Gå til innhold

p piller 14år hvordan vil mamma reagere?

Gjest vil_ikke_bli_ung_mor

Anbefalte innlegg

Hei jeg er en jente på 14år. For litt over 3 uker siden ble jeg sammen med typen min han er 15år.

For å være ærlig jeg følte meg klar for sex. Men jeg tenkte at det ville være bra å være på den sikkre siden. Da jeg hadde vært sammen med typen min i 2 uker rinkte jeg til legen og spurte om det var noen mulighet til å få resept på p piller. Han var veldig sammarbeidsvillig og ordnet time etter skoletid det var på fredag for 10 dager siden. Jeg fikk resept på Mercilon28 som jeg begynte med på Mandag for 7 dager siden.

Dagen etterpå jeg var hos legen var vi alene hjemme og lå i senga og klinet tok typen min initativ til sex. Jeg var klar for det, det gjorde vont i begynnelsen men mindre vont enn jeg hadde regnet med. Det ble brukt kondom det har vi brukt vær gang vi har hatt sex siden den gang.

Men jeg tror at ingen av våres foreldre har misstanke til at vi har hatt sex.

I alt har vi hatt sex 4 ganger nå. 2 ganger har vi hatt det hjemme

hos meg da var det ingen hjemme. 1 gang har vi hatt det hjemme hos han. Da var døren til rommet låst og vi hadde på musikk. I dag hadde vi også sex hjemme hos han. Men ingen hjemme fordi det er høstferie og foreldrene er på jobb.

Typen min veit ikke at jeg har begynt på p piller vil overraske han i morgen, fordi da har jeg brukt dem i 8 dager og vi kan ha sex uten kondom.

Så til mitt problem. Jeg vil gjærne ikke holde noe skjult for min mor. Skjule mine p piller. Jeg har jo dem i toalettmappa, men man veit jo aldrig hva som kan komme for dagens lys.

Så jeg har lyst til å fortelle min mor det. Men hvordan ville dere mødre ha reagert på at datteren deres på 14år bruker p piller? Jeg vil fortelle om hvorfor jeg anskaffet meg dem, men ikke at vi har et sex liv allerede. Men spør hun tenkte jeg å gi ærlig svar.

Ville dere ha misstanke til hva vi drev med på? Når dere fikk høre om det med p piller?

Nå er det jo høstferie ville dere ha nektet oss å møte hverandre på grunn av misstanken.

Blir litt usikker om jeg skal fortelle det i det hele tatt. Hvordan kan det bli presantert på best mulig måte.

Veit ikke om det ble for mye surr. Men svar ville ha hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg orket ikke å lese alt du skrev, hvor under hvilke omstendigheter og når dere har hatt sex er overhodet ikke relevant for spørsmålet ditt.

Når det gjelder at mamma'n din skal få vite om pillene - fortell henne det du. Jeg ønsker absolutt ikke at min datter skal ha et aktivt sexliv når hun er 14 år, men jeg ville ha satt mye større pris på at hun fortalte meg det hvis det skjer, enn at hun skulle ha holdt det hemmelig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke å lese alt du skrev, hvor under hvilke omstendigheter og når dere har hatt sex er overhodet ikke relevant for spørsmålet ditt.

Når det gjelder at mamma'n din skal få vite om pillene - fortell henne det du. Jeg ønsker absolutt ikke at min datter skal ha et aktivt sexliv når hun er 14 år, men jeg ville ha satt mye større pris på at hun fortalte meg det hvis det skjer, enn at hun skulle ha holdt det hemmelig for meg.

Men hvordan ville du ha reagert?

Hva ville du ha gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke vært glad for det, langt i fra, men jeg hadde nok vært glad for å ha hatt en datter som er såpass modig og reflektert at hun ringer og får ordnet med p-piller selv!

Jeg hadde ikke godtatt at du har startet med sex, synes du er altfor ung, men når det først har skjedd hadde jeg satt pris på at du gikk på p-piller. Dessuten hadde jeg ikke under noen omstendigheter villet godta det, dere måtte sneket dere rundt like mye som før.

Men å nekte deg å treffe gutten har jeg ikke gjort, tipper du hadde gjort det uansett.

Angående hvordan jeg ville reagert så kan jeg ikke si det med sikkerhet, men først hadde jeg nok blitt satt ut, så hadde jeg blitt sint, deretter hadde jeg nok kommet i en vag depresjon og til slutt innsett fakta og satt meg ned å snakket rolig og behersket med deg. Så hadde vi inngått et forlik som begge kunne leve med!

Syns vel du bør fortelle det, om du trenger en operasjon eller trenger øyeblikkelig hjelp så må man så vidt jeg vet opplyse om sånt, og om du ikke er helt bevisst er det viktig at mamman vet hvilke medikamenter du bruker til daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Bookworm.

Jeg synes 14 år er veldig tidlig å innlede et aktivt sexliv - så det ville jeg nok ikke likt.

Men når det først er som det er, så ville jeg også foretrukket å vite det, fremfor at datteren min skjulte det for meg.

Det er ihvertfall voksent gjort av deg å ta ansvar, og sørge for prevensjon!

De fleste tenårings-foreldre er nok klar over at barna deres har sex. Det hadde jo mange av oss selv i den alderen, men de trenger nok ofte litt tid på å venne seg til tanken om at barna deres plutselig gjør "voksen-ting" og ikke lenger er små og uskyldige.

Som din mor, så ville jeg nok derfor ikke tilrettelagt for at du kan ha sex med kjæresten, ved å tillate overnattingsbesøk etc.

Men samtidig kunne jeg jo ikke hindre deg i å treffe ham ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan ville du ha reagert?

Hva ville du ha gjort?

Det er så vanskelig å si, siden dette ikke er aktuelt for meg enda.

Jeg _håper_ at jeg ville ha reagert rolig og avbalansert, og forklart min datter hvorfor jeg synes 14 år er for tidlig til å ha et aktivt sexliv, samtidig som jeg ville ha rost hennes ærlighet.

Jeg kan ikke svare deg på hvordan jeg hadde reagert før jeg har vært i situasjonen selv, altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var mange spørsmål...

Jeg ville helt klart ha mistenkt at datteren min hadde sex, hvis hun fortalte at hun hadde skaffet seg p-piller. Jeg ville ikke blitt sint, men litt skuffet og oppgitt. Jeg tror jeg ville satt meg rolig ned sammen med henne, og fortalt henne hvorfor jeg syns hun er alt for ung til å sex.

Jeg ville også lagt vekt på at det at hun ikke lenger er jomfru ikke betyr at hun trenger å fortsette å ha sex.

Jeg ville ikke ha nektet datteren min å være sammen med kjæresten, men jeg hadde ikke tillatt at de fikk overnatte sammen. Ikke fordi jeg tror det ville hindret dem i å ha sex, men for å markere at det ikke var noe jeg ville bifalle.

Jeg tror nok også at jeg hadde kommet til å fortelle kjæresten hennes at jeg ikke ønsker at de skal ha sex når de er så unge.

Tilbake til deg: Ikke glem at risikoen for kjønssykdommer er like stor selv om du bruker p-piller. Så bruk kondom i tillegg. Og aller helst: vent noen år før du har sex igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 år er veldig tidlig. Jeg synes jeg var altfor tidlig ute (15 1/2). Angret faktisk mange ganger etterpå, men da var det liksom for sent å si at NÅ vil jeg ikke ha sex mer.

Men du bør være ærlig å fortelle om det. Det kan komme situasjoner (sykdom) hvor slik informasjon er svært viktig. Og det er også veldig greit å vite hva du/dere holder på med. Det blir jo litt dumt om ho nå plutselig skal fortelle deg om sex og samliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hva med fremtiden?

Jeg synes ikke det er voksent å ha sex før det er tillatt og det er 16 år!

Vel og bra at dere beskytter dere, men hvorfor begynne voksenlivet så fort? Om noen år vil du være lei deg fordi du begynte sexlivet for tidlig. For du vet at gutten du har nå ikke vil bli den som du gifter deg med. Og hvor mange gutter skal du ligge med før du gifter deg senere? Og vil din fremtidige mann like at du har hatt mange partnere? Og hva hvis du blir gravid nå selvom du har gått på piller? Jeg kjenner flere som har fått barn med p-piller. 14 år og gravid?

Hva hvis du får kjønnsykdommer? Du kan bli steril.

Hvis du er voksen nok til å ha sex nå så bør du også tenke gjennom alle disse spørsmålene og svare deg selv ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hva med fremtiden?

Jeg synes ikke det er voksent å ha sex før det er tillatt og det er 16 år!

Vel og bra at dere beskytter dere, men hvorfor begynne voksenlivet så fort? Om noen år vil du være lei deg fordi du begynte sexlivet for tidlig. For du vet at gutten du har nå ikke vil bli den som du gifter deg med. Og hvor mange gutter skal du ligge med før du gifter deg senere? Og vil din fremtidige mann like at du har hatt mange partnere? Og hva hvis du blir gravid nå selvom du har gått på piller? Jeg kjenner flere som har fått barn med p-piller. 14 år og gravid?

Hva hvis du får kjønnsykdommer? Du kan bli steril.

Hvis du er voksen nok til å ha sex nå så bør du også tenke gjennom alle disse spørsmålene og svare deg selv ærlig.

Hvordan jeg ville ha reagert?

Jeg ville blitt forferdelig skuffet!!!!!! Sex så tidlig hadde jeg aldri godkjent og dette hadde min datter vist om. Men jeg hadde hatt så stor tillit til min datter at jeg aldri hadde trodd hun ville ha gjort det! Derfor ville skuffelsen min blitt kjempestor og tilliten hadde aldri blitt den samme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jeg vil fortelle om hvorfor jeg anskaffet meg dem, men ikke at vi har et sexliv allerede. ''

Ikke undervurder moren din. Hun vet nok hva man bruker p-piller til.

Jeg har en tenåringsdatter selv, men hun er flere år eldre enn deg.

Jeg ville mislikt at hun hadde sex som 14-åring, men vært glad for at hun i det minste hadde vett til å bruke prevensjon. Jeg synes man kan være kjærester uten å gå fullt så langt i den alderen. Det kan bli mange gutter som får deg før du blir voksen, så du utsetter deg for kjønnssykdommer og for at noen (andre enn din nåværende kjæreste) kan utnytte deg. Dette hadde jeg nok forsøkt å forklare deg hvis du var min datter.

Jeg har ingen tro på at det hjelper å nekte dere å treffe hverandre, forbuden frukt er fristende. Men jeg hadde ikke latt dere få overnatte sammen i hytt og vær.

Hadde forholdet sett ut til å gå ut over skolen, eller jeg hadde observert andre uønskede atferdsforandringer, hadde jeg forsøkt å få til restriksjoner. Beklager, men jeg oppfatter 14-åringer som barn i ganske stor grad.

Men jeg ville satt pris på at du fortalte sannheten. Jeg ønsker å ha et åpent forhold til barna mine. Hadde jeg vært moren din og oppdaget det ad omveier, eller fått høre det av andre, ville jeg tatt det atskillig tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...