Gå til innhold

Fra u-land til stabil økonomi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke helt fornøyd med overskriften - men klarte ikke å formulere meg bedre så kort. Tenkte jeg skulle få frem litt meninger og synspunkt på hvordan et land kan endres fra ekstrem fattigdom, veldig manuelt landruk, lite industri og avhengighet av ekstern støtte - til et land der menneskene har kjøpekraft, selvstendighet, eksprtinntekter og da forhåpentligvis der menneskene kan ha mer enn minimum for å overleve, fullføre skolegang og utdannelse og utvikle samfunnet til et sunt og stabilt land.

Selvfølgelig er det ikke noe svar på dette - da hadde en vel kunnet være en sterk kandidat til Nobels fredspris - men hvilke teorier finnes om dette? Og hva kan være svaret for de fattigste landene i verden?

Jeg har nettopp hatt noen interessante samtaler med en person med veldig god kjennskap til et av de fattigste landene i verden (målt i levestandard og kjøpekraft og eksportinntekter). De samtalene tente interesse i meg...

Fra å gå med hakke og okse i en lite åkerlapp, til et mer indistrielt landbruk der en utnytter jorda bedre - men samtidig må andre folk ha kjøpekraft til å kjøpe maten...

Innspill?

Skrevet

Mye av den bistanden som gis til u-land skjer på vestlige lands premisser. Veldig mye "se her slik gjør vi det i vesten, slik bør dere også gjøre det"-holdning. Dette gjør at velmenende hjelp ikke kommer til nytte, fordi det kolliderer med f.eks. kultur.

Jeg mener at vi burde ha handlet mye mer med u-land enn det vi gjør i dag, fordi det kan på sikt løse noe av fattigdomsproblemet som er i verden hvis vi ser bortfra krig, diktatur o.s.v som er hovedårsaken til at mange land er ekstremt fattige.

Skrevet

Mye av den bistanden som gis til u-land skjer på vestlige lands premisser. Veldig mye "se her slik gjør vi det i vesten, slik bør dere også gjøre det"-holdning. Dette gjør at velmenende hjelp ikke kommer til nytte, fordi det kolliderer med f.eks. kultur.

Jeg mener at vi burde ha handlet mye mer med u-land enn det vi gjør i dag, fordi det kan på sikt løse noe av fattigdomsproblemet som er i verden hvis vi ser bortfra krig, diktatur o.s.v som er hovedårsaken til at mange land er ekstremt fattige.

Ja - det første du sier, snakket han også om, han jeg pratet om. Det har vært utallige prosjekter og mennesker som virkelig har villet hjelpe til med en endring og forbedring, men så har det strandet pga kulturkollisjon - misforståelser og helt forskjellige oppfatninger av hva som er viktig og ikke viktig...

F.eks. måter å behandle jorda på - i regioner der menneskene har en veldig sterk forankring til forfedretroen, er de veldig redde for å endre på gamle rutiner...

Men det med handel er jo også viktig, hvis da landet har varer å eksportere da. Men hvis de fremdeles går med hakke, evt pløyer med okser, så kan det jo ikke gi særlig volum på produktene, og dermed blir det ikke nok til eksport heller?

Og et land der folket lever på minimumsgrensen for mat, er det da riktig å eksportere mat? Eventuelt legge fruktbar jord til f.eks. kaffe produksjon for eksport til i-land?

Skrevet

Ja - det første du sier, snakket han også om, han jeg pratet om. Det har vært utallige prosjekter og mennesker som virkelig har villet hjelpe til med en endring og forbedring, men så har det strandet pga kulturkollisjon - misforståelser og helt forskjellige oppfatninger av hva som er viktig og ikke viktig...

F.eks. måter å behandle jorda på - i regioner der menneskene har en veldig sterk forankring til forfedretroen, er de veldig redde for å endre på gamle rutiner...

Men det med handel er jo også viktig, hvis da landet har varer å eksportere da. Men hvis de fremdeles går med hakke, evt pløyer med okser, så kan det jo ikke gi særlig volum på produktene, og dermed blir det ikke nok til eksport heller?

Og et land der folket lever på minimumsgrensen for mat, er det da riktig å eksportere mat? Eventuelt legge fruktbar jord til f.eks. kaffe produksjon for eksport til i-land?

Eller denne biodieselen som det snakkes så varmt om. Det er jo kjempe"industri som opptar mark som burde brukes til matproduksjon. Dette har jo nå ført til at f.eks hveteprisen i mange land er blitt så høy at enda flere har falt under fattigdomsgrensa, det er betenkelig. Den er sikkert mer miljøvennlig, men til hvilken pris.

Skrevet

Eller denne biodieselen som det snakkes så varmt om. Det er jo kjempe"industri som opptar mark som burde brukes til matproduksjon. Dette har jo nå ført til at f.eks hveteprisen i mange land er blitt så høy at enda flere har falt under fattigdomsgrensa, det er betenkelig. Den er sikkert mer miljøvennlig, men til hvilken pris.

Ja, det er mange aspekter ved biodisesel som er negative og suspekte. Men biodiesel basert på skog i nordlige områder eller basert på avfall fra næringsmiddelproduksjon må jo være fair enough?

Nå har vel situasjonen i EU forandret seg en god del de siste årene, men for noen år siden var det jo overproduksjon av mat i EU, og en viss mengde areal måtte legges brakk hvert år. Hvis disse arelaene blir brukt til å produsere raps til biodiesel, er det jo kanskje akseptabelt?

Men - å bruke fruktbar jord i u-land til planteoljeproduksjon for å lage biodisel, er vel ikk så rett moralsk? Samtidig som landene da vil få inntekter, slik at industri, veier og skoler kan bygges opp?

Ikke lett dette her... Orker vanligvis ikke ta nord-sør-ploitikk innover meg, men det ble plutselig veldig nært når jeg fikk nye innblikk i et land jeg kjenner noe på avstand fra før.

Hvordan klarte Norge for 100-200 år siden å bevege seg fra enkelt manuelt jordbruk til industrisamfunnet (tenker på før oljeeventyret)? Hvordan klarte de å få opp kjøpekraften i samfunnet?

Skrevet

Ja, det er mange aspekter ved biodisesel som er negative og suspekte. Men biodiesel basert på skog i nordlige områder eller basert på avfall fra næringsmiddelproduksjon må jo være fair enough?

Nå har vel situasjonen i EU forandret seg en god del de siste årene, men for noen år siden var det jo overproduksjon av mat i EU, og en viss mengde areal måtte legges brakk hvert år. Hvis disse arelaene blir brukt til å produsere raps til biodiesel, er det jo kanskje akseptabelt?

Men - å bruke fruktbar jord i u-land til planteoljeproduksjon for å lage biodisel, er vel ikk så rett moralsk? Samtidig som landene da vil få inntekter, slik at industri, veier og skoler kan bygges opp?

Ikke lett dette her... Orker vanligvis ikke ta nord-sør-ploitikk innover meg, men det ble plutselig veldig nært når jeg fikk nye innblikk i et land jeg kjenner noe på avstand fra før.

Hvordan klarte Norge for 100-200 år siden å bevege seg fra enkelt manuelt jordbruk til industrisamfunnet (tenker på før oljeeventyret)? Hvordan klarte de å få opp kjøpekraften i samfunnet?

''Men - å bruke fruktbar jord i u-land til planteoljeproduksjon for å lage biodisel, er vel ikk så rett moralsk? Samtidig som landene da vil få inntekter, slik at industri, veier og skoler kan bygges opp?''

Ja, men mye av den fruktbare jorda ble brukt til matproduksjon tidligere, men nå blir jorda brukt til "biodieselproduksjon". Landet tjener penger, men det er for lite korn for folk å kjøpe, slik at det har presset prisen opp og flere enn før har ikke råd til å kjøpe korn. Det er et veldig komplisert spørsmål.

Skrevet

''Men - å bruke fruktbar jord i u-land til planteoljeproduksjon for å lage biodisel, er vel ikk så rett moralsk? Samtidig som landene da vil få inntekter, slik at industri, veier og skoler kan bygges opp?''

Ja, men mye av den fruktbare jorda ble brukt til matproduksjon tidligere, men nå blir jorda brukt til "biodieselproduksjon". Landet tjener penger, men det er for lite korn for folk å kjøpe, slik at det har presset prisen opp og flere enn før har ikke råd til å kjøpe korn. Det er et veldig komplisert spørsmål.

Ja - jeg ser absolutt dilemmaet. Det er mangel på korn i verden, både pga lavere produksjon enn tidligere (tror jeg, ikke helt sikker), men først og fremst fordi vi spiser mye kjøtt, og de store folkemengdene i Asia (spesielt Kina og India) har startet omlegging til mer "vestilige" matvaner med kjøtt og egg.

Og en trenger jo 10 kilo korn til å produsere 1 kilo kylling f.eks..

Litt derfor er jeg litt motstander av disse lavkarbooppleggene som er så i vinden nå - et kosthold stort sett basert på kjøtt egg og fisk krever veldig mye vegetabilsk mat i forkant... Men dette har jeg diskutert på dol før!

Gjest deteraltformangemennesker
Skrevet

En må endre holdningene til mannfolka der, slik at kvinnene får bruke prevensjon.

Skrevet

Det er bare noe som den vestlige verden, med FN (og USA) i spissen som driver og prater om det der, og det funker bra i "festtaler" og enkellte får sikkert både diplom, heder og ære for det.

Men sannheten er at "den vestlige verden" (les VI) ikkje ønsker å avskaffe fattigdommen i U land, for da blir _vi_ mindre rike, kompetansen (og derved makta) blir forflytta, og DET liker vi ikkje...

Skrevet

En må endre holdningene til mannfolka der, slik at kvinnene får bruke prevensjon.

Ja utdanning, kunnskap og prevensjonsveiledning er veldig viktig, slik at både menn og kvinner kan velge hvor mange barn de vil ha.

Men det er jo bare en del av dette kompliserte bildet.

Skrevet

Det er bare noe som den vestlige verden, med FN (og USA) i spissen som driver og prater om det der, og det funker bra i "festtaler" og enkellte får sikkert både diplom, heder og ære for det.

Men sannheten er at "den vestlige verden" (les VI) ikkje ønsker å avskaffe fattigdommen i U land, for da blir _vi_ mindre rike, kompetansen (og derved makta) blir forflytta, og DET liker vi ikkje...

Du er inne på noe - men en viss grad av maktbalense vil vel de vestlige landene akseptere?

Skrevet

Jeg tror at første skritt på veien er å få ned fødselstallene, men det er klart at det er ikke nok verdier i verden til velstand for alle.

Skrevet

Her tror jeg du er inne på noe.

Og så denne ivringen for barnebegrensning, da. Det er jo ikke u-landene som bruker opp verdens ressurser. Hvis vi delte likt, ville det visstnok vært nok til oss alle. Problemet er at det er for mange nord-amerikanere og europeere, ikke at det er for mange indere og afrikanere.

Gjest deteraltformangemennesker
Skrevet

Og så denne ivringen for barnebegrensning, da. Det er jo ikke u-landene som bruker opp verdens ressurser. Hvis vi delte likt, ville det visstnok vært nok til oss alle. Problemet er at det er for mange nord-amerikanere og europeere, ikke at det er for mange indere og afrikanere.

Må jo bare få sagt at det ser jaggu ut som inderne og afrikanerne jobber med saken :))

Skrevet

Du er inne på noe - men en viss grad av maktbalense vil vel de vestlige landene akseptere?

Neppe, det er om å gjøre å holde de "på sultegrensa" for da utgjør de ingen trussel for den demokratiserte, rike og siviliserte del av verden.

Hverken politisk, teknologisk eller millitært.

Skrevet

Neppe, det er om å gjøre å holde de "på sultegrensa" for da utgjør de ingen trussel for den demokratiserte, rike og siviliserte del av verden.

Hverken politisk, teknologisk eller millitært.

Er vi (dvs den vestlige verden) virkelig så kyniske?

Skrevet

''Problemet er at det er for mange nord-amerikanere og europeere, ikke at det er for mange indere og afrikanere.''

Det største problemet med nord-amerikanerne og europeerne er ikkje antallet, men at vi forbruker så store deler av våre felles "verdier".

Dessuten skal det ikkje koste oss noe, så vi bare høster av naturessursene uten å bidra til økologisk ballanse, der kunne fks. George Bush og Co. lært litt av sin egen historie og lytta til sitt eget urfolk (Indianerne).

Skrevet

Er vi (dvs den vestlige verden) virkelig så kyniske?

Vi er _mye_ verre! :-)

Skrevet

Vi er _mye_ verre! :-)

Men vi kan jo ikke akseptere at det er så skjevt fordelt...

Bare bistand er ikke svaret, tror jeg. Handel, utdanning, og en mer rettferdig fordeling av korn og olje er jo nødt til å bli bedre fordelt - eller så vil jo før eller seinere de store folkemassene slå seg sammen og komme til Vesten vel?

Mange tror jo at global oppvarming vil føre til store forflytninger av store folkemasser, bla.a mot Vesten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...