Gå til innhold

Samvær når en bor et stykke fra hverandre?

Tralla

Anbefalte innlegg

Hvordan blir det i praksis når en bor 1-2 timer fra hverandre og barna har begynnt på skolen. De er sammen annenhver helg og i ferier blir det jo sagt. Men blir det da til at barna skal til samværsforelderen hver eneste ferie, hele ferien (tenker på høst-vinter- og påskeferie)?

3 uker i sommerferien, halve jul eller nyttår antar jeg. Hva er "vanlig"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tilpasser seg

Nevøen min er som regel halve påsken hos hver (annenhvert år helligdagene, annenhvert år palmehelgen og de føste dagene i den stille uken), mens høst -og vinterferien deles enten i to (med lengst opphold hos den han ikke bor fast hos), eller de bytter på avhengig av om familien skal til syden osv. Så tilpasser de helgene før og etter, slik at han er mer hos den av foreldrene han ikke er sammen med i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er "vanlig" med halve sommerferien og halve juleferien hos hver (byttes på hvem som har julaften) og de andre feriene bytter man på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Men blir det da til at barna skal til samværsforelderen hver eneste ferie, hele ferien (tenker på høst-vinter- og påskeferie)?

3 uker i sommerferien, halve jul eller nyttår antar jeg. Hva er "vanlig"?''

Dette skal jo deles uansett hvordan samværet er. Vi deler halve jula (23-28/12 og 28/12-2/1) og halve påska (fredag - onsdag i påskeuka og onsdag - tirsdag over påske). I vinterferien og høstferien tar jeg som regel første helga + 2 dager mens han tar de 3 siste dagene + helga etter (han har større mulighet for avspasering enn meg).

Sommeren deler vi i 4 uker hos hver, men deler opp ukene da vi bor nære hverandre og ungene nå er så store at eldstemann ikke har sfo lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner noen som har den avstanden. Faren er veldig fleksibel og har barnet så ofte han kan i ferier. Ofte blir det hele påskeferien, men jula deler de i to. Om sommeren reiser barnet litt fram og tilbake mellom de to hjemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Vi pleier å unngå å dele opp jul og påske, men lar heller ungene få være i ro en av plassene. Synes synd i ungene som kanskje først skal feire jul hos mamma, alt ifra juletrepynting til middager med familie, for så å gjenta det hos pappa noen dager senere. Likeså påsken med hytteturer og påsketradisjoner. Det er koselig ja, men ikke dobbelt opp. Vi har dem annenhver jul pg påske og det er en grei ordning. Og selv om ungene bor hos meg er det ikke selvfølge at de skal til pappa hver ferie. Ungenes ønsker og behov veier tyngre enn oss voksnes ønsker om å ha ungene mest mulig.

Sommerferien deler vi, slik at ungene får lang ferie sammen med både mamma og pappa. Men også her samarbeider vi litt slik at ungene slipper å dra på feks to bilferier iløpet av like mange uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...