Gå til innhold

Når gå over fra regntøy til dress?

Gjest solstice

Anbefalte innlegg

Vi bor på vestlandet, og det begynner jo å bli kaldere etterhvert. Her er det stort sett regn, regn og mer regn hele høsten og mesteparten av vinteren, så regntøyet blir flittig brukt. Men hvor lav er morgentemperaturen når dere begynner å bruke foret parkdress i stedet for bare regntøy? Vi har dress fra Reflex, og barnet er litt over et år. De er ute ca to timer hver dag i barnehagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bor i vest. Nå har barna både regntøy og uforet dress i barnehagen. De har fleeceklær liggende i korga i tilfelle det blir kaldt.

Jeg tipper vinterdressen kommer fram om ca en mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er tørt nok? Det er vel ikke noe mer varme i en uforet dress enn i regntøyet så temperaturmessig spiller det vel ingen rolle?

Jeg skrev foret dress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i vest. Nå har barna både regntøy og uforet dress i barnehagen. De har fleeceklær liggende i korga i tilfelle det blir kaldt.

Jeg tipper vinterdressen kommer fram om ca en mnd.

Vi må sykle en halvtime for å levere, så alle uteklærne må tas med frem og tilbake hver dag. Derfor er det ikke så lett å bare henge alt sammen i barnehagen og la dem velge, siden vi aldri vet sikkert hva hun må ha på seg på sykkelturen morgenen etter. Men jeg er litt usikker på hva som er "passe" temperatur for å gå over til foret dress.. ti grader? fem grader? temperaturen svinger jo ofte i løpet av dagen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må sykle en halvtime for å levere, så alle uteklærne må tas med frem og tilbake hver dag. Derfor er det ikke så lett å bare henge alt sammen i barnehagen og la dem velge, siden vi aldri vet sikkert hva hun må ha på seg på sykkelturen morgenen etter. Men jeg er litt usikker på hva som er "passe" temperatur for å gå over til foret dress.. ti grader? fem grader? temperaturen svinger jo ofte i løpet av dagen også.

Jeg ville ikke sendt med en foret dress allerede nå. Grunnen er at det fort kan bli for varmt for barnet, også at bevegelsesfriheten blir redusert med den.

Kan du ikke la vinterdressen bli i barnehagen, så tar du andre klær med hjem?

Når jeg henter barna nå har de ofte på seg regnbukse med fleecegenser under. Det er fremdeles inntil 15 grader her på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke sendt med en foret dress allerede nå. Grunnen er at det fort kan bli for varmt for barnet, også at bevegelsesfriheten blir redusert med den.

Når jeg henter barna nå har de ofte på seg regnbukse med fleecegenser under. Det er fremdeles inntil 15 grader her på dagtid.

Men det er jo om morgenen det er kaldest, så hvis det er kaldt må hun ha vinterdressen på sykkelturen :) Men temperaturen svinger jo fra fem grader den ene morgenen til tolv grader den andre, for ikke å snakke om fem grader om morgenen og femten grader på hjemturen, så jeg kan ikke godt legge regntøyet i barnehagen og bruke dressen fram og tilbake heller. Men det med å ta med ting fram og tilbake må vi bare leve med (har ikke bil). Det jeg egentlig lurer på er bare hvor lav temperatur det er vanlig å begynne med vinterdress i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev foret dress :)

Sorry. :o) Men foret dress er vel for tidlig før det blir kuldegrader? Om dere bruker den om morran på sykkelen (det kan jeg skjønne!) så får dere ta den med hjem igjen om ettermiddagen kanskje? Om dere har sykkeltilhenger så er det jo litt plass til bagasje i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry. :o) Men foret dress er vel for tidlig før det blir kuldegrader? Om dere bruker den om morran på sykkelen (det kan jeg skjønne!) så får dere ta den med hjem igjen om ettermiddagen kanskje? Om dere har sykkeltilhenger så er det jo litt plass til bagasje i den.

Ikke før det blir kuldegrader, altså? Det virker så kaldt og surt med bare regntøyet når det blir fem grader og regn og vind. Har ikke sykkelhenger men sete, her vi bor er det veiarbeid over en lav sko for tiden og umulig å komme seg fram med henger. Så alt må få plass i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflex har en praktisk parkdress med avtagbart fleecetrekk innvendig, veldig smart om varmere i været senere :)

Og lag på lag er bedre enn et tykt lag,

da er det bare å ta av et eller to lag om det blir for varmt.

Ullundertøy er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel ikke begynt med foret dress før det er noen kuldegrader. Jeg ville tatt på fleece-genser og fleece-bukse om morgenen under regntøy/uforet dress, så kan barnehagen avgjøre utover dagen hvor mye som trengs. Fleece-tøyet tar heller ikke alt for stor plass i sekken hjem hvis det er varmere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbukse med fleecegenser under... Spennende! He he... Regner med du da mener bukse med seler men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbukse med fleecegenser under... Spennende! He he... Regner med du da mener bukse med seler men...

Jeg mente det jeg skreiv, he he, men skjønner det er lett å misforstå. Det jeg mente er at det er så mildt nå at de ofte går med regnbukse med fleecegenser som overdel. Altså ikke regnjakke. skjønner?-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente det jeg skreiv, he he, men skjønner det er lett å misforstå. Det jeg mente er at det er så mildt nå at de ofte går med regnbukse med fleecegenser som overdel. Altså ikke regnjakke. skjønner?-)

Jeg skjønte! Men da er jo ikke fleecegenseren UNDER regnbuksa...! Hvis du da ikke har selebukse...

Spiller ingen rolle uansett:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønte! Men da er jo ikke fleecegenseren UNDER regnbuksa...! Hvis du da ikke har selebukse...

Spiller ingen rolle uansett:-)

Svært viktig tema ;) Smågirlsa mine bruker selebukser forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bruke den forede dressen på vei til/fra barnehagen? Da trenger hun ikke å ha så mye under. Dressen tar du med deg på dagtid slik at det ikke henger alt for mye i garderoben.

I barnehagen har du en uforet dress og diverse ullundertøy og fleecesett liggende. Da kan barnehagepersonalet velge det som måtte passe.

Når dere skal hjem skifter du til den varme dressen igjen.

Slik gjorde vi det da vi syklet til barnehagen med våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...