Gjest Jonas&Marthe Skrevet 30. september 2008 Del Skrevet 30. september 2008 Hei, vi er litt i tvil om hva vi skal gjøre. Vi har en toåring med ganske kraftig skjeling (kryssfiksering), og fikk i våres beskjed om at når han er trent opp til å bruke begge øynene like mye, var det på tide med operasjon. Ny kontroll nå på ettersommeren viste at han bruker begge øynene like mye; treningen har gitt resultater. Men istedet for operasjon ble det nå foreslått botox-innsprøyting. Er dette vanlig prosedyre på norske sykehus; kan vi stole på denne behandlingen? Jeg har inntrykk av at man ikke tidligere har brukt botox på så små barn, og er mer undrende til hva de ønsker å oppnå med en slik operasjon (fikk ikke noe godt svar)? Har du noe råd å komme med? Bør vi oppsøke ett privat sykehus for å få "a second opinion"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Per H Finne, Professor i barnesykdommer Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Jeg tror ikke det er ment at botox erstatter operasjon, selv om det en sjelden gang kan gi varig bedring, men ved botox injeksjon kan man få et inntrykk av hvor mye muskelen skal kortes inn/ strammes ved operasjon og hvordan samsynet vil være ved en slik korreksjon, enden det er ved botox eller ved operasjon. Botox efekten er relativt kortarig Jeg synes det er ok å be om en "second opinon" av en annen instituisjon eller lege når du skal ta et standpunkt for barnet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.