Gå til innhold

har en stor jente på 4 år.

Gjest tips til en stor jente.....??

Anbefalte innlegg

Vi har en stor jente på snart 4 år. Hun går i barnehagen og er veldig aktiv. Hun spiser visst mye i barnehagen, men vi avgrenser hvor mye hun får spise hjemme. Får bare litt brus og snop om lørdagene, og spiser ellers mye frukt og grønnsaker.

Noen tips til å få vekk det "lille ekstra"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Dere kan kjøpe en gymmatte eller ha en madrass liggende på gulvet. Unger klarer ikke å gå forbi noe sånt uten å hoppe og rulle.

Det er mange barn på den alderen som er litt blubbete enda. Vanligvis forsvinner det litt etter litt. Et par av mine har hadde megastore bollekinn til de var ca 4-5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... har dere snakket med fagfolk om dette? Jeg ville vært veldig forsiktig med å fokusere på dette med et så lite barn, men det er jo bra å forebygge også. Kanskje er det på dette området som på andre at det viktigste er å være en god modell, både med aktivitet og med spisevaner? Og så spørs det jo om det er mat hun "tåler" dårligere enn andre, ift. å kjenne sult/blodsukkersvingninger og slike ting? Generelt er det vel bedre å øke aktivitetsnivået enn å styre matinntaket for mye, hvis dere har noe å gå på der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulvinnen

Barn skal aldri slankes. Det dere kan gjøre, er å holde igjen vekten hennes, slik at hun strekker seg og blir slankere på den måten. Med andre ord: Holde igjen litt, men ikke så mye at hun går ned i vekt.

Det er veldig bra at dere tar tak i saken tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke signatur i dag

Noen barn er store og noen barn er små, det avgjør naturen.

Det er feil å begynne å slanke en jente på 4 år. Ofte vokser barn i rykk og napp, de vokser i bredden og legger litt på seg, for deretter å vokse i høyden og bli slankere. Slik er det for mange barn og det kan pågå i flere omganger.

Hvis barnet er mye overvektig, kan dere passe på at hun ikke får for mye å spise, men at hun spiser jevnlig.

Det er viktig at hun får lov til å spise det dere spiser, (ikke si at hun ikke får lov til å spise kake, hvis dere andre spiser kake feks).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sønnen min har alltid vært en kraftig plugg. Har ikke stresset stort med det.

I det daglige spiser vi helt greit og sunt, men vi går ikke av veien for å kose oss innimellom. Vi er glad i god mat, men til vanlig er det ikke snop å finne her i huset. Men jeg er ikke redd for å gi unga en is i ny og ne akkurat :-)

Nå er gutten 6 år, og i det siste har han plutselig strekt seg og blitt både lang og mye smalere, helt uten stress.

Det er selvfølgelig viktig å følge med, men farlig å bli stresset på det. Unga må lære å forholde seg til mat på en naturlig måte ,ellers er jeg redd de stuper over fastfooden når de er så gamle at de gjør som de vil. Da hjelper det lite at vi har nektet de sånn type mat mens de var små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har alltid vært en kraftig plugg. Har ikke stresset stort med det.

I det daglige spiser vi helt greit og sunt, men vi går ikke av veien for å kose oss innimellom. Vi er glad i god mat, men til vanlig er det ikke snop å finne her i huset. Men jeg er ikke redd for å gi unga en is i ny og ne akkurat :-)

Nå er gutten 6 år, og i det siste har han plutselig strekt seg og blitt både lang og mye smalere, helt uten stress.

Det er selvfølgelig viktig å følge med, men farlig å bli stresset på det. Unga må lære å forholde seg til mat på en naturlig måte ,ellers er jeg redd de stuper over fastfooden når de er så gamle at de gjør som de vil. Da hjelper det lite at vi har nektet de sånn type mat mens de var små.

Så har det selvfølgelig betydning om hvor stor hun er da. Det er jo forskjell om 4 åringen veier 17 eller 30 kg liksom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor er stor da?

Så sant vi ikke snakker virkelig overvekt, ville jeg vært forsiktig med å sette igang noe slankeprosjekt. (Hvilket man vel ikke skal gjøre med barn uansett, uten legeoppsyn iallefall).

Jeg forutsetter selvsagt at man lever sunt og legger til rette for bevegelse og mosjon sånn for ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som om jeg skulle ha skrevet dette selv... *sukk*

Har to slanke lettvektere av noen gutter, og lillejenta er født som en kraftig plugg (4270 g som nyfødt), og det følger henne. Hun er 3 år, er under meter'n og veier nesten 17 kg = det samme som storebror på 6 år og 113 cm.

Min jente spiser veldig variabelt, men hun er en matmasete unge. Hun må begrenses, for når det er noe hun virkelig liker, f.eks spagetti, så eier hun ikke bunn. Hun spiser altfor mye. Løsningen hos oss er rett og slett å porsonere/legge maten på tallerkenen ved kjøkkenbenken, ikke dekke opp til fri forsyning på middagsbordet. Vann til måltidene, og gjerne oppfordre til å drikke et halvt glass vann før maten blir servert.

Noe som irriterer meg grenseløst, er at ungene får forsyne seg fritt ved bordet på barnehagen. Det er helt unødvendig i en småbarnsavdeling, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1222949417' post='3975099]

Har to slanke lettvektere av noen gutter, og lillejenta er født som en kraftig plugg (4270 g som nyfødt), og det følger henne. Hun er 3 år, er under meter'n og veier nesten 17 kg = det samme som storebror på 6 år og 113 cm.

Min jente spiser veldig variabelt, men hun er en matmasete unge. Hun må begrenses, for når det er noe hun virkelig liker, f.eks spagetti, så eier hun ikke bunn. Hun spiser altfor mye. Løsningen hos oss er rett og slett å porsonere/legge maten på tallerkenen ved kjøkkenbenken, ikke dekke opp til fri forsyning på middagsbordet. Vann til måltidene, og gjerne oppfordre til å drikke et halvt glass vann før maten blir servert.

Noe som irriterer meg grenseløst, er at ungene får forsyne seg fritt ved bordet på barnehagen. Det er helt unødvendig i en småbarnsavdeling, synes jeg.

Min 3-åring er også veldig opptatt av mat. Hvis hun spiste middag 1530, så er det et fæla mas om kveldsmat rett etter. Jeg har nå satt en tid, hun får ikke kvelds før kl 1700. Det er fri tilgang på frukt og grønt mellom måltidene. Hun kan spise alt fra en til fem skiver til kvelds, men er veldig slank. Hun veier ca 14,5 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snuppa vår var også stor ved fødselen (var over 4500 g). Da hun var 3,5 år var hun 110 cm og 23 kg. Var ikke hatt henne på vekten nå, men ser hun har en liten kulemage. Men så lenge vi passer på litt på at hun få i seg god og sunn mat, og at hun er i aktivitet, så går det vel bra :) (håper vi)

Men ja, det er veldig rart at barnehagen ikke begrenser matinntaket til barna. Det hadde de helt sikkert gjort om det var deres egne barn... Skal en jente på 4 år få spise 7 skiver når barnehagen har smøremåltider??? NEI!!!! Jeg sa at de måtte stoppe henne på 2 stk... Så jeg håper virkelig at de gjør det. Ble en smule irritert....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser dere mye fete sauser, fett kjøtt osv. til middag? I såfall kan det være en god idé å kutte ut det. Kanskje kutte ut smør på brødskiva, eller bruke mindre smør, mindre pålegg eller magert kjøtt i stedet for salami for eksempel? Grovt brød metter mer enn mindre grovt.

Det kan selvfølgelig hende der har gjort alt dette allerede... Uansett må du snakke med dem i barnehagen og kreve at de ikke lar henne spise mer enn for eksempel tre brødskiver til lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Slengte datteren på vekta i dag, og hun hadde jaggu meg gått opp siden sist. Veide drøyt 15 kg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...