Gå til innhold

Kristne om Odin, Tor, Loke osv..?

Anbefalte innlegg

Gjest er litt usikker
Skrevet

Hvilket forhold har kristne til Odin, Tor, Loke osv??

Vil en bok om disse virke støtende på en kristen som gave, eller er det helt ok?

Er litt usikker på det der..

Skrevet

Det spørs vel litt på vinklingen i boka? Jeg (som kristen) kunne godt ha lest en slik bok for å lære mer hvordan denne læren var - men hvis boka var mer "misjonerende" hadde jeg vel kanksje ikke satt så stor pris på den...

Hvorfor er denne boka så god da?

Skrevet

Vil tro mange kristne vil være litt negative - vet i hvertfall at de mer religiøse foreldrene på skolen vår synes det er _alt_ for mye norrøn mytologi (les: for lite kristendom).

Skrevet

_Hvorfor_ vil du gi en slik bok til en kristen? Ville du ha gitt en bok om Jesus til en muslim?

Skrevet

Det kommer vel litt an på boken og på situasjonen den gis i. Vi så en gang en slik bok som omtalte hele den norrøne mytologien. Den var kjempefin, men vi var ute for å kjøpe dåpspresang, og da syntes vi ikke den passet.

Gjest Careful, now....
Skrevet

Det spørs vel litt på vinklingen i boka? Jeg (som kristen) kunne godt ha lest en slik bok for å lære mer hvordan denne læren var - men hvis boka var mer "misjonerende" hadde jeg vel kanksje ikke satt så stor pris på den...

Bare med tanken på at det i skolen presenteres som 'mytologi' når det er snakk om det norrønne, mens det er 'trosundervisning' når det er kristendom, burde kanskje gjøre at du som kristen lar være å være altfor defensiv i ditt møte med denne gamle kulturhistorien? En kristen som snakker skeptisk om misjonering bør tenke to ganger.

Skrevet

Jeg kaller meg selv kristen, men synes det er kjempespennende med norrøn mytologi (annen mytologi også for den saks skyld).

Historien er jo slik at folk trodde på de norrønne gudene før Norge ble kristnet. Ser ikke noen motsettning i det å like å lese om mytologi og selv ha en tro.

Gjest er litt usikker
Skrevet

_Hvorfor_ vil du gi en slik bok til en kristen? Ville du ha gitt en bok om Jesus til en muslim?

Det er en barnebok.

En spennende barnebok.

Gjest er litt usikker
Skrevet

Vet ikke om det er fakta det som står om dem, det er en spenningsbok for barn. Ut fra den serien som gikk på tv en jul, Jakten på Loke, eller noe sånt.

Gjest gjør det?
Skrevet

Det finnes vel ikke misjonerende bøker om norrøn mytologi?

Skrevet

Ja, jeg ville ha gitt en bok om jesus til en muslim. Jesus er en viktig profet i Islam, men Mohammed er den viktigste.

Skrevet

Vil tro mange kristne vil være litt negative - vet i hvertfall at de mer religiøse foreldrene på skolen vår synes det er _alt_ for mye norrøn mytologi (les: for lite kristendom).

Hvis det er så viktig for foreldrene å barna lærer mer om kristendom, så får de da ta ansvar for det selv. Jeg synest det er bra at de har fått inn flere religioner i undervisningen, selv om jeg tror kristendommen fortsatt domminerer.

Skrevet

Hvis det er så viktig for foreldrene å barna lærer mer om kristendom, så får de da ta ansvar for det selv. Jeg synest det er bra at de har fått inn flere religioner i undervisningen, selv om jeg tror kristendommen fortsatt domminerer.

Hos oss har det vært mer norrøn mytologi enn kristendom, hvilket kan virke litt pussig, og som altså irriterer kirkegjengerne.

Skrevet

Bare med tanken på at det i skolen presenteres som 'mytologi' når det er snakk om det norrønne, mens det er 'trosundervisning' når det er kristendom, burde kanskje gjøre at du som kristen lar være å være altfor defensiv i ditt møte med denne gamle kulturhistorien? En kristen som snakker skeptisk om misjonering bør tenke to ganger.

Jeg har absolutt ingenting i mot at barna mine lærer om aldre religioner og norrøn mytologi - det er de i full gang med allerede :-)

Skrevet

Vet ikke om det er fakta det som står om dem, det er en spenningsbok for barn. Ut fra den serien som gikk på tv en jul, Jakten på Loke, eller noe sånt.

Høres spennende ut!

Skrevet

Det finnes vel ikke misjonerende bøker om norrøn mytologi?

Jo - jeg har i alle fall hørt om noen grupper i Norge som aktivt bruker norrøn mytologi som deres tro - og hvis det var disse som stod bak, synes jeg det høres litt sært ut.

Skrevet

Jeg er kristen.

Men det at en slik bok hadde vært totalt uinteressant for meg, har ingenting med min tro å gjøre. Jeg ville ikke opplevd det som støtende å få en slik bok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...