg drinker må du nesten ha noe og blande med. Da er bacardien fin, både razz og apple, for da trengs det bare sprite og litt limeskiver og vips har du en god drink. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pusi Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Du kan jo prøve å gjøre en avtale med nærbutikken og polet om å levere tilbake det som ikke er åpnet. Vi leverte tilbake etter bryllupet vårt. Det ble spesielt mye øl til overs, og vi drikker veldig lite øl, så det var greit å ha den avtalen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Til slike selskap kjøper vi et par flasker cognac, like mange flasker baileys, 6 flasker rødvin, 2 flasker hvitvin og masse øl. Sånn cirka da, Gjestene pleier å ha med øl eller vin selv, så det er plenty med alkohol. Vi har også alltid vodka og blandevann framme, men de færreste drikker det. Vi drikker det aldri selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Til slike selskap kjøper vi et par flasker cognac, like mange flasker baileys, 6 flasker rødvin, 2 flasker hvitvin og masse øl. Sånn cirka da, Gjestene pleier å ha med øl eller vin selv, så det er plenty med alkohol. Vi har også alltid vodka og blandevann framme, men de færreste drikker det. Vi drikker det aldri selv. Vet du sånn ca hvor mye øl som går med også? Jeg drikker jo ikke øl, og ikke drømmeprinsen heller, så jeg har ikke peiling.... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Du kan jo prøve å gjøre en avtale med nærbutikken og polet om å levere tilbake det som ikke er åpnet. Vi leverte tilbake etter bryllupet vårt. Det ble spesielt mye øl til overs, og vi drikker veldig lite øl, så det var greit å ha den avtalen. Det var lurt - det skal jeg høre om på butikken. Polet tar ikke sprit i retur pga metanolfaren, så der må vi sitte med det som er til overs. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1222426117' post='3969490] Jeg tror det går an og få avtale med vinmonopolet at du kan levere inn igjen uåpnet flasker. Nå vet jeg ikke om det bare er til store selskap, men det koster jo bare ett spørsmål. Mengdeberegning har jeg ikke snøring på, da vi alltid har mye i skapet, og det ikke gjør noe om det er mye igjen (jeg handler alltid for mye, enten det er mat eller alkohol *rødme* ) Bacardi Razz som ble foreslått er veldig godt! Husk Sprite og lime også. Satser du på at de skal kunne lage seg drinker må du nesten ha noe og blande med. Da er bacardien fin, både razz og apple, for da trengs det bare sprite og litt limeskiver og vips har du en god drink. Jeg skal ta med en flaske av den razz'en. Lurt med en velkomstdrink. Var altfor mye sukker i den til at jeg kan drikke den dessverre, men gjestene kan hive innpå :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Jeg skal ta med en flaske av den razz'en. Lurt med en velkomstdrink. Var altfor mye sukker i den til at jeg kan drikke den dessverre, men gjestene kan hive innpå :-) Jeg tenkte ikke på det med sukkeret. Jeg må innrømme at jeg er svak for både vin og drinker med sukker i. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 [quote name=Shira )' timestamp='1222429605' post='3969593] Jeg tenkte ikke på det med sukkeret. Jeg må innrømme at jeg er svak for både vin og drinker med sukker i. Jeg også - men kan ikke røre :-) Heldigvis er det ikke det største savnet da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Skal det bli en lang kveld, og ingen av gjestene er sjåfører? Om det er folk som er vant til å drikke en del (sånn som mine venner) ville jeg beregnet en flaske rødvin pr. person. Mange fortsetter å drikke rødvin også etter maten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Valnøtt Skrevet 26. september 2008 Del Skrevet 26. september 2008 Skal det bli en lang kveld, og ingen av gjestene er sjåfører? Om det er folk som er vant til å drikke en del (sånn som mine venner) ville jeg beregnet en flaske rødvin pr. person. Mange fortsetter å drikke rødvin også etter maten. Det er jo stort sett menn i "by-alder" og ingen av dem skal kjøre. Jeg tror jeg går for at det er nok samlet sett, så får det heller stå til om det blir tomt for whisky eller hvitvin underveis - da får de drikke noe annet. Alle finner vel noe de liker - og hvis ikke så får de få en kopp te isteden :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.