Gjest det gjelder hennes fremtid Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 dattern min på 16 år er begynt 1.året på vgs. Hun er allerede begynt å skulke, orker ikke stå opp om morgenen. Hun gidder rett og slett ikke. Har snakket med henne om konsekvenser på en hyggelig måte, men hun regelrett driter i det og sier at hun ikke bryr seg. Når ikke frem til henne på noen måte. Hun gjør hva som passer henne. Hun er svært sta og gjør en del ting jeg ikke synes om, men det nytter ikke. Hun bryr seg ikke om konsekvenser heller. Hun har vært stri i 3 år. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke gi etter. Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Konsekvenser på en hyggelig måte? Det hjelper da ikke. Du må sette foten ned sammen med din mann og slå i bordet! Konsekvenser på alt som ikke er bra. Skulking gir husarrest om kveldene. Eller ikke besøke venner etter skolen. Kjør henne til og fra skolen og se at hun går inn og begynner timen. Alier deg med læreren om hun dukke opp i timen. Dette er flaut for henne og "normale" ungdommer vil da gå på skolen. Hun er 16 år, men oppfører seg som en liten furten unge. Derfor må dere sette foten ned mens dere forklarer henne omigjen og omigjen grunnen. Friheten kommer tilbake ved god oppførsel. Hun er enda ikke myndig så dette kan dere gjøre! Dessuten er det noen som snakker om konsekvenser men aldri gjennomfører dem. Har dere gjort det? Tydelig voksne med strenge grenser er det beste for barn og ungdom som protesterer mot alt og alle. Alternativet er at dere finner en jobb til datteren din som er skikkelig dårlig. Da kan det motivere til å gå på skolen igjen for å lære noe vettugt som gir en bedre betalt jobb. Dessuten kan noen skoler tilby utplassering av ungdom en dag i uka på en arbeidsplass slik at de ikke skal bli så skolelei. Men det viktigste dere har å gjøre hjemme er å stramme inn grensene og fullføre det som dere har bestemt! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 2. oktober 2008 Del Skrevet 2. oktober 2008 Siden hun ikke bryr seg om konsekvensene så blir de vel aldri gjennomført...? Eller? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wita Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Her hadde jeg ikke snakket på en hyggelig måte nei. Jeg hadde blirr rasende og dradd inn alt av lommepenger, pc, mobiltelefon og det som er. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fillolin Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Veldig mange er veldig lei av skole når de er 16 år. Altfor ofte henger dette dessverre sammen med at skolen, kanskje i mange år, har vært for dårlig tilpasset deres evner og interesser og i for liten grad tatt dem på alvor. Andre har personlige problemer som gjør at de ikke er i posisjon til å ta imot undervisning. Jeg vil på det sterkeste fraråde tiltak som de som foreslås i de første svarene her. I skolesammenheng er "myndighetsalderen" 15 år. Det betyr at din datter har avgjørende innflytelse på avgjørelser som har med skole å gjøre. Uansett er hun nesten voksen. Å straffe henne eller på andre måter forsøke å kontrollere henne tror jeg bare vil kunne skade relasjonen mellom dere og hennes integritet. Selvfølgelig bør du hjelpe henne i denne situasjonen, men hjelpen må etter min mening ta utangspunkt i hennes ønsker og behov siden det er hennes liv og utdanning det handler om. Dersom hun allerede nå avbryter skolegangen, f.eks. for å jobbe et år isteden, har hun ikke brukt av retten sin. Det finnes også andre alternativ, som å bytte linje, få en opplæringskontrakt (opplæring i bedrift) eller annet. Dersom hun slutter på skolen har oppfølgingstjenesten (OT) et selvstendig ansvar for å følge henne opp og bidra til at hun får annet skoletilbud eller jobb. Du kan allerede nå kontakte oppfølgingstjenesten for å få råd og informasjon. Skolen din datter går på kan sikkert formidle kontakt. Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) kan også bistå i situasjoner som dette. Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med skolen, OT og/eller PPT med en gang for å få hjelp og ta tak i denne situasjonen. Opplæringen er i stor grad en sak mellom datteren din og skolen og det er naturlig at de også tar ansvar i denne situasjonen. De blir helt sikkert glad for ditt engasjement. Som nevnt kan det også være et poeng å handle raskt slik at ikke de ulike valgmulighetene som finnes såpass tidlig i skoleåret forsvinner. Lykke til videre! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faure Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hun kan være deprimert. Søk hjelp hos fastlegen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 27. oktober 2008 Del Skrevet 27. oktober 2008 Hvilke konsekvenser får det da? Inndrar du ALLE goder? Hennes "jobb" er jo å gå på skolen. Dersom ho ikke gjør dette får ho INGEN goder. Dvs. at du ikke betaler mobiltelefon for henne, ikke ukepenger, ingen nye klær, du vakser ikke klærne hennes osv. Vær kreativ. Ett eller annet sted finner du nok noe som "svir". Første skrittet med konsekvens for framtiden, ansvar osv. regner jeg med at du har vært gjennom allerede:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.