Gå til innhold

Syke-barn dager..

j83!

Anbefalte innlegg

Man har ti dager hver for de to første barna. Har man tre så har begge femten.

Er man alene så har man tyve dager.

Jeg tror ikke det er noen regel på at man ikke kan ta ut alle etter hverandre.

Hvis man har flere jobber aner jeg ikke hvordan det blir.

10 dager for hver av de to første barna, betyr det at man har 10 dager for ene barnet og 10 for det andre? Og 15 for barn nr 3 osv? Forstod ikke helt dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest wannabetrue

Nei, det er 10 dager tilsammen fordelt på barna etter behov. Og det samme til faren.

Har man tre barn er det 15 dager tilsammen på ett år.

Men - året går fra januar til desember da - ikke innenfor en tolvmåneders periode slik som egenmeldinger.

Gjelder dette sykt barn uten legeerklæring? Hvis man har legeerklæring da, har man rett på lenger fri da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 dager for hver av de to første barna, betyr det at man har 10 dager for ene barnet og 10 for det andre? Og 15 for barn nr 3 osv? Forstod ikke helt dette.

Nei, det betyr at om man har ett eller to barn så har hver forelder inntil ti dager per kalenderår. For tre eller flere barn har hver forelder inntil femten dager per kalenderår :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder dette sykt barn uten legeerklæring? Hvis man har legeerklæring da, har man rett på lenger fri da?

Dette gjelder sykt barn eller den som normalt tar vare på barnet mens man er på jobb. Altså kan man bruke sykt barn dag hvis dagmammaen er syk feks.

Jeg har aldri blitt bedt om legeerklæring, men ser at andre har andre erfaringer.

Har man brukt opp disse dagene får man ikke fler selv om man har legeerklæring aldri så mye. Da må man bruke fridager, feriedager, permisjon uten lønn eller jukse med sykemeldinger som jeg vet en del gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hilsen en sliten mamma

Ei venninne fortalte at hun bruker sykt barn-dager når barnehagen er stengt (planleggingsdag). Hun sier hun har en "grei" arbeidsgiver (men jeg er ikke sikker på om han vet om det).

På min jobb er vi pent nødt til å bruke avspasering eller feriedager når barnehagen er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne fortalte at hun bruker sykt barn-dager når barnehagen er stengt (planleggingsdag). Hun sier hun har en "grei" arbeidsgiver (men jeg er ikke sikker på om han vet om det).

På min jobb er vi pent nødt til å bruke avspasering eller feriedager når barnehagen er stengt.

Hmm, det synes ikke jeg så mye om..

Og hva om barna faktisk blir skikkelig syke og man trenger de dagene, men de er brukt opp på planleggingsdager!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der synes jeg ikke noe om. Selv har jeg valgt å samarbeide med andre foreldre når det er planleggingsdager - da blir det en dag i året på hver forelder hvis man slår sammen fem barn.

Og den tiden jobber man inn eller tar en feriedag til. Så slipper alle vi andre å få mistenksomme blikk hvis vi ringer på jobben og ikke kan komme fordi ungene våre er syke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo fort bli ris til egen bak da den dagen hun står der og har brukt alle dagene og ungen er syk.

Vi må ta ut feriedag, avspasere eller ta med ungen jobben. En gang kjøpte jeg en vikar under bordet til å jobbe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker syke barn timer for å følge barnet på behandling. Denne muligheten fikk jeg høre om fra trygdekontoret, etter å ha øst ut min frustrasjon over å aldri greie å jobbe inn dette fraværet (det var snakk om 6-8 timer i uka i en periode).

Arbeidsgiver godtok dette (jeg dokumenterte nødvendigheten), men jeg kunne helt sikkert ikke gjort dette når barnehagen er stengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis arbeidsgiver vet om det er det jo greit. Det er jo arbeidsgiver som betaler. Hvis arbeidsgiver ikke vet om det er det ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns ikke jeg er riktig.

Sånt småsnusk er en grunn til at sykt-barn-dager blir sett skeivt på noen steder. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge regelverket heter det fravær pga "barn eller barne-passers sykdom". Dvs at du har rett i å bruke disse også i tilfeller hvor dine egne barn ikke er syke, men hvis barnepasser ikke kan ta imot barna.

Når man bruker dagmamma, er jo dette noe man må påregne at kan skje. Og man er da i sin fulle rett til å få betalt når man er hjemme!

Har man derimot barnehage, så er barnepass stort sett alltid tilgjengelig med unntak av på planleggningsdager.

Nå er jo ikke planleggings dager akkurat sykdom. Men prinsippet blir det samme: Du har ikke noe tilbud til barnepass den dagen, og må derfor være hjemme.

Derfor bruker mange syke-barn dager i slike tilfeller- Og jeg tror mange arbeidsgivere ser litt gjennom fingrene med dette.

Det blir jo litt urettferdig at folk som bruker dagmamma, har rett til betalt når de mangler barnepass, mens de som har barn i barnehage, ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt feil. Sånt er med på å øke mistenksomheten fra skeptikere som regner med at alle andre skulker, og fra fossile sjefer som selv hadde hjemmeværende koner da barna var små og synes hele ordningen er luksus og tull. (Jeg har hatt en sånn sjef. Men han tok seg glatt fri hvis bilen var på verksted...)

De som misbruker ordninger, bør i det minste holde helt kjeft om det, så slipper vi andre at det ryktes at "alle" gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt feil. Sånt er med på å øke mistenksomheten fra skeptikere som regner med at alle andre skulker, og fra fossile sjefer som selv hadde hjemmeværende koner da barna var små og synes hele ordningen er luksus og tull. (Jeg har hatt en sånn sjef. Men han tok seg glatt fri hvis bilen var på verksted...)

De som misbruker ordninger, bør i det minste holde helt kjeft om det, så slipper vi andre at det ryktes at "alle" gjør det.

Haha - det der med syk-bil-dag har jeg også sett med stooor undring gjennom årene. Det skjer helt åpenlyst og ser ut til å være fullstendig akseptert å være borte fra jobben hvis det er noe med bilen. For ikke å snakke om hvis man har kjøpt seg en _ny_ bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge regelverket heter det fravær pga "barn eller barne-passers sykdom". Dvs at du har rett i å bruke disse også i tilfeller hvor dine egne barn ikke er syke, men hvis barnepasser ikke kan ta imot barna.

Når man bruker dagmamma, er jo dette noe man må påregne at kan skje. Og man er da i sin fulle rett til å få betalt når man er hjemme!

Har man derimot barnehage, så er barnepass stort sett alltid tilgjengelig med unntak av på planleggningsdager.

Nå er jo ikke planleggings dager akkurat sykdom. Men prinsippet blir det samme: Du har ikke noe tilbud til barnepass den dagen, og må derfor være hjemme.

Derfor bruker mange syke-barn dager i slike tilfeller- Og jeg tror mange arbeidsgivere ser litt gjennom fingrene med dette.

Det blir jo litt urettferdig at folk som bruker dagmamma, har rett til betalt når de mangler barnepass, mens de som har barn i barnehage, ikke har det.

Nei, det blir feil å si det sånn.Det er ikke for at man "mangler barnepass" at man får sykt-barndager. Ei heller for at ikke noen kan ta i mot barna, men for at barn eller barnepasser er syk!

Planlagt fravær som planleggingsdager ol avvikles ved avspasering eller feriedager. Uventa fravær pga barns eller barnepassers sykdom avvikles ved bruk av sykt-barndager. Når dagmamma er syk, trår ordningen i kraft. Hvis bhg/avdelingen er stengt pga sykdom, så trår ordningen i kraft.

De som benytter dagmamma slipper unna planleggingsdagene, og det valget må de gjerne gjøre. Men det er å misbruke og vanne ut velferdsordningene våre hvis man praktiserer på den måten. Og det tror jeg vi bør være forsiktige med - særlig nå, når vi kanskje nærmer oss FrP-styre, så kan disse viktige godene fort stå for fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...