Gå til innhold

Utetid for barnas skyld?Barnehage

Gjest Lilje30

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet noen uker i en barnehage, der de var meget opptatt av at barna skulle være ute slik som veldig mange barnehager. Om barna kjeder seg ute og krangler med hverandre p.g.a lite leker i forhold til barn, så spiller det ingen rolle. Å være inne er styggedommen selv, selv om det er mer å finne på for barna. Er været fint, hvorfor kan ikke barna få lov å tegne, perle, fingerhekle, legge pusslespill på en benk ute. Det er ikke alle barn som synest det er gøy å grave i sandkassa dag ut og dag inn.

Et par dager i løpet av perioden jeg var i barnehagen regnet det, da skulle vi være inne, det var ikke øs pøs regn, men litt regnet det. Da skulle vi plutselig være inne, men barna ville ut. Etter mye om og men kom barna seg ut, de lyste, lo, lekte og koste seg med sølepyttene ute. Hvorfor kunne vi ikke gått ut slik vi pleier denne dagen, da det tydeligvis var et vær barna satte pris på å leke i. Eller var det for vått for personalet. Noen ganger koliderer barnas ønsker med de voksne, men hva er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I barnehagen vår er utetid en prioritert ting, og mitt inntrykk er at ungene storkoser seg ute.

De har skogen rett utenfor, og bruker den mye. I tillegg har de godt med leker som passer til å leke ute med.

Er været fint er de ute så og si hele dagen, sommer som vinter. Er det regn er de ute 1-2 timer.

Er det skikkelig dårlig vær kan de være inn hele dagen, men erfaringene er at ungene leker mye bedre ute.

Barn (og voksne) har godt av å være ute hver dag, og det bør absolutt legges til rette for at ungene skal trives ute i en barnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest synes jeg spør du meg

Kan ikke komme på noe negativt med å leke ute. Noen unger vil helst bare være inne, men det er jo til det beste for dem at noen vet deres beste og sender dem ut alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde reagert kraftig på at personalet ikke gadd å gå ut pga været.

I løpet av 4 år med barnehagebarn, har vi opplevd at de har vært inne hele dagen, kun en håndfull ganger, pga ekstremvær. Til gjengjeld er de ute hele dagen på veldig fine dager, og minst 2 timer hver dag året rundt.

Ungene bryr seg mindre om været enn de voksne. Det er en forutsetning at foreldre legger flid i dugandes klær og sko (veldig bra i vår barnehage), og da er det ikke været som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1222596861' post='3971451]

Jeg hadde reagert kraftig på at personalet ikke gadd å gå ut pga været.

I løpet av 4 år med barnehagebarn, har vi opplevd at de har vært inne hele dagen, kun en håndfull ganger, pga ekstremvær. Til gjengjeld er de ute hele dagen på veldig fine dager, og minst 2 timer hver dag året rundt.

Ungene bryr seg mindre om været enn de voksne. Det er en forutsetning at foreldre legger flid i dugandes klær og sko (veldig bra i vår barnehage), og da er det ikke været som er problemet.

Jeg er enig. I barnehagen til Datra har de vært inne kun et par ganger, og det har vært ved ekstremt dårlig vær. En annen gang var det så livsfarlig glatt ute på lekeplassen (og alle andre steder i nærheten) at de valgte å ikke gå ut. De sier at det skal være skikkelig, skikkelig dårlig vær for at man ikke kan gå ut en liten time. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta med inneleker ut tror jeg vil fungere dårlig. Da bør de heller finne på flere leker ute.

''Å ta med inneleker ut tror jeg vil fungere dårlig. Da bør de heller finne på flere leker ute.''

Da mine gikk i barnehagen satt de ofte og perlet, tegnet og sånt ved bordene ute, ikke noe problem det. Men det var nok bare når det var tørt og fint i været og ganske vindstille da. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror barna setter pris på både å være inne og ute i løpet av en dag. I vår barnehage både tegner og perler de ute. Jeg ser også at de voksne leser eventyr for dem ute. Noe annet barna setter pris på et bøtter/kopper med vann og zalo. Så sitter de og blåser nedi der med sugerør. Blir masse skum :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Å ta med inneleker ut tror jeg vil fungere dårlig. Da bør de heller finne på flere leker ute.''

Da mine gikk i barnehagen satt de ofte og perlet, tegnet og sånt ved bordene ute, ikke noe problem det. Men det var nok bare når det var tørt og fint i været og ganske vindstille da. :o)

Det fungerer kanskje med noen spesielle utvalgte leker. Men generelt tror jeg de fleste inneleker ikke egner seg så godt ute:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...